Hattu-s postimerkissa

1 view

H Markus Lang Freiherr von Oberstdorf

Itella julkaisi tänään Sotšin olympiavoittajien kunniaksi postimerkin.
Kuva: https://verkkokauppa.posti.fi/tuotekuvat/2014/i_miestensprintti.jpg

Olisiko tämä ensimmäinen kerta, kun hattu-s (š) esiintyy suomalaisessa
postimerkissä - edes arkin marginaalissa?

Itella oli jopa vaivautunut käyttämään postimerkissä molempia
kansalliskieliä, vaikka tilaa oli vähän. Jättekiva!

-----------------------
ml...@mlang.name
http://www.mlang.name/

Jukka K. Korpela

2014-03-03 17:13, H Markus Lang Freiherr von Oberstdorf kirjoitti:

> Itella julkaisi tänään Sotšin olympiavoittajien kunniaksi postimerkin.
> Kuva: https://verkkokauppa.posti.fi/tuotekuvat/2014/i_miestensprintti.jpg

Onpas suttuinen kuva. Pääsivulla https://verkkokauppa.posti.fi/ on
ainakin juuri nyt huomattavasti tarkempi kuva itse merkistä.

> Olisiko tämä ensimmäinen kerta, kun hattu-s (š) esiintyy suomalaisessa
> postimerkissä - edes arkin marginaalissa?

Saattaapa olla.

Tosin tässä ei kannata riemuun ratketa. Kyseisessä reunustekstissä on
kaikki kirjaimet kirjoitettu versaalilla, mutta numerot ovat
gemenanumeroita – typografinen virhe. KAIKEN TEKSTIN KIRJOITTAMINEN
VERSAALILLA ON SEKIN KYSEENALAINEN RATKAISU, JOKA HEIKENTÄÄ TEKSTIN
LUETTAVUUTTA JA ULKOASUN TYYLIÄ.

Itse merkissä on, sikäli kuin tarkemmastakaan kuvasta voi päätellä,
päädytty huonoon kompromissiin siinä, käytetäänkö maito kaupan mainos
tekstien tyyliin yhdysmerkitöntä asua

KULTA
MITALI

vai kielen sääntöjen mukaista yhdysmerkkiä. Yhdysmerkki on mukana, mutta
viivanpaksuus on pienempi kuin kirjaimissa ja värikin ilmeisesti himmeämpi.

> Itella oli jopa vaivautunut käyttämään postimerkissä molempia
> kansalliskieliä, vaikka tilaa oli vähän. Jättekiva!

Jostakin syystä ”GULD-” on isommalla fontilla kuin ”KULTA-” ja sitten
toisaalta ”MEDALJ” pienemmällä kuin ”MITALI”. Olikohan niin kiire, ettei
ollut aikaa tehdä tätä kunnolla?

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/

Matias-Myyrä

03.03.2014 17:13, H Markus Lang Freiherr von Oberstdorf kirjoitti:

> [...]
>
> Itella oli jopa vaivautunut käyttämään postimerkissä molempia
> kansalliskieliä, vaikka tilaa oli vähän. Jättekiva!

Viisastelua:
Painettu näköjään Pariisissa (PARIS-PRINTTI)

H Markus Lang Freiherr von Oberstdorf

Jukka K. Korpela esitti lausuntonaan seuraavan:

> Olikohan niin kiire, ettei ollut aikaa tehdä tätä kunnolla?

Kiireen asemesta veikkaisin ammattitaidottomuutta ja
arvostelukyvyttömyyttä. Suomalaiset postimerkit ovat viime
vuosikymmenien aikana muuttuneet räikeäksi Tiimari-tavaraksi. Nuorten
suunnittelijoiden päähänpistoja ei suitsita, ja niinpä Suomessa
esimerkiksi julkaistaan mustia postimerkkejä, joista leima ei
vaikeudetta erotu, tai unohdetaan käyttää molempia kansalliskieliä tai
kirjoitetaan Amos Andersonin nimi väärin.

ml...@mlang.name
http://www.mlang.name/