Moottorisahasuosituksia? Kokemuksia Poulanista?

Major

Tarttis hommata moottorisaha,
kun vanha ei enää käy kunnolla...

Syksyisin pitäisi aina tehdä 10 M3 polttopuita,
joten tuollaiseen sopiva saha haussa.
Puut ovat valmiiksi kaadettuja...

Paikallinen K-Rautakauppias yritty myydä
Poulanin 2250 -sahan (väitti että 36 cc, 1.9 Hp,
vaikka laatikossa luki, että 32 (tai oliko 33) cc ja 1.7 hp...).
Sanoi että on sama saha kuin Partner/Husqvarna,
että vain kuoret ovat erin väriset.

Hintaa oli 189 E Jyväskylässä,
tosin lauantain Hesarissa moista kaupattiin 159 E tjsp.

Vastaamat partnerit/Husqyt satasen kalliimpia,
voiko olla sama saha?

Kokemuksia, tutemuksia jne?
Suositeltavia sahoja ko. käyttöön?

PeePee

kaverilla on vihreä poulan ja on varmasti viimeinen poulan..
tehoton eikä lähde kunnolla käyntiin.. en tiedä onko sitten yksilöstä
kiinni.
itselläni on husa, mutta jos nyt ostaisin sahaa, ostaisin STHILlin.
vaikka oma husa lähtee hyvin käyntiin ja tehoakin on 2,7hv niin olen päässyt
STHILliä pari kertaa kokeilemaan ja on tosi tehokas ja hyvä saha!
olisin jo varmaan muuten vaihtanut, mutta omani on vasta vuoden vanha:)
jos meinaat sahata 10 mottia puuta vuodessa ei kannata sahassa hinnassa
yritää
muutamia satasia säästää .. osta kunnollinen kerralla
pp

"Major" <liev...@jyu.fi.HALOOOOOOOOOOO> wrote in message

Ilkka Maksimainen

In article <rp4Aa.171$bV5...@read3.inet.fi>,
liev...@jyu.fi.HALOOOOOOOOOOO says...

> [...]
>
> Hintaa oli 189 E Jyväskylässä,
> tosin lauantain Hesarissa moista kaupattiin 159 E tjsp.
>
> Vastaamat partnerit/Husqyt satasen kalliimpia,

Tämä on mutua, mutta tuo näyttää yleiskanadalaiselta mökkisahalta, joka
saattaa äärimmilleen riisuttuna olla jäykillä kahvoilla (kiitos EU) ja
jokatapauksessa kelvottoman hennolla ketjulla. Noita oli joskus
myynnissä Partnerinakin, mutta et sinä Partnerinkaan hinnat alkaen mallia
halua, jos olet joskus nähnyt moottorisahan. Kunnon saha on edelleen
tehty ruotsissa ja täkäläisittäin yleisin on 13" laippa ja teräketju
näyttää teräketjulta! Ruotsalaista sukuhaaraa olevat maksanevat kaikilla
merkeillä reilusti yli 200 E.

-Ilkka

Major

> [...]
> halua, jos olet joskus nähnyt moottorisahan. Kunnon saha on edelleen
> tehty ruotsissa ja täkäläisittäin yleisin on 13" laippa ja teräketju

Hmm. Ketjuna on myyjän mukaan sama, mitä yleisesti käytetään
Partnerin ja Husqvarnan sahoissa,
ja laippa 14".
Lisäksi myyjä mainisti "erinomaista tärinänvaimennusta"...

remppareiska

> Kokemuksia, tutemuksia jne?
> Suositeltavia sahoja ko. käyttöön?

Tota noin, moottorisahoista kun puhutaan, niin on olemassa vain yksi ainoa
oikea moottorisahamerkki täällä Skandinaviassa. Se on Jonsereds. Kun
sahakauppaan menet, niin älä erehdy ostamaan mökkimallia. Se vaan vituttaa,
kun se on tehty halvoista osista ja siinä ei vääntö riitä. Saha on aika
kovilla tommoisessa pinosahauksessa. Kannattaa satsasta
"puoliammattilaismalliin", siinä on sitten sulle sahaa iäksi! Itse jos nyt
sahan ostaisin (ei tartte, Jonsereds 451 EV vuodelta 1982 pelittää edelleen
loistavasti), niin ottaisin tommoisen Jonseredsin katalyyttimallin, vaikkapa
2152 C:n. Maksaahan se mansikkaa, mutta eipä tartte olla joka viides vuosi
vaihtamassa.

Itse olen lähinnä harkitsemassa vaihtoa. Ei sen vuoksi, etteikö 451 edelleen
pelittäisi aivan armottoman hyvin ja puristuksetkin tuntuu olevan tallella
vaikka tolla sahalla on sahattu tukkia ym. Mutta jos tosta menee jotain
rikki, niin varaosat rupee oleen tiukalla. Ja tosta saa ilmeisesti vielä
nykyäänkin käytettynä noin 150-200 euron hyvityksen (josta todellista
hyvistä on n. 100 euroa - mutta eipähän tartte tingata).

remppareiska

> Lisäksi myyjä mainisti "erinomaista tärinänvaimennusta"...

Veikkaisin, että em. sahan se kaikkein erinomaisin ominaisuus varmaan oli
myyjän saamat parhaat provikat tai muut friibit, kun edustaja sattuu
seuravaan kerran käymäsille.

Whiski

remppareiska wrote:

> [...]
> ottaisin tommoisen Jonseredsin katalyyttimallin, vaikkapa 2152 C:n.
> Maksaahan se mansikkaa, mutta eipä tartte olla joka viides vuosi

Kaiken muun allekirjoitan, mutta tuo yhteen merkkiin sitoutuminen, eli
Jonsereds. En siis moiti kyseistä sahaa, itse vain ole käyttänyt ja
käytän Sthilin 026 puoli- ammattilaismallia. Kyseisellä sahalla
raivasin pari vuotta sitten 10 hehtaaria metsää hakkuita varten ja sen
jälkeen vielä muutaman kerran myrskytuhoja. Sahan luotettavuus, voima
ja käsiteltävyys tuli hyvin esiin myrskyraivauksissa, kun joutui
kaatuneiden puiden joukossa niitä karsimaan. Pahin myrsky oli trompi
joka vei viidessä minuutissa yli kolmesataa runkoa poikki, tai nurin.

Jos ostaa sahaa tehdäkseen töitä sillä, tai sitten ostaa sahan joka
teettää töitä sille, niin siinä on oleellinen ero. Itse suurin
surminkaan enää sortuisi mihinkään myyntimiehen mökkisaha hehkutukseen,
vaan katselisin ja kuullostelisin millä metrsurit työskentelee ja
ostaisin samoja merkkejä, sillä he jos kuka tietää mikä kestää ja on
hyvä käyttää.

--
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi
naurettavaksi

Jukka

Sun, 25 May 2003 22:39:20 +0200 "remppareiska"
<rei...@asuntomarkkinat.fi> kirjoitti seuraavaa:

> [...]
> kovilla tommoisessa pinosahauksessa. Kannattaa satsasta
> "puoliammattilaismalliin", siinä on sitten sulle sahaa iäksi! Itse jos nyt

Näin se vaan on, yksi mökkisaha tuli sahattua loppuun ja
omasta mielestä ihan turhan vähän aikaa se palveli. Hin-
taansa nähden liian vähän tuli tunteja. Ei ole ne "hinnat
alkaen" mökkisahat tehty kuin satunnaiseen rantalepikon
harventamiseen tai omenapuun kaatoon. Jos mökkisahaa käy-
tetään vaikkapa 5 tuntia vuodessa kevyessä hommassa, kestää
se tarpeeksi, ettei mökkiläistä harmita. Tuommoiseen se
tuli itsekin hankittua, mutta tuli sitten myöhemmin
innostuttua lämmittämään enemmän puulla ja sitten tulikin
työtunteja sahalle äkkiä liikaa.

Teen 5-15 mottia vuodessa lämmityspuita joskus pinosta
kuivia halkoja sahaten tai yleisemmin isoista rungoista.
Senkaltaiseen käyttöön kannattaa hommata semmoinen isän-
nänlinjan saha, eli joku merkkituote (Husqvarna=
Jonsered=Partner, Stihl, Dolmar jne) 40-50 kuutioisella
koneella. Ne kestää jo käyttöä, eikä ole vielä täysverisen
metsurin työkalun hinnoissa.

Oma saha on Jonsered, 41-kuutioinen, palvellut hyvin jo
kymmenkunta vuotta, ei ole tarvinnut korjata kertaakaan
paitsi tietysti vaihtaa kulutusosia, kuten laippaa, ketjua
ja ketjupyörää - normaalia huoltoa ja paljon käyttöä.
Ei häpeä teknisesti uuden rinnalla, joten työvuosia lienee
vielä paljon jäljellä.

--
Jukka

Rami

Sen kymmenisen vuotta jonka olin pienkoneliikkeessä (moottorisahat,
ruohonleikkurit yms.) töissä en muista yhtään Huskua tai Jonseredia jossa
olisi ollut 14" laippa jollei sähkösahoja lasketa mukaan.

PeePee kehui viestissään Stihliä mutta kun minä olen aina luullut että
tiiliä käytetään muuraushommiin... :)

Stihlillä ja Huskulla on omalla vankat kannattajakuntansa, pitää muistaa
että pitäisi testata _vastaavat_ mallit kummastakin merkistä ennenkuin voi
sanoa mitään varmaa. Jostakin syystä täällä Lapissa Husku on ollut metsurien
ykkösmerkki.
Itselläni on 246 Husku, erittäin oiva kone sekä noin 20 vuotias Jonsereds
620 jota ei painonsa, takapotkusuojan puuttumisen ja karmean tärinän vuoksi
voi suositella enää kenelläkään. Mutta voimaa riittää!

Sinuna kiertäisin K-raudat yms. ja menisin liikkeeseen joka myy ja _huoltaa_
moottorisahoja, olkoon se sitten Stihl, Husqvarna tai Jonsered ja kysyisin
sieltä. Muistaen että ammattikäyttöön tehty kone on käytännössä ikuinen
kotikäyttäjällä ja työnteko on mukavampaa. Välttäisin kuitenkin oikeat
metsurimallit (esim. Hva 346), tehoa kyllä riittää mutta kone on
korkeaviritteinen ja käyttökelpoinen kierrosalue on kapea verrattuna ns.
maatilasahoihin. Kapea kierrosalue vaatii osaavan sahaajan, joka ei paina
terää liikaa ja pitää ketjun leikkaavana koko ajan.

Rami

"Major" <liev...@jyu.fi.HALOOOOOOOOOOO> kirjoitti viestissä

remppareiska

> [...]
> vaan katselisin ja kuullostelisin millä metrsurit työskentelee ja
> ostaisin samoja merkkejä, sillä he jos kuka tietää mikä kestää ja on

Ei Stihlin luotettavuus mitenkään Jonseredsistä edelle mene. Metsurit rupee
tietysti näinä motojen aikoina olemaan aika harvinainen ammattiryhmä, mutta
jos jostain bongaat tosimetsurin, niin näet, ettei sillä mitään Stiilejä
ole. Husky ja Jonseredsit jyllää ammattipuolella. Just nimenomaan
luotettavuuden, käytettävyyden, kestävyyden, hyvän jälleenmyyntiarvon,
helpon huollettavuuden jne vuoksi. Stiilit on ainakin ennen olleet pahoja
jäätymään pakkasella. Kovassa käytössä ovat myös tupanneet tekeen
höyrylukkoja. Muuten tietysti ihan hyvä saha, varsinkin jos sahaa
Keski-Euroopan ilmastossa ja metsissä.

remppareiska

> Jonsered=Partner, Stihl, Dolmar jne) 40-50 kuutioisella

Tiedoksi vaan, että Partner ei kyllä ole teknisesti sama kone kuin noi
ammattipuolen Jonset.

remppareiska

> sanoa mitään varmaa. Jostakin syystä täällä Lapissa Husku on ollut
metsurien
> ykkösmerkki.

Ei tosiaankaan ole ollut. Raket (=Jonseredin vanha nimi Suomessa) on ollut
ykkönen silloin vielä kun metsureita oli.

> [...]
> sieltä. Muistaen että ammattikäyttöön tehty kone on käytännössä ikuinen

No hitto tuolla mitään oikeaa vastausta saa. Nehän kehuu tietysti omaa
merkkiään (edustustaan) tai jos niillä on useita merkkejä, niin sitä konetta
jota sattuu oleen hyllyllä tai josta saa parhaan katteen. Ne tietää, että
tavallinen mökkimetsuri-jantunen on niiden asiakas uuden sahan ostossa
keskimäärin vain kerran elämässään, joten sitä kannattaa kusettaa.

Jos nyt joltakulta mielipiteitä tahtoo sahoista kysellä, niin kannattaa
mennä metsien miehiltä kysymään.

> maatilasahoihin. Kapea kierrosalue vaatii osaavan sahaajan, joka ei paina
> terää liikaa ja pitää ketjun leikkaavana koko ajan.

Taas humpuukitietoa annettiin täällä. Sahan ketju pitää AINA olla terävänä,
merkistä ja mallista riippumatta. Se on työturvallisuuskysymys ja säästää
sitä paitsi löpöä, käsivarsia jne.

Ammattisahoissa on korkeat viritysasteet, mutta ei niillä sahaaminen ole sen
kummempaa kuin "maatilakoneillakaan". Maatilakone kiihtyy vain hitaammin
huippukierroksille, joten esim. karsinta ei tapahdu niillä aivan yhtä
joutuisaan. Muuten tekniikka on sama oli kone mikä tahansa: hana pohjaan
ennenkuin terä painetaan puuhun! Kaikenlainen puolikaasuttelu on perkeleestä
ja kiellettyä itse Työturvallisuuslaitoksen toimesta.

Siira Jyrki

"Whiski" <arvo....@turtt.com> kirjoitti viestissä

> [...]
> kaatuneiden puiden joukossa niitä karsimaan. Pahin myrsky oli trompi
> joka vei viidessä minuutissa yli kolmesataa runkoa poikki, tai nurin.

Samaa mieltä. Itse olen myös sahannut juuri tuolla Stihlin mallilla paljon
ja sopii kyllä käteen, tehoa riittävästi, kevyt sekä toimintavarma. Jopa
talvella.
...Ompa tullut sahattua jopa yhdellä kädellä oksia puista poikki :)

Saattaa saada käytetynä halvalla, jos onnistaa. Pelkällä pikkuhuollolla saa
hyvin toimivan sahan.
Jyrki

Rami

> Ei tosiaankaan ole ollut. Raket (=Jonseredin vanha nimi Suomessa) on ollut
> ykkönen silloin vielä kun metsureita oli.
Niin, ja kumma kyllä me vaan myytiin Huskun 242 kuten myöskin naapurikylän
liike enemmän kuin kilpailijat muita. Ja jos mies saa palkkansa
metsuritöistä niin eikös sitä silloin metsuriksi voi kutsua? Se on tosi että
metsureita on enää harvassa.

> [...]
> tavallinen mökkimetsuri-jantunen on niiden asiakas uuden sahan ostossa
> keskimäärin vain kerran elämässään, joten sitä kannattaa kusettaa.

Valitettavasti osa liikkeistä toimii tuolla periaatteella, ei suinkaan
kaikki. Itse en enää ole alalla töissä joten sidonnaisuuksia ei enää ole. Ja
sillä mökkijantusella on todennäköisesti rajanaapurina toinen jantunen jota
ei sitten varmaan kannata toivoakaan asiakkaaksi kun ensin kusetat sitä
toista.

> [...]
terävänä,
> merkistä ja mallista riippumatta. Se on työturvallisuuskysymys ja säästää

Totta kai sen pitää olla terävä, jostakin syystä näin ei vain ole. Osa
käyttäjistä ei edes osaa itse terottaa terää ja tuo sen liikkeeseen
teroitettavaksi / vaihdettavaksi. Arvaappas nyt sitten lähteekö joku
tällainen mökkisahuri kolmen vartin välein takaisin kaupunkiin /
liikkeeseen?

> [...]
perkeleestä
> ja kiellettyä itse Työturvallisuuslaitoksen toimesta.

Aivan, edelleenkin sanon vain että ns. maatilasaha on helpompi käyttää kuin
ammattikone juuri tuon kapean kierrosalueensa takia. Ja tuo korkea
viritysaste on sitten rantumpi kaasarin säädöistä, ammattimies säätää sen
itse mutta...

tuo...@otitsun.oulu.fi.mil

In sfnet.harrastus.koneet+laitteet Jukka <hukka...@yahoo.com> wrote:
> harventamiseen tai omenapuun kaatoon. Jos mökkisahaa käy-
> tetään vaikkapa 5 tuntia vuodessa kevyessä hommassa, kestää
> se tarpeeksi, ettei mökkiläistä harmita.

Jos siihen sahausalueelle tulee sähkö, kannattaa harkita
vakavasti sähkösahaa. Vaivoina toki jonkinmoinen harmi
johdosta - muuten tuntuu tuommoinen (Stihl) olevan ihan
oiva peli.

Ei tarvitse nykiä käyntiin, vaihtaa tulppia, lutrata bensan
kanssa eivätkä vaatteetkaan haise sahailun jälkeen.
Naapuriakaan ei sähkösaha harmita samalla tavalla kuin
bensasaha.

Metsäkäytössä toki ihan tarpeeton peli, ellei sitten raahaa
voimakonetta mukanaan. :-)

-Tuoppi-

--
Vastatessasi viestiini, ole hyvä ja:
- lainaa vain oleelliset rivit, poista ylimääräiset

remppareiska

> [...]
> liike enemmän kuin kilpailijat muita. Ja jos mies saa palkkansa
> metsuritöistä niin eikös sitä silloin metsuriksi voi kutsua? Se on tosi

Tuskin pariin kylään myymällä koko Lappia katoitte.

> [...]
jota
> ei sitten varmaan kannata toivoakaan asiakkaaksi kun ensin kusetat sitä

Ei ole tuota vaaraa. Ei suomalaiset mökkinaapurit toisilleen puhu vaan
jurottaa. Naapurille saatetaan jopa ihan piruuttaan kehua paska sahaa, jotta
sekin innostuisi iskemään kätensä paskaan.

> [...]
> teroitettavaksi / vaihdettavaksi. Arvaappas nyt sitten lähteekö joku
> tällainen mökkisahuri kolmen vartin välein takaisin kaupunkiin /

Tollaisille sahureille Stiilin/Pläktekkerin sähkösaha käteen. Se on niille
ihan riittävä nysä ja polttopuiden teossa meneekin koko loppu elämä.

> [...]
> ammattikone juuri tuon kapean kierrosalueensa takia. Ja tuo korkea
> viritysaste on sitten rantumpi kaasarin säädöistä, ammattimies säätää sen

Mitä helvetin vaikeutta siinä nyt muka on käyttää, kun molemmissa sahoissa
käyttöohje on: hana pohjaan ennenkuin terä haukkaa puuta. Kaikenlainen
muunlainen käyttö on perkeleestä ja saha pois semmoiselta tunarilta.
Kaasarin säädöt tekee huolto tarvitessa eikä niitä yleensä sen jälkeen
tartte olla skruuvailemassa

Ainoa este ammattisahan ostolle on plompuukin paksuus. Noissa
ammattivehkeissä kun on hintaa yleensä enemmän ja ns. maatilasahoissa on
yleensä vanhempaa teknologiaa. Hyvä esimerkki on just nyt tarjouksessa oleva
Huskyn 55. Ihan hyvä saha, mutta hieman raskas ja karsittu peli.
Ammattivehkeessä saat nollasyöttöpumput ja muut herkut plus painoa pois plus
parasta teknologiaa ja kestävyyttä. Mutta se tietty maksaa.

Whiski

remppareiska wrote:

> [...]
> Kovassa käytössä ovat myös tupanneet tekeen höyrylukkoja. Muuten
> tietysti ihan hyvä saha, varsinkin jos sahaa Keski-Euroopan

No no. Taas kerran, vaikka Jonsered olisi kuinka hyvä tahansa, niin se
ei todellakaan ole kaikkien metsureiden mieleen. Ei myöskään Hysky, vaan
löytyy noita Stilinkin kannattajia metsureiden joukosta. Tämä ei
kuitenkaan ole se pääasia, vaan pääasia mielestäni on se että ei mennä
ostamaan mitään tingeltangel konetta kun tehdään hommia, vaan katsotaan
että se kone on sen verran yleinen että löytyy muualtakin kuin jonkun
marketin tarjoushyllystä.

Rami

> Tuskin pariin kylään myymällä koko Lappia katoitte.

Ei niin, tosin jos lasketaan Kemin, Tornion ja Rovaniemen liikkeet sekä
Simon kone joka myi yksinään parhaimmillaan saman verran kuin noiden kolmen
kaupungin liikkeet yhteensä niin saadaan aika kattava otos Lapin läänissä
myydyistä koneista. Ja Huskun 242 oli suosituin malli.

> [...]
jotta
> sekin innostuisi iskemään kätensä paskaan.

Ilmeisesti tämä on sinulle jotenkin tuttua? Itse en ole omien naapureideni
kesken tähän törmännyt, vaan on joskus jopa ihan ilmaiseksi autettu
toisiamme. Pirullisuus ja v_ttuilu kyllä kuuluu asiaan.

> Tollaisille sahureille Stiilin/Pläktekkerin sähkösaha käteen. Se on niille
> ihan riittävä nysä ja polttopuiden teossa meneekin koko loppu elämä.

Mielipiteesi tuli selväksi.

> Mitä helvetin vaikeutta siinä nyt muka on käyttää, kun molemmissa sahoissa
> käyttöohje on: hana pohjaan ennenkuin terä haukkaa puuta. Kaikenlainen
> muunlainen käyttö on perkeleestä ja saha pois semmoiselta tunarilta.

Jaa-a, oma kokemukseni sekä keskustelut asiakkaiden kanssa ovat auttaneet
muodostamaan oman käsitykseni, saat toki olla eri mieltä.

> Kaasarin säädöt tekee huolto tarvitessa eikä niitä yleensä sen jälkeen
> tartte olla skruuvailemassa

Paitsi ammattisahassa siinä vaiheessa kun ilmansuodatin alkaa tukkeutumaan,
se likaantuu silti kaikista airinjection tai turbo-järjestelmistä huolimatta
eikä metsurikaan kanna paineilmavehkeitä metsässä.

> [...]
plus
> parasta teknologiaa ja kestävyyttä. Mutta se tietty maksaa.

Tästä olemme samaa mieltä. 55 on todellakin luja ja vahva kone, mutta
todellakin turhan painava. Lähinnä hirsihommissa tuota on käytetty. 345 tai
350 mieluummin kotitarvesahaukseen.

Rami

Ana

Hello.
Ei ole kokemuksia kuin yhdestä koneesta omana: Partner 410.

(+)
-käynnistyy aina
-ei vaadi seoksen säätöä eri vuodenaikojen välillä
-sopivan kevyt (tai oikeastaan ei liian painava)
-osia löytyy
-potkua tarpeeksi ainakin peruskäyttöön
-kokometallirunko - ei komposiittihömpötyksiä ym.

(-)
-hintaa paljon (suhteellista - kuitenkin yli 400 euroa ovh - tajouksessa
ollut aika halvalla)

Nyt kohta kymmenen vuoden täydellisen amatöörikäytön jälkeen on tullut kyllä
sellainen mieli, että kaikista ratkaisevinta olisi terän kunto - ei niinkään
sahojen väliset erot (ainakaan "mökkikäytössä")

Eli koko homman helppous on meillä ollut terotuksen opettelusta kiinni.
Nyt jo sujuu ... ja opetellaan lisää.

/Ana

Rami

Yksi hyvä apuri on viilaohjari, joka terätyypille on sitten tietysti omansa.
Sitä kun silloin tällöin käyttää apuna niin saa hyvän lopputuloksen, samalla
puruhammasta tulisi madaltaa kun terää on aikansa viilailtu, viilaohjareissa
on yleensä alennuskaavio tähänkin.

Rami

"Ana" <ma....@welhoPOIS.com> kirjoitti viestissä

Homer Simpson

Moi

Mulla on Partner 370 "mökkisaha" jolla raivastin tontin tieltä
viitisenkymmentä pikkutukkia. Ei mitään valittamista, mutta jos haluat
kaataa isoja puita kannattaa hankkia saha ;)

Tuo 370 parner on aivan saman näköinen kuin tarjouksessa ollut Poulan.
Sisuskaluista ei ole tietoa.

Käyttötarkoituksesta riippuu onko hyvä vai ei, mun saha on aivan riittävä
talven polttopuita tehdessä, ja kyllä sillä isompikin puu tarvittaessa
kaatuu.

- Mikke -

Saila Sirkkala

"Major" <liev...@jyu.fi.HALOOOOOOOOOOO> kirjoitti
viestissä:rp4Aa.171$bV5...@read3.inet.fi...

> Tarttis hommata moottorisaha,
> kun vanha ei enää käy kunnolla...

> Kokemuksia, tutemuksia jne?
> Suositeltavia sahoja ko. käyttöön?

Mieheni on entinen (juu, ei niitä enää monta töissä enää ole) ammattimetsuri
ja osti juuri mennä viikolla uuden sahan vastaaviin homminn. Jonsered. Onpi
reissussa, etten voi nyt just kysyä, mksi se merkki.

Saila

toni

Tuo Partner 370 on aivan sama peli kuin Poulankin. Poulanin
mallimerkintää en tähän hätään muista.
Joku mainitsi sahojen laatukriteeriksi Ruotsalaisuuden, meni pahasti
metsään Electrolus(Partner, Husqvarna ja Jonsered) valmistaa sahansa
nykyään hyvin suurelta osin Italiassa.

Jari Kaponen

> [...]
> kanssa eivätkä vaatteetkaan haise sahailun jälkeen.
> Naapuriakaan ei sähkösaha harmita samalla tavalla kuin

5v kokemuksella voin suositella varauksin sähkösahaa. Varus on se, että jos
tehoa on vähän, palaa saha ennemmin tai myöhemmin. Mulla kärysi juuri Stihl
e14 (1,4kW).

Sahan ylilämpösuoja toimi mainiosti, ja tylsän ketjun kanssa se on tehnyt
sitä joka kevättalvi, kun on tullut muutama täysikasvuinen koivu pistettyä
nurin ja pölleiksi. Aina se on muutaman napin painalluksen jälkeen savunnut
ja haissut "sähköltä" niin, että on tullut annettua sahalle viilaa ja kunnon
lepotauko, mutta nyt kun talkoomies odotti joutilaana kirveen varressa, en
malttanut olla painamatta ylilämpösuojaa pariin kertaa heti pohjaan, ja se
jälkimmäinen oli liikaa (kaikkein edellisvuotisten päälle). Ei tuota sahaa
olisi siis pystynyt polttamaan kuin tahallaan.

Nyt pitäisi siis hankkia uusi saha, eikä millään huvittaisi alkaa lotraamaan
bensojen ja öljyjen kanssa, eikä varsinkaan kuuntelemaan suunnatonta melua.
Kölmöyksissä ostettua ruohonleikkuriakin saa jo kiskoa sen verran käyntiin,
kuin sita huvia eläissään kaipaa.

Onko kenelläkään kokemusta halvoista sähkösahoista (esim Lidlin hiljattain
kampanjoima malli)?

Kun koen säkölaitteiden polttamisen synnynnäiseksi luonneviaksi, tekisi
mieli kokeilla jotain poltettavaksi hinnoiteltua laitetta, jonkalaisista
ainakin pikkurälläkkänä olen saanut hyviä kokemuksia. Toisaalta olisihan
Stihlillä tarjolla 2,2 kW:n sahakin.

junnu

"remppareiska" <rei...@asuntomarkkinat.fi> wrote in message news:<_ljAa.16682$X2....@news2.bredband.com>...

> metsurien
>
> Ei tosiaankaan ole ollut. Raket (=Jonseredin vanha nimi Suomessa) on ollut
> ykkönen silloin vielä kun metsureita oli.

Metsurina ollessani koko -70 luvun käytettiin aika tasapuolisesti Raket ,
Partner ja Husqvarna moottorisahoja - made in Sveden - , muunmerkkisiä sahoja
ei juurikaan viety metsään tositoimiin . Jonkun merkin aluellinen johtoasema
oli markkinoinnin ja vielä tärkemmmän huollon ansiota .

junnu

Karismanteli

"Whiski" <arvo....@turtt.com> wrote in message
> [...]

Itse olin muutama vuosi sitten ostamassa sahaa työkäyttöön, vanhan Sachsin
tilalle, niin soittelin kaupungin metsureiden esimiehelle, että mikäs saha
kannattaisi ostaa, ja sain vastaukseksi, ettei kannata edes harkita muita
merkkejä ja malleja kuin Stihl 026. Senhän ostin ja kyllä täytyy sanoa, että
on paras saha jolla olen sahannut.

Santeri Ylikoski

> [...]
> Tarttis hommata moottorisaha,
> kun vanha ei enää käy kunnolla...
>
> Syksyisin pitäisi aina tehdä 10 M3 polttopuita,

Tuollaiseen tarpeeseen suosittelen tutustumaan farmariin jolla on traktori
ja klapikone sen perseessä. Jos ei puita tarvi kaataa, tulee klapit
huomattavasti vaivattomammin koneella, eikä tarvi kirveeseen koskea.

Moottorisahaksi Husqvarna, Jonsered, tai Stihl, mieluummin hinnaston
keskivaiheilta.

Se Oli Totuus
/santeri

JM

<tuo...@otitsun.oulu.fi.mil> wrote in message

> [...]
> kanssa eivätkä vaatteetkaan haise sahailun jälkeen.
> Naapuriakaan ei sähkösaha harmita samalla tavalla kuin

Jos viisitoista mottiakin pitää klapia tehdä, niin itse kallistuisin
(kallistun) vanhan pahan sirkkelin puoleen sahan sijasta - siis mikäli
polttopuut hieman tukkia ohuemmasta rangasta tekee. Eikä mene puita puruksi
vaan sirkkeli sivaltaa ohuella terällä - ehkä myös peukalon
kaupanpäällisiksi (toisaalta sahalla voi vetäistä isovarpaan)...

JM

remppareiska

> merkkejä ja malleja kuin Stihl 026. Senhän ostin ja kyllä täytyy sanoa,
että
> on paras saha jolla olen sahannut.

Kunhan et vaan paremmasta tiedä.

Aki N

> [...]
> jäätymään pakkasella. Kovassa käytössä ovat myös tupanneet tekeen
> höyrylukkoja. Muuten tietysti ihan hyvä saha, varsinkin jos sahaa

Äitin miesystävä on metsuri, se on toiminut sillä alalla jo 25 vuotta. Sen
mielestä Stihl on ainut ja oikea merkki. Ei ole koskaan puhunut
jäätymisongelmista, vaikka työskentelee lapissa. Hän on kokeillut muitakin
merkkejä, mutta on aina palannut takaisin Stihl:iin.

Whiski

Aki N wrote:

> [...]
> puhunut jäätymisongelmista, vaikka työskentelee lapissa. Hän on
> kokeillut muitakin merkkejä, mutta on aina palannut takaisin

Turha tässä on enempää paukkuja haaskata "RemppaReiska" kun on päättänyt
että mikään muu merkki ei kelpaa, niin annetaan nyt hänen pitää päänsä,
sama se minulle ja monelle muullekin, kun sillä asialla ei ole mitään
merkitystä omiin ostopäätöksiin.

Hän pitäköön omaa sahamerkkiään parhaana mahdollisena, jotkut muut
pitävät muita merkkejä parempina, kunhan vaan ostaessa katsoo että ei
mene mihinkään myyjän mainosliturgian lankaan, vaan pidetään pää kylmänä
ostospäätöstä tehdessä.

MK

Varsin mielenkiintoinen keskustelu.
Kävin hiljattain utelemassa uutta sahaa itselleni. Myyjä (valtuutettu huskyn
myyjä) kertoi, että pienin husky 316 ja pienin jonsered 2137 on tehty usan
markkinoita varten. Näin ollen, myyjä suositteli huskyn seuraavaa mallia
340:stä hintaan 380e, eli "aitoa ruottalaista"
Lisäksi hän epäili että valmistusmateriaali pienimmissä olisi eri kuin
aidoissa ruotsalaisissa. Nyt olen pikku hiljaa kallistumassa tuon husky340:n
kannalle....

remppareiska

> [...]
> jäätymisongelmista, vaikka työskentelee lapissa. Hän on kokeillut muitakin
> merkkejä, mutta on aina palannut takaisin Stihl:iin.

Nythän on niin, että hellun kaiman velipuoli on Metsäradiossa toimittajana
ja tuntee siten kaikki entiset kovat metsien jätkät. Kuulemma Stihlillä
sahaa vaan semmoiset luuserit, jotka ei saa edes ketjuun terään. Että
tämmöistä varmaa tietoa mulla oli, joten eiköhän tämä parhaan sahan
merkkikisa ratkennut tässä samantein. Se on Jonsered.

hansu

"Homer Simpson" <homer....@pp.inet.fi> kirjoitti viestissä:9boAa.206$TE4...@read3.inet.fi...
> Mulla on Partner 370 "mökkisaha"...

> Käyttötarkoituksesta riippuu onko hyvä vai ei, mun saha on aivan riittävä
> talven polttopuita tehdessä, ja kyllä sillä isompikin puu tarvittaessa
> kaatuu.

Näin on. Kun osaa vähän sääliä sahaa, eikä pinolla huudata tankillista yhtä
soittoa, niin mökkiläinen pärjää harrastesahallakin. Mihinkä sitä lomalaisella
kiirus.

Jani Rantamäki

> [...]
>
> Hintaa oli 189 E Jyväskylässä,
> tosin lauantain Hesarissa moista kaupattiin 159 E tjsp.
>
> Vastaamat partnerit/Husqyt satasen kalliimpia,

Kun kukaan muu ei ole vielä suositellut Tanaka -merkkistä sahaa, niin minä
teen sen. Lähtee erittäin helposti käyntiin puolipuristimen ansiosta. Ei
tarvi nykästä narua kuin vajaa 10 cm.

http://www.tanaka.se/motorsagfin.html

Nuo Poulanit ja yleensä muut Huskun ja Jonssin Jenkkiversiot kiertäisin
kaukaa.

Kannattaa muuten ostaa se saha sitten "oikealta" sahakauppiaalta, jolla on
myös huoltopalvelut. Ei taida K-Raudassa huolto pelata ja varaosia ei ole
varastossa.

Whiski

Jani Rantamäki wrote:

> [...]
> minä teen sen. Lähtee erittäin helposti käyntiin puolipuristimen
> ansiosta. Ei tarvi nykästä narua kuin vajaa 10 cm.

No minulla on naapurin kokemukset Tanakasta. Uutena toimii kyllä, mutta
sitten.........No jos jätän kirosanat pois, mitä kuuntelin naapuria, hmm
ei se sitten muuta sanonutkaan ;-{D).

> [...]
>
> Kannattaa muuten ostaa se saha sitten "oikealta" sahakauppiaalta,
> jolla on myös huoltopalvelut. Ei taida K-Raudassa huolto pelata ja

Mitä minulla nyt on sahoista kokemusta, niin muutaman olen kuluttanut
loppuun kun olen vuodesta - 75 käynyt avustamassa appiukkoa metsän
hoidossa ja sen jälkeen perikunnan metsää.

Eihän tämä tietenkään riitä antamaan "Remppa Reiskan ammattipätevyyttä"
sekä kaikki tietävyyttä sahoista, mutta jos minun kokemuksella on apua
niin kyllä Stilkin saha on, niin moottorisaha kuin raivaussahakin on
toimineet moitteetta, niin pakkasella kuin vesisateella. Molemmat on
voinut viedä lämpimästä ulos pakkaseen ja on voinut antaa rauhassa
seistä ja jäähtyä kylmäksi ja silti on lähteneet käyntiin, ei mitään
jäätymisongelmia ole tullut vastaan.

Mökkiläisenkin on syytä huolehtia terästä ja sen terävyydestä. Opetella
huoltamaan muuttenkin sahansa oikein, niin ei tarvitse joka vuosi
miettiä uuden hankkimista.

Erkki Näsi

"MK" <mko...@saunalahti.fi> kirjoitti
viestissä:bb30ma$a27$1...@plaza.suomi.net...

> [...]
kuin
> aidoissa ruotsalaisissa. Nyt olen pikku hiljaa kallistumassa tuon

Minulla on vähän vanhempi "aito ruotsalainen" Husqvarna 40. Näkyvät
ruotsalaiset käyttävän sahoissaan aitoa Kiinassa tehtyä kaasutinta.
Taitavat ruotsalaisetkin ennen pitkää teettää aidot ruotsalaiset
sahansa kokonaan kiinalaisella lapsityövoimalla.

--
Erkki Näsi

Dag Stenberg

Raimo Saarela <rsaa...@iki.fi> wrote:
> No Esson baarissa kaljalla olleet vanhat metsurit oli kaikki
> sitämieltä, että metsään mennään vain Husqvarna saha mukana.
> Kaikki muut on leluja, joita käyttää vain tyhmät harrastajat.

Minun ymmärtämättömyyteni mukaan Hussvaarna on sisältä samaa kuin
Jontikka.

Dag Stenberg

J.P

"Dag Stenberg" <dag.st...@nospam.helsinki.fi.invalid> kirjoitti viestissä

Joo niin minäkin olen ymmärtänyt eiköhän siellä joku elektroluksi ole takana
,voihan niissä jotain eroja kyllä olla mutta samalta pajalta taitavat tulla
(?)

Ilkka Haapavirta

"Jani Rantamäki" wrote

> Kannattaa muuten ostaa se saha sitten "oikealta" sahakauppiaalta, jolla
on
> myös huoltopalvelut. Ei taida K-Raudassa huolto pelata ja varaosia ei ole
> varastossa.

Ei pelaa huolto K-Raudassa, vaan sieltä ohjataan ihan samoihin
huoltofirmoihin, kuin muistakin merkkiliikkeistä.

Ilkka

Ilkka Haapavirta

Jonserediakin näyttää olevan monentasoisia.
Olin Rautsissa toukokuun viimeisen kauppapäivän iltana katselemassa
toukokuun jäsentarjousta, joka oli muistaakseni joku 2140-sarjan peli.
Kovasti poltteli, mutta otin sahan asemesta Jonseredin esitteen kotiin
rauhassa luettavaksi.
Ja kesäkuun tarjoukseen näytti tulevan 2137.

Esitteen mukaan joku 2150-sarjan peli olisi sopivin meikäläiselle, joka
vuosittain sahailee talven takkapuut ja poistaa metsästä muutaman rungon
tuulenkaatamia tai hakkuusta ylijääneitä tukkeja.
Jonseredin luettelon mukaan tuo on jo "puoliammattilaista" toimintaa.
Ne 2130-40 -sarjojen "harrastelijamallit" sopivat kai lähinnä pienen
omenapuun kaatoon tai laiturin rakentamiseen.

Ilkka

remppareiska

> [...]
> Taitavat ruotsalaisetkin ennen pitkää teettää aidot ruotsalaiset
> sahansa kokonaan kiinalaisella lapsityövoimalla.

Pikku Jonseredit ainakin tehdään USA:ssa (ja USA:n markkinoille). En
suosittele ostamaan leluja. Kaivakaa vaan paalua taskusta noin 600-700
erkkiä ja ostakaa itsellenne loppuelämäksenne saha. Vaikkapa Jonsen 2152
katalysaattorilla. Kestää huudattaa pinolla vaikka kaksikin tankkia
peräjälkeen, jos vaan "metsuri" kestää. Sahailin muuten juuri eilen
tommosella 20 vuotta vanhalla Jonsella, mallia 451 vähän Lapin ässäväärää
timmisyistä koivua. Pari tankkia jaksoin, sitten riitti tälle metsurille.
Saha olisi toki jaksanut enemmänkin. Häiriöttä on viimeiset 20 vuotta
jaksanut. Minulla on muuten pinosahauksessakin käytössä Jonsessa 8 lovinen
ratas, joka pistää teräketjuun vähän vauhtia ja pöllit katkeaa. Sanomattakin
on selvää, ettei vetorattaan vaihtoa äreämmäksi kannata millään
hengettömällä stihlin mökkisahalla mennä tekemään, se tappaa koneen (vaikka
jaksaikin ketjua pyörittää).

Näille Stihliin sortuville ja muille kesämökkiläisille, jotka ei saa sahaan
edes terää aikaiseksi: Jonsered teki jo 20 vuotta sitten sahan, jolla jaksaa
sahata yhdelläkin kädellä, joten ei se mikään "ihmejuttu" ole (tosin se ei
takapotkuvaaran vuoksi ole KOSKAAN suositeltavaa, työturvallisuuspoliisin
huomautus).

Sitten viikon kuluttajavinkki: Jonseredit tehdään missä tehdään, ihan kuten
kaikki muutkin sahat. Saatetaan tehdä vaikka Poly-Vinku-Kiinassa, mutta
suunnittelu on ruotsalaista osaamista, sehän se ratkaisee. Jostain syystä
kuitenkin Jonseredin sahat näyttävät ainakin ovh:taan olevan halvempia
tuossa Ruotsin puolella, vaikka siellä moms on korkeampi. Ero on huomattava
(n. 100 euroa) ja tingata saa ilmeisesti sielläkin päin maailmaa.

Ostakaa mitä ostakaa, mutta älkää tulko reiskalle itkemään, jos stihlit
osoittautuu leluiksi kun tukkimetsään lähdetään ja tienestit riippuu sekä
koneesta että miehestä.

Hank

"remppareiska" <rei...@asuntomarkkinat.fi> wrote in message news:<NVDCa.23200$_2....@news1.bredband.com>...

Juuri näin. Itse sain sahaa hankkiessani kuluttajaneuvontaa
maalaisserkulta (entinen metsuri): sanoi, jotta osta Jonsered.
Kaverilla itsellään oli menossa kolmas ao. merkkinen: ensimmäinen
putosi katolta ja toisen yli ajettiin traktorilla.

Hank

Dag Stenberg

In sfnet.harrastus.koneet+laitteet Hank <hankp...@arcticmail.com> wrote:
> [...]
> Kaverilla itsellään oli menossa kolmas ao. merkkinen: ensimmäinen
> putosi katolta ja toisen yli ajettiin traktorilla.

Juuri näin. Appiukon Jonsered jäi kaatuvan puun alle ja hän osti uuden
Jonseredin.

Dag Stenberg

tuo...@otitsun.oulu.fi.mil

In sfnet.harrastus.koneet+laitteet Dag Stenberg <dag.st...@nospam.helsinki.fi.invalid> wrote:
> Juuri näin. Appiukon Jonsered jäi kaatuvan puun alle ja hän osti uuden
> Jonseredin.

Kieli poskessa voisi kysyä, että milläs se puu kaadettiin jos
Jonsered lojui puun kaatumareitillä toimettomana?-)

Disclaimer: Ihan hyviä sahoja varmasti, en epäile. Tämä viesti
tulee ottaa huumorimielellä.

-Tuoppi-

Ilkka Haapavirta

<tuo...@otitsun.oulu.fi.mil> wrote

> Kieli poskessa voisi kysyä, että milläs se puu kaadettiin jos
> Jonsered lojui puun kaatumareitillä toimettomana?-)

Tuostapa tulee mieleen kerta reissu, kun olin isän kanssa mukana tekemässä
oikeaa tukkileimikkoa. Ensimmäistä puuta kaataessa saha jäi jumiin ennen
kuin ehti laittaa kaatokiilaa väliin. Olimme 30 km kotoa, mutta kuin ihmeen
kautta auton peräkontissa sattui olemaan toinen saha. Sillä sitten
varovasti sahattiin vastaan äskeisen kohdan yläpuolelta. Ennen kuin puu oli
läheskään poikki, tästä toisesta sahasta sitten katkesi ketju. Uutta ketjua
ei enää löytynyt auton perältä. :(

Ilkka

Juhana Siren

tuo...@otitsun.oulu.fi.mil writes:

> Kieli poskessa voisi kysyä, että milläs se puu kaadettiin jos
> Jonsered lojui puun kaatumareitillä toimettomana?-)

Toisella Jonseredilla? :)

--
****** Juhana Siren ***** Juhana...@oulu.fi ***** OH8HTH (2 m, 70 cm) ******
On pienempi paha nolata itsensä tyhmällä kysymyksellä kuin rikkomalla jotakin.

Jukka

Tue, 03 Jun 2003 07:52:35 GMT "Ilkka Haapavirta"
<ilkka.ha...@nokia.com> kirjoitti seuraavaa:

> [...]
> läheskään poikki, tästä toisesta sahasta sitten katkesi ketju. Uutta ketjua

LOL!

Tuo juttu oli ehdottomasti päivän paras, siitä
pitäisi jo myöntää U-tuurimitali. Mitenkäs sen puun
kanssa sitten kävi?

Itse olin kerran kaatohommissa sittemmin jo edes-
menneen mökkisahan kanssa ja puu alkoi jo olemaan
"viittä vaille", kun jotenkin ote lipesi kaasukah-
valta ja saha sammui, tahtoi olla joskus huono
käymään kaatoasennossa muuta kuin täyskaasulla.

Siitä sitten äkkiä narusta nyppimään, ettei jää
puu tuulen armoille, kaatuu vielä tulen kääntyessä
päinvastaiseen suuntaan, jossa oli rakennus liian
lähellä. Ison koivun kaataminen halkaisukirveen
kanssa ei oikein houkutellut. Ennen kuin saha
käynnistyi, jäi naru tietysti käteen, poikkihan
se meni, kun oli hankautunut reikänsä reunaan.
Tuuli heilutteli koivua uhkaavasti, mutta onneksi
löytyi sahan ruuveihin sopiva avain ja eikun
narukelan kimppuun. Tuli tehtyä varmaan oma
ennätys narun vaihdossa, paitsi että nyt narua
oli jäljellä vain sen verran, että hädin tuskin
kahden puristuksen yli riitti. Saha kiinni
ja varovasti nyppimään, varaa uuteen katkeamiseen
ei ollut. Onneksi saha lähti käyntiin ja sain
puun kaadettua hallitusti. Sen jälkeen tulikin
katsottua narun kuntoa tarkemmin aina ennen saha-
hommiin menoa.

--
Jukka

Markku Nevalainen

Ilkka Haapavirta wrote:

> Ennen kuin puu oli
> läheskään poikki, tästä toisesta sahasta sitten katkesi ketju. Uutta ketjua
> ei enää löytynyt auton perältä. :(

Fiksuilla on tässä vaiheessa vielä ukin vanha pokasaha varoina
auton perällä.
Kyllä pokalla yhden puun nurin saa, vaikkei olisi edes hirmuisen
hyvässä terässäkään.

junnu

> Pikku Jonseredit ainakin tehdään USA:ssa (ja USA:n markkinoille). En
> suosittele ostamaan leluja. Kaivakaa vaan paalua taskusta noin 600-700
> erkkiä ja ostakaa itsellenne loppuelämäksenne saha.

Jos ja kun sahasta maksetaan 600 erkkiä , ei sillä ole väliä , onko se
Husovarna , Partner tai Jonsered . Omat mieltymykset ja taitava kauppias
vaikuttavat valintaan eniten . 1. sahani oli Jons 62 , sen jälkeen Jobu ja
Stihlikin on ollut käytössä , muutama Partner ja Jonsereds aktiiviaikana
( n. 10 v. ) vaihdettiin uuteen . Toisilla samoilla savotoilla oli Huskua ,
Sachs-Dolmaria , Jobua ja Stihliä , ja kaikilla puu kaatui .

" Mersu on paras auto "
junnu

Ilkka Haapavirta

"junnu" wrote
> --
> ---

> " Mersu on paras auto "
> junnu

Ja tuon heiton jälkeen meidän pitäisi vielä uskoa kommenttisi sahoista?

;^)

Ilkka

..

Saattaa firman omistaja ollakin, mutta eroja kyllä löytyy,
mun kokemukset ainoastaan "oikeista ruotsalaisista" ja nykyinen saha Husku
xp 242 olisko -92 vuodelta, kai kyseessä jonkunlainen kevyt ammattisaha,
huskusta tykkään "virtaviivaisen" muotoilun ansiosta ...käypi hyvin käteen
eikä tarttuile terävistä kulmista risuihin ym. lisäksi husky käy
helteelläkin, toisin kuin ainakin vanhemmat jonseredsit joissa
polttoainesäiliö osa samaa magnesiumvalua kampikammion kanssa, mistä seuraa
polttoaineen lämpeneminen....ja eipä sitte kaasarin säädöt olekaan enää
kohdallaan....

"Dag Stenberg" <dag.st...@nospam.helsinki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:bb5h0i$rff$2...@oravannahka.helsinki.fi...

Juhani Tolonen

".." wrote:
> jonseredsit

Mistä se ässä sinne Jonseredin perään tulee? Ei se ole mikään
"JonseredS". Sitäpaitsi Stihl on parempi (paras)...

Toni Kajala

Tämä on mennyt sellaiseksi kinaamisesksi että se saha mikä suosittelijalla
on niin se on paras :-) Stihl on ainakin hyvä lähtemään käymään, sen takia
se on suosittu varsinkin rakennus hommissa.

"Juhani Tolonen" <juha...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:3EE0E35C...@iki.fi...

Whiski

Toni Kajala wrote:
> [...]
> suosittelijalla on niin se on paras :-) Stihl on ainakin hyvä
> lähtemään käymään, sen takia se on suosittu varsinkin rakennus

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta kinaamisesta, sekä samoin myös Stihlin
hyvistä ominaisuuksita, mutta ei se tarkoita että en hyväksyisi muita
mielipiteitä, jos etenkin se on muuta kuin fanaattista vänkäämistä, niin
kuin tällä eräällä RemppaReiskalla on! Kun kyse oli Poulanista ja sen
soveltuvuudesta, niin pitäisi pystyä keskustelemaan sen sahan
ominaisuuksita eikä jonkun muun merkin erinomaisuudesta.

Mitä Poulan sitten on? Ehkä olisi keskustelussa kannattanut myös katsoa
mitä kyseinen puulaaki yleensä tuottaa
http://www.poulan.com/products/products.asp
ja että kyseinen merkki voi olla hyvinkin suosittu jossain päin
maailmaa. Eli vaikka suosin Stihliä sen laadun vuoksi, niin ja
RemppaReiska jotakin muuta merkkiä, niin voi olla että joskus tulee
päivä että minäkin ostan Poulanin tuotteita, riippuen siitä miten sen
huolto, varaosat ja etenkin laatu tulee näkymään markkinoilla?
Metsureita ei kyseinen merkki ole Suomessa vielä vakuuttanut.

Saila Sirkkala

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@nokia.com> kirjoitti viestissä:

> Tuostapa tulee mieleen kerta reissu, kun olin isän kanssa mukana tekemässä
> oikeaa tukkileimikkoa. Ensimmäistä puuta kaataessa saha jäi jumiin ennen
> kuin ehti laittaa kaatokiilaa väliin.'

Ja merkki oli... ?

Saila

junnu

> Kattelin tänään K-raudassa Partner 351 Made in USA , 199 ekua , samanlaisella
naapuri katkoi kummasti polttopuita .....

junnu

Whiski

Ei se ole mitään outoa;-{D) . Ei kannata tuijottaa yksisilmäisesti
asioita. Kun tarvitaan saha jolla tehdään töitä tienistin toiveessa,
valitaan ammattilaatu ja kun tehdän "mökkisahausta", niin otetaan saha
joka on suhteessa hinnaltaan järkevä. Itse olen ostanut Sthilin, koska
tarvitsin todelliseen työhön, "RempaReiska" on fakkiintunut "Jontikan"
käyttäjä, mutta itse sinä päätät mikä saha sinulle sopii! Opettele
teroittamaan terä, huolehdi ettei ole vanhaa bensaa, tarkista ja
puhdista ilmanotto ja että terä saa öljyä, niin heikomallakin sahalla jo
tekee pienen määrän polttopuita..

junnu

> [...]
> teroittamaan terä, huolehdi ettei ole vanhaa bensaa, tarkista ja
> puhdista ilmanotto ja että terä saa öljyä, niin heikomallakin sahalla jo

Tekee sillä isommankin määrän polttopuita , ja kestänee siinä hommassa
melkein isältä pojalle . Sitten kun mennään oikeisiin metsätöihin pitemmäksi
aikaa , hankitaan ammattimiehen saha . Se huutaa läppä levällä 5 - 6 h / pv ,
tekee vuositasolla n. 1000 - 1200 tuntia . Tuntimäärällä katkotaan okt:n
polttopuita ainakin sata vuotta .

junnu

Vesa T. Korhonen

Whiski wrote:

Tuossa kun viikonloppuna remppasin ja korjasin isävainaan vanhaa
Husqvarna-pikkusahaa (15-vuotias kolmekolmonen), niin muutama seikka tuli
mieleeni. Kannattaa valita pitkäikäiseksi mökkisahaksi sellainen peli, jonka
tankki ei ole (puoliksikaan) muovia. Tässä Hussessa yhdistetyn bensa- ja
öljytankin etummainen puolisko on muovia, ja vanhemmiten muovi tuppaa
vääntyilemään ja turpoamaan ikävästi, mistä seuraa vuotoja. Vääntyneen ja
viruneen kopan saa kyllä oiottua kuumailmapuhaltimen avulla, ja
tankinpuoliskon tiivistepinnankin voi yrittää viilata jälleen tasomaiseksi,
mikäli teräketjuöljy on turvottanut sitä liikaa. Korkeuseroa öljy- ja
bensatankin tiivistepintojen välillä oli paikoin toista millimetriä. :)

Tokihan muovinen koppa on halvempi valmistaa kuin alumiinista valettu, mutta
itse kyllä maksaisin siitä ilosta hieman ylimääräistäkin, että sahan
mekaniikka kestää säilytystä, öljyä ja lämpötilanvaihteluita menemättä
rikki. Muuten kyseessä on ihan kiva saha, lähtee käyntiin ja käy vuosia
vanhalla (ei-suositeltavalla) kesäbensallakin yllättävän nätisti. Uuden
tiivisteen mainittuun tankkiin voi muuten loihtia kätevästi vaikka
Bilhemmetin kumikorkista, mikäli alkuperäistä ei viitsi hakea kaupasta.
Bensaa ei tihku saumasta enempää kuin uutenakaan, ja vajaan viiden euron
rullasta saa tehtyä ihan riittävän monta tilkettä varallekin...

Vesa

--
vesapistekorhonen at ikipistefi

Whiski

junnu wrote:
> [...]

> huutaa läppä levällä 5 - 6 h / pv , tekee vuositasolla n. 1000 - 1200
> tuntia . Tuntimäärällä katkotaan okt:n polttopuita ainakin sata

Toki tekee, mutta jos kirjoitan pienen määrän, niin RemppaReiska ei ehkä
ota hernettä nenäänsä ja ala kertomaan taas kuinka monta kuutiota on
milläkin Jontikalla jyrryyttänyt poikki ja pinoon;-{/. Poulankin voi
olla hyvä mökkisaha, mene ja tiedä se nyt varmasti? En minä ainkaan
hauku ennen kuin tiedän, epäillä kyllä voin ja sen kyllä teenkin, koska
merkki on aivan outo?

Ilkka Haapavirta

"Saila Sirkkala" wrote
> "Ilkka Haapavirta" kirjoitti

> Ja merkki oli... ?

No ei kai se sahamerkin vika ole, jos väärinpäin kaatuva puu jumittaa sahan
kiinni?
No ne sahat olivat Jobu ja Partner, muistaakseni tässä järjestyksessä.

Ilkka

Toni Kajala

"Ilkka Haapavirta" <ilkka.ha...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:DqXEa.5336$g4.1...@news1.nokia.com...

Ei se on sahaajan vika. Muistanpa yhdenkin miehen joka kehuskeli olevansa
kova metsä mies. Sitten äijä lähti metsään joitain puita kaatamaan ja ei
mennyt kuin viisi minuuttia niin kuului kauheeta huutelemista "Tulkaa
auttamaan, Puu kaatuu väärään suuntaan ja saha menee rikki." Ajateltiin että
pitäisikö odotella vähän aikaa ennen kuin menee jelppimään :-)

Kimmo Saarinen

Toni Kajala wrote:
[rihma koneen juuttumisesta]

Tuli vaan mieleen, että olen kuullut tuollaiseen jumiutumisongelmaan
varautumisesta toisella laipalla ja teräketjulla. Työkaluilla
kiinnijuuttunut terä&laippa irti koneesta ja toinen laippa terineen
kiinni, niin taas on saha käyttökunnossa.

Meikäläisen 5 senttiä.

k@ ()

Whiski

Se toimii jos kantoa jättää tarpeeksi, mutta jos on lumikeli ja yrittää
ajaa mahdollisimman alhaata poikki, niin minulla ainakin on terän
kiinnitys tällöin alhaalla, jolloin voi olla vaikeaa saada avattua
terää?

remppareiska

> Tekee sillä isommankin määrän polttopuita , ja kestänee siinä hommassa
> melkein isältä pojalle . Sitten kun mennään oikeisiin metsätöihin
pitemmäksi

Joo, kunhan välillä aina vähän korjataan ja kirotaan. Kestäähän se
korjaamalla vaikka Wartburg isältä pojalle, kuten DDR:stä tiedämme.

> aikaa , hankitaan ammattimiehen saha . Se huutaa läppä levällä 5 - 6 h /
pv ,
> tekee vuositasolla n. 1000 - 1200 tuntia . Tuntimäärällä katkotaan okt:n
> polttopuita ainakin sata vuotta .

Etpä taida tietää metsuroinnista mitään? Käytännössä pinolla sahatessa saha
huutaa läppä levällä koko ajan, jos vaan mies kestää ja osaa hommansa.
Tukkimetsässäkin saha rasittuu toki, mutta ei läheskään yhtä paljon.

Silti jokin ammattilaismalli, olkoon merkki sitten vaikkapa Jonsered on
huomattavasti paljon parempi investointi kuin mikään mökkisahapelleily
merkistä riippumatta.

remppareiska

> [...]
> kiinnijuuttunut terä&laippa irti koneesta ja toinen laippa terineen
> kiinni, niin taas on saha käyttökunnossa.

Ihan kiva kikka kakkonen, mutta paras konsti on kuitenkin ostaa kunnon
työkalut. Osta kaatovänkä (tai vippa tai millä nimellä sitä itsekukin ny
markkinoi) mallia Fiskars, Koneliike Oleniuksessa taisi olla alta 40 euroa
hinta. Sen kun opettelet tökkään ajoissa huulille, niin eipä hirtä laippa
kiinni. Vinkki: pienessä mutta lenkossa puussa sitä ei tartte oottaa, että
terä on syönyt tarpeeksi syvälle, puolikin senttiä rautaa auttaa jo, mutta
saatat tarvita apumiehen pitämään sitä rautaa hollilla. Vaihtoehtoisesti voi
käyttää kiilaa tai porrikoukkua kiilautumisen suojana

junnu

"remppareiska" <rei...@asuntomarkkinat.fi> wrote in message news:<SsrFa.32123$_2....@news1.bredband.com>...

> pitemmäksi

> huutaa läppä levällä koko ajan, jos vaan mies kestää ja osaa hommansa.
> Tukkimetsässäkin saha rasittuu toki, mutta ei läheskään yhtä paljon.

Ei mulla oo kuin kymmenen vuoden kokemus oikeista kokopäiväisistä
metsätöistä , pitkäkö sulla ?

junnu

J.P

"remppareiska" <rei...@asuntomarkkinat.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
>
> Silti jokin ammattilaismalli, olkoon merkki sitten vaikkapa Jonsered on
> huomattavasti paljon parempi investointi kuin mikään mökkisahapelleily

Joo tuskin on sahalle rasittavampaa hommaa kuin suoraan pinosta sahaus.. .
Mutta olisin sitä mieltä että kummiskaan ammattilaismalli ei ole välttämättä
taloudellisin ratkaisu ko. tarpeeseen koska ammattilaismallit on monesti
tehty eritäin kevyiksi joka nostaa hintaa. Vähän painavampaa mallia joka
kestää vähintään yhtä hyvin voi saada halvemmalla voi olla viisampi ratkaisu
, koska mielestäni sahan paino ei haittaa pinosahauksessa mitään.

remppareiska

> Ei mulla oo kuin kymmenen vuoden kokemus oikeista kokopäiväisistä
> metsätöistä , pitkäkö sulla ?

No jos pitää kehumaan ruveta, niin kakskytävuotta ympäripäiväisesti kahella
sahalla.

Whiski

Monta olen miestä nähnyt ja hevosiakin pidellyt, mutta nyt iski
sellainen olo että puhakaa pojat lämpimiksi, minä pitelen
hevosta;-{D)..........

Lassi Niemistö

Meillä tavataan pitää aina kahta sahaa mukana (jonsered ja stihl) kun
mennään metsään juuri jumiinjäämisvaaran vuoksi.

Lassi

remppareiska

> Meillä tavataan pitää aina kahta sahaa mukana (jonsered ja stihl) kun
> mennään metsään juuri jumiinjäämisvaaran vuoksi.

Meillä taas riittää yksi saha (jonsered) kun sahuri ei ole niin pöljä, että
sahaisi sitä sahaa juntturaan. Käyttäjästähän se jumiinjääminen on kiinni.

Whiski

Totta turiset, jos sahaa puita niin tuohonkin mahdollisuuteen on
varauduttava että on niin pöljä että saha jää junturaan! On se hyvä että
sinä olet niin erinomainen ettei sinulla ole siihen koskaan
vaaraa.................Minä taas olen niin surkea metsuri että kyllä on
jäänyt useankin kerran saha junturaan ja tuuli napannut puusta kiinni
kaadettaessa ja kääntänyt kaatosuuntaa. On sitä joskus myrskyn kaatamia
sahatessa sahakin lentänyt kun on laukaisut jännitteisiä puita. Se on
vaan hyvä asia että meillä on täällä kaltaisiasi super metsureita
opastamassa ja neuvomassa sahan ostoa mökille.

Risto Korkee

remppareiska wrote:
> [...]
> jäätymään pakkasella. Kovassa käytössä ovat myös tupanneet tekeen
> höyrylukkoja. Muuten tietysti ihan hyvä saha, varsinkin jos sahaa

Mikä on höyrylukko?

Minulla on mökkisahana Sachs Dolmar joka lähtee
hyvin nöyrästi kylmänä käymään ja sillä sahaa
täyden bensatankillisen keston ajan normaalisti.

Tankkauksen jälkeen ei kannata kolmeen varttiin
yrittääkään käymään. Tunnin ruokatunnin jälkeen
moottori palvelee taas nöyrästi koko tankillisen ajan.

Saha on ollut ammattimiehen korjattavana alan
liikkeessä kolme kertaa samasta viasta, viimeksi
siihen vaihdettiin kuulemma toisesta käytetystä
sahasta koko elektroniikkaosa? Saha ei muuttanut
tapojaan.

Kesällä Kangasalan romutorilla käytettyja sahoja
korjaava ja myyvä alan asiantuntija ehdotti
bensapumpun kumikalvojen vaihtoa. Ostin kumit ja
läpät toisesta pienkonehuollosta hintaan 21 euroa
ja vaihdoin osat itse sahaan. Sahan käytös ei
muuttunut miksikään. Vaikka sahan tankkaisi
uudelleen jo ennenkuin bensa loppuu tankista, ei
saha pihahdakaan jos sen sammuttaa kesken käynnin.

Kokeilin myöskin suihkuttaa elektroniikkamiehen
kylmäspraypurkista jäähdytystä koneelle, ei auttanut.

Olen jo harkinnut asentaa selkäreppuun
bensakanisterin ja teräketjuöljysäiliön ja sieltä
letkut sahaan, jolloin ei tarvitsi keskeyttää
sahausta tankkauksen vuoksi.

Olisiko vielä lisää vinkkejä sahan korjaamiseksi?
Ei oikein viitsisi muuten hyvin käyvää sahaa
heittää jorpakkoonkaan.

Ensi talvena voisin purkaa koneen osiksi ja
vaihtaa tarvittavat osat. Varaosia luulisi
löytyvän, samaa sahaa näköjään myydään vielä
Keskossa Dolmar-nimellä.

Whiski

Risto Korkee wrote:

> [...]
> yrittääkään käymään. Tunnin ruokatunnin jälkeen
> moottori palvelee taas nöyrästi koko tankillisen ajan.

Miten siinä on tankki asennettuna? Käytin tuossa muutama vuosi sitten
appiukon pikku Echoa (risukoneeksi toimiva, mutta ei työntekoon), jossa
oli surkealla tavalla suuniteltu bensatankin paikka aivan moottorin
vieressä, jolloin moottorin lämmetessä lämpeni myös bensa, joka aiheutti
tietenkin sen laajenemisen. En sen paremmin tutustunut kyseisen sahan
sielunelmään, sillä hain itselleni äkkiä toisen sahan! Kuitenkin
sahattuani sillä tankillisen ja sen jälkeen tankattuani, niin huomasin
että bensa kuumeni niin paljon etä se ei yksinkertaisesti ei mahtunut
tankkiin josta johtuen sillä oli ainoa poistumistie kaasarin kautta
jolloin se yksinkertaisesti ei suostunut käynnistymään ennen kuin kone
jäähtyi niin paljon että se ei saanut liikaa polttoainetta.

Kyselin tuon koneen rakenneratkaisuista yhdeltä kaverilta joka korjailee
noita koneita työkseen ja hän kertoi että aika moneen moottorisahan
bensatankin asennuspaikka on hänestä väärä, sillä ne on laitteu ihan
liian lähelle sylinteriä, eikä kunnolla suojattu liialta lämmöltä, joka
voi johtaa juuri tuollaisiin oireisiin ja siihen ei ole mitään
mahdollista korjauskeinoa, siis ei siihen koneeseen sopivaa!

MK

> [...]
> yrittääkään käymään. Tunnin ruokatunnin jälkeen
> moottori palvelee taas nöyrästi koko tankillisen ajan.

Onko tämä sama ongelma myös uusissa Dolmareissa?

Major

Voisin oikeastaan kommentoida tämän thredin alkuun panijana, mihin päädyin:

Ostin käytetyn Huskyn, XP242:n, enkä ole katunut.
Hintaa oli enemmän käytettynä kun ko. Poulanilla,
mutta tehojakin on hivenen eri luokkaa. 6 Mottia puita tuli jo
tuolla tehtyä, ainoat viat oli katkennut käynnistysnaru,
jonka muuten vaihtaa pariin minuuttiin. Teho riittää 150 millin parruun
hyvin, eli kone jaksaa hyvin pitää kierrokset.... Paras saha millä
olen koskaan sahannut, tosin hintakin uutena ollut 700 Ekun luokkaa.

junnu

> [...]
> oli surkealla tavalla suuniteltu bensatankin paikka aivan moottorin
> vieressä, jolloin moottorin lämmetessä lämpeni myös bensa,

Minulle aktiiviaikana kävi kesällä juuri näin , joskus bensa alkoi
kiehumaan . Toimenpiteet : tankataan , jätetään tankin korkki auki
muutamaksi minuutiksi ,
bensa laajentuu ja saha toimii .

junnu

Whiski

Juuri kesällä minullekin kävi, kun sen kanssa perkasin risuja ja
alamittaista puuta hakkuun alta pois. Kätevän kokoine kone kun pientä
puuta sahasi, mutta aina sai olla tarkkana tuon tankaamisen kanssa.
Tankatessa täytyi valita joko täysi tankki ja korkki auki, tai vajaa
tankki ja tankkaus niin että ensi teräketjuöljy ja korkki kiinni ja sen
jälkeen todella nopea tankin täyttö, korkki kiinni, saha käyntiin, jonka
jälkeen vasta bensakanisterin korkki kiinni. Näin toimien onnistui
välillä saamaan koneen heti käyntiin. + 28 C oli kuitenkin se raja,
jonka jälkeen ei kannnattanut yrittää tuota, sillä bensat kiehui
samantien yli, kun sen tankkiin kaatoi ja taatusti ei saha käynnistynyt.

Jukka

Sat, 06 Sep 2003 23:40:24 +0300 Risto Korkee <oh...@nospam.sral.fi>
kirjoitti seuraavaa:

> Tankkauksen jälkeen ei kannata kolmeen varttiin
> yrittääkään käymään. Tunnin ruokatunnin jälkeen
> moottori palvelee taas nöyrästi koko tankillisen ajan.

Eipä ole pitkälle kalenteri siitä edennyt, kun kehuin,
ettei ole Jonseredille tarvinnut tehdä mitään muuta kuin
viilata ketjua ja tankata aineita. Nyt lakkasi "puoli-
kaasu" jäämästä päälle, kun vivustossa oli liikaa öljyn
ja pölyn/purun muodostamaa moskaa edessä. Puhdistaessa
selvisi ilmeinen syykin ja selitys 2-3 vuotta esiinty-
neelle pikkuvaivalle, jota ei ole viaksi tullut lasket-
tua, kun se on hävinnyt aina suht pian.

Jonseredissa on bensatankki takakahvan puolella, kampi-
kammion alla/takana ja sylinteri on ylöspäin. Öljy-
tankki on kampikammion etupuolella, äänenvaimentajan
alla.

Saha on täyteen tankattuna ollut ensimmäisen pöllin kanssa
hieman voimaton, saa bensaa liikaa, mutta tokenee siitä
kyllä nopeasti, eli seuraavan pätkän sahaaminen menee jo
kuten pitääkin. Pikkuvaiva, johon ei ole viitsinyt puuttua.

Ilmeinen syy tähän on vuotava tankki. Tankin ilmaletku
liittyy tankkissa olevaan nippaan nipan sisäpuolelle juuri
täyttökorkin kohdalla, jotta se olisi ylinnä sekä katkai-
sussa että kaadossa. Letku on polttoaineen kovettama ja
kutistama, eli liitos vuoti. Toinen ilmeinen vuoto löytyi
bensaletkun läpiviennistä tankkiin. Kaasuttimen alla
on tankissa reikä, josta tiukahko letku on mennyt tankin
sisään. Nyt letku oli kovettunut ja kutistunut niin,
että liitos ei ollut enää tiivis. Näistä varsinkin
ilmaletkun vuoto on saanut koneen kopan sisälle liian
bensarikkaan ilmaston ja se on ollut ilmeinen syy liian
rikkaaseen aloitukseen tankkauksen jälkeen. Koska
sisäpuolelle vuotaa bensaa, tulee öljyäkin ja se taas
sitoo pölyä ja purua joka puolelle tavallista enemmän.

Bensaletku on kaasuttimen puolella sellaisen n. 10mm
pitkän messinkiputken päällä ja tästä letku oli haljennut
jo n. 8mm matkalta, eli parista millistä oli enää imu-
puolen tiiveys kiinni. 10 vuotta vanha letku.

Uutta letkua ei ollut ja rankakasalle oli kiire, niin
piti tehdä pikakorjaus. Koska ilmaletkusta oli kovaa
vain liitoskohta, tein siitä uuden bensaletkun ja van-
hasta bensaletkusta ilmaletkun, jonka liitin pykälän
isommalla "apuletkulla" ilmaletkun nippaan, nyt kuiten-
kin sen nipan ulkopuolelle.

Täyteen tankkauksen jälkeinen rikkaana käyminen oli
tällä korjauksella tiessään. Pitänee vaihtaa sinne
uudet letkut seuraavan kerran paikkoja putsatessa.

--
Jukka

Petteri Ihalainen

Hmm... Itse sahailin ilman mitään ongelmia koko tontin puuston Echolla viime
kesänä. En ainakaan huomannut että olis menovesi sen ihmeemmin käynyt
lämpimänä. Oli ranteen paksusta pikkutavaraa ja kunnon koivu/mäntyrunkoja.
Tosin ammattimetsuri joka tsekkas ton Echon sanoi ettei kannatakaan yhtä
soittoa laittaa menemään useampaa tankillista. Muuten kyllä sanoi että saha
on ihan ok. Ja eikös se terä pitäs viilata kevyesti aina joka tankillisen
jälkeen? Sais sahakin lepoa siinä...

HongKongista ostettun halpasahaan verratuna kuitenkin huomattavasti
parempi...

Whiski

Petteri Ihalainen wrote:
> Hmm... Itse sahailin ilman mitään ongelmia koko tontin puuston

Tontteja on monen kokoisia, muutamasta neliöstä hehtaareihin, missä
sahaa tarvitaan, joten sekin ratkaisee paljon, enkä sano tätä edes piru
mielessä, vaan ihan kokemuksesta!

> [...]
> sahakin lepoa siinä...
>
> HongKongista ostettun halpasahaan verratuna kuitenkin huomattavasti

Tuo ammattilainen ehkä huomasi sen että tankki ja sylinteri ovat vähän
turhan lähekkäin. On toki selvää tuo teroitushommakin, toki en joka
tankillisen jälkeen teroita, jollen ole osunut kivisiin puihin! tai
piikkilankaan/ naulaan jne. nuo tuli appiukon pellonpientareita
ajettaessa tutuiksi.

Ei Echo muuten mikään nynny saha ole, sen työkesto on vain vähän heikko!
Ajoin kaksi sahaa loppu ennen kuin uskoin ettei siitä ole metsurin
hommiin!

junnu

"Petteri Ihalainen" <do....@email.me> wrote in message news:<W2h7b.4897$ZB4....@reader1.news.jippii.net>...

> [...]
> on ihan ok. Ja eikös se terä pitäs viilata kevyesti aina joka tankillisen

Jos sahaa vain puuta , kerran päivässä viilaaminen riittää , jos sahaa
kiviä tai vast. ei tarvii viilata ollenkaan .....

junnu

Whiski

junnu wrote:
> "Petteri Ihalainen" <do....@email.me> wrote in message

> Jos sahaa vain puuta , kerran päivässä viilaaminen riittää , jos sahaa
> kiviä tai vast. ei tarvii viilata ollenkaan .....

Et ole tainut koskaan sahata mäntyjä jotka on kasvaneet hiekkaisessa
paikassa? Vaikka terä ei osu näkyvästi yhtenkään kiveen, niin silti
välillä näkee kipinöitä terästä tulevan ja terä on myös sen näköinen.
Ihmettelin että miksi terä menee niin pirun äkkiä välillä tylsäksi ja
juttelin siitä paikkallisen sirkkelin omistajan kanssa, niin kaveri
nauroi ja näytti mäntyä jota oli ollut sahaamassa laudoiksi, niin siellä
oli selvästi nähtäviä pieniä kivensiruja.

Toinen paikka missä taatusti menee terä tylsäksi on hiekkatien vieressä
kasvavien puiden sahaus. Sateen roiskimaa hiekkaa/ autojen roiskimaa
hiekkaa on puiden kyljissä.

Kolmas hiekkaa puiden runkoille tuoma, on myrskyn kaatamat, jotka on
repineet juuret näkyviin, hiekka on lentänyt kaus ja kovaa ja kun sitten
menet niitä sahaamaan, niin taatusi on ihme jos pari kolme tankillista
pystyt ajamaan ilman teroitusta.

Viimeisenä on tietenkin se että ajaa terän kiveen, kun karsii ja katkoo
runkoja. Kesällä voi nähdä missä on kiviä, mutta kun kahlaat lumessa ja
puu on sinne rysähränyt, niin milläs näet ennen kuin olet saanut sitä
senverran karsittua ja katkottua että jaksat käänellä sitä, kas kun
metsä ei ole ollut ainakaan minun kohdalla yleensä tasainen, vaan siellä
on jos jonkinmoisia kiviä sikin sokin puiden lomissa;-{D)

Juhani Varemo

> Ei Echo muuten mikään nynny saha ole, sen työkesto on vain vähän heikko!
> Ajoin kaksi sahaa loppu ennen kuin uskoin ettei siitä ole metsurin
> hommiin!

Lieneekö laatu heikentynyt - mulla on ollut useamman vuoden vanha CS-4500
eikä suurempaa moitetta ole ollut. Eihän toi nyt mikään ammattihusku ole,
mutta > 500 kiintoa silläkin on tehty ynnä kotitarve-, polttopuu-,
risusavotta ja rakennussahailut. Nyttemin roikkuu pienen moton (siis
harvesterin) kyydissä 'jos vaikka sattuis tarviin'.... aina joskus on
tarvinnutkin. Että kyllä mielestäni mökkimetsurilta loppuu tontilta puut
ennenkuin Echosta potku. Tai sitten on riittävän kokoinen tontti ;-)

Ammattilaiset sitten erikseen - ne ajaa parissa-kolmessa vuodessa minkä
sahan vaan loppuun.

Kahvat meni kyllä solmuun kun peruutin koneella päälle.... :-/

--
<juhani>

Ilkka Haapavirta

"Juhani Varemo" wrote

> Ei Echo muuten mikään nynny saha ole, sen työkesto on vain vähän heikko!
> Ajoin kaksi sahaa loppu ennen kuin uskoin ettei siitä ole metsurin
> hommiin!

Maalta löytyy yksi pieni Echo, joka ei ole kestänyt maatalouden metsätöitä
montaa vuotta. Siis kuoret ja kahvat ovat murtuneet ja halkeilleet. Konetta
en ole kokeillut käyntiin pitkiin aikoihin.

En ole oikein osannut lukea tämän ketjun loppupäätelmää, joten...
Kumpiko saha kannattaisi ostaa mökkikäyttöä raskaampaan hommaan, eli mm.
talven takka- ja saunapuiden keräämiseen tuulenkaatamista kuusista:
Husqvarna 350 vai Jonsered 2145/2150? Vai sitten joku Stihl? Hintaluokka
lienee 500-800 öröä.
Valintakriteereinä ovat ainakin varmatoimisuus. Viikonloppukeikka meinaa
kulua pelkkään Partnerin käynnistämiseen.
Lisäksi arvosta tärinänvaimennusta, sillä sormien verenkierto on jo
häiriintynyt.

Ja Poulania en muuten aio hankkia, näyttää niin kovasti Partnerilta.

Ilkka

junnu

> Ammattilaiset sitten erikseen - ne ajaa parissa-kolmessa vuodessa minkä
> sahan vaan loppuun.
>
> Kahvat meni kyllä solmuun kun peruutin koneella päälle.... :-/

Aktiiviaikanani vaihdoin sahan joka vuosi uuteen , ei niissä mitään
isompaa vikaa ollut , mutta kaiken varalta . Yllättävän kestävä
tuollaanen pieni vehje on siihen rääkkiin verrattuna .

junnu

J. Saarinen

"Whiski" <arvo....@turtt.com> kirjoitti
viestissä:Pdz7b.5159$ZB4....@reader1.news.jippii.net...

> Toinen paikka missä taatusti menee terä tylsäksi on hiekkatien vieressä

> kasvavien puiden sahaus. Sateen roiskimaa hiekkaa/ autojen roiskimaa
> hiekkaa on puiden kyljissä.

Tuohon vaivaan on olemassa ihan oma ehkäisykeinokin. Otetaan sopivankokoinen
kirves ja kuoritaan kaarna pois kaatoloven kohdalta - tai siis ympäriinsä
tietenkin siitä kaatokorkeudelta.

Whiski

Sinä meinaat että alan kantamaan kirvestä mukana? Silloin se ei ole
mikään ongelma jos sattuu olemaan auto lähellä, mutta ei se aina ole
siinä missä sahataan! Moottorisaha, vänkkärauta, bensa/öljypänikkä,
vyössä roikkuu sakset ja koukku, sekä mitta, että silleen kirves vielä
olalta ja hommiin.......

Tommi Ahokas

"junnu" <van...@luukku.com> wrote in message
> Aktiiviaikanani....
-clip-
> junnu

Loistavaa! Ammattilainen. Kerrotko aloittelevalle
harrastajapolttopuusahurille, mikä on kun saha vie oikealle.

Yritän kovasti teroittaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Minulla on Hussen viilapaketti ohjurilla ja 4.8mm viilat.

junnu

mikä on kun saha vie oikealle.

Kaikki muut sortaa , saha yksin puoltaa ....

> Yritän kovasti teroittaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
> Minulla on Hussen viilapaketti ohjurilla ja 4.8mm viilat.

Ketjun viilaus , lyhyt oppimäärä : päältä katsottuna leikkuuhampaat
oltava yhtä pitkiä , viilauskulma n 35 - 40 astetta ; sulan puun
aikaan enempi , jäisen puun aikaan vähempi . Sivusta katsottuna
leikkuhampaat ei ole haukannokalla eikä kaadu taaksepäin , molemmat
puolet samanlaisia . Viilan asento viilattaessa päästä katsottuna 80 -
90 astetta laippaan nähden . Purupiikin syvyys 0,6 - 0,8 mm
leikkuhammasta alempana , tämä vaikuttaa eniten leikkuseen .

Rakennushommissa viilauskulma 40 - 45 ast. , purupiikit 0,5 - 0,6 mm
alempana , tekee aika siistin jäljen kun ajaa täysillä kierroksilla ,
pienillä kierroksilla repii , vaatii harjoittelua , ja TAKAPOTKUN
vaara on aina olemassa , nimim. " kokemusta on " ...

Siis ketju viilataan kaikin puolin symmetriseksi , ei sitä kaikki
metsuritkaan aikanaan osanneet , miten sitten harrastelijat ...

junnu

Tommi Ahokas

> mikä on kun saha vie oikealle.
> >
> Kaikki muut sortaa , saha yksin puoltaa ....

Johan toimi! Nyt pitää varmaan pärjätä omillaan, kun ei sahakaan enää puolla
;-)
Kiitos.

Tommi

Mantamyrsky85

Lokakuussa -85 riehui Suomessa Manta-myrsky joka teki hakkuuaukkojen reunalla selvää jälkeä. Meidänkin palsta oli 300 metrin matkalta naapurin aukon reunasta sileänä ristiinkaatuneista rungoista ja konkeloista. Tuulenkaatoja lähdettiin korjaamaan heti marraskuun alussa ja mukana tuliterä Jonse 520SP. Kone osoittautui heti kättelyssä luuksi maailmaa vastaan. Myrskytuhoja sillä korjattiin parin kuukauden ajan ja sen jälkeen se on ollut mukana rakennustöissä, metsänhoitotöissä ja ihan tavallisessa rankojenkatkonnassa vuosittain. Vielä tätä kirjoittaessa, juuri tänäkin päivänä, tuo samainen Jonse 520SP oli puunkaato -ja karsintatehtävissä siellä Mantan jälkeen istutetussa taimikossa. Moni on haukkunut ja haukkuu Jonsea, mutta ainakin meidän kohdalle sattunut yksilö on ollut loistopeli.