Elokuva jossa käsi katkeaa

jussi

"ultimate" <ulti...@saunalahti.fi> wrote:

>Anteeksi huono otsikko.
>Katsoin joskus monta vuotta sitten lapsena erään
>kauhuelokuvan televisiosta, josta näin painajaisia.
>Kysymys olisi minkä niminen elokuva se on.
>Tässä hieman muistikuvaani:
>Eräs mies ja nainen ajoivat autolla jonnekin,
>mies piti kättään avoimen sivuikkunan äärellä, kunnes
>rekka-auto(?) tuli vastaan ja miehen käsi katkesi ranteesta
>(niin kuin Evil Dead 2:ssa) ja tipahti tien poskeen.
>Käsi lähti tappamaan ihmisiä ja muuta en sitten muistakaan,

Kuulostaa ainakin elokuvalta "The Hand" (1981) missä Michael Caine
(sarjakuvapiirtäjä) menettää kätensä auto-onnettomuudessa.

Lisätietoja: http://us.imdb.com/Title?0082497

On tullut kai pariinkin otteeseen telkkarista, viimeksi muutama vuosi
sitten (kai).

ultimate

[...]
paitsi hirveän kohtauksen jossa joku tyttö löydettiin kuolleena
kauhea ilme kasvoillaan (silmät ristissä tai jotain..).
Elokuva ei ole mustavalkoinen ja lopputeksteistä minulla on
sellainen muistikuva, että tausta olisi ollut sininen...

E-mail: ulti...@saunalahti.fi

Pentti J Lajunen

Ainakin Oliver Stonen varhaistyön, The Handin (1981) juonikuvaus
kuulostais aika sopivalta.

JC

On Sun, 5 Sep 1999 00:36:21 +0300, "Reko Nokkanen" <re...@sci.fi>
wrote:
>Leffa on Michael Cainen ja tullut telkasta kai parikin kertaa. Nimeä ei
>kyllä muista, mutta IMDB varmaan
>auttaa kun tuolla nimellä etsit. Ekalla kerralla oli aika pelottava, mutta
>olin aika pienikin ;->

Taisi olla yksinkertaisesti The Hand.

JC

Reko Nokkanen

ultimate wrote in message <7qruq0$sce$1...@tron.sci.fi>...

[...]

-Reko

Reko 'rexx' Nokkanen ** http://www.sci.fi/~rexx
"menee aika äkkiä kun kiroillaankin työpäivät mäkkiä."

Reko Nokkanen

Vesa Ahola

> [...]
>Katsoin joskus monta vuotta sitten lapsena erään
>kauhuelokuvan televisiosta, josta näin painajaisia.
>Kysymys olisi minkä niminen elokuva se on.

Ai ai ai, minä muistan tämän. Oli nimittäin kakarana kattottuna loistava
kauhuleffa. En tosin tiedä mitä se saisi nyt hieman varttuneemmalla iällä
aikaan..

Pääosassa oli Michael Kaine. IMDB:ssä vietetyn hetken jälkeen elokuvan
nimeksi selvisi The Hand. No huh huh :)

T.V.

ultimate kirjoitti viestissä <7qruq0$sce$1...@tron.sci.fi>...

> [...]
>paitsi hirveän kohtauksen jossa joku tyttö löydettiin kuolleena
>kauhea ilme kasvoillaan (silmät ristissä tai jotain..).

Heh, minäkin näin painajaisia pienenä tuosta kädestä. Elokuva on mistaakseni
tehty joskus 80 luvun alussa.
Olisi ihan kiinnostavaa katsoa se uudelleen =)

-T.V.

Jan Sandvik

In article <7qtlg1$pge$1...@tron.sci.fi>, n...@spam.fi says...

> [...]
>tehty joskus 80 luvun alussa.
>Olisi ihan kiinnostavaa katsoa se uudelleen =)

Minäkin näin painajaisia ko. leffasta! :)
Elokuva esitettiin uudelleen muutama vuosi sitten, ja se
tuntui aika lällyltä mielikuviini nähden...
Eiköhän tuo jostain vuokraamon takahyllyn alimmalta
hyllyltä löydy... :)
Vielä kun löytäisin jostain niin ikään painajaisia
aiheuttaneen muumio-elokuvan...

-Jan
http://www.multi.fi/~jsandvik/

Juha-Matti Lantto

Ei voi olla!
Tuo on sama leffa jonka minä nauhoitin yli koska se oli minuta aivan
mielettömän hirveä elokuva. Nimi on Kuristava Kauhu. Sain traumoja
katsottuani elokuvan.

Gualtiero

ultimate kirjoitti viestissä <7qruq0$sce$1...@tron.sci.fi>...
>Katsoin joskus monta vuotta sitten lapsena erään
>kauhuelokuvan televisiosta, josta näin painajaisia.
Jne...

Kauhuelokuvat pitäisi katsoa lapsena, koska ne tehoavat silloin parhaiten...
Elokuvia/TV-ohjelmia, jotka aiheuttivat painajaisia:

-Ennustus
-Vieraana kauhujen talossa/The Fall of the House of Usher (1960)
-Joku mustavalkoinen elokuva, tuli TV:stä joskus 1982 tai jotain... Kertoi
jostain naisesta, joka muutti linnaan, jossa asusti kaksi noin
kymmenvuotiasta lasta (tyttö ja poika). Molemmat olivat jotenkin kirottuja.
Eräässä kohtauksessa poika heitti tytön kilpikonnan ikkunasta ulos. Kamala
elokuva, suosittelen!
-Lepakkolinna, kivikasvojen vampyyrishow, Dolivo vampyyrinä
-Kultainen kynttilänjalka (?), suomalainen vanha elokuva, oliko se nyt
Regina Linnanheimo joka mulkoili kohtalokkaasti monessa elokuvan
kohtauksessa
-Komisario Palmun erehdys, erityisesti tehokas musiikki pelotti kovasti, ei
tietoakaan rauhallisesta yöunesta
-Safiiri ja Teräs (kaksi ekaa sarjaa)
-Yöjuttu, monet osat, mieleen muistuu mm. osat, jossa oli kamalannäköinen
kirottu nukke, David McCallum jossain ihmissusi-jaksossa...
-Soittorasia, Ismo Sajakorven vanha kotimainen TV-jännäri, pääosissa Eero
Roine
-Kuolema savolaiseen tapaan, Tuija Piepposen tähdittämä kotimainen sarja,
mitenkähän tämänkin näkisi uudelleen...

G.

Ari Raisanen

On Sun, 05 Sep 1999 17:49:08 GMT, "Gualtiero"
<mondono...@PERESTOhotmail.com> wrote:

>Kauhuelokuvat pitäisi katsoa lapsena, koska ne tehoavat silloin parhaiten...

... ja aiheuttavat vuosikausiksi pelkotiloja ja painajaisia ... :-)

Itse aion tulevaisuudessa parhaani mukaan varjella omia lapsiani
kauhuelokuvilta ja liian pelottavilta sarjoilta, kunnes he ovat
riittävän kypsiä niitä katsomaan. Omakohtaista kokemusta kun on liian
pienenä nähdyistä liian pelottavista ohjelmista. Ei ole kiva kun tulee
vuosikausiksi jotain typeriä pelkoja, joihin ei ole mitään syytä.

Itse olen kuitenkin kauhuleffojen ystävä ja pakkohan tässä on todeta
etteivät nuo pätkät ole oikeasti pelottavia. Hyvin harvat elokuvat
saavat loppujen lopuksi kylmät väreet menemään kropassa tällä iällä,
valitettavasti. No, Manaaja onnistuu kyllä siinä aina... :)
Suosituksia kiitos!

>-Yöjuttu, monet osat, mieleen muistuu mm. osat, jossa oli kamalannäköinen
>kirottu nukke, David McCallum jossain ihmissusi-jaksossa...

Mikäköhän mahtoi olla sarja, joka tuli varmaankin joskus 70-80
-lukujen vaihteen tienoilla. Oli saari jolla oli talo täynnä nukkeja
ja ne alkoivat elämään?!? Aika ylimalkainen kuvaus, mutta sarjan
nähnyt varmasti tuon tunnistaa.

Kesti meinaan aika kauan päästä nukke-pelostani eroon...

>-Soittorasia, Ismo Sajakorven vanha kotimainen TV-jännäri, pääosissa Eero
>Roine

Mikäköhän tämän sarjan juoni noin ylimalkaisesti on? Yksi kohtaus
tuosta on jäänyt mieleen kummittelemaan vuosiksi, muuten en tuosta
mitään muista. Tämä jännäri on myös joillain muillakin tutuillani
aiheuttanut pelkoja kuten myös tuo edellinen nukke-juttu.

Onko näitä kahta muuten tullut uusintana? Olisikohan näitä mistään
saatavana, esim. kirjaston videohyllystä? Olisi mukava nähdä nyt
vanhempana, että mikä oikein niissä oli niin pelottavaa.

--
//// Ari Räisänen (A8) - gal...@fiiu.org
/// Secondary email - ari.ra...@icl.fi

Juha Autero

gal...@fiiu.org (Ari Raisanen) writes:

> [...]
> -lukujen vaihteen tienoilla. Oli saari jolla oli talo täynnä nukkeja
> ja ne alkoivat elämään?!? Aika ylimalkainen kuvaus, mutta sarjan

Minulla on joku epämääräinen muistikuva jostain norjalaisesta(?)
jännäristä/kauhusarjasta, jonka nimi olisi Fria tai Frida tai jotain
sinnepäin. Siihen tuo kuvaus sopisi. Tai ainakin tuo kuvaus toi sen
mieleen, mutta se on esitetty 80-luvun lopulla.

--
Juha Autero Helsinki University of Technology
http://www.iki.fi/jautero Computer Science

Mikko Mattila

Ritari Assan jakso, jossa K.I.T.T joutui Hasselhoffeineen ilkean
kauhakuormaajan avustuksella maa-aineksen peittamaksi ja
siina sitten oli hiljaista ja K.I.T.T laski etaisyytta maan pintaan ja Hassel-
hoffia pelotti. Silloin koin klaustrofobisen ahdistusreaktion, joka ei
onneksi jaanyt pysyvaksi kammoksi ahtaita paikkoja kohtaan. K.I.T.T
toki hyppasi jollain turbobuustilla pois ja otti rosvot kiinni ja ajoi
kotirekkaansa.

Kaikki klovnipahikset inhottivat jostain syysta. Muistaakseni
elokuva "Se" (en muista alkuperaista nimea,It?) sisalsi jonkinlaisen
inhottavan klovni-ilkion.

Joskus aikoinaan meni hermot kun kaukosaadinta hallinnut kaverini laittoi
yht`akkia
kaksinkertaiselle nopeudelle, kun aavisti etta pelotusefekti tulee kohta, eika
halunnut pelastya.

Hemmo Papinoja

> [...]
> mitään muista. Tämä jännäri on myös joillain muillakin tutuillani
> aiheuttanut pelkoja kuten myös tuo edellinen nukke-juttu.

Pikku broidille ja mulle myös pitkän unettomien yön jakson aiheuttanut sarja. Tai
oikeastaan vaan se yksi ainut kohtaus, jossa joku karvainen roisto tuijottaa
mökin ikkunasta sisään tuulisella ja pimeällä saarella. Vaikka haikeudella
muistelenkin lapsuusajan eläytymiskykyä, rajansa kaikella!
Juonesta en muista juuri mitään, mutta se soittorasia pimputti ihan järjettömän
biisin, joka itseasiassa olikin joku viesti tms. Olisko ollut vakoilusta kyse?
Hitto, olis kiva kyllä nähdä tuo uudestaan.

Hemmo P.

Ola Rinta-Koski

Hemmo Papinoja <hemmo.p...@nokia.com> writes:

> [...]

> aiheuttanut sarja. Tai oikeastaan vaan se yksi ainut kohtaus, jossa
> joku karvainen roisto tuijottaa mökin ikkunasta sisään tuulisella ja

Siinä sitten vissiin oli jotain spesiaalia, koska minäkin muistan
tuon kohtauksen sekä sen, että se oli silloin kovin pelottava. Mikä
mahtoikaan olla vuosi?

> Juonesta en muista juuri mitään, mutta se soittorasia pimputti ihan
> järjettömän biisin, joka itseasiassa olikin joku viesti tms. Olisko
> ollut vakoilusta kyse?

Soittorasiahan kiikutettiin maestro Jorma Panulalle, joka kuunteli
pimputusta ja dekoodasi sieltä nimen Didot. Nämä kaksi kohtausta
ovatkin ainoat, jotka sarjasta muistan.
--
Dig this: Isn't it so that the Colgate invisible shield finally got
'em?

Reijo T Sarmaja

In article <gmlnakp...@ola.hex.fi>,

Ola Rinta-Koski <ola.rin...@iki.fi.no.spam.today> wrote:
> [...]

Esko Roine eikä Eero.

> Siinä sitten vissiin oli jotain spesiaalia, koska minäkin muistan
> tuon kohtauksen sekä sen, että se oli silloin kovin pelottava. Mikä
> mahtoikaan olla vuosi?

Vuosi oli 1975 ja ohjelma oli 3 osainen. Esko Roine oli tavallisen
kaksilapsisen perheen isä. Hän meni lomalle lähtiessä käymään
antiikki/romulikkeessä, muttei päässyt sisään. Omistaja oli tapettu ja
joku silminnäkijä näki Roineen pihassa. Poliisit epäilivät häntä
murhasta ja roistot jotka olivat murhanneet romukauppiaan tuon
soittorasian vuoksi luulivat, että rasia on Roineella.

Juonikuvio oli siis jokseenkin tavanomainen: syytön mies saa sattumalta
peräänsä sekä rosvot että poliisit.

> Soittorasiahan kiikutettiin maestro Jorma Panulalle, joka kuunteli
> pimputusta ja dekoodasi sieltä nimen Didot. Nämä kaksi kohtausta
> ovatkin ainoat, jotka sarjasta muistan.

Panula todellakin esitti itseään. Hän oli juttua tutkivan komissaarin
ystävä, ja tämä antoi Panulalle soittorasian ja kysyi onko tämä
musiikkia. Soittorasia ei soittanut tavanomaista soittorasiamelodiaa
vaan jotain atonaalista äänimattoa. Poliisi ei kertonut Panulalle, että
juttu liittyy rikokseen vaan sanoi, että kyseessä on vedonlyönti siitä
ovatko nuo kummalliset äänet musiikkia.

Sillähän ei ole väliä liittyikö tuo salasanoma vakoiluun,
timanttisalakuljetukseen vai huumeisiin.
Tarina päättyi, kun roistot olivat kaapanneet Roineen perheen sieltä
kesämökiltä. Äiti ja lapset pääsivät pakoon moottoriveneellä. Roistot
lähtivät perään nopeammalla veneellä, seurasi kiivas takaa-ajo kunnes
poliisien helikopteri tuli paikalle ja alkoi ahdistella roistojen
venettä. Nämä luonnollisesti ajoivat veneensä päin kalliota ja
räjähtivät kappaleiksi.

--
Reijo Sarmaja mailto: reijo....@helsinki.fi
Helsingin yliopisto, Taidehistorian laitos

Hiski Haapoja

[...]

Jack Claytonin "The Innocents" (1961). En muista suomenkielistä nimeä,
väliäkö sillä. Minua ei pelottanut yhtään, olin niin pettynyt...

Hiski
--
# Email is for geeks and pedophiles. # (Sebastian in "Cruel Intentions")

Marko Kovanen

> [...]

>Kauhuelokuvat pitäisi katsoa lapsena, koska ne tehoavat silloin parhaiten...

>Elokuvia/TV-ohjelmia, jotka aiheuttivat painajaisia:

Minulle on painajaisia aiheuttanut sellainen elokuva kuin Avaruuden
pirut. Ilmeisesti se oli tuon niminen. Siinä ihmiset upposivat
johonkin hiekkaan. Kun ne palasivat takaisin niin niillä oli arpi,
muistaakseni korvan takana ja ne olivat alieneiden vallassa.

Tuo olisi kiva nähdä uudelleen.

Hiski Haapoja

[...]

1984. Kilpisen koulussa koko luokka tärisi seuraavana päivänä kauhusta,
paitsi minä joka naureskelin epäuskottaville pahvilavasteille ja
tyypillisen kökölle kotimaiselle toteutukselle. Suuttuivat kun en kokenut
samalla tavalla kuin muut.

Mikäs olisi oikeasti pelottanut? Spielbergin "Duel" (Kauhun kilometrit)
joskus 1979 ja Bert I. Gordonin "Muurahaisten valtakunta" teatterissa
1980 tuntuivat ainakin jossain. Edellinen saattaisi toimia tänäänkin
juonensa ohuudesta huolimatta, jälkimmäiselle nauraisin itseni kipeäksi.
Muttei mikään elokuva ole herättänyt sillä tavoin pelkoa kuin kaikki
ne lapsena lukemani kauhutarinat.

Hiski Haapoja

Hiski Haapoja <ki...@simpukka.sci.fi> wrote:
: 1984.

Äh, dementia repii kalloni. Sekoitin Sajakorven tekeleeseen, jonka
nimi oli "Painajainen", "Kirous" tai jotain sinne päin.

häpeävä Hiski

Samu Tuomas Ronnberg

On Sat, 4 Sep 1999, ultimate wrote:

> [...]

> Elokuva ei ole mustavalkoinen ja lopputeksteistä minulla on
> sellainen muistikuva, että tausta olisi ollut sininen...

Joo muistan elokuvan, se oli todella rautaisa pikkuisena!
Itseasiassa viikkoja leffan jälkeen halusin itselleni myös sellaisen
metallikäden! (nykyään vain lueskelen ja katselen scifiä...)

Pentti J Lajunen

> [...]

> oikeastaan vaan se yksi ainut kohtaus, jossa joku karvainen roisto tuijottaa
> mökin ikkunasta sisään tuulisella ja pimeällä saarella.

Ah, ainiin toi. Onpa päässyt unohtumaan. Mulla pelkotilat
saivat vielä lisäbuustia siitä, että pian ton jälkeen
piti itsekin lähteä ihan oikeesti kesämökille tuuliselle ja
pimeälle saarelle lapin korpeen...

Jussi Aumo

Gualtiero wrote:

> ultimate kirjoitti viestissä <7qruq0$sce$1...@tron.sci.fi>...

> Jne...

> -Kuolema savolaiseen tapaan, Tuija Piepposen tähdittämä kotimainen sarja,
> mitenkähän tämänkin näkisi uudelleen...

Tämä pelotti aivan helvetisti. Kun Piepponen ryömi talon alle ja vitsaili
löytämistään tavaroista, kunnes punaisessa saappaassa olikin omistaja vielä
tallella. Siihen loppui vitsailu ja alkoi kirkuminen, jota en unohtanut vuosiin.

-jussi-

Annele Apajakari

Juha Autero <Juha....@hut.fi> wrote:

> [...]
> sinnepäin. Siihen tuo kuvaus sopisi. Tai ainakin tuo kuvaus toi sen
> mieleen, mutta se on esitetty 80-luvun lopulla.

Mun muistikuvat ovat yhtälailla hämäriä, mutta norjalainen
minisarja oli kyseessä. Olisiko ollut nimeltään Hiidenvirta tms?
Juoni yksinkertaisuudessaan meni jotenkin niin, että joku
rikkaahko pamppu on kuollut, ja jättänyt perinnöksi jonkun
kesämökin aviottomalle tyttärelleen, josta kukaan sukulainen
ei ole tiennyt mitään. Esitysvuosi? 1987?

--
Anki an2...@uta.fi
Wherever I lay my @, that's my home.

Ville Forss

In article <37d2d196....@uutiset.saunalahti.fi>,
gal...@fiiu.org says...

> [...]
>liian pienenä nähdyistä liian pelottavista ohjelmista. Ei ole kiva
>kun tulee vuosikausiksi jotain typeriä pelkoja, joihin ei ole

Se kasvattaa luonnetta...

--
Ville Forss
vfo...@icenet.fi

Juha-Matti Lantto

Muistatteko sarjan kaupasta jossa myytiin kirottuja esineitä. Pidin siitä
lapsena. NImi oli jotain Perjantai Kolmastoista.

Sitten toinen pienenä järkyttänyt elokuva oli Remote Control joka oli
toisella kertaa teeveestä tultuaan erittäin paska elokuva.

Mikko P Vuorinen

In <7r0hab$ahn$1...@baker.cc.tut.fi> Annele Apajakari <an2...@uta.fi> writes:

> [...]
>kesämökin aviottomalle tyttärelleen, josta kukaan sukulainen
>ei ole tiennyt mitään. Esitysvuosi? 1987?

Aikaisemmin. Olin ala-asteella, kun tuo oli, eli sanoisin että esitettiin
n. vuonna 1984. Pelotti ihan kamalasti tuo sarja. Aina kun jakso päättyi,
olin huojentunut.

--
)))) (((( + Mikko Vuorinen + mvuo...@cc.helsinki.fi
)) OO `oo'((( + Dilbon@IRC&ifMUD + http://www.helsinki.fi/~mvuorine/

jussi

> [...]

>Kauhuelokuvat pitäisi katsoa lapsena, koska ne tehoavat silloin parhaiten...
>Elokuvia/TV-ohjelmia, jotka aiheuttivat painajaisia:

Elokuva (tai sarja) josta olen koskaan eniten pelästynyt oli "Punainen
Surma", joka tuli joskus aikoja sitten telkkarista. Taisi olla näitä
60-luvun halpoja kauhuleffoja, Hammer-tuotantoakos ne ovat vai mitä?

Muistan vaan siinä kohtauksen jossa punaisen surman kourissa oleva
vanha mummo kirkui tuskissaan, ja olin aivan totaalisesti shokissa...
Olin varmaan jotain 11-vuotias tai niillämain. Sydän kyllä heitti
voltin.

Toiselle tilalle pääsee ehdottomasti brittiläinen kauhusarja "Safiiri
ja Teräs". Muistaako joku vielä jakson jossa Safiirin naama oli
muuttunut jauhelihaksi tms.? Meinasi olla vähän liian paha kohtaus
sekä minulle että veljelleni, olinkohan silloin 13-vuotias?

Kolmannelle sijalle varmaan pääsee se joku 80-luvun alun ruotsalainen
avaruus("kauhu")sarja, jonka ekassa jaksossa hyperunesta herännyt
aluksen miehistö huomaa että yksi miehistöstä on ilmeisesti tungettu
jätemyllyyn (päättelivät siitä että jätemylly ilmoitti sisältävänsä
paljon tiettyjä orgaanisia aineita), ja päättelivät että yksi
miehistön jäsenistä täytyy olla joku alien tms.

Muistan että vikassa jaksossa Maata lähestyvää alusta kohti lähetetään
ohjus (Maasta), koska he eivät halua päästää alienia Maahan. Ja
loppuratkaisuna oli että miehistön jäsenistä se joka ei osoittanut
pelon tunteita ohjuksen lähestyessä oli tietenkin tämä muukalainen, ja
niin saatiin onnellinen loppu. Muistaako joku tuon ruotsalaissarjan
nimeä?

>-Safiiri ja Teräs (kaksi ekaa sarjaa)

No juuri tuo. Se jauhelihanaamakohtaukseni taisi olla S&F:n
jatko-osissa.

Hemmo Papinoja

Hiski Haapoja wrote:
Mikäs olisi oikeasti pelottanut? Spielbergin "Duel" (Kauhun kilometrit).

Jes!!! Olen jo vuoden verran yrittänyt metsästää tuota LD:nä, turhaan. Eikä
DVD-julkaisustakaan liene tietoa, vai? Jossain listalla muistelen sen
vilahtaneen, mutta ei kyllä viimeaikoina ole näkynyt. Kellään parempaa
tietoa?
Ei ole tullut aikoinaan nauhoitetuksi ja toisaalta, vaikka onkin alunperin
TV-elokuva, se pitää saada mahd. hyvässä formaatissa.

Hemmo P.

Mika Pussinen

Olisko ollut "MEGASTARA" Michael Cainen tähdittämä The Hand (1981)

-Mika-

ultimate wrote:

> Anteeksi huono otsikko.

> Katsoin joskus monta vuotta sitten lapsena erään
> kauhuelokuvan televisiosta, josta näin painajaisia.

Jan Sandvik

1)En muista oliko kyseessä elokuva vai tv-sarja.
Joku hullu tiedemies oli keksinyt ottaa ihmisen päästä
jotakin ainetta, josta hänelle oli ilmeisesti jotakin
hyötyä. Aineen keräämistä varten hän oli tehnyt
tuolin, johon pahaa aavistamaton uhri laitettiin
istumaan. Hetken päästä hänen niskaansa/takaraivoonsa iskeytyi
piikki, jolla tiedemies imi eliksiirin päästä...(?)
Kyseessä voisi olla joku kauhusarja, en muista
kovin tarkkaan, olin aika pieni kun se tuli televisiosta.
Enkä istunut tuolilla viikkoon :)

2)Joku Muumio-elokuva, jonka näin skidinä mökillä
mustavalkoisesta telkkarista (joten en tiedä oliko
se värielokuva). Siinä taas muumio heräsi henkiin,
kuten tavallista. Muumio ei voinut puhua, sillä hänen
kielensä oli leikattu irti. Haudanryöstäjät tietenkin
ryöstivät muumion, ruudussa näkyi mistä vuosiluvusta
oli kyse (1900-luvun alku?). Muumio rupesi haahuilemaan
ja tappamaan(?). Lopussa muumio yritti ryöstää naisen,
mutta isäntä kivääreineen ja avustavine väkijoukkoineen
osui paikalle. Väkijoukko ammuskeli pakenevaa muumiota,
joka meni suohon ja upposi sinne. Liekö joku Cristopher
Lee-filmi? Aika pelottava oli silloin... :)
Viikkoon en uskaltanut mennä pyramidiin :)

-Jan
http://www.multi.fi/~jsandvik/

Mika-Petri Lauronen

Jan Sandvik wrote:

> [...]
> joka meni suohon ja upposi sinne. Liekö joku Cristopher
> Lee-filmi? Aika pelottava oli silloin... :)
> Viikkoon en uskaltanut mennä pyramidiin :)

Ettei vain olisi kaikkien muumioelokuvien isä, The Mummy (Universal
1932), pääosassa Boris Karloff? Ohjaaja Karl Freund. Edelleenkin
katsomisen arvoinen klassikko.
* Try not. Do. Or do not. There is no try. - Yoda - *
Mika-Petr...@oulu.fi

Miikka Lassila

Tuo Muumioleffa voisi olla Hammer-yhtivn tekemd vuodelta 1960 jos muistin
oikein. Christopher Lee oli pddosassa.
--

-- Miikka

Jan Sandvik

In article <37D4F11D...@oulu.fi>, Mika-Petr...@oulu.fi says...

>Ettei vain olisi kaikkien muumioelokuvien isä, The Mummy (Universal
>1932), pääosassa Boris Karloff? Ohjaaja Karl Freund. Edelleenkin
>katsomisen arvoinen klassikko.

Olen Karloff-version nähnyt myöhemminkin, olen melko varma
että se ei ole etsimäni elokuva,
siinähän Karloff/Ardeth Bey puhuukin. Minun muumioltani
oli kieli leikattu irti...

-Jan
http://www.multi.fi/~jsandvik/

Jani Kemppainen

Jan Sandvik <jan.s...@multi.fi> wrote:
[...]

Sarjan nimi SAATTOI olla "Aaveita ja kummituksia". Siina oli
joku "kirottujen esineiden antiikkikauppa" ja kaupan omistajat
koettivat loytaa sielta kadonneita esineita. Tuossa jaksossa joku
vahajarkinen alkoi lisaamaan alykkyyttaan tuolla edellamainitulla
laitteella.

Jan Sandvik

In article <7r2thh$g...@sjoki.uta.fi>, tmm...@sjoki.uta.fi says...

>Tuo Muumioleffa voisi olla Hammer-yhtivn tekemd vuodelta 1960 jos muistin
>oikein. Christopher Lee oli pddosassa.

Vai olisiko mahdollisesti joku niistä monista jatko-osista?
Auttakaa!!! :)

-Jan

Hiski Haapoja

[...]

Joko Christopher Lee 1959, tai joku jatko-osista. Kaikki värillisiä.

Risto Repo

----- clip

----- Clip

> Muistaako joku tuon ruotsalaissarjan
> nimeä?

Muistaakseni nimi oli blindpassageraren eli suomeksi
salamatkustaja.

Risto W

Jari Turkia

> Jes!!! Olen jo vuoden verran yrittänyt metsästää tuota LD:nä, turhaan. Eikä
> DVD-julkaisustakaan liene tietoa, vai? Jossain listalla muistelen sen

Pari ongelmaa:
1) Spielbergin elokuvia saa _todella_ heikosti DVD:llä, ja jos
saa niin kyseessä on poikkeuksetta kehnohko raina.
2) Kyseinen elokuva on ns. TV-elokuva, jolloin lähes ainoa
jakeluformaatti on TV.

Kyseisen Duelin näyttää saavan NTSC VHS:nä ainakin Amazonilta.

JaTu

--
This is my signature. Spammer protection on Procmail is: ENABLED.

Hemmo Papinoja

Jari Turkia wrote:

> Pari ongelmaa:
> 1) Spielbergin elokuvia saa _todella_ heikosti DVD:llä, ja jos
> saa niin kyseessä on poikkeuksetta kehnohko raina.

Valitettavasti näin on.

> 2) Kyseinen elokuva on ns. TV-elokuva, jolloin lähes ainoa
> jakeluformaatti on TV.

Lähes, mutta LD:nä se on julkaistu, mutta sitä ei tunnu olevan enää saatavissa
elikkäs on ns. out-of-print.

> Kyseisen Duelin näyttää saavan NTSC VHS:nä ainakin Amazonilta.

Niinpä, mutta kun ei ole laitteita sen katsomiseen.

Hemmo P.

Hiski Haapoja

jussi <jussi...@hotmail.com> wrote:
: Elokuva (tai sarja) josta olen koskaan eniten pelästynyt oli "Punainen

: Surma", joka tuli joskus aikoja sitten telkkarista. Taisi olla näitä
: 60-luvun halpoja kauhuleffoja, Hammer-tuotantoakos ne ovat vai mitä?

Roger Cormanin. ;)

: Kolmannelle sijalle varmaan pääsee se joku 80-luvun alun ruotsalainen

Norjalainen, muistaakseni jo 70-luvun lopussa. Pelottava oli, vaikka
juoni seisoi paikallaan. Jälkikäteen mietityttää, miksi sen alienin
löytäminen oli niin vaikeaa.

Hiski

Jussi Aumo

Jan Sandvik wrote:

Itse muistan Hammerilta sen nimisen leffan kuin Muumion Kosto. Siinä oli
muumio, joka nousi suosta tai upposi suohon. En muista alkuperäisnimeä.
Huomattavan paljon sympaattisempi ja tunnelmaltaan tiheämpi kuin tämän vuoden
Supermuumio-pläjäys.

-jussi-

Mikko

Annele Apajakari wrote:

> [...]
> kesämökin aviottomalle tyttärelleen, josta kukaan sukulainen
> ei ole tiennyt mitään. Esitysvuosi? 1987?

Taisi olla "Tuonenvirta" sarjan nimi. Todella jännittävä, ja hyviä
cliffhangereita jaksojen lopuissa. Juonesta en kyllä muista tuonkaan
vertaa...

Mikko

Mikko wrote:

Eiku Hiidenvirta se sittenkin oli. Oliko se todella norjalaista tuotantoa?
Näitä brittiläisiä on tullut niin paljon tuolla lauantain "puoli
kahdeksan"-paikalla...

ultimate

> [...]

> Roine

> -Kuolema savolaiseen tapaan, Tuija Piepposen tähdittämä kotimainen sarja,

Minulle on aiheuttanut aivan kauheita yöttömiä painajaisia lapsena kolmosen
esittämä Aaveita ja Kummituksia -sarjan osa Linnunpelätin joka tappoi
viikatteella
ihmisiä. Kohtaus, jossa nainen löysi kuolleen mummon jostakin mökistä, on
yksi
hirveimmistä kohdista mitä muistan. Onko kenelläkään muuten Aaveita ja
Kummituksia -sarjan osia, haluan nähdä uudelleen ainakin tuon Linnunpelätin
-jakson! Toinen, josta näin todella paljon painajaisia, oli Ghostbuster
ykkösessä
kun se nainen joutui siellä pilvenpiirtäjässä pahan hengen valtaan, sillä
muuttui
silmät, hiukset ja ääni karmivaksi ja lopulta se leijui sängyn yllä. Siihen
aikaan
se oli todellakin kauhuelokuva, mutta nykyään molemmat osat näytettiin
keskellä
kirkasta päivää huh huh! Kaikki katsotaan vain aikuisten näkökulmista, mutta
lapsille kaikki uusi on todella karmivaa kuten itsestään leijuvat laatikot,
kiikkuva
nojatuoli jne.

Alantie Jussi

> [...]
>Roine
>-Kuolema savolaiseen tapaan, Tuija Piepposen tähdittämä kotimainen sarja,

Entä Stanley Kubrickin Hohto: ahtaat kuvakulmat, musiikki, josta
ainakin Mark Snow on ottanut vaikutteita, vertauskuvalliset visiot ja Jack
Nicholsonin ilmeet

Jarkko Rannila

Toni Parviainen <toni.pa...@sci.fi> wrote in message

> [...]
> ei ole juuri mitään jällellä. IMO kirja on parempi.
>
> Twin Peaks oli pelottava. Perkele kun pelotti joka kerran, varsinkin kun
> Bob astui kuviin. En nyt muista tuliko varsinaisia painajaisia, mutta
> kyllä peiton sai pään yli vetää ja odottaa, että möröt menevät pois :)
>
> Mieleeni tulee myös eräs suomalainen tv-sarja. En muista nimeä, mutta
> muistaakseni siinä oli Eero Melasniemi. Hän esitti jotain maalaria ja
> jossain saaressa oli talo, joka oli täynnä nukkeja. Melasniemeä
> epäiltiin jonkun naisen murhaamisesta. Törkeän pelottava sarja ja vielä

Täähän oli se missä oli myös Johanna Raunio ja Maija-Leena Härkönen?
Pelottava oli vaikka en enää kovin nuori ollut kun tuo tuli. Kyllä Safiiri
ja Teräs ja vanha Yöjuttu ja Triffidien kosto (paluu, tjsp.)saivat minut
lähes laskemaan alleni...

Jake

Anni

>Twin Peaks oli pelottava. Perkele kun pelotti joka kerran, varsinkin kun
>Bob astui kuviin. En nyt muista tuliko varsinaisia painajaisia, mutta
>kyllä peiton sai pään yli vetää ja odottaa, että möröt menevät pois :)

Hui! Pelkään vieläki Bobia kun kävelen yksin pimeessä :) Taisin olla vähän
liian nuori katsomaan Twin peaksia yksin pimeessä olohuoneessa kun muu perhe
nukkui (silloin kun ko. sarja tuli ekan kerran telkkarista taisin olla
jotain 9-10). Pakko sitä silti oli tyynyjen välistä tirkistellä ja siitäkös
niitä painajaisia ja ikuisia mielikuvia pusikoissa vaanivista Bobeista ja
muista örkeistä tuli! .. ja menin kattomaan myös kaikki uusinnatkin
TP:stä..*huoh* :)

> [...]
>jossain saaressa oli talo, joka oli täynnä nukkeja. Melasniemeä
>epäiltiin jonkun naisen murhaamisesta. Törkeän pelottava sarja ja vielä

Hei muistan kanssa tällasen tapauksen..mutta siitä onki sitte ihan
hirmusesti jo aikaa (?) Johtuisko tästä vai pikkusena katotuista Child's
Play:stä että kammoan nukkeja :) Tulispa toi sarja uusintana!

Kamalaa ku tietää näkevänsä painajaisia kaikista kauhuleffoista/sarjoista
mutta ei VOI olla kattomatta niitä! Värikäs mielikuvituksenikaan ei oikeen
auta asiassa :)

- Ninna

Tuomas Värjölä

to Toni Parviainen
> [...]
> jossain saaressa oli talo, joka oli täynnä nukkeja. Melasniemeä
> epäiltiin jonkun naisen murhaamisesta. Törkeän pelottava sarja ja vielä

Olet sekoittanut kaksi sarjaa keskenään. Ensimmäisen sarjan nimi oli
Painajainen ja siinä Eero Melasniemi oli muistinsa menettänyt taidemaalari,
joka näki painajaisia Anna-Leena Härkösestä.
Toinen sarja oli Englantilaista tuotantoa. Sen nimi oli Hiidenvirta ja siinä
joku brittinainen oli perinyt mielisairaalta sukulaiseltaan mökin jossain
Norjalaisessa saaressa. Mökki oli täynnä nukkeja. Ja yksi niistä itki! Sitä ei
koskaan selvitetty katsojalle, joten kyllä siinä tuli paskat housuun
10-vuotiaalta katsojalta.

-Tuke