Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kaupallisia taitolentäjiä Helsingissä?

150 views
Skip to first unread message

Tom Ruusuvuori

unread,
Jun 2, 2002, 7:00:00 AM6/2/02
to
Hei

Olisi mukavaa päästä joskun taitolentäjän kyytiin, tai kävisihän tuo
normaalikin pienkone. Netistä ei ainakaan pikaisella haulla lentäjiä
löytynyt joten osaatteko avaittaa mistä näitä kannattaa kysellä? Malmilla on
varmaankin useita eri seuroja, joten ei ihan kaikkiin viitsi ruveta
soittelemaan.

Kiitokset jo etukäteen

--
Tom"Proffa"Ruusuvuori

Lihaa säästämällä, laadusta tinkimällä

Xjazz

unread,
Jun 4, 2002, 4:48:56 AM6/4/02
to
Moi!

Kyyti taitolentokoneessa kiinnostaa myös meikäläistä.

Unkarin komennuksella tuli oltua muutamia kertoja Moran pienkoneen kyydissä
mutta mitään taitolento ohjelmaa ei valitettavasti ollut. Kruisailtiin vain
Pécs'in ja Mecsek'in yläpuolella.Tyttöystäväni kylläkin pääsi ohjaamaan
konetta ja tekemääm loivia kaarroksia.

Luulisi tästä ryhmästä löytyvän vastaus aisaan mutta mutta... Lieneekö syy
nihkeään suhtautumiseen se, että taitolentäjät ovat kyllästyneet pesemään
oksennuksia ohjaamosta.

Onko yleisön lennättämiseen liittyvissä säännöksissä rajoituksia
lentoliikeistä tyyliin 1G +/-1G?

"Tom Ruusuvuori" <tom.ruu...@kolumbus.fi> wrote in message
news:adcu4p$7mq$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Henrik Soderstrom

unread,
Jun 4, 2002, 5:59:21 AM6/4/02
to
Xjazz wrote:
> Luulisi tästä ryhmästä löytyvän vastaus aisaan mutta mutta... Lieneekö syy
> nihkeään suhtautumiseen se, että taitolentäjät ovat kyllästyneet pesemään
> oksennuksia ohjaamosta.
>
> Onko yleisön lennättämiseen liittyvissä säännöksissä rajoituksia
> lentoliikeistä tyyliin 1G +/-1G?

Vapaasti muistin mukaan eräältä taitolento-opetukseen liittyvältä luennolta
niin ainakin Ruotsissa siihen aikaan (v.85) taitolento oli kiellettyä
sellaisen matkustajan kanssa joka ei itse omaa, tai on joskus omannut,
jonkunlaista lentolupakirjaa.

Tiedä sitten onko sellainen sääntö olemassa Suomessa ?

/Henrik

Harri Heikkilä

unread,
Jun 4, 2002, 6:07:09 AM6/4/02
to
Henrik Soderstrom wrote:

> Vapaasti muistin mukaan eräältä taitolento-opetukseen liittyvältä luennolta
> niin ainakin Ruotsissa siihen aikaan (v.85) taitolento oli kiellettyä
> sellaisen matkustajan kanssa joka ei itse omaa, tai on joskus omannut,
> jonkunlaista lentolupakirjaa.
>
> Tiedä sitten onko sellainen sääntö olemassa Suomessa ?
>

Sattuisiko muististasi löytymään sikäläistä määritelmää
taitolentämiselle? Missä kohtaa menee (meni) ruotsissa raja tavallisen-
ja taitolentämisen välillä?

Entä missä kohtaa se menee nykypäivän Suomessa? Lentosäännöthän asian
määrittelevät omalla, varsin tulkinnanvaraisella tavallaan.

/Harri

Jari Kaija

unread,
Jun 4, 2002, 6:31:55 AM6/4/02
to
> Entä missä kohtaa se menee nykypäivän Suomessa? Lentosäännöthän asian
> määrittelevät omalla, varsin tulkinnanvaraisella tavallaan.

Tämä olisi tosiaankin hyvä saada yksiselitteisesti. Kyllä Cessnakin
käytetään mitä mielenkiintoisimmissa asennoissa, kun kertauslentoja
lennellään.

-Jari

Harri Heikkilä

unread,
Jun 4, 2002, 6:36:03 AM6/4/02
to

Niin, onneksi käytännössä apuun tulevat eri lentolaitteiden
lentokäsikirjat joissa sallitut lentoliikkeet usein nimetään oikein
erikseen. Tämähän on jo huomattavan paljon tarkempi tapa ilmaista asia
kuin tuo "taitolento kielletty".

Wanhat parrat puhelevat usein, että "yli 60 asteen kallistuksella tehty
kaarto on taitolentoa". Lieko noin sitten joskus sanottu oikein jossain
virallisessa paperissa?

/Harri

PS. Joku joka tietää voisi minulle kertoa, että mitä eroa on
tavallisella C15*:lla ja vastaavalla Aerobat -versiolla. Onko muitakin
eroja kuin lentokäsikirjan taitolentoa käsittelevä osuus ja kilvet
ohjaamossa. Eihän Aerobatissakaan mitään taitolentovoitelu- tai
polttoainejärjestelmiä ole. Vai onko kuitenkin?

Kimmo Wjuga

unread,
Jun 4, 2002, 7:10:06 AM6/4/02
to
Eiks Cessnojen aerobateissa oo vahvistettu runkoo/siipikaarii pikkusen.
Tälläsessä toivossa ainaki elän, ku sitä konetta tuol porvoon taivaalla
pyörittelen... :)

t: Kimmo

Harri Heikkilä wrote:

--
Kimmo Wjuga
Helsinki university of technology
Laboratory of machine design www.machina.hut.fi
room k238b K1
Tel. +358-9-451 6297
GSM. +358-50-37 567 18


Kimmo Wjuga

unread,
Jun 4, 2002, 7:19:46 AM6/4/02
to
Kylhän niit taitolentäjii (ja "taitolentäjii", esim. allekirj.) löytyy, mut
vastaan tulee se, et monellako on oikeus lennättää, ku puolet vaan saa ottaa
lennon hinnasta, jos ei kaupallisii lupii oo. Eli sillon se tulee kalliiks
pilotille. Eli kantsii melkeen kääntyy jonkun malmilla majailevan firman puoleen
(Pilot Factory, Salpauslento, BF-lento). Noihan kuskaa polttarisankareita aina
sillon tällön jonniisortin vatkausmatkoille. Tosin ne lentää Cessnoilla tai
Bravoilla, eli jos oikeen rämäpää oot, ni sit ei taida taas malmilta löytyy
sellasta konetta (kakspaikkasta kaupallisissa luvissa), missä saatais
riittävästi G:tä aikaseen :)

t: Kimmo

Xjazz wrote:

--

Kimmo Wjuga

unread,
Jun 4, 2002, 7:21:22 AM6/4/02
to
Ja kylhän se tietysti lentäjästä kauheen paljon kivempaa on, jos et sinne
ohjaamoon oksenna... =)

Xjazz wrote:

--

Henrik Soderstrom

unread,
Jun 4, 2002, 7:41:58 AM6/4/02
to
Harri Heikkilä wrote:
>
> Henrik Soderstrom wrote:
>
> > Vapaasti muistin mukaan eräältä taitolento-opetukseen liittyvältä luennolta
> > niin ainakin Ruotsissa siihen aikaan (v.85) taitolento oli kiellettyä
> > sellaisen matkustajan kanssa joka ei itse omaa, tai on joskus omannut,
> > jonkunlaista lentolupakirjaa.
> >
> > Tiedä sitten onko sellainen sääntö olemassa Suomessa ?
>
> Sattuisiko muististasi löytymään sikäläistä määritelmää
> taitolentämiselle? Missä kohtaa menee (meni) ruotsissa raja tavallisen-
> ja taitolentämisen välillä?

Ainakin yksi kriteeri (jonka itsekin mainitset tässä säikeessä pari pykälää
alampana) oli "yli 60 asteen kallistus pituus- tai poikkiakselin ympäri"
eli 60+ asteen kaarto tai 60+ asteen syöksy tai nousu kuuluisivat niihin.

Muita kriteerejä, jos niitä oli, esim. G-voimarajoituksia, en enää muista.

Terv. /Henrik

Jari Kaija

unread,
Jun 4, 2002, 8:05:46 AM6/4/02
to

> alampana) oli "yli 60 asteen kallistus pituus- tai poikkiakselin ympäri"
> eli 60+ asteen kaarto tai 60+ asteen syöksy tai nousu kuuluisivat niihin.

mjaahas... esim. moottoripalon sammutusharjoitus oli mukavaa opeteltavaa...

-Jari

Kartsa

unread,
Jun 4, 2002, 7:58:16 AM6/4/02
to
"Kimmo Wjuga" <kimmo...@hut.fi> kirjoitti viestissä
news:3CFCA252...@hut.fi...

> Kylhän niit taitolentäjii (ja "taitolentäjii", esim. allekirj.) löytyy,
mut
> vastaan tulee se, et monellako on oikeus lennättää,

Aivan kuten Kimmo sanoi: kunnon temppukoneet tosiaankin ovat harvemmin
ansiolentoluvissa, eikä kaikilla temppulentäjillä ole ansiolentolupakirjaa.
Pienikokoisen temppukoneen moottorin teho riittää liikehtimiseen paremmin
yhden kuin kahden ihmisen kuormalla. Ohjaamossa oksentamisen seuraukset
voivat olla hankalia ja jopa kalliita siivota ja korjata. Monikaan pilotti
ei luultavasti halua tuntematonta ihmistä temppulennolle kyytiin, etenkään
jos tällä tuntemattomalla suuruudella on ohjaimet edessään. Näistä syistä en
ainakaan itse ottaisi satunnaista kyytiin pyrkijää lennolle mukaan, jos
harrastaisin temppulentämistä, mutta luultavasti avarakatseisempiakin
ihmisiä löytyy, eli onnea matkaan, kyllä se joskus vielä tärppää!
Aerobatics-Cessnan kyytiin luultavasti pääsee, kun marssii Malmille ja kysyy
paikalliselta yrittäjältä ja sekin on varmasti ihan kelpo elämys.


t. kartsa


Henrik Soderstrom

unread,
Jun 4, 2002, 8:15:34 AM6/4/02
to

Niitä ei tehty peruskoulutuksessa silloin, ainakaan minun tapauksessani.

Tosin tavallisessa sakkausharjoituksessakin tuo 60 asteen syöksykulma kai
ylittyy aika helposti ainakin hetkellisesti.

/Henrik

Jari Kaija

unread,
Jun 4, 2002, 8:19:07 AM6/4/02
to

Kertauslento...


Jouni Laukkanen

unread,
Jun 5, 2002, 2:28:59 AM6/5/02
to

Ei. Mutta laukaistavat ovet on.

J.

0 new messages