hammaspyöristä

Juhani Varemo

On tuossa ajelehtimassa vanha pienmoottori, josta on vesipumpun akselilla
oleva muovinen hammaspyörä hajonnut kappaleiksi, ja valitettavasti ne
palatkin ovat ajan myötä jonnekin hukkuneet. Eli mallikappaletta ei enää ole
olemassa, eikä edes hammasluku ole suoraan tiedossa Sen isompi kaveri, joka
sitä pientä on välipyörän välityksellä pyörittänyt, on vielä paikallaan.
Sitä hajonnutta ratasta ei kuulemma saa erikseen, ainoastaan koko hintavan
pumppuposken mukana, ja lisäksi se muovinen ratas on myös moottorin heikko
kohta, joka hajoaa toistuvasti, eikä niitä missään perkaamollakaan siis ole.

Ratas pyörii ilmeisen lujaa, välitys lienee luokkaa 1:5 tai enemmän. Jos
kampiakseli pyörii 6000 k/min niin se pikkupyörä ottaa varmasti 30 000 rpm.
Ilmankos se ei kestäkään.

Voiko noista hammaspyöristä helposti mitata ja päätellä silmällä ovatko ne
jotakin yleistä standardia, vai erikoismalleja? Minulla on kyllä joku
geneerinen hammaspyöräkatalogi, mutta en oikein sen tietojen perusteella
osannut päätellä siitä välipyörästä että ovatko ne standardiosia vai ei :-(
Z on tietysti yksikäsitteinen, mutta jo vierintähalkaisija onkin
epämääräisempi määritettävä pöydällä olevasta rillukasta.

Ajattelin että jos sen korvaisi metallisella pyörällä (jos pienellä
työstöllä saisi vakiopyörästä sopivan) niin se saattaisi kestääkin. Se iso
pyörä kampiakselilla ja välipyörä ovat kyllä ihan terästä.

Vai onko ainoa järkevä keino viedä se välipyörä (helppo irroittaa) johonkin
alan liikkeeseen malliksi, josko samanlainen hammastus löytyy? Vai onko
todennäköisyys vakio-osan sopivuudelle yleensä niin pieni ettei edes kannata
nähdä vaivaa ?

Tämä ei oikein ole mulle tuttua tekniikan osa-aluetta :-(

<juhani>

kare pietilä

Yleisellä tasolla saman moduulin omaavat hammaspyörät "keskustelevat"
keskenään kunhan akseliväli on oikea eli vierintäsäteet sattuvat
kohtuullisella tarkkuudella kohdakkain (evolventtiprofiilin nerokkuus on
juuri siinä, että muoto "korjaa" akselivälin pientä virhettä).
Ilmeisesti tässä on kysymys vieläpä suorahampaisista rattaista?

Tätä taustaa vasten tuntuisi siltä, että kun hammaspyörien akseliväli ja
moduuli on tunnettu, niin uuden hammaspyörän valmistaminenkaan ei ole
ollenkaan mahdoton rasti. Yhden kappaleen kanssa hammaspyöräjyrsimen
asettelu voi ottaa ylimääräisen työtunnin ja muutenkin haasteeksi voi
muodostua sellaisen toimijan löytäminen joka tykkää nysvätä. Ei pidä
unohtaa myöskään oppilaitoksia. Ainakin minä olen vielä Teknillisessä
korkeakoulussa jyrsinyt hammaspyörän osana konepajatekniikan labroja...

PenaL

Itsekin noita muutaman kymmeniä vuosia sitten jyrsineenä olin
vastaamassa suunnilleen samalla tavalla, mutta ehätit ensin. Ellei itse
pysty eikä löydä valmista tuon teettäminen esim. kaupallisessa
konepajassa on hinnakasta hommaa, kun eivät tee noita harrastuspohjalta.
Sen sijaan jonkun ammattikoulun koneistajalinjan oppilas saattaisi tehdä
tuollaisen oppilastyönä kokeneen opettajan pienoisella opastuksella.
Kannattaa kysellä siltä suunnalta. Kun kysymyksessä on melko pieni
nikale joku hienomekaanikkolinjakijn voisi kiinnostua työstä.

-Pentti

Juhani Varemo

kare pietilä wrote:

> [...]
> juuri siinä, että muoto "korjaa" akselivälin pientä virhettä).
> Ilmeisesti tässä on kysymys vieläpä suorahampaisista rattaista?

Suoria ovat kyllä...

... mutta noita tarvittavia tietoja en taida osata riittävällä tarkkuudella
määrittää. Vaikka tiedän että moduli=hammasjako/pii niin eipä siitä ole apua
kun en osaa tuota hammasjakoa tarkasti selvittää.

Muutenkin näyttää siltä että vaarallisia vaihtoehtoja voi olla aika paljon.
Iski epäilys kun vilkaisin seuraavaa juttua:

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=77514.0

Tämä potilas lienee japsivalmistetta eikä noin iäkäs, mutta varma ei voi
olla mistään. Ilmeisesti noita voidaan kuitenkin tehdä hyvin moneen malliin,
ja iso valmistaja voi vaikka teettää omia valmistustyökaluja jotka eivät ole
ihan standardeja :-(

Ehkä minä kiikutan sen välipyörän jollekin joka oikeasti ymmärtää noista
jotain ja osaa edes mitata sen. Suutari pysyköön lestissään :-)

Kiitän tiedonmuruista.

<juhani>