Kelluntapuku pilkillä

Janne Kraft

Millainen on kelluntapuku pilikillä käytettäessä,voittaako tavallisen
haalarin (muulloin kuin vesisateella)??

Millainen lämmöneristys kyky kelluntapuvuilla on???
Eli joutuuko laittamaan paljon lämpimiä alusasuja lähtiessä pakkasella
pilkille?

Mielipiteitä erityisesti Hurricanen 808A haalarista.

Veli Liimatainen

Janne Kraft wrote:
> =

> Millainen on kelluntapuku pilikill=E4 k=E4ytett=E4ess=E4,voittaako tava=
llisen
> haalarin (muulloin kuin vesisateella)??
> =

> Millainen l=E4mm=F6neristys kyky kelluntapuvuilla on???
> Eli joutuuko laittamaan paljon l=E4mpimi=E4 alusasuja l=E4htiess=E4 pak=
kasella
> pilkille?
> =

> Mielipiteit=E4 erityisesti Hurricanen 808A haalarista.

Kyll=E4 kelluntahaalari k=E4y pilkinn=E4ss=E4, itse kyll=E4 l=E4yt=E4n go=
re-tex
asusteita. Kelluntahaalari on hyv=E4 etenkin huonoilla j=E4ill=E4, voi me=
nn=E4
l=E4hes huoletta, eik=E4 haittaa jos v=E4h=E4n pulahtaa. Hurricanesta ei =
ole
omakohtaisia kokemuksia. Itsell=E4ni on reiman kelluntapuku, ja
goral-greap udalainen kelluntapuku ( tosin melko harvinainen merkki )
Kelluntapuvun alle kannattaa pist=E4=E4 haalari kerrasto ja villapaita +
l=E4mpim=E4t hengitt=E4v=E4t housut ( kerros pukeutuminen kunniaan! )

Tapio Koskela

Janne Kraft <kr...@cc.helsinki.fi> wrote in article
<65h2mu$e...@kruuna.Helsinki.FI>...

> Riippuu siitä miten paljon poraat reikiä ja liikut.Sanoisin että
pakkasella saat pukea aika reippaasti.Omat kokemukseni
ovat olleet aika posiivisia.Itselläni on Mullionin kaksiosainen puku.Puvun
vuori olisi hyvä olla jotain muuta kuin nylonia.T:Tapsa

Arto Kojo

Veli Liimatainen <veli.lii...@pp.kolumbus.fi> writes:

> [...]
> Kelluntapuvun alle kannattaa pist=E4=E4 haalari kerrasto ja villapaita +
> l=E4mpim=E4t hengitt=E4v=E4t housut ( kerros pukeutuminen kunniaan! )

Anteeksi nyt vain, pakko kirjoittaa, koska tuossa vastauksessa ei
mielest{ni ollut montaakaan lausetta, joka olisi pit{nyt paikkaansa.
T{m{ noin viidentoista erilaisen kelluntahaalarin kokemuksella.

Kelluntahaalarissa VOI k{yd{ pilkill{, mutta silloin puhutaan
retkist{, jossa k{velymatkat j{{v{t kilometrin luokaan ja liikkuminen
muutenkin keskim{{r{ist{ v{hemm{ksi, eli tyypillisesti made- ja
kuhapilkkiretket. Niiss{kin hengitt{v{ asu, goretex takki ja housut,
on parempi vaihtoehto. Tai sitten miellytt{v{mp{n{ pilkkihaalari.

Ahvenen pilkinn{ss{ kelluntahaalari on liian painava ja aivan liian
hiostava kappale. Pitk{t taipaleet joutuu vet{m{{n kaikki vetoketjut
auki rehottaen ja sittenkin selk{ on m{rk{ kun k{y istumaan ja
pilkkim{{n.

Huonoilla j{ill{ kelluntahaalarilla ei tosiaan voi "huoletta" pulahtaa,
olkoonkin, ett{ kova j{tk{ jatkaa reissuaan vaikka saappasta tuleekin
vesi sis{{n. Mielest{ni edes pelastuspuvussa ei voi "huoletta"
pulahtaa, j{ihin putoaminen on pelottanut vitusti joka kerta ja aina
on my|s vaarana menett{{ varusteita avantoon.

Liian l{mmin vaatetus kelluntahaalarin alla kostautuu (kostuu) aina
litim{r{ksi. Toisaalta mainitut kosteutta ulosp{in siirt{v{t
alusvaatteet auttavat tuottamaan silti siedett{v{n olon, mutta kylm{
tulee silti. Miltei joka mallissa hihoista tulee tuuli ik{v{sti
sis{{n, useissa my|s kaulasta. Moni malli vuotaa vesisateella peffasta.

Kelluntahaalari on jopa ylivoimainen asu venekalastuksessa, todella
helppok{ytt|inen, nopea pukea, pelastusliivi sis{{nrakennettuna, pit{{
sateen, tuulen ja l{mm|n. Rannalta kalastukseen tai pilkkimiseen asu
on huono korvike niiss{ tarkoituksissa asiallisille asuille.

Pilkint{{n valitsisin (t{ss{ j{rjestyksess{) kevyen gore-tex
ulkoiluasun tilavalla hupulla ja huippuluokan alusvaatteilla, toiseksi
gore-tex pelastuspuvun, sitten pilkkihaalarin ja kelluntapuvun.

--ako

*102*

Jarmo A Laine

In article <t1z7m9p...@vipunen.hut.fi>,

Arto Kojo <a...@vipunen.hut.fi> wrote:
> [...]
>ulkoiluasun tilavalla hupulla ja huippuluokan alusvaatteilla, toiseksi
>gore-tex pelastuspuvun, sitten pilkkihaalarin ja kelluntapuvun.

Mielest{ni asun valinta on my|s tilanne kohtainen asia eli
olen itse siirtynyt ahvenpilkinn{ss{ merell{ ( 5-20km k{vely{ p{iv{ss{)
k{yt{nt||n, jossa liikkumisen mukavuus on ensisijainen asia, eli

heikoilla j{ill{: pelastuspuku, mukana repussa tai pulkassa
ylim{{r{inen villapaita tai takki

normaali j{ill{: retkeilypuku ja maihinnousukeng{t( gorea, jos olisi varaa:),
mukana pulkassa huopasaappaat ja pilkkihaalari

Eli pukeutumisen p{{asiallinen tarkoitus on v{ltt{{ kohdallani liikaa
hikoilua turvallisuudesta tinkim{tt{. Jos kalastaessa tulee kylm{,
niin silloin lis{{n vaatetta tai k{velen uudelle paikalle. Kuiva l{mp|kerrasto
ja sopiva v{liasu retkeilypuvun alla on h{mm{stytt{v{n l{mmin. K{velyn
j{lkil{mp| riitt{{ mainiosti normaalikeleill{ noin puolen tunnin
pilkkimiseen ilman lis{vaatteen tarvetta.

Itse kysymykseen kelluntapuvusta pilkinn{ss{, sit{ kannattaa k{ytt{{
heikkojen j{iden aikaan turvallisuuden vuoksi. Se, milloin kannattaa
tinki{ turvallisuudesta ja panostaa mukavuuteen on omakohtainen asia.
Pelkk{{n pilkint{{ ei kellupukua mielest{ni kannata hommata, mutta jos
k{ytt{{ sit{ my|s venekalastuksessa, niin miksei..

Jarmo

Arto Kojo

ve...@cc.hut.fi (Jarmo A Laine) writes:
> Itse kysymykseen kelluntapuvusta pilkinn{ss{, sit{ kannattaa k{ytt{{
> heikkojen j{iden aikaan turvallisuuden vuoksi. Se, milloin kannattaa
> tinki{ turvallisuudesta ja panostaa mukavuuteen on omakohtainen asia.

Olemme samoilla linjoilla asun ensimm{isest{ t{rkeyskriteerist{ eli
k{ytt|mukavuudesta, sek{ siin{, ett{ oikein ohuilla j{ill{ p{{ll{ on
pelastuspuku (ja miksi emme olisi, kun samoilla reissuilla olemme
py|rineet). Asu valitaan tottakai tilanteen mukaan.

Tuosta kellunta-asun ns. turvallisuudesta olen eri mielt{. Ei
kelluntahaalari ole pelastusliivi{ turvallisempi asu (tied{n jopa
kelluntahaalarissa j{ihin pudonneita ja samaan avantoon
j{{tyneit{). Samaan turvallisuustasoon p{{see halvemalla - ja samalla
mukavammalla - pukemalla pilkkihaalarin tai ulkoiluasun lis{ksi vaikka
pelastus- tai veneilyliivin.

Avannossahan ei ole tarkoitus pulikoida tuntikausia kuten
h{t{tilanteessa avovedell{, vaan riitt{{, ett{ nostetta on sen verran,
ett{ p{{sy avannosta helpottuu omin voimin. Siihen saattaa riitt{{
jopa selk{reppu, jossa on sis{ll{ villapaita (eli ilmaa) muovikassissa.

Summa summarum: Kelluhaalarissa voi k{yd{ harvakseltaan pilkill{,
mutta se ei ole optimaalinen asu tai edes kakkonen miss{{n pilkinn{n
muodossa, eik{ n{in sovellu pilkkiasuksi aktiiviharrastajalle.

--

*102*

Reijo Salmela

Arto Kojo wrote:

klip...

> [...]
> j{{tyneit{). Samaan turvallisuustasoon p{{see halvemalla - ja samalla
> mukavammalla - pukemalla pilkkihaalarin tai ulkoiluasun lis{ksi vaikka

Niin täällä Vaasan vesillä taisi kaksi nuorta kaveria myös ajaa jokin
vuosi sitten talvisella kalastusreissulla sulaan moottorikelkalla.
Heillä oli kuulemma molemmilla kelluntapuvut päällä. Olivat ilmeisesti
päässeet ylös avannosta, mutta sitten kuitenkin paleltuneet jonkin
saaren rantaan.

> [...]
> ett{ p{{sy avannosta helpottuu omin voimin. Siihen saattaa riitt{{
> jopa selk{reppu, jossa on sis{ll{ villapaita (eli ilmaa) muovikassissa.

Samaisten kaverien sormenpäät olivat verillä, kun olivat yrittäneet
haroa ylös vedestä ilmeisesti ilman naskaleja. Olen kuullut, että
kelluhaalarien lahkeiden kelluaine auttaisi oikeampaan asentoon eli,
että jalat eivät jää jään reunan alle, ja avannosta pääsemistä.Onko
perää?

Pitää tietenkin olla lisäksi aina tavalliset naskalit,
kyynärpää"naskalit" tms. valmiustilassa mukana!

> [...]
> mutta se ei ole optimaalinen asu tai edes kakkonen miss{{n pilkinn{n
> muodossa, eik{ n{in sovellu pilkkiasuksi aktiiviharrastajalle.

Ei varmaankaan ole optimaalinen ja kenellä sellaiseen on varaakaan.
Ympäri vuoden käytettävänä yleisasuna se on varmasti oivallinen monelle
talvi- ja venekalastajalle! Helpottaa (ilmeisesti?) avannosta nousemista
ja muidenkin kelluvälineiden tavalla menehtyneen löytymistä. Auto-,
mopo-, moottorikelkka- ym. muita moottorikulkuvälineitä käyttäville
kalastajille, se lienee myös ihan asiallinenkin.

Hypotermialta suojaava kevyt ja pieneen tilaan mahtuva huppu tms. olisi
varmaan hyvä olla aina mukana lisäksi asusteissa?

Pitäisi myös aina miettiä etukäteen miten menetellä, jos joutuu veteen.
Ja myös testata pelastautumisvälineitään niin tietää miten ne toimivat
ja miten niiden kanssa toimitaan. Missäs tällaisia valvottuja
luonnollisessa ympäristössä suoritettavia testejä tarjotaan?
--

Reijo Salmela, keksintöasiamies

Se
- Alvar Aalto -sitaatti