Pojalle eka virveli

Mauri Saarenketo

Olen hankkimassa 8 vuotiaalle pojalleni virveliä. Onko kellään hyviä
kokemuksia, jostakin tietystä vapa/kelayhdistelmästä, joka ei ole maksanut
maltaita ja joka on kestänyt pitempään varomatontakin käyttöä. Toivottavaa
olisi, että se kestäisi nuorimmalle pojalle (5 v.), joka on vielä
"mato-onki-iässä". Haluaisin, että poikani saa kalastuksesta hyvän
harrastuksen ja että ensimmäiset kokemukset rohkaisevat jatkamaan
kalastusta. Toimimattomilla vehkeillä vaikutukset voisivat olla
päinvastaisia.

T/ Maukka

Teppo

Mauri Saarenketo <mau...@saunalahti.fi> wrote in message

Meillä kyseinen asia hoidettiin sillätavalla että tytär "peri" vanhan Zebcon
umpikelan josta on jo kaikki mallimerkinnät valitettavasti jo kuluneet...
kela on ehkä 7-8 vuotta vanha ja toimii todella hyvin. Tärkeintä mielestäni
aloittelevien kalastajien virveleissä on hyvä jarru...ja pitää saada
kohtuullisen löysälle ettei kala vie koko settiä mennessään, suhteellisen
"reilu" välitys että siimaa tulee sisään hitaammallakin kelausnopeudella ja
sitten vielä joissakin keloissa on ongelmana että jos siima jää löysälle
niin vaikka kammesta veivaa siimaa ei tule sisään. Ja näissä kyllä tuo
kyseinen Zebco kyllä toimii.

Itse olen myös katsellut uuden virvelin ostamista tyttärelle ja täälläpäin
näyttää olevan Abumaticin Bronco ja vapa ja siima yhdistelmä hintaan 285 ,-
... mutta lieneeköhän tuo "tarpeeksi" hyvä.. varsinkin tuo kelausvälitys
mietityttää... siimaa tulee sisään 41 cm per kammen kierros ja tuo saattaa
olla liian vähän meidän matalilla järvillä. Vai pitäisiköhän ostaa
"klassinen" Abumatic 170... sitä saa hintaan 395,-. Näitä ja muitakin
umpikeloja on muuten testailtu uusimmassa Erässä.

Ehdotan kyllä muuten että ostat nuoremmalle pojallesi myös virvelin... tai
annat ainakin kokeilla heittämistä. Veikkaampa että onnistuu kohtuullisen
pienen harjoittelun jälkeen. Meillä nimittäin tytär aloitti
virvelikalastuksen 5-vuotiaana ja nyt kun on "jo" 6-vuotta, niin vetelee
joskus veneeseen enemmän haukia kuin isänsä! ja isompia!!

Teppo

Vesa Saarela

"Mauri Saarenketo" <mau...@saunalahti.fi> kirjoitti: > Olen hankkimassa 8 vuotiaalle pojalleni virveliä. Onko kellään hyviä

> [...]
> harrastuksen ja että ensimmäiset kokemukset rohkaisevat jatkamaan
> kalastusta. Toimimattomilla vehkeillä vaikutukset voisivat olla

Salakalassa ovat pomminkestävät Pennkelat alennuksessa -40%. 4300SS kustantaa noin
400mk, kun siihen lisätään siima ja seosvapa(60% hiili-ja 40%lasikuitua) niin veikkaisin
hinnaksi 5-600 sataa. Tämä yhdistelmä on mielestäni tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan
paras hankinta.
Toinen vaihtoehto on markettien valmiit paketit, joita saa alle 200mk,Voi olla hyväkin
ratkaisu, jos kalassa tulee käytyä vain muutaman kerran vuodessa, mutta toimintavarmuus
voi olla ongelma eikä kestävyydestä kannata puhua mitään.
Hyvä kompromissi voisi olla halpa Shimanon kela-vapa yhdistelmä.

Kesäterv. Vesa

Mika Mäntynen

Ostin keväällä tasan 6-vuotiaalle veijarille umpparikelan ja -vavan.
Ja kun yritti mitoittaa kalustoa pienen pojan käteen ja voimiin, niin ei
niitä
vaihtoehtoja kovin paljoa ilmaantunut. Suurin osa umpparivavoista oli
erikoisliikkeissäkin
yhdenkäden 'pistoolikahvalla' varustettuja, jolla on aikuisenkin vaikea
heittää.
Tyrskytaimenesta löysin lopulta ABUn 6-jalkaisen korkkikahvaisen
teleskooppivavan,
jolla on varmasti pitempäänkin käyttöä. Kulkee mukavasti repussa, on kevyt
ja kuuden
jalan pituus ei aiheuta liikaa momenttivoimaa. Takakahvassa on tarpeeksi
tilaa kahdenkäden
otteeseen.

Kelaksi löytyi samasta putiikista pikku umppari, johon ei paljoa n. 0.25
siimaa mahdu,
mutta yhdistelmälle kuitenkin varmasti riittävästi. Sopivan kevyt kela,
jonka
huonona puolena havaittiin melko jäykkä liipaisin, jota vesseli ei aina
jaksanut puristaa pohjaan
saakka. Puolessa tunnissa heitot alkoi kuitenkin sujua, ja toisella
reissulla tuli jo ensimmäinen
virveilihauki (reilusti yli 15cm:).

Haspeli olisi ollut aivan liian vaikea peli. Vaatii koordinaatiota. Nääs.

Mika
Jussi Solttila wrote in message <377B8BB8...@kolumbus.fi>...

Hyvä konsti on mennä asiantuntevaan liikkeeseen ja pyytää heitä
ehdottamaan jotain virveliä. Vaihtoehto pienelle miehelle on satoja, joten
kannattaa pistäytyä asiantuntevaan liikkeeseen... Kevyt avokela ja siihen
6-7 jalan vapa. Siimaksi jotain 0.30mm... hintahaitari liikkuu kyseisissä
tavaroissa 200-450mk... siis kohtuullisissa määrissä...
Jussi

sarla

>Olen hankkimassa 8 vuotiaalle pojalleni virveliä. Onko kellään hyviä
>kokemuksia, jostakin tietystä vapa/kelayhdistelmästä, joka ei ole maksanut
>maltaita ja joka on kestänyt pitempään varomatontakin käyttöä.

- Osta jokin UltraLight(UL) haspelisetti, hintaluokka 200-300mk, moinen on
kevyt ja helppo käsiteltävä ja niillä saa kalaakin. Nykyiset umpikelat on
joko "roskiskamaa" tai kalliita, joten unohda ne.

>Toivottavaa olisi, että se kestäisi nuorimmalle pojalle (5 v.), joka on
vielä

>"mato-onki-iässä".

- Miksi se periytyisi? Ei UL-välineistä "kasva ulos". Osta kuopukselle
"muumivirveli", millä voi heitellä kesän kaks, ennen omaa UL-settiä.

>Haluaisin, että poikani saa kalastuksesta hyvän
>harrastuksen ja että ensimmäiset kokemukset rohkaisevat jatkamaan
>kalastusta. Toimimattomilla vehkeillä vaikutukset voisivat olla
>päinvastaisia.

- Juuri siksi osta oikea kevytvapa, eikä mitään "lastenvirvelii", joka sopii
(ehkä) sille viisvuotiaalle.

-- sarla --

Antti Aromaa

jussi.s...@kolumbus.fi,Usenet3 writes:

><!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en">
>&nbsp;
***

Saisitkos tämän HTML-mössön hukattua uutislukijasi mustaan aukkoon?

Raato

Veli-Pekka Räsänen

Voin suositella umpikelaa Abu 170. Ostin kaksi sellaista
pikkuveljiäni varten ja ovat tykänneet kovasti. (5v ja 8v)

Itse asiassa kelat toimivat niin hyvin ja lentopituuskaan ei juuri
jää avokelasta, että olen monelle reissulleni ottanut juuri nuo mukaan.
Avokelaa käytän sitten kun joudun todella paksuja siimoja käyttämään,
eli yli 10kg.

Vapa on abun suosittelema (oliko se baltic tai vast.) todella pirtsakka vapa.

Suosittelen lämpimästi.

Terveisin Veli-Pekka
Jussi Solttila <jussi.s...@kolumbus.fi> wrote in message news:377BCDDD...@kolumbus.fi...

    No kaheksan vuotias on jo sen verran vanha, että osaa ottaa siiman sormen ja "autocastin" väliin ja vetää vivusta... itse heittäminen ei ole sen monimutkaisempi operaatio. Avokelan hyvinä puolina on se, että huomattavasti halvemmalla saa samat ominaisuudet, kuin kalliissa umpparissa. Kuten ristiinpuolaukset, hyvälaatuiset jarrut etc.

    Jussi

"Mika Mäntynen" wrote:

    Mauri Saarenketo wrote:

[...]

Pekka Kantola

Moro!

Itse ajauduin samaan ongelmaan juuri ennen juhannuspyhiä, ja oli kiire
hankkia molemmille (4 v poika ja 8 v tyttö) välineet. Ostin lähimmästä
halpahallista todella halvat (39,-) umpikelasetit, lisäksi olin hankkinut
vaimolle (nn v) ABUn umpikelasetin (taisi olla Juniori). Ajatus oli että jos
ei kalastus maistu tai heittäminen suju niin eipähän mene paljon rahaa
hukkaan. (Lisäksi poika olisi vaatinut joka tapauksessa välineet itselleen
vaikka ei edes osaa niillä heittää).
Kokemuksena voin sanoa:
- käyttäminen oli ylivoimaisesti helpompaa kuin haspelivehkeillä (olen
antanut kokeilla - jopa vaimonkin - omilla haspelivälineilläni) eli
kalastuksen makuun päästiin ilman tuskia
- halvoissa seteissä oli kelat tarkoitukseensa hyviä, takasäädettävä jarru,
laakerointi ok jne., vavat taas olivat alta arvostelun, suorastaan
käyttökelvottomia
- ABUn setissä taas vapa oli kelvollinen mutta kela piti kummaa ääntä
(nähtävästi laakerointi halvin mahdollinen)
Kaikenkaikkiaan kalastuksen makuun päästiin ja vaikka investoisin jatkossa
kalliimpiinkin välineisiin itse kullekin niin nuo vanhat menee
backup-vehkeinä.
Siis:
- suosittelen umpikelaa, halvallakin voi saada hyvän
- vapaan kannattaa panostaa enemmän

- PeK -

tuula.r...@gmail.com

keskiviikko 30. kesäkuuta 1999 10.00.00 UTC+3 Mauri Saarenketo kirjoitti:
> [...]
> harrastuksen ja että ensimmäiset kokemukset rohkaisevat jatkamaan
> kalastusta. Toimimattomilla vehkeillä vaikutukset voisivat olla

minulla on pieneen käteen sopiva abumatic bronco ja vapa

Masa

Tuo poika on jo nyt 24 vuotias ja osaa varmaan itse valita välineensä
kalastukseen. Mutta ristiinpuolaava umpikela Daiva numeroa en muista. Ei
takkuja siimankanssa ja pelaa kun se vanhojen junien vessa.

---
Avast Antivirus on tarkistanut tämän sähköpostin virusten varalta.