Paristo paukahti!

googl-eki

Hei kaikki!

Minulla on Sennheiser'in langattomat kuulokkeet. Ovat olleet
käytössä jo useamman vuoden.

Viime yönä toinen AAA-paristoista paukahti aika komiasti!
Mitään kovin selvästi näkyvää vauriota siihen ei tullut,
mutta jonkinverran nestettä oli sen lokerossa.

Mistähän tuo voisi johtua? Ekana tuli mieleen, että Duracell-
paristot ovat suurin syyllinen. Olen jostain syystä viime
aikoina hieman karsastanut niitä, mutta halpamyymälässä
ei ollut muitakaan tarjolla niistä ostaessani.

Jotenkin on kuitenkin sellainen mielikuva, että tuollaisia
paristoja ei tulisi ladata lainkaan. Ne ovat käsittääkseni
jatkuvassa latauksessa silloin kuin kuulokkeet ovat
telineessään. Toisaalta aikaisemmatkin paristot lienevät
olleet samanlaisia, mutta erimerkkisiä alkaliparistoja.

googl-eki

Joopa, joo! Kyllä taitavat Duracell'in paristot olla sanonkoma mistä!

Nimittäin, samalla kun ostin nuo AAA't, kaappasin mukaan 9 voltin
Duracell'in Ibanez'in 60's Fuzz'iani varten. Siinä se jaksoi antaa
riittävää jännitettä vain pari päivää eli reilusti alle tunnin käyttöä
varten!

Minulla on kaksi yleismittaria, analoginen ja digitaalinen. Digistä
näytti
loppuvan virta, joten kokeilin korvata pariston tuolla 9-volttisella,
siinä
uskossa, että vika ei sittenkään ollut paristossa vaan Fuzz'issa!

KUn mittasin analogisella tuon digitaalisessa muistaakseni jo
hyvän aikaa olleen 9-volttisen jännitteen ja vertasin sitä Duracell'in
vastaavaan, viimemainittu antoi vain puolet siitä mitä ensinmainittu.

Noh, toki Fuzzi kai kuluttaa virtaa huomattavasti enemmän kuin
digitaalinen yleismittari, mutta siitä huolimatta tuntuu siltä, että
Duracell'iin en enää koske pitkällä tikullakaan! : /

Juhani Varemo

googl-eki wrote:

> [...]
> telineessään. Toisaalta aikaisemmatkin paristot lienevät
> olleet samanlaisia, mutta erimerkkisiä alkaliparistoja.

Onko siinä alunperin ollut oikeasti paristot - vai onko joku vaihtanut akut
paristoihin? Omissa Sennheisereissä on ainakin ihan rehelliset akut.

Paristot eivät todellakaan ole tarkoitettu ladattaviksi - vaikka tähän
tarkoitukseen on kyllä ollut ihan laitteitakin markkinoilla..

<juhani>

Timo Neuvonen

> [...]

> Paristot eivät todellakaan ole tarkoitettu ladattaviksi - vaikka tähän
> tarkoitukseen on kyllä ollut ihan laitteitakin markkinoilla..

Mahtoiko olla flame koko juttu, mutta... IMHO, saisi viedä saunan taa ja xxx
ne örvelöt jotka ovat keksineet suomentaa ilmaisun 'rechargeable battery'
sanoin 'ladattava paristo'. No, ladataanhan sitä pyssyjäkin, ja nekin saa
sen jälkeen pamahtamaan. Ja pari hetkeä sitten työnsin tyhjän lasin tutun
baarimikon eteen, ja sanoin että 'lataa'...

Joka lataa paristoja, hypätköön ensin syvään kaivoon pattereineen.

--
TiN

Juhani Varemo

Timo Neuvonen wrote:

> Joka lataa paristoja, hypätköön ensin syvään kaivoon pattereineen.

Se jokuhan saattaa pilata kaivon.. ei se paristo. Tai useimmiten ehkä
oikeammin pari. Nimitys taitaa olla jo poistunut nykykielestä.

Mutta sotkua sekoittaa vielä lisää se, kun on litiumparistoja ja vastaavia
akkuja. Ja akkuja vielä Li-Ion ja LiPo ja ties mitä nimityksiä....

Oikean litiumakun lataaminen (ja purkaminen) onkin sitten hieman
jännittävämpää ja tarkempaa puuhaa, mutta onneksi niitä ei taida
maitokaupassa olla, eikä kai kuluttajalaitteissakaan.

Vaan 3 Ah:n LiPo:nkin jysäyttäminen tuottaa riittävästi sotkua. Omakohtaista
kokemusta. Ei se niinkään paukahda, lähinnä sähähtää.
Mutta tulta, savua ja nokea oli tarjolla enemmän kuin mitä oli tilattu.

<juhani>

Heikki Heinonen

Multa pamahti kerran AA Ni-MH. Sirpaleita riitti keittiöstä eteiseen saakka joten se tosiaan
räjähti. Ostopaikka oli Lidl.