Olenko kyvytön tinaaja, vai onko olemassa parempia kiinnitysmenetelmiä?
timo ikola
ps. Samalla voisin ottaa vastaan pari käytettyä mutta vielä jollakin tapaa
toimivaa 7ah pyöreää nicd kennoa (halkaisia 3-4cm pituus noin 7-8cm)
pääkaupunkiseudulta. Ikivanha suunnistusakkuni kaipaisi pari parempaa
kennoa, mutten ihan uusia viitsisi noin vanhoihin kennoihin yhdistää.
Mahdollisuus 1.
Hanki apteekista 50g vahvinta laatua (n.30%) olevaa suolahappoa ja
jostakin sinkkiä. Sinkkiä saat esim. ns. tavallisten paristojen kuoresta
(EI alkali). Sitten kaadat ULKOtiloissa, siis ULKOtiloissa suolahapon
KERAAMISEEN mukiin ja lisäät siihen varovasti pieniä sinkinpaloja. Homma
alkaa kiehua, ja sinkkiä lisätään, kunnes uusi pala ei enää ala kiehua.
Kuulostaa vaaralliselta, mutta ei ole sitä, kunhan sinkkiä lisätään
varovasti ja ulkotiloissa siksi, että kiehuessa syntyy syövyttäviä
höyryjä. Lopuksi suodatat liemen pulloon vaikkapa vanhojen sukkahousujen
läpi. Nyt sinulla on oivaa juotosnestettä, jolla teräksen juotto
onnistuu helposti.
Mahdollisuus 2.
Menet hitsaustarvikkeita myyvään kauppaan (esim. AGA Oy), ja ostat
pullon juotosnestettä (periaatteessa samaa tavaraa, jota saat kohdan 1.
mukaan).
Timppa
: Et ole kyvytön tinaaja, vaan sinulla ei ole oikeita aineita.
Ja sitten toinen seikka: onhan juotoskolvisi kyllin iso? RC-harrastajat
tapaavat kasata akkupakettinsa juottamalla, ja hommassa on oleellista, että
kolvi on vähintäin 100-wattinen. Tuolla saa juotettavan pinnan riittävän
nopeasti niin kuumaksi, että tina tarttuu kunnolla, samalla kun lämpö ei
ehdi johtua koko akkuun ja lämmittää sitä niin kuumaksi, että elektrolyytit
karkaavat.
-Tapio-
Kolvin teho on ennemminkin olla syynä, kuin taitojesi puute.
Tuossa hommassa kolvilla pitää olla tehoa jonkin verran että liitoskohta
lämpenee tarpeeksi, ilman että koko kenno lämpenee liikaa.
60W weller sopii hyvin AA-kokoisten kennojen juottamiseen mutta isommat alkavat
olla jo tuskaa, epätoivoa ja ahdistusta. ;)
73'de
Mika
Käypä kysymässä paikallisesta elektroniikkaliikkeestä
tarkoitukseen soveltuvaa tinaa - sellaista nimittäin on.
Sulamispiste suht matala, tuntuu tarttuvan todella
epätoivoiselle vaikuttaviin pintoihin erinomaisesti.
-Tuoppi-
--
The fact that windows is one of the most popular ways to operate a computer
means that evolution has made a general fuckup and our race is doomed.
** All spam recycled to /dev/null by procmail **
Kiitti.
timo
"Timo Ikola" <Timo....@novogroup.com> wrote in message
news:a2j6p1$n97$1...@news1.song.fi...
--
Tuomo Auer
email: tuomo...@removethis.hut.fi
"Timo Ikola" <Timo....@novogroup.com> wrote in message
news:a2jgbo$rdu$1...@news1.song.fi...
Kannattaa kurkistaa:
http://www.multicore.com/datasheets/msl643.pdf
-Jami
----------------
"Timo Ikola" <Timo....@novogroup.com> wrote in message
news:a2j6p1$n97$1...@news1.song.fi...
> Käypä kysymässä paikallisesta elektroniikkaliikkeestä
> tarkoitukseen soveltuvaa tinaa - sellaista nimittäin on.
> Sulamispiste suht matala, tuntuu tarttuvan todella
> epätoivoiselle vaikuttaviin pintoihin erinomaisesti.
Seutulassa olevat EL-näyttötaulut 'tinattiin' entiwanhaan
indiumilla. Ei tarttumisen takia, vaan siksi, että sulamislämpö
oli riittävän alhainen jotta padit eivät irronneet lasista.
jouko
--
!! jos lähetät mailin, korjaa osoite !!
>Ja sitten toinen seikka: onhan juotoskolvisi kyllin iso? RC-harrastajat
>tapaavat kasata akkupakettinsa juottamalla, ja hommassa on oleellista, että
>kolvi on vähintäin 100-wattinen. Tuolla saa juotettavan pinnan riittävän
Minä olen kyllä juottanut kennoja 25W kolvilla, eikä lämmitystä
per kenno tule kuin muutamia sekunteja, ja tämäkin useassa osassa.
Juottamisen aloitan hiomalla kennojen päät karheiksi ja vapaiksi
hapettumista, tämän jälkeen sulatan tipan tinaa jokaisen kennon
molempiin päihin. Sitten sulatan tinaimusukkaan reilusti tinaa,
ja pätkin siitä kennojen väliin sopivia paloja. Lopuksi tökin
sukanpätkät kennojen päissä oleviin tinatippoihin kiinni. Tina
on ihan normaalia elektroniikkakaupan tusinatinaa.
Näin kasattu akku kestää ainakin pyörittelytestin, eli viimeisestä
kennosta kiinni ja pyöritellään pakettia juotosten varassa;
juotosten mekaaninen kestävyys on siis ainakin kohdillaan.
Välillä kun haluan tehdä asiat oikein perusteellisesti,
jäähdytän kennoja pakastimassa / tuuletusräppänässä tjsp.
juottamisen välillä.
Kennot lämpenevät oikeastaan käytössä enemmän kun juottaessa ;)
Jaa, no ainakin ladatessa ;)
>-Tapio-
Mikko
--
"I don't care what you say 'cause I'm born to lose" - Backyard Babies