Re: Blade Runner

Out Cider

Jukka Lahtinen <jtfj...@hotmail.com.invalid> writes:
> [...]
> varsinaisesti ammattikuntansa parasta eliittiä.
> Spoiler-break ihan siltä varalta että joku nuorempi ei ole vielä ehtinyt
> tätä klassikkoa nähdä.
>
> Deckard saa elokuvassa juuri vaivaisesti nitistettyä pari naismallista
> replikanttia, mutta miesmallisten kanssa on täysin hätää kärsimässä.
> Alkupuolella Leon pitää Deckardia varsin tiukasti näpeissään, ja Deckard
> jää henkiin ainoastaan koska Rachael ampuu Leonin.
> Lopussa taas Deckard on putoamassa maahan, mutta pelastuu kun hänen
> jahtaamansa Roy ottaa sittenkin ranteesta kiinni ja kiskoo hänet ylös

Ne ovat Deckardille uutta Nexus-6 -sarjaa, jotka ovat pätevämpiä ja
etevämpiä kuin vanhat replikantit, ja ilmeisesti aika paljonkin.
Deckardillehan on uutinen esimerkiksi se, että niillä on istutetut
muistot.

--
Kaupungistuminen ja joukkoliikenne vaarantavat kansanterveyden.
Urbanization and public transport are a danger to public health.

Turo Juurakko

Jukka Lahtinen kirjoitti 29.3.2020 klo 0:18:

> Kuitenkin Deckard varsin asiantuntevan oloisesti selittää Rachaelille
> istutettuja muistoja, joten ei ihan siltä vaikuta ettei hän tietäisi
> niistä.

Kuinka paljon asiasta pitäisi tehdä tutkimusta ja opiskelua jotta voisi
kertoilla sitä, mitä Deckard sanoi? Ei mielestäni sen enempää kuin
oivallus siitä, että istutetut muistot ovat mahdollisia.

Minun vähäiset ongelmani tämän leffan kanssa liittyvät niihin
replikantteihin. Jos poliisivoimilla oli jo valokuvat kaikista
karanneista replikanteista, mihin sitä voight kampf(sp?)-testiä oikein
tarvitaan? Ymmärrän, että se testi oli tärkeämpi elokuvan filosofisen
sisällön kannalta, että mikä tekee ihmisestä ihmisen ja sitä rataa.
Juonen kannalta se oli tarpeettomampi. Sit toinen ongelma on keskustelu
siitä, onko Deckard replikantti vai ei. Jos replikantin tunnistaa
punaisena hohtavista silmistä, edelleen, mihin sitä testiä tarvitaan,
muuhun kuin osoittamaan rajalinjan vetämisen vaikeus keinotekoisen ja
"aidon" elämän välillä?

Tekniseltä puolelta ne lentävät poliisiautot, spinnerit, eivät oikein
ole loogisia. Mitä ilmeisimmin niissä käytetään
antigravitaatioteknologiaa kun ne voivat nousta ja lentää kuin
helikopterit, mutta katutasolle laskeutuessaan tai noustessaan ne
päästävät näyttävät savupilvet kuin jostain suihkumoottoreista. Mitään
kovaäänisiä moottoreita niissä autoissa ei kuitenkaan ole, meteli olisi
korviahuumaava jos niiden pitäisi nousta kohtisuoraan ylöspäin. Ehkä ne
savupilvet voi selittää jonkinlaisina jäähdyttimien pölläytyksinä, mutta
enemmän vaikuttaa, että noissa yksityiskohdissa on menty tyyli
substanssin edellä. Elokuvaa on kuitenkin kehuttu erityisesti
lavastesuunnittelusta, että noi spinneritkin kävivät teollisen
suunnittelun läpi, ennen kuin niiden lopullinen malli hyväksyttiin.
Siksi pidän epäselvyyttä spinnereiden toimintaperiaatteesta heikkoutena.

--
mukavan tiukkaa

Out Cider

> [...]
>
> Kuitenkin Deckard varsin asiantuntevan oloisesti selittää Rachaelille
> istutettuja muistoja, joten ei ihan siltä vaikuta ettei hän tietäisi

Mutta vasta tämän kohtauksen jälkeen:

Tyrell: We began to recognize in them a strange obsession. After all,
they are emotionally inexperienced, with only a few years in which to
store up the experiences which you and I take for granted. If we gift
them with a past, we create a cushion or a pillow for their emotions,
and consequently, we can control them better.

Deckard: Memories! You're talking about memories!

Selkeästi hän on jossain vaiheessa kuvaruudun ulkopuolella saanut lisää
tietoa Nexus 6 -sarjasta, ja erityisesti Rachaeliin istutetuista
muistoista.

Out Cider

Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> writes:
> [...]
> tarvitaan, muuhun kuin osoittamaan rajalinjan vetämisen vaikeus
> keinotekoisen ja "aidon" elämän välillä?

Hehkuvat silmäpohjat ovat katsojalle tarkoitettu vinkki, vähän kuin
taustamusiikki. Koska kuten sanoit, jos replikantin tunnistaisi
silmänpohjaan katsomalla, ei testiä tosiaan tarvittaisi.

(Harhautus: Jossain Sormusten herra -elokuvista oli iso öinen
taistelukohtaus. Joku nillittäjä oli sitten kysynyt tekijöiltä, että jos
taistelu käytiin sateisena yönä, niin mistä se kuunvalo tuli, joka
valaisi kaiken selkein, voimakkain kontrastein. Vastaus oli naseva:
"Samasta paikasta kuin taustamusiikkikin.")

> Tekniseltä puolelta ne lentävät poliisiautot, spinnerit, eivät oikein
> ole loogisia.

Hyst! Ne ovat hienoja. Sovitaan vaikka, että ne käyvät
suuralipaineturbiinikyberpunkhöyrykoneilla.

Otto J. Makela

Turo Juurakko <tj...@valid.invalid> wrote:

> [...]
> mihin sitä testiä tarvitaan, muuhun kuin osoittamaan rajalinjan
> vetämisen vaikeus keinotekoisen ja "aidon" elämän välillä?

(Hohtaminen toteutettiin ovelalla optisella kikalla jossa näyttelijöiden
silmät valaistiin kameran linssin eteen laitetun puoliläpäisevän peilin
valolla: https://theasc.com/magazine/mar99/blade/pg2.htm )

Blade Runner on juonellisesti ja jatkumollisesti hieman sekava soppa,
jossa nimikin on otettu toisesta leffaprojektista, mutta silti
tyylillisesti ja tunnelmallisesti mahtava kokonaisuus. Mielestäni
Villeneuve teki aivan oikean ratkaisun että rikkoi vanhan maailman,
ettei hänen uudesta leffastaan olisi tullut vain vanhan pastissi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Themes_in_Blade_Runner
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */