Ensi talven kalastusmatkat

Jupe

Ensi talvena järkkään kaksi kalastusmatkaa lämpimien vesien äärelle.
Ensimmäinen matka on joulukuun alussa Mombasaan ja siellä kalastetaan
pääasiassa marliineja ja purjekalaa. Toki muitakin merikaloja on mahdollista
siiman päähän saada.
Tässäpä hieman tietoja tuosta matkasta:

Matkan ajankohta :
02.12.-14.12.2011

Matka kesto :
12 päivää matkoineen

Matkan hinta :
Kalastusmatka: 2495,- eur / hlö
Kalastusaika :
5 päivää, 8 tuntia päivässä (neljä henkeä / vene)

Matka ilman kalastusta: 1995,- eur / hlö (esim. vaimo tai tyttöystävä)

Ryhmän koko : noin 20 henkilöä

Hinta sisältää :
*Lennot Turkish Airlinesin reittikoneilla turistiluokassa Helsinki -
Istanbul - Nairobi ja takaisin.
Sekä Nairobi - Mombasa, Kenya Airwaysin kotimaan lento.
*Ruokatarjoilut Turkish Airlinesin lennoilla, sisältäen juomat.
*Tarvittavat kuljetukset kohteessa
*Majoitus Hotelli Bahari Beach ***+ , kahden hengen huoneissa
*All inclusive ruokailut ja juomat
*Paluumatkalla tutustuminen Tsavon luonnonpuistoon, jossa yöpyminen
*Kalastusoppaan palvelut
*Kalastusvälineet
*Suomenkielisen matkanjohtajan palvelut
*Viisumimaksun, noin 40 eur / hlö

Huomioitavaa:
*Passi on oltava voimassa 6 kk matkan jälkeen ja siinä tulee olla vähintään
kaksi tyhjää sivua.
*Tsavon retken juomaraha kuljettajalle, noin 15 euroa ei sisälly hintaan.
*Matkan varanneille lähetämme halutessa lisäretkiohjelman, joka ei sisälly
hintaan ja se voidaan ostaa joko etukäteen, tai paikan päällä.

Matkaohjelma:

02.12.2011
Kokoontuminen Helsinki-Vantaan lentoasemalla klo 12.00. Lento Istanbuliin
TK-1762 lähtee kello 14.10. Tulo Istanbuliin klo 17.25 ja siirtyminen
välittömästi Nairobiin lähtevään koneeseen (TK-607).

Kone lähtee klo 18.35 ja Saapuu Nairobiin klo 02.10 paikallista aikaa (+1 h
Suomi)
Kenya Airways lähtee Nairobista klo 06.30 ja saapuu Mombasaan klo 07.30.
Lentokentältä kuljetus hotelliin, jonne saavutaan n. klo 08.30.
Huoneiden jakaminen ja aamiainen. Hotelli on all inclusive pohjalta.

03.12.2011
Iltapäivällä klo 16.00 informaatiotilaisuus. Päivän aikana allinclusive
ruokailut.

04.-11.12.2011
Perusohjelmana kalastusta viitenä päivänä 8 tuntia päivässä 4 hlöä / vene.
Ne, jotka eivät kalasta, voivat viettää aikaansa haluamalla tavalla,
vaikkapa rannalla aurinkoa palvoen, tai omatoimiretkiä ympäristöön tehden.

Muille päiville teemme lisäretkiohjelman, joka tulevat sisältämään niin
paikalliskulttuuria kuin meriaiheita. Näiden retkien hinnat vaihtelevat n.
60-90 euroa riippuen kestosta ja retkeen sisältyvistä aterioista.

12.12.2011
Aamiaisen jälkeen lähdemme kohti Tsavo-East -kansallispuistoa, joka on
Kenian vanhin kansallispuisto. Täällä tutustumme paikallisiin eläimiin ja
majoittaudumme miellyttävään savanni-lodgeen, joka sijaitsee eläimien
juomapaikan vieressä.

Päivän mittaan nautimme lounaan ja päivällisen ja varsinkin päivällisen
jälkeen eläimien tulo juomapaikalle antaa oman sävähdyksen matkaan.

13.12.2011
Aamiaisen jälkeen jatkamme alueen tutkiskelua, nautimme lounaan ja varhaisen
päivällisen ja sen jälkeen suuntaamme kohti Nairobia ja lentokenttää.

14.12.2011
Turkish Airlinesin lento (TK-608) Nairobista lähtee klo 03.40 ja saapuu
Istanbuliin klo 09.15.
Lento (TK-1763) Istanbulista lähtee klo 13.15 ja saapuu Helsinkiin klo 16.45

Matkalla kalastetaan vetouistellen pääasiassa marliineja ja purjekalaa.
Lisäksi siiman päähän mitä todennäköisimmin tulee myös doradoja, barracudia,
wahooita ynnä muita mielenkiintosia merikaloja, jotka siiman päässä
tarjoavat huimia kalastuselämyksiä...
Paikallisten kalastusoppaiden mukaan heillä on tuohon aikaa isoja
marliineja, joten kannattaa lähteä kokeilemaan, miltä tuntuu siiman päässä
todella nopea ja voimakas kala.
Meksikossa jo alle satakiloiset marliinit saivat kädet kramppaamaan, mitä
sitten tekevätkään isommat.

Ilmoittautumisaikaa on valitettavasti enää vähän, sillä viimeistään 18.09.
pitäisi ilmoittautumiset olla minulla.
Mutta nopeat ehtivät silti mukaan, sillä paikkoja on vielä muutamia
jäljellä.

Viime huhtikuun reissu Meksikoon oli todella onnistunut ja sitä samaa odotan
kyllä tältä tulevalta Mombasan matkaltakin. Meksikossa saimme viiden
kalastupäivän aikana 115 kalaa ja jokainen mukanaollut oli matkaan todella
tyytyväinen.
Kalastusta oli joka toinen päivä ja välipäivinä oli retkiä eri puolille
Jukatanin niemimaata, kävimme tutustumassa mayakaupunkiin, Chitchen Itzaan,
uimassa cenotessa, snorklailemassa Xel-Ha -luonnonpuistossa jne jne joten
tekemistä kyllä riitti, eikä kukaan päässyt pitkästymään. Silti halukkaille
jäi vielä aikaa makoilla auringossakin.

Jos kiinnostusta riittää, on Meksikon matkoja tulossa lisääkin, mutta
seuraavana talvena (2013) on perinteisen Niilin reissun lisäksi tulossa
ainakin marliinireissu Mauritiukselle.
Tuolle Mauritiuksen reissullekin on ilmoittaunut mukaan jo toistakymmentä
henkeä, vaikka edes tarkat päivämäärät eivät ole vielä tiedossa. Niitä kyllä
selvitetään parhaillaan.. :-)

Terv. Jupe

Jupe

"Jupe" <jupe.POI...@seitala.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> Ensimmäinen matka on joulukuun alussa Mombasaan ja siellä kalastetaan
> pääasiassa marliineja ja purjekalaa. Toki muitakin merikaloja on

Toinen kalastusmatka on perinteinen Nasserjärven kalastusreissu tammikuussa
ja siellä kalastetaan tietysti taas niilinahvenia.
Tuosta Nasserin reissusta on speksejä tässä alla:

Nasserjärvellähän me olemme käyneet jo viitenä talvena, 1-3 reissua / talvi,
eikä yhtään huonoa reissua mahdu joukkoon. Tämän talven reissun saimme
tingattua vielä Egyptin viimetalvisten mellakoiden takia ennätyshalvaksi,
joten nyt jos koskaan kannattaa lähteä mukaan..
Tälle reissulle ilmoittautumisaikaa on marraskuun loppuun, mutta kannattaa
silti varmistaa, että mahtuu mukaan sillä paikkoja on rajoitetusti.
Tervetuloa siis parantelemaan kalaennätyksiä Afrikan aurinkoon...

Matkan ajankohta: 07.01.-14.01.2012
Matkan kesto : 1 viikko

Kalastusaika: Vaihtoehtoisesti kalastusta joko neljänä-, tai kuutena päivänä
matkan aikana.
Myös pelkkä Niilin risteily ilman kalastusta on mahdollinen.

Matkavaihtoehtojen hinnat :
* Pelkkä viikon risteily täysihoidolla: 890,- euroa
* Kalastus + 3 vrk:n Niilin risteily täysihoidolla: 1395,- euroa
* Koko viikon kalastus täysihoidolla: 1.495,-
(jos vain 2 henkeä / vene: lisämaksu 60,- euroa / hlö )

Ryhmän koko: max 13 henkilöä

Hinta sisältää:
* lennot Helsinki-Hurghada-Helsinki
* ateriat lentojen aikana
* 1 yö - majoitus hotellissa kahden hengen huoneissa (kalastajille)
* 3 yötä - majoitus kalastusaluksilla (kalastajille)
* 3 yötä - majoitus risteilyaluksella (kalastajille)
* muilla, paitsi kalastajilla kaikki majoitukset risteilyaluksella
* täysihoito kalastuksen aikana (ei juomat)
* puolihoito hotellissa
* kaikki kuljetukset Egyptissä
* tarvittavat luvat kalastukseen
* suomenkielisen matkanjohtajan palvelut
* pääsyliput Kuninkaiden Laaksoon ja muihin antiikin aikaisiin kohteisiin

Hinta ei sisällä:
* viisumimaksua 25 euroa / henkilö
* kalastusvälineitä, jotka voi ottaa mukaan tai vuokrata etukäteen
* juomia
* palvelurahaa paikalliselle henkilökunnalle

Varamatka, mikäli lähtijöitä löytyy yli tuon määrän tai ajankohta ei sovi
kaikille, on 04.-11.02.2012

Matkoja on jälleen valittavana kolmenlaisia, eli:
* Perusmatka: ensin kalastusta neljänä päivänä ja lopuksi kolmen vuorokauden
Niilin risteily.
* Toinen vaihtoehto on niille, jotka haluavat kalastaa enemmän, eli he ovat
koko viikon kalalla Nasserjärvellä ilman risteilyä.
* Ja kolmas vaihtoehto niille, jotka eivät halua kalastaa ollenkaan, eli
viikon mittainen Niilin luksus risteily ilman kalastusmahdollisuutta.

Matkat ovat viikon mittaisia, siten että lähtö Helsingistä on lauantaina ja
paluu Helsinkiin viikon päästä lauantaina. Perusmatkalla (1.) tuosta ajasta
käytetään kalastukseen kaksi kokopäivää ja kaksi puolipäivää ja lopuksi on 3
vuorokauden Niilin risteily.
Vaihtoehdossa 2. on kalastusta neljä kokopäivää ja kaksi puolipäivää ilman
Niilin risteilyä.
Kolmannessa vaihtoehdossa mennään suoraan risteilylle ja risteillään
Niilillä koko viikko (Luxor-Assuan-Luxor) ja käydään tutustumassa Egyptin
antiikin aikaisiin nähtävyyksiin, mm Kuninkaiden Laaksoon.

Kalastustapana on pääasiassa vetouistelu, mutta kalastus rannalta viehettä
ja/tai perhoa heittämälläkin on myös mahdollista.
Olemme nähneet 8-9 luokan perhovavalla rantautettavan noin 15-18 kiloisen
niilinahvenen. Se oli varsinaista urheilukalastusta...
Saaliskalana reissulla on pääasiassa niilinahven, mutta myös esim.
tiikerikaloja olemme saaneet jokaisella reissulla. Niilinahven on yksi
maailman suurimmaksi kasvavista makeanveden kaloista, kasvaen jopa yli 200
kiloiseksi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Niilinahven

Suurin Nasserjärvestä saatu ahven on painanut 176 kiloa. Meidän reissujen
ennätys on 108 kg, joten parantamisen varaa vielä on, vaikka ihan mukavilta
nuo pienemmätkinkin ovat siiman päässä tuntuneet.

Nyt tällaiselle reissulle voi myös lähteä vaikka vaimon tai tyttöystävän
kanssa, sellaisissa tapauksissa majoitus Nasserjärvellä tapahtuu
samanlaisissa veneissä kuin muillakin, mutta vene on pelkästään pariskunnan
käytössä kun taas muuten veneessä on aina kolme henkilöä.
Toki lisämaksusta veneen voi saada myös kahden henkilön käyttöön muutenkin.
Nämä matkat soveltuvat erittäin hyvin myös pariskunnille sekä
naisporukoillekin. Pariskuntia on mukana ollutkin ja olipa tammikuun 2009
reissulla mukana ihan yksinäinen nuori nainenkin ja hän sanoi reissun
jälkeen, että reissu oli todella hauska ja hyvin onnistunut ja ettei häntä
ole ikinä kohdeltu missään niin hyvin kuin tuolla reissulla...

Kalastuksen jälkeinen Niilin risteily tapahtuu uudella, nykyaikaisella
luksusaluksella, jolla viihtyminen on varmasti taattu. Laivassa on
anniskelu-/tanssiravintola, kampaamo, kuntosali, saunat, kultasepänliike,
matkamuistomyymälä, basaari, hieroja, ylimpänä koko aluksen kokoinen
aurinkokansi ravintoloineen, uima-altaineen ja porealtaineen, ja tietysti
ilmastoidut luksushytit, jne. jne...

Niilinristeilyn aikana käymme tutustumassa myös moniin Egyptin antiikin
aikaisiin nähtävyyksiin mm. Kuninkaiden Laaksoon, joka on todellakin
näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Itse olen jo muutaman kerran käynyt
siellä morjenstamassa Faarao Tutankhamonia, joka makaa edelleen haudassaan,
tosin lasikannen alla. Yllättävän hyvin on Tutankhamon ikäisekseen
säilynyt..

Lisäksi nähtävyyslistalla on muutamia, osa hyvinkin säilyneitä, tuhansia
vuosia vanhoja temppeleitä (mm. Edfu, Karnak, Hatsephut ja Kom Ombo) ja mm.
alabasteritehdas, josta voi kätevästi ostaa tuomisia myös kotiväelle ja
kavereille.
Memnonin Kolossit osuvat myös matkan varrelle Kuninkaiden Laakson reissulla.
Perjantaina, laivan ollessa jo Luxorissa voi jokainen käydä halutessaan
katselemassa kaupunkia, tai vaikka basaareissa ostoksilla. Basaareissa
ainakin on hinnat kohdillaan, kun muistaa vain tinkiä reilusti...

Kaikki nämä vaihtoehdot ovat täysihoidolla, eli hintaan sisältyy
periaatteessa kaikki muut, paitsi ruokajuomat ja tipit.
Kalastusvälineet pitää luonnollisesti olla omat, tai paikan päältä
vuokratut. Jos haluaa kalastaa vuokravälineillä, siitä tulee ilmoittaa
etukäteen.

Järvellä on mukana yleensä ryhmän koosta hiukan riippuen jopa parikin
emoalusta, joilla on täydelliset keittiöt, joissa kokit laittavat meille
aamupalat, lounaat ja päivälliset.
Emoaluksilla on myös vessat ja suihkut, joten hygieniakin pelaa viikon
aikana.

Tässä varmaankin tärkeimmät, niin ja vielä se yksi asia eli saalisvarmuus.
Olemme kaikilla reissuilla saaneet useita niilinahvenia, parhaimmilla
reissuilla jopa kymmeniä ahvenia, milloin suurempia ja milloin pienempiä,
mutta pienimmätkin alkavat noin 10 kilosta ylöspäin ja suurin on ollut 108
kiloinen jättiläinen. Kala oli suurin vuonna 2009 Nasserjärvestä saatu
niilinahven.

Vaikka olen itse ollut tuolla jo kymmenkunta kertaa, aion silti tälläkin
kerralla kalastaa vain tuon neljä päivää ja olla loppuviikon risteilyllä.
Tuo risteily on nähtävyyksineen minusta niin hieno juttu, ettei sitä
yksinkertaisesti voi jättää väliin.

Tämän reissun jälkeen seuraava loma- ja/tai kalastusmatka Niilille on vuoden
kuluttua, 26.01.-02.02.2013 ja silloinkin perusmatkaan mahtuu 13 henkeä.
Tuollekin reissulle tosin varauksia on jo tullut ja vapaita paikkoja on
jäljellä enää 8 kappaletta.

Terv. Jupe

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

Jupe <jupe.POI...@seitala.fi> wrote:

> Matka ilman kalastusta: 1995,- eur / hl� (esim. vaimo tai tytt�yst�v�)

Kaikki potentiaaliset kalastajat ovat tietenkin miehi�?

--
Kaj

KK

Meid�n toisen veneseuran parissa saaressa k�yvist� j�senist� melkein
kaikki, jotka kalastavat ovat muuten naisia. Miehet yleens� grillaavat
ja juovat olutta.

Jupe

<kaj.st...@helsinki.fi.invalid> kirjoitti viestissä

> Kaikki potentiaaliset kalastajat ovat tietenkin miehiä?

Jaa, ainakin suurin osa, mutta kyllä ainakin Meksikossa kalassa oli myös
naisia. Ja kyllä tällekin reissulle on jokunen nainenkin ilmoittautunut
mukaan, mutta sitä en tiedä, ovatko lähdössä kalaan vaiko ihan muuten vaan
mukaan.. :-)

Kaveri oli ollut reissussa ja oli sitten matkallaan halunnut kokeilla
kalastusta ja olikin päässyt mukaan johonkin veneeseen ja oli yllätyksekseen
huomannut, että oli venekunnan ainoa nainen ja mukana oli ollut miehistön
lisäksi kuusi kalastajaa. Eli ainoana miehenä viiden naisen kanssa., :-)
Oli sitten saanut eniten hikoilla vavoissa päivän aikana, kun tytöillä oli
loppunut paukut kesken marliinien ja purjekalojen kanssa taistellessa.

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Jupe

"KK" <k...@kk.fi> kirjoitti viestiss�

Juu, uskon t�ysin. Juuri edellisess� viestiss�ni kerroin, kuinka kaveri oli
sattunut tuollaiseen "akkaveneeseen" lomareissullaan. Sanoi, ettei
tuollaista satu yleens� edes elokuvissa.. :-)
Eli kyll� niit� kalastusta harrastavia naisiakin on paljon. Esim. oma
eukkonikin on oikein innokas kalastaja. Soutaa Tenollakin yksin ja jopa
asiakkaita.. :-)

--
-Jupe-

www.seitala.fi

Lepsu

"Jupe" <jupe.POI...@seitala.fi> kirjoitti
viestissä:IoednTmxt7GeEu3T...@giganews.com...
Näin kävi minullekin Norskeissa. Tulin yhdelle poolille ja havaitsin olevani
ainoa ukko paikalla kuuden mimmin lisäksi uittelemassa perhoja.
Lepsu

Jupe

"Jupe" <jupe.POI...@seitala.fi> kirjoitti viestissä
Mitähän minä olen tänne taas kirjoittanut..?
Siis kaveri oli huomannut olevansa venekunnan ainoa _mies_ ja kaikki muut
kalastajat olivat olleet naisia. Eivätkä mitään telaketjufeministejä, vaan
todella hyvän näköisiä ja simpsakoita likkoja, jotka olivat olleet jollain
valmistujaismatkalla ja päättäneet käydä reissulla myöskin kalassa.

--
-Jupe-

www.seitala.fi