laakerin tapainen, freewheel clutch

Juhani Varemo

Ongelmana on tuollainen vain yhteen suuntaan pyörivä 'laakeri'. Tunnetaan mm
nimellä freewheel clutch. Tässä tapauksessa tyyppiä GMN BA6205 2RS. Eli
laite, joka toiseen suuntaan pyörii vapaasti ja toiseen lukittuu, tai
hienommin sanottuna toiseen suuntaan 'välittää momenttia'.

Tuolla on vastaavista palikoista enemmänkin infoa:

http://www.bearing-spb.ru/sites/default/files/GMN/GMN2.pdf
http://www.gmn.de/en/freewheel-clutches/freewheel-clutches.html

Tuollainen on erään syöttölaitteen kampisysteemissä, pieni hammasvaihdekone
pyörittää kampea joka vitkuttaa edestakaisin tuon mainitun palikan kautta
syöttöteloja. Eli telat pyörivät jaksottain vain yhteen suuntaan, vaikka
käyttävä liike onkin edestakainen. Kammen kierrosluku on ehkä 0,5 - 0,7
kierr/s eli verraten verkkainen ja rauhallinen liike.

Systeemin voimat ovat pienet, käyttöliikettä tekee manuaalisesti yhdelläkin
kädellä kevyesti.

Toisiinsa ketjukäytöllä rinnan kytketyillä teloilla on hiukan massaa ja
inertiaa.

Ongelma on että tuo kytkinlaakeri ei tahdo kestää kuin ehkä 1000 h, ja
maksaa varaosana liikaa (useita satoja euroja). Laakeriliikkeissä osa tuntuu
olevan hiukan kummajainen, eikä välttämättä niitä tästä maasta löydy kuin
tilaten.

Palikka on kestovoideltu ja pölysuojattu, ei sille oikein huoltoakaan pysty
tekemään. Yhden 'tyhjää lyövän' avasin uteliaisuuttani ja sain jopa vielä
kokoon, mutta ei se sen paremmin alkanut toimia..

Onko kellään kokemusta kuuluuko tuollaisen ollakin noin lyhytikäinen, vai
onko tässä systeemissä nyt jokin tekijä josta se ei tykkää? Alunperin sen
tilalla on ollut ihan mekaaninen säppipyörä, mutta kokonaisuuden valmistaja
toimittaa nykyään varaosaksi ainoastaan noita 'laakereita'.

Mieleen tulevat lähinnä:

- mahdollinen hieman vinoon suuntautuva voima siihen momenttivarteen eli
ulkokehälle kiinnitettyyn vipuun

- telojen ketjuvoimansiirron aiheuttama pieni pyörimisvälys, joka voisi
aiheuttaa iskumaisen kuormitushuipun jokaisella nykäyksellä.

- laite seisoo noin 11 kk vuodessa, ulkoilmaa vastaavissa
olosuhteissa.Voiteluaineen kuivahtaminen tai vastaava saattaisi jumittaa ne
pienet osaset siellä ulko- ja sisäkehän välissä. En huomannut pestä sitä
puhtaaksi ja kokeilla. Pieni määrä lisärasvaa ei muuttanut tilannetta
miksikään. Ilmeisesti voiteluaineen tulisi olla melko matalalla
viskositeetilla.

<juhani>

Juhani Varemo

jatkokysymys vielä:

kumpi on parempi, em sprague-tyyppi vaiko sellainen rullaramppi-tyyppi?
Ja mikä on noiden sovellusalueiden ero?

http://www.gmn.de/upload/99_Downloads/30_Freewheel_Clutches/
PDFs/Rollerramp_clutches.zip

<juhani>

ap

12.9.2012 15:00, Juhani Varemo kirjoitti:

> [...]
> ulkokehï¿œlle kiinnitettyyn vipuun
>
> - telojen ketjuvoimansiirron aiheuttama pieni pyï¿œrimisvï¿œlys, joka voisi
> aiheuttaa iskumaisen kuormitushuipun jokaisella nykᅵyksellᅵ.
>
> - laite seisoo noin 11 kk vuodessa, ulkoilmaa vastaavissa
> olosuhteissa.Voiteluaineen kuivahtaminen tai vastaava saattaisi jumittaa ne
> pienet osaset siellᅵ ulko- ja sisᅵkehᅵn vᅵlissᅵ. En huomannut pestᅵ sitᅵ
> puhtaaksi ja kokeilla. Pieni mᅵᅵrᅵ lisᅵrasvaa ei muuttanut tilannetta
> miksikᅵᅵn. Ilmeisesti voiteluaineen tulisi olla melko matalalla

Kirjoitit paljon, mutta et kertonut missᅵ kᅵytᅵssᅵ vapaakytkin on :/
Kuulostaa siltᅵ kuitenkin, ettᅵ sovituksessa mᅵttᅵᅵ joku. Pikainen
kookletus ei kertonut millainen tuo kᅵyttᅵmᅵsi tyyppi on. Onko siinᅵ
muovirullat? Harvemmin nuo kokonaan alkaa luistamaan. Liikkeen
toleranssi kasvaa kyllᅵ kuuneisuuden mukaan. Tiedᅵn kᅵyttᅵjᅵ jossa
vapaakytkimet on kestᅵnyt 30 vuotta melkein 24/7 toimivana. Kᅵyttᅵjᅵ ja
kytkimien malleja on tietysti moneen lᅵhtᅵᅵn.

Suosittelen ottamaan yhteyttᅵ asiantuntevaan jᅵlleenmyyjᅵᅵn tai suoraan
jollekkin valmistajalle (sks, ynm.) ja kertomaan tarkkaan ongelman
laatu. Ratkaisu lï¿œytyy varmasti.

Juhani Varemo

> Kirjoitit paljon, mutta et kertonut missä käytössä vapaakytkin on :/

Juu en - sellainen nitkuttaa monien viljankuivureiden syöttölaitteessa.
Pyörittelee hissuksiin 4-6 kappaletta noin 1,5 m pitkää ohutta syöttötelaa,
joilla ei kovin paljoa pyörintävastusta ole. Käsin pyörivät pienellä
voimalla.

> Kuulostaa siltä kuitenkin, että sovituksessa mättää joku. Pikainen
> kookletus ei kertonut millainen tuo käyttämäsi tyyppi on. Onko siinä
> muovirullat?

Kaikki metallia, eikä rullia ollenkaan vaan lukuisa määrä sellaisia
valmistajan 'sprag'eiksi nimittämiä ovelan muotoisia pieniä viistossa
laahaavia osia. Eli ei rullatyyppi vaan se toinen. Ja malli, jossa on
vipuosa valmiiksi mukana. Hilkkuja painava jousi on renkaanmuotoisena niiden
ympärillä, eli Z-tyyppi, ei siis se joku Meander-tms jousityyppi.

Mielestäni tuo on kyllä ihan laadukkaan oloisesti valmistettu ja tosiaan
olettaisin sen olevan pitkäikäisempi.

> vapaakytkimet on kestänyt 30 vuotta melkein 24/7 toimivana. Käyttöjä ja
> kytkimien malleja on tietysti moneen lähtöön.

Jotain mätää koko suunnittelussa lienee, kun varaosamyyjäkin ihmetteli alle
1000 h kestänyttä kytkintä että 'no ihmeen kauanhan se on kestänyt' :-(
Noita hajonneita on aika monella kuivurinkäyttäjällä seinällä pölyttymässä.
Valitettavasti alkuperäistä kuivurivalmistajaa ei enää ole, ei voi antaa
palautetta....

Näköjään mulla oli tulkintavirhe siinä numerossa, se on RA 6205 2RS. Numerot
ovat kovin epäselviä kun ovat valun jäljiltä siinä vivussa ja R muuttui
vahingossa B:ksi
.
Tuossa koko himmeli:

http://www.gmn.de/en/freewheel-clutches/products/product-
selection-.html?search=55e81b22c2b28efb3ed4db1b9636d848,0&datenblatt=301039

Ja kiitos kommentista.

<juhani>