Oikeanlaiset "työjarrut" tms. paperihommiin...?

PenaL

Rouvimmissa hommissa sisällä ja ulkona käytetään käsien säästämiseksi ja
hyvän otteen saamiseksi työvälineistä ja työkappaleesta usein kunnon
työjarruja; ts. nahka-, näppylä-, yms. rukkasia.
Sisähämmissa jos joutuu enemmän käymään vanhoja, pölyisiä
paperiarkistoja ja pikkutavaroita läpi, näitä on yllättäen hankala
pidemmän päälle käsitellä paljain käsin, koska papereiden yms.
materiaalien pintaan kiinni iskostunut pöly tai mikälie haurastuttaa
ainakin minun sormenpäät ja kämmenet nopeasti karheiksi. pelkkä
käsivoide ei auta tähän, koska voiteella sotkee paperit, ja rasvasiin
käsiin pöly yms. lika puree kahta kauheammin kiinni.

Yllättävää, että kaiken maailman liuottimia, soittamista, muuta
räpäläämistä patinoituneiden paljon käytettyjen, likaistenkin laitteiden
kanssa, ja erilaista näpertelyä melkein minkä tahansa materiaalinen
kanssa kädet näyttävät kestävän paremmin kuin pölyisiä papereita.

Luulisi, että tähän on keksitty ennen minua hommaan hyvin soveltuvat
hanskat. Paksut siivouskäsineet ovat turhan hankalat, pumpulihanskoissa
ei ole kirkaa ja kertakäyttöiset "lääkärinhanskat" ovat muuten vain
ikävät pidemmän päälle. Kahdet jälkimmäiset ovat osittautuneet
toistaiseksi vähiten hankaliksi. Paljonhan esim. konservaattorit tekevät
erilaisten materiaalien kanssa jatkuvaa tällaista ja vastaavaa työtä,
minkälaisia hanskoja nämä käyttävät?

Muita jo kokeiltuja ja hyväksi havaittuja keinoja...?

-Pentti

PenaL

...pumpulihanskoissa
> ei ole kirkaa ....

Piti tietysti olla: _KITKAA_ ...:-)

-Pentti

Markus Konster

12.4.2012 11:36, PenaL kirjoitti:

> Luulisi, että tähän on keksitty ennen minua hommaan hyvin soveltuvat
> hanskat. Paksut siivouskäsineet ovat turhan hankalat, pumpulihanskoissa

Itse olen käyttänyt autoremppaa tehdessä Guide 650 käsineitä. Ne on niin
ohuet, että pienemmätkin ruuvit saa hanskat kädessä kohdalleen, mutta
kuitenkin kestävät ainakin sen yhden remontin. Tuollaisessa siistimmässä
hommassa menevät varmaan pitkäänkin. Istuvat hyvin käteen, eikä
kuitenkaan hiosta, koska selkäpuoli on joustavaa kangasta.

http://www.peltacoshop.com/product_details.php?p=253

-
Markus

Jukka Töyrylä

"PenaL" <pentti....@helsinki.fi> kirjoitti viestissä
> [...]
> kitkaa ja kertakäyttöiset "lääkärinhanskat" ovat muuten vain ikävät
> pidemmän päälle. Kahdet jälkimmäiset ovat osittautuneet toistaiseksi

Ennen wanhaa hywään aicaan paperitöissä käytettiin kumisormea ts. sellainen
selailusormen päähän tuupattava kuminen tutti, missä oli nystyröitä,
paremman pidon aikaansaamiseksi. Jospa sellaisen ja puuvillasormikkaan
yhdistelmä toimisi halutulla tavalla?

http://www.kauppakartano.com/sormikumit/SOR-X11-sormikumi-12mm-silikoni-vihre%C3%A4.htm

--

Jukka T
http://faq.varas.to/

-=A.McYnen=-

On 14.4.2012 7:49, Jukka Töyrylä wrote:

> Ennen wanhaa hywään aicaan paperitöissä käytettiin kumisormea ts.
> sellainen selailusormen päähän tuupattava kuminen tutti, missä oli
> nystyröitä, paremman pidon aikaan

Niin onnettoman olemattomalta kun tuo tutti vaikuttaakin ensi
näkemältä, niin se oikeasti tosiaan hyödyllinen kapine jos joutuu
esimerkiksi mappeja selaamaan oikein urakalla. Ei sitä yksittäisen
sivun kulmaa tahdo millään jaksaa kalastaa tunti toisensa perään.

Jos tuollaisen jostain hommaa, niin kannattaa ottaa heti vähintään kaksi.
Sen jälkeen kun nuo on oikean käden etu ja keskisormessa, ja vielä
hokaa tekniikan, niin alkaa selaaminen sujumaan.

Hanskojen kanssa ei ole tullut noita kokeiltua, mutta tunnustan kyllä
käpälien kuivumis ilmiön.