perhosiimoista

Seppo Ahvenainen

Miten perhosiimat pistetään kelaan? Olen juuri ostanut perhovälineet
enkä tiedä mitä teen siimojen kanssa. Minulla ei ole hajuakaan siitä
mitä siimojen kanssa pitää tehdä. Kuinka paljon mitäkin siimaa
pistetään. Esim. pistänkö kaiken paketissa tulleen heittosiiman
kelalle??

Timo Iivonen

Totta hemmetissä laitat kaiken siiman puolalle. Minä en ainakaan suosittele
pätkimään parinsadan piuhoja! Toivottavasti sinulla on riittävä määrä
punottua pohjasiimaa! Siimat kannattaa laittaa puolalle siten että ensin
kelaat puolalle perhosiiman ja sen jälkeen tarvittavan määrän pohjasiimaa,
näin saat heti oikean määrän pohjasiimaa puolalle. Ja sen jälkeen solmit
pohjasiiman puolalle puolasolmulla ja heittosiiman pohjasiimaan vaikka
naulasolmulla. Sen jälkeen liität perukkeen (toivottavasti ostoperuke)
heittosiimaan mieluiten naulasolmulla. Jos heittosiimasi on DT mallia, sen
voi laittaa kumminpäin hyvänsä mutta jos siima on WF niin siitä tulee
pohjasiimaan kiinni se pää jossa on pitempi pätkä sitä ohutta piuhaa.
No toivottavasti tästä ois ees jonkun verran hyötyä!

Timo

G. Fragostini

to ahv...@personal.eunet.fi
moi!

Seppo Ahvenainen wrote:

> [...]
> mitä siimojen kanssa pitää tehdä. Kuinka paljon mitäkin siimaa
> pistetään. Esim. pistänkö kaiken paketissa tulleen heittosiiman

Kyllä. Itse olen tehnyt homman seuraavasti:

- ensin sopivaa pohjasiimaa sopiva määrä, riippuen kelasta
- pohjasiiman olen kiinnittänyt heittosiimaan neulasolmulla
- heittosiima kelataan rullalle ehkä kätevimmin niin että kaveri pitää
siimapakettia lyijykynän varassa ja toinen kelaa sen rullalle. Huom:
kelataan paketista rullalle "suoraan", ei siis "reunan yli", ettei tule
kierrettä.
- kun molemmat siimat ovat rullalla, kannattaa tarkistaa että rulla ei
ole liian täysi. Tarvittaessa poistetaan hieman _pohjasiimaa_.

Heittosiima siis säilytetään sellaisena kuin se paketissa tulee. Sen
heitto-ominaisuudet muuttuvat, jos sitä katkotaan. Niin voi kyllä tehdä
jos siima ei "toimi" kunnolla, mutta kannattaa tietää mitä tekee, ettei
siimasta tule lohenkantotarvikkeita (Norjassa käytimme Loopin kelluvan
siiman pätkiä lohien kantamiseen, sillä ei sillä siimalla muuta voi
tehdä ;-)

Seuraavaksi kiinnitetään peruke heittosiimaan. Itse suosin valmista
tyviosaa, jonka saa kaupasta n. 5 kympin hintaan. Siinä on mielestäni
etuna se, että oikenevuus on parempi kuin itse kyhätyissä. Myös peruke
kiinnitetään heittosiimaan neulasolmulla.
Valmiissa perukkeissa on usein myös lenkki, joka toimii nk.
pikakiinnityksenä, mikäli haluaa käyttää sellaista heittosiimaan
asennettavaa "sukkalenkkiä". Tämä on kyllä paljon vaivattomampi rakentaa
kuin neulasolmu, mutta mielestäni varsinkin yhden käden pikkukepeissä se
haittaa heittoa.

Perukkeen kärkiosa rakennetaan yhdestä tai kahdesta eri paksuisesta
siimasta niin, että se ohenee kärkeen päin. Vaikea sanoa siiman
vahvuuksista mitään kun et maininnut varusteidesi luokkaa, mutta itse
olen käyttänyt luokan 11 kahden käden lohikoneessani n. 0,30 kärkeä (juu
juu, tiedän: urheilukalastusta ;-) tai sitten 0,35. Jos isoa kalaa
yrittää, kannattaa käyttää vielä paksumpaa, esim. 0,40 ... 0,45 ...
0,50.

Perukkeen kokonaismittana olen käyttänyt 1...1,5 kertaa vavan mitta,
riippuen heittosiimasta, heittopaikasta jne.

Ja viimeiseksi tietenkin (kun siima on pujotettu vapalenkkien läpi ;-)
sidotaan sopiva perho päähän. Myös sitä varten kannattaa opetella
muutama erilainen solmu.

-FK-

(Change 'frank' to 'frans' in my E-mail address to send a reply)
____
/ \__
WROOOOOMM!! ..... '-O----O-'

JUKKA