Kosteuden totaali poisto umpi kotelosta.

Frank

Ulos tulisi todella tiiviisen boksiin rasbery ohjailemaan. Kun
tälläisellä säällä tekee ja kosteus huitelee sisälläkin ilmassa ties
missä niin tietää, että ongelmia tulee viimeistään joskus. Silica
pusseja on muttei haluasi mitään heiluvaa tms. sisälle, eikä ne
varsinaisesti poista sitä kosteutta. Mitä teidän niksi ovat?

Juhani Varemo

Onko parempi että boksissa on kuitenkin hallittu hidas ilmanvaihto ja
senverran lämpötehoa että pysyy aina muutaman asteen ympäristöään
lämpimämpänä? Silloin mahdollinen kosteus ei tiivisty pintoihin.

Yleensä 'vesitiivis' tarkoittaa sitä että vesi pääsee ajanmittaan sisään
mutta ei koskaan ulos...

Oikeasti kaasutiivis kotelo, typpitäyttö ja ulkoinen keuhko paineen
tasaamiseen :-)))

Hartsiin valettu umpimurikka :-)))

Frank

Juhani Varemo kirjoitti 3.4.2021 klo 8.22:

> [...]
> mutta ei koskaan ulos...
>
> Oikeasti kaasutiivis kotelo, typpitäyttö ja ulkoinen keuhko paineen

No jooo, melkein, ulos tulee vain sähköjohto ja usb jotka on
pikaliimattu tuollaisen harmaaan kaapeli holkkin tiivisteeseen ja
tiivistekkin on pikaliimattu ja sähkö johto on toisesta ilmatiivis, usb
ei jos nyt sisältä hiipii 5 metriä ilmaa hiljaa sinne niin jo on kumma.
Näyttöpiuhan liitin on jatkon päässä ja tiiviillä kumitupilla suojattu
kotelun ulkopuolelta. Lämpöähän tuo tuottaa kyllä jäähdytys on kotelon
"pohjaan", jäätyy vain jos virta katkeaa.. Eli lähes täyttää nuo speksit
paitsi tuon näyttö liitimen osalta joka on tosin kotelon sisäpuolelta
liimattu.

Frank

Frank kirjoitti 3.4.2021 klo 16.37:
Eli lähes täyttää nuo speksit
> paitsi tuon näyttö liitimen osalta joka on tosin kotelon sisäpuolelta
> liimattu.

Sekin vaihtuu siis tuollaiseen läpivienti liittimeen...

Frank

Päädyin paistelemaan ruokasoodaa ja magnesiumsulfaatin jämät, suodatin
pussiin ja teippasin sisälle kiinni pienen paketin, silica pussit
säästyy muuhun käyttöön kun oli aika vähän jäljellä, ehkä tuo jotain
auttaa..

Frank

Ehkä ois ollut suolahapolla fiksumpi jotain väsää sinne, mutta ois
joutunut ottaa tikkaat...

--
"...kiihottaminen kansanryhmää vastaan löytyy rikoslain luvusta nimeltä
sotarikokset ja rikokset ihmisyyttä vastaan. Tämä on melko järeä

Otto Keronen

On Sat, 03 Apr 2021 08:22:48 +0300
Juhani Varemo <juhani...@kuivanto.fi.invalid> wrote:

> Onko parempi että boksissa on kuitenkin hallittu hidas ilmanvaihto ja
> senverran lämpötehoa että pysyy aina muutaman asteen ympäristöään
> lämpimämpänä? Silloin mahdollinen kosteus ei tiivisty pintoihin.

Ääni tälle. Eiköhän raspi käynnissä ollessaan pakostakin tuota sen verran lämpöä että kosteus pysyy pois. Kun siihen vielä saa anturitkin kiinni niin helpostihan siihen lisää vaikka lämpötila-anturin ja sitten jos tulee kylmä niin prosessori ajamaan busy-looppia niin että saadaan tuotettua lisää lämpöä ihan itse.

Ismo Salonen

Pystyasennossa oleva kotelo jossa suippo alapää ja siellä ihan pohjalla
reikä. Tiivistyvä kosteus poistuu väkisin lämpötilanvaihteuiden
ansiosta. Piirilevylle vielä joku lakka tai epoksivalu niin ei pääse
hapettumaan.

Ei kannata tehdä täysin tiivistä, se tuskin onnistuu kun kaasut menee
aika pienestä rakosesta.

Frank

Se on nyt vähän niinkuin vedessä tuo härveli niin se ilman vaihto on
vähän hankala ja kun se on vielä jäänalla välillä niin vielä hankalampi,
en kerro tarkoitusta kun en vielä tiedä toimiiko tuo.

Frank

Ei siis ole kuitenkaan missää syvällä upoksissa paikka on vaan sellainen..

Juhani Varemo

Frank wrote:

> Se on nyt vähän niinkuin vedessä tuo härveli niin se ilman vaihto on
> vähän hankala ja kun se on vielä jäänalla välillä niin vielä hankalampi,
> en kerro tarkoitusta kun en vielä tiedä toimiiko tuo.

Kuulostaa aika hankalalta tapaukselta. Lämpötilan muutokset aiheuttavat
paineen muutoksia ja kosteus kulkee aina siinä ilman mukana.

Siksi viisastelin kaasutiiviistä kotelosta ja 'keuhkosta' joka tasaa
paine-erot päästämättä kaasuja vaihtumaan ympäristön kanssa. No tämä ei
liene realismia kohteessasi, mutta noin noita ratkotaan järjestelmissä
joissa lopputulos on tärkeämpi kuin hinta tai monimutkaisuus.

Frank

Frank kirjoitti 2.4.2021 klo 23.59:
Kai se pitää paljastaa, pyörittää jotain palvelua salaoja kaivossa :)
Poikien juttuja, liittyy virtuaali pippeliin...