Rannekellon takakannen avaaminen?

PenaL

Yleensä olen vaihtanut (kvartsi)rannekellon pariston itse. Muutaman
vuoden nuo yleensä kestävät. Edullisimmin noita saa erilaisista tarkan
markan makasiineista, joko yksitellen tai isoina levyinä ( joista suuri
osa ehtii vanheta ellei jäljelle jääneille keksi sopivaa käyttöä... ).

Mutta se takakannen avaaminen. Jotkut ovat kierteillä, toiset taas
jonkunlaisella puristussovitteella. Hiljattain avasin kymmenkunta vuotta
vanhan Citizen -kellon kannen joka oli puristettu kiinni. Niinkö
jotain patinaa tms. muodostunut saumaan, mutta oli kansi tiukalla. Kun
en muta keksinyt, kiinnitin koko kellon pienen ruuvipenkin sopivasti
pehmennettyjen leukojen väliin ja kampesin puukon terällä kannen auki.
Lähtihän se poksahtaen ja lensi kuin ammutttu vastapäiseen seinään,
paristo perässä...

Kierrekannet ovat lähteneet yleensä sopivilla kärkipihdeillä, ( olen
nähnyt tähän hommaan käytettävän jopa vanhaa työntömittaaa... :-) )
vaikka tähänkin hommaan lienee keksitty oikea työkalukin.

Olisi kiinnostavaa tietää, minkälaisin työvälinein oikeat
ammatti-ihmiset avaavat siististi ja naarmuttamatta näitä kansia,
erityisesti kiinnostaa, minkälainen on tuommoinen puristussovitekannen
avaustyökalu. Kansi kun on välillä todella kireällä ja sauma saattaa
olla kehnosti esillä takakannen viiston osan sivulla jolloin siihen on
vaikea saada kiilatuksi mitään esim. temmiraudan tapaista työvälineen
vaarallisesti lipsumatta...

-Pentti

Heikki Heinonen

On Sun, 06 May 2012 12:26:16 +0300, PenaL <pentti....@helsinki.fi> wrote:

> [...]
>pehmennettyjen leukojen väliin ja kampesin puukon terällä kannen auki.
>Lähtihän se poksahtaen ja lensi kuin ammutttu vastapäiseen seinään,

Minä käytän pyöreäpäistä ruokaveistä, siis sellaista mitä käytettiin aikoinaan piikkihaarukan
parina. Voiveitsikin voisi käydä.

Juha Lyytikäinen

6.5.2012 12:26, PenaL kirjoitti:

> [...]
> olla kehnosti esillä takakannen viiston osan sivulla jolloin siihen on
> vaikea saada kiilatuksi mitään esim. temmiraudan tapaista työvälineen

Siinä kannessahan on viiste jonka olet ilmeisesti löytänytkin.
Viisteeseen vain sopivan ohut työkalu tai ohut pelti jolla väännetään auki.

PenaL

Ahaa... ahaa... no näinhän se olisi järkevää toki. Kannattaako viistettä
etsiä kannen tai kopan puolelta...? etten prkle nyt vaan yrittänyt tehdä
voimalla sellaista hommaa jossa pärjää paremmin järjellä...

-Pena

Zoosam

In article <jo5g3o$9gd$1...@oravannahka.helsinki.fi>,
Ei ehkä aivan Pro-tason työkaluja, mutta varsin toimivia eikä edes
kalliita ->

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161040868
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161040879

Sammy

Samppa

Myös perinteinen sekatavarakauppa DealExtreme tarjoaa varsin kattavaa
kellojen huolto valikoimaa.

--

t:S

samppa (Št) samppa (piste) org