Google 網路論壇不再支援新的 Usenet 貼文或訂閱項目,但過往內容仍可供查看。

Sähköverkon antama lämmityksen ohjaus

瀏覽次數:185 次
跳到第一則未讀訊息

Jallu

未讀,
2011年3月5日 晚上10:12:342011/3/5
收件者:

Missä voisi olla vika kun lämmitysjärjestelmä ei enää mene päälle tiettyyn
aikaan?

Sähköverkosta tulee ohjaussignaali, joka kytkee varaavan lämmityksen
päälle. Sähkömittarissa on kuormanohjaus:
http://alyboksi.fortum_sahkonsiirto.uxi.fi/epasuora_mittarinlukuohje.pdf
Eilen illalla tuo mittarissa oleva kuormanohjausreleen kuva hävisi klo 22,
mutta lämmitys ei kytkeytynyt. Kattila oli viileä.

Jos laitan manuaaliohjaukselle, niin vastukset kyllä "loksahtavat" päälle.
Myös termostaatti toimii.

Jari Kaija

未讀,
2011年3月6日 上午11:14:182011/3/6
收件者:

"Jallu" <ja...@jallu.com> wrote in message

Löytyykös taulusta "ohjauksen" sulake?

Jallu

未讀,
2011年3月7日 凌晨1:55:452011/3/7
收件者:
"Jari Kaija" <jari....@gmail.com> wrote in

> "Jallu" <ja...@jallu.com> wrote in message

> Löytyykös taulusta "ohjauksen" sulake?

Löytyy ehjä sulake. (Kaikki lämmitykseen liittyvä sähkö (sulakkeet, releet,
kytkimet...) on erillisessä taulusssa pannuhuoneessa.)

Eilen olin klo 22 kytiksellä "päätaulun" vieressä. Mittarin näytössä oleva
kuormanohjausreleen kuva katosi ja kuului naksahdus. Pannuhoneessa ei
tapahtunut mitään. Mittarin vierestä alkoi kuulumaan siinä vaiheessa pientä
sirinää. Ehkä tämä sirinä liittyy jotenkin ohjaukseen.

Pitänee soittaa tänään sähkömiehelle.

Huomasin että on myös ryhmä sfnet.harrastus.elektroniikka. Lisäsin sen
tähän ketjuun.

Lu-lu

未讀,
2011年3月7日 凌晨3:16:112011/3/7
收件者:
"Jallu" <> kirjoitti

> "Jari Kaija" wrote in

> Löytyy ehjä sulake. (Kaikki lämmitykseen liittyvä sähkö (sulakkeet,
> releet, kytkimet...) on erillisessä taulusssa pannuhuoneessa.)

kyseinen sulake on tuskin
pannuhuoneen erillisessä taulussa, vaan aina ns. mittauskeskuksessa
(joka on nykyisin usein ns. tonttikeskus - ja ehkä pihalla)

-=A.McYnen=-

未讀,
2011年3月7日 下午2:44:372011/3/7
收件者:
On 7.3.2011 8:55, Jallu wrote:
> umaan siinä vaiheessa pientä
> sirinää. Ehkä tämä sirinä liittyy jotenkin ohjaukseen.
>
> Pitänee soittaa tänään sähkömiehelle.

==> Eiköhän uo ollut oikea liike soittaa sähkäri katsomaan tilannetta....

Kuulostaisi siltä, että siellä on kuorman ohjauksen kontaktori saavuttanut
käyttöikänsä määränpään, eikä jostain syystä nyt jaksa sitten enää
vetää itseään kiinni...

Todennäköisin syy lienee että, että siellä on joko rele tai kontaktori
kuumennut
ja muuttanut muotoaan.... Tai sitten alimitoitetut koskettimet ovat
kipinöineet itsensä hengiltä.

Muuten, jos vika on siinä mittarin ohjaus koskettimessa, eikä
systeemissä ole muuta
vikaa, jonka seurauksena tuo on pettänyt, niin pistä homma
sähkölaitoksen piikkiin.
Se mittari + kuormanohjauspömpeli on sähkölaitoksen omaisuutta ja
myös sn korjaaminen _töineen_ on sähköaitoksen asia.

Jallu

未讀,
2011年3月8日 凌晨2:10:072011/3/8
收件者:
"-=A.McYnen=-" <poista_tama...@olen.to> wrote in

> Se mittari + kuormanohjauspömpeli on sähkölaitoksen omaisuutta ja
> myös sn korjaaminen _töineen_ on sähköaitoksen asia.

Kuormanohjauspömpeli poistettiin samalla kun (pari kk sitten) asennettiin
uusi mittari, jossa on kuulemma sama toiminnallisuus.

Tänään ihmettelin kun alakerran patterit on viileinä. Huomasin että
kiertovesipumppu ei pyöri - se ei saa sähköä. Pumpun sulake on ehjä, mutta
sulakkeeseen ei tule sähköä. Samalla huomasin että myöskään ohjauksen
sulakkeelle ei tule sähköä. Eli nämä kaksi ongelmaa liittynevät siihen että
päätaululta ei tule sähköä pannuhuoneen tauluun.

Sähköyhtiölle jätetty vikailmoitus. Ehkä ongelma selviää sitä kautta, joko
niiden tai omaan piikkiin.

Nuuska

未讀,
2011年3月8日 凌晨3:09:392011/3/8
收件者:

Yksi talon kolmesta pääsulakkeesta rikki ???

Nuuska

Jallu

未讀,
2011年3月8日 清晨5:11:542011/3/8
收件者:
"Nuuska" <nuus...@sci.fi> wrote in news:%uldp.19993$mX5.18115
@uutiset.elisa.fi:

> Yksi talon kolmesta pääsulakkeesta rikki ???

Ei vaan kaksi kolmesta pääsulakkeesta (3*63A) rikki. Eka lienee katkennut
muutama päivä sitten, jolloin yösähkön ohjaus lakkasi toimimasta. Toinen
sitten viime yönä, jonka jälkeen kiertovesipumppu jäi ilman sähköä.

-=A.McYnen=-

未讀,
2011年3月8日 下午5:11:132011/3/8
收件者:

> Ei vaan kaksi kolmesta pääsulakkeesta (3*63A) rikki. Eka lienee katkennut
> muutama päivä sitten, jolloin yösähkön ohjaus lakkasi toimimasta. Toinen
> sitten viime yönä, jonka jälkeen kiertovesipumppu jäi ilman sähköä.

Nonniin.... Eipäs tullut taas perusasiat ensinnä mieleen. Kyse varmaan
jostain muusta kun perus omakotitalosta, jos on 63A paukut ensimmäisenä.

Katseleppas nyt sitten vähän tuon systeemin perään, kunhan saatte lämmöt
päälle.... Tuo 3-koon tulppasulake koppa on kyllä minusta keksintö, joka
pitäisi lailla kieltää. On meinaan tullut vuosien mittaan monta
keskusta jotka
on meinanneet palaa tai palaneet kun noissa tulpissa on vähän alkaneet
kontaktit
lämmetä,,,, Kyllä tuo koppa vielä 35A sulakkeella menettelee, mutta
63.... Huh huh.

Jokuhan tuossa on syynä että paukut on palaneet kuitenkin... Pari pointtia
- Noihin sulakkeisiin tulevat johdot on syytä kiristää kunnolla, ja
jälkikiristää jos
kytkentää käpäillään
- Sulakepohja pitää myös kiristää kunnolla paikalleen, ja vaihtaa jos se
on vähänkin
kipinöineen / hapettuneen näköinen
- Sama kipinöinnin ja hapettuman tarkistus kopan sisltä
- Nuo kopat kannattaa myös kiristää ihan isännän otteella pohjaan saakka

Edellisillä neuvoilla nuo keksinnöt saattaa jäädä syttymättä tuleen
vaikka sulakkeita
rääkättäisiin pitkään täydellä virralla. Älä myöskään koskaan käytä
tuon koon sulakkeita niin että, avaisit ne virrallisena... Tai sitten
ne pohjat + sulakkeet onkin
vaihtokypsät kipinöinnin takia.

Jallu

未讀,
2011年3月9日 凌晨3:45:232011/3/9

> Nonniin.... Eipäs tullut taas perusasiat ensinnä mieleen. Kyse varmaan
> jostain muusta kun perus omakotitalosta, jos on 63A paukut
> ensimmäisenä.

Omakotitalo jossa veteen varaava yösähkölämmitys. Neliöitä >200.

> Jokuhan tuossa on syynä että paukut on palaneet kuitenkin...

Syy löytyi eilen illalla kun lämmityksen kytkentäsignaali tuli; yksi
pannuhuoneen kontaktoreista savusi, ja poltti taas samat sulakkeet.
Sähköyhtiö ei suostunut enää lähettämään ukkoa vaihtamaan. Onneksi
paikallinen sähköliike tuli apuun.
Tilanne selkiytyy vähitellen:
- Ne 63 ampeeriset ei ehkä olekaan pääsulakkeita, koska ne on vasta
pääkytkimen takana. Kuvien mukaan vintillä olisi oikea pääsulake (100A).
- Kontaktori menee vaihtoon. Löysä liitos näyttäisi olevan syynä pieneen
käryyn. Pitänee vielä varmistaa ettei vastuksissa ole mitään häikkää.

Juhani Varemo

未讀,
2011年3月9日 清晨6:27:342011/3/9
收件者:
-=A.McYnen=- wrote:

> [...]
> kontaktit
> lämmetä,,,, Kyllä tuo koppa vielä 35A sulakkeella menettelee, mutta

Oli muuten tosi hyviä vinkkejä - yleensä ihmiset ei näitä tiedä. Pari
kuumentunutta keskusta olen tavannut 35 A:n paukuillakin. Johtimista jo
hiiltyneet eristeet varisseet laatikon pohjalle ja sulake/pohja -kombinaatio
ihan pilalla. Onneksi omistaja oli alkanut ihmetellä vipottavia valoja ja
toisella moottori oli alkanut käydä vähän rumalla äänellä kun yksi vaihe
yritti silloin tällöin sulakepohjassa hitsata itselleen kontaktia.

Käykää joskus kokeilemassa isompia sulakkeita ja keskuksia kun kuorma on
päällä. Jos ei kärsi käsin sulakkeen kanteen koskea niin kaikki ei ole
silloin hyvin.

Teollisuudessa suurivirtaiset liitokset ja kiskostot kuvataan säännöllisesti
lämpökameralla huonojen liitosten löytämiseksi. Noilla virroilla väärässä
paikassa syntyvät lämpötehot riittävät aiheuttamaan nopeasti täystuhon. Ja
kerran lämminnyt menee aina vaan huonommaksi.

<juhani>

-=A.McYnen=-

未讀,
2011年3月9日 中午12:04:372011/3/9
收件者:

> [...]
>
> Käykää joskus kokeilemassa isompia sulakkeita ja keskuksia kun kuorma on
> päällä. Jos ei kärsi käsin sulakkeen kanteen koskea niin kaikki ei ole

Miten kie sattuikin, että tuli taas määräys textiä selattua tänään ihan
muissa
yhteyksissä ja sinnekkin on näköjään ilmaantunut ihan ehdoton
kielto avata tai vaihtaa yli 25A sulakkeita virrallisena. Tai en nyt
kyllä jaksa muista
oliko se yli vai sisältyikö 25A myös tähän gategoriaan. Mutta mistäs
maallikko
voisi tuollaisen tiedon saada.... Tavan 10A sulakkeet kun on mailman
sivu vaihdettu lennosta

Toinen homaa mikä nyt tuli mileen on se, että jos sähköjärjestelmä on
noinkin raju, niin kannattaisikohan sille teettää ihan määräaikais
tarkastus... Tai sitten ainakin
pyytää sitä sähkäriä käymään läpi piirin järeämmät osa (>16A) ryhmät..
Kävisi siis läpi kiristelemässä kaikki järeimmät liitokset ja katsoisi
keskukset
läpi ettei siellä ole muita kuumana käyneitä paikkoja.

Jos kyse olisi muusta kun normaalista kahden tai alle asunnon asuin
rakennuksesta niin tuollainen määräaikaistarkastus on pakollinen kun
pääsulake on suurempi kun 35A. Toistaiseksi kuitenkin asunnot on
vapautettu tuosta pakollisesta tarkastuksesta.

Tuolla tuo tarkemmin nuo määräaikaistarkastus vaatimukset:
http://www.atstek.fi/7

J.P

未讀,
2011年3月9日 下午2:22:532011/3/9
收件者:
Jallu wrote:
> [...]
> (100A). - Kontaktori menee vaihtoon. Löysä liitos näyttäisi olevan
> syynä pieneen käryyn. Pitänee vielä varmistaa ettei vastuksissa ole

Onko noin isot varmasti tarpeen? - maksut nousee yleensä aika rajusti
pääsulakkeen koon mukaan ja aika usein on tapauksia että vanhastaan on
jäänyt aivan turhan isot sulakkeet.

Jallu

未讀,
2011年3月10日 凌晨3:13:422011/3/10
收件者:
"J.P" <jp...@elisanet.fi> wrote in news:ssQdp.20415$mX5.11423
@uutiset.elisa.fi:

> Onko noin isot varmasti tarpeen? - maksut nousee yleens� aika rajusti
> p��sulakkeen koon mukaan ja aika usein on tapauksia ett� vanhastaan on
> j��nyt aivan turhan isot sulakkeet.

Liek� yhti�kohtaista. Mielest�ni maksan ihan normaalia muutaman euron
perusmaksua, jonka osuus s�hk�laskustani on pieni.

Ep�ilem�tt� uutta liittym�� hankittaessa tuolla olisi merkityst�.

Lu-lu

未讀,
2011年3月10日 凌晨4:14:102011/3/10
收件者:
"Jallu" <> kirjoitti

> Liekö yhtiökohtaista. Mielestäni maksan ihan normaalia muutaman
> euron perusmaksua, jonka osuus sähkölaskustani on pieni.
>
> Epäilemättä uutta liittymää hankittaessa tuolla olisi merkitystä.

perusmaksu(n määrä ja peruste) riippuu sähköntoimittajan tariffista
ja nää kaksi suurinta rahastavat sikana myös sulakekoon perusteella
(mutta ei välttämättä ihan kaikki muut - ainakaan vielä)

J.P

未讀,
2011年3月10日 上午11:31:452011/3/10
收件者:
Jallu wrote:
> [...]

> perusmaksua, jonka osuus sähkölaskustani on pieni.
>
> Epäilemättä uutta liittymää hankittaessa tuolla olisi merkitystä.

Jo alusta ymmärsin että olisit Fortumin asiakkaita niin äkkiä katsottuna
hinnastosta:

http://www.fortum.fi/fi/document.asp?path=14020;14028;31772;31773;31778;31783;32127;32215

-löytyy kyllä isot erot sen mukaan mikä pääsulake koko on...

Jallu

未讀,
2011年3月11日 凌晨3:13:522011/3/11
收件者:
"J.P" <jp...@elisanet.fi> wrote in

> -löytyy kyllä isot erot sen mukaan mikä pääsulake koko on...

No huh. Onneksi en ole Fortum Sähkönsiirto Oy:n vaan Fortum Espoo
Distribution Oy:n asiakas. Ero hinnassa on huima 7,55 <=> 149,72 jos tuolla
vintillä on satasen sulake.

toni.o...@evac.com

未讀,
2013年2月26日 清晨7:01:582013/2/26
收件者:
Meillä oli sama homma espoossa- fortumin / el-telin työvirhe. master ja slave oli mennet sekaisin ja lisäksi se että mihin rasiaan yö piuhat vedetty.

0 則新訊息