Re: Onko rikos kayttaa postimerkki uudelleen?

H Markus Lang von Oberstdorf

Markku Laakso esitti lausuntonaan seuraavan:

> Tulkinnanvarainen juttu, muttu kᅵytᅵnnᅵssᅵ hankala toteuttaa, koska nuo
> nykyiset tarramerkit ei tahdo kiinnittyᅵ
> uudelleen.

Merkin voi kiinnittᅵᅵ vesiliukoisella liimalla.

Itellahan julkaisi aprillipᅵivᅵnᅵ suuressa viisaudessaan pyᅵreitᅵ 1.
luokan daaliamerkkejᅵ, joista leimamusteen voi pyyhkᅵistᅵ peukalolla
pois. Pinta on liukas ja kiiltᅵvᅵ, eikᅵ muste tartu siihen. Samaa
merkkiᅵ voi kᅵyttᅵᅵ yhᅵ uudelleen...

Tuollaisessa tapauksessa Itellan voi olla vaikeaa osoittaa, ettᅵ merkki
olisi jo kertaalleen kï¿œytetty postimaksuksi.

Varsinaiseen laittomuuteen en osaa ottaa kantaa.

Fuji wrote:

> En ota kantaa itse kysymykseen, mutta ihmettelen jos tuollaista ei
> tapahtuisi.

Huolellisen oikeudellisen harkinnan jᅵlkeen pᅵᅵdyin siihen kᅵsitykseen,
ettᅵ mahdollinen rikosnimike olisi kai lievᅵ petos.

> Melko suuri osa merkeistᅵ jᅵᅵ nimittᅵin leimaamatta.

Tᅵmᅵ on valitettavasti totta. Leimaamattomat postimerkit eivᅵt ole
filateelisesti kovin kiinnostavia.

Kun itselleni tulee sellaisia kirjeitᅵ, vien ne paikallispostiin ja
kï¿œsken leimata postimerkit. (Hankala asiakas.)

Jukka K. Korpela

2011-06-30 14:27, H Markus Lang von Oberstdorf kirjoitti:

> [...]
– –
> Huolellisen oikeudellisen harkinnan jälkeen päädyin siihen käsitykseen,
> että mahdollinen rikosnimike olisi kai lievä petos.

Vilkaisemalla laista havaitsin, että rikosnimike on nykyisin
postimaksumerkintärikkomus (postilain 77 §). Jo ilman nykyisenlaista
melko kasuistista säädöstä menettelyä pidettiin rikoksena. Tapauksessa
KKO 1949-II-302 tuomittiin kavaltamisesta, ilmeisesti siksi, että
rikoksentekijä oli toiminut postin palveluksessa.

Tavanomaiseen tapaan lakiryhmässä on heitelty mutua sinne ja tänne sekä
tietysti heitetty kysymys laillisuudesta syrjään sillä perusteella, että
rikoksesta ei muka voi jäädä kiinni tai että kaikki sitä muka harjoittavat.

Oikeudellisesti asia on kuitenkin selvä.

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

nikke

30.6.2011 14:27, H Markus Lang von Oberstdorf kirjoitti:

> Huolellisen oikeudellisen harkinnan jälkeen päädyin siihen käsitykseen,
> että mahdollinen rikosnimike olisi kai lievä petos.

> Tämä on valitettavasti totta. Leimaamattomat postimerkit eivät ole
> filateelisesti kovin kiinnostavia.
>
> Kun itselleni tulee sellaisia kirjeitä, vien ne paikallispostiin ja
> käsken leimata postimerkit. (Hankala asiakas.)

Hassua, minulle ei ole sattunut kertaakaan tälläistä. Kerran leima oli
juuri merkin reunan päällä, mutta se lienee silti lainvoimainen.

P Aho

JUMALAUTA! OOT ALKANU KÄYTTÄÄ UTF-8
OLETKO SÄ SEKAISIN AURINGON PISTOS MITÄ NYT ON TAPAHTUNUT?
KANSAINVÄLISTYNYT?

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> kirjoitti
viestissä:iv1ig3$vm6$1...@dont-email.me...

tero

On 6 heinä, 14:55, "Jukka K. Korpela" <jkorp...@cs.tut.fi> wrote:
> Oikeudellisesti asia on kuitenkin selvä.

Ja ihan arkijärjelläkin pärjää hyvin, kun kysyy itseltään:
a) pitääkö kirjeen lähettämisestä maksaa.
Vastaus on: kyllä pitää.
b) saako yhden kirjeen maksulla lähettää monta kirjettä?
Vastaus on: ei saa.

Ja näin on siis ollut jo silloinkin, kun asiasta ei ollut erikseen
säännöstä, kuten "Jukka K. Korpela" ansiokkasti todisti.