tiskikoneen korjausta

Juhani Varemo

Potilaana Siemensin tiskari, tyyppi
SF44M251SK/01 ja SD13N1S

Oire: ottaa ehkä 15 sekuntia vettä ihan reippaasti, ja sen jälkeen sytyttää
vedensaannin varoitusvalon ja yrittää jatka ohjelmaa vaan itsepäisesti
ottamatta vettä sen enempää. Välillä valo sammuu, mutta syttyy sitten taas
uudelleen (syttyy ilmeisesti kun vettä taas haluttaisiin).

Tarkistettu:

- hana :-)
- mg-venttiilin tuloliitännässä olevat sihdit
- itse mg-venttiilin toiminta (toimii kyllä aina kun vaan saa sähköä)

- ohjauspiirikortin tuota mg-venttiliä ohjaava rele, sen ohjaustrankku
suojadiodeineen, ja linja kortilla asuvalle mikrokontrollerille.

- tulvasuoja systeemeineen.

Mistähän tuo päättelee onko sitä vettä saatavissa vai ei? Hetken kuitenkin
toimii aivan normaalin tuntuisesti.

Juuri ennen vian ilmenemistä koneella oli ajettu kalkinpoistopesu. Lieneekö
irronnut möhnä nyt tukkinut jonkun tasovahdin / kanavan / olemattoman
paineen anturin tms? Yritin keksiä missä sellainen olisi, mutta siellä on
sen verran monta mystisen oloista palikkaa ja johtoa siellä vesikanavissa
että ei oma äly riittänyt :-(

<juhani>

Juhani Varemo

Juhani Varemo wrote:

> [...]
> haluttaisiin).

> Mistähän tuo päättelee onko sitä vettä saatavissa vai ei? Hetken kuitenkin

Kun tässä alkoivat uhata jo omakohtaiset tiskivuorot, niin piti tänään
paneutua tuohon vielä uudelleen.

Magneettiventtiilin jälkeen koneen uumenissa, letkun päässä sen
vesipuistolabyrintin alaosassa on muovipötkylä, johon tulee 3 ohutta johtoa.
Pötkylän sisällä on virtausanturi, joka koostuu pienestä potkurista joka
pyörii veden kulkiessa sen pötkylän läpi. Tästä kone saa tiedon että vettä
tulee, saaneeko selville määränkin jollakin tarkkuudella.

Huuhtelin pois sieltä pötkylän sisältä, potkurin siivistä, ruskeanvihreän
levä/limaklöntin. Moska lienee tullut vesijohdosta, ei sinne muualta pääse.

Kone toimii taas :-)

Jos joku painii samanlaisen ongelman kanssa niin tässä vinkki.

<juhani>

Heikki Heinonen

Multa hajosi joskus magneettiventtiili, laite oli kytketty kuumaan veteen ja kun vesi oli liian
kuumaa venttiilin runko vääntyi ja venttiili ei enää liikkunut kunnolla. Systeemin sai kyllä
vaihdettua, laitoin uuden tietysti kiinni kylmään veteen.