Pesukone ei pyöri - pirttihirmu menossa jo kauppaan

Junt

Sellainen kiva joulalahja saatiin, että 12 vuotta ongelmitta toiminut Zanussi ZWT 385 -pesukone ei lähde pyörittämään rumpua. Toinen juttu oli se, että en muistanut näitä ryhmiä, joissa elektroniikasta tietäviä ihmisiä esiintyy. Kone siis sanoi sopimuksensa irti 23.12., eli aatonaattona. Talon emäntä on nyt kolmatta päivää ostamassa uutta konetta, ja isäntä kanssa, niin minä tunnun olevan kovimpana vanhan korjauksen puolesta. Nykykoneillahan muutenkaan tuskin juuri mitään tekee, kun vettä ei saa käyttää nimeksikään ja pesuohjelmat kestää puoli päivää. Pyykit jääpi pesuaineellisiksi aiheuttaen ihorokkoa ja hermot laukee, kun päivässä saa hyvä jos yhden koneellisen rumputettua. Tässä Nussissa on pisin ohjelma alle 3 tuntia ja ei olla tarvittu edes lisähuuhteluita!

No mennäänpä nyt sitten taas asiaan. Olemme isännän kanssa purkaneet konetta jos jonkin verran nyt. Oma eka arvaukseni oli, että moottorin hiilet olisivat lyhenneet niin, että valokaari olisi nostattanut kynnyksen yli virtaa laukaisten sulakkeen. Hiilet olivat vielä mielestämme sen verran pitkät, että ne ankkuria painavat. Tähän teoriaan päädyin aluksi, koska kone on lingotessa pitänyt ritisevää ääntä moottorin virtojen ollessa päällä. Eli kun kone on lingonnut, on kuulunut ritinä, ja heti kun kierrokset ovat alkaneet laskea (moottori pois päältä ja mennään liike-energialla) ritinä on loppunut. Laakerivika tuskin tuolleen olisi äännellyt.

Vika siis luultavimmin ei hiilissä ole. Laite käyttäytyy nyt niin, että ohjelma lähtee käyntiin tavallisesti, kone ottaa vettä, ja tyhjennysohjelmalla tyhjentääkin rummun. Ohjauselektroniikkakortin toinen rele napsastaa kuten tavallisesti muutamaa sekuntia ennen kuin rummun pyöritysmoottorin pitäisi käynnistyä. Sitten pitäisi kuulua toisen releen napsahtaminen, mutta sitä ei kuulu. Kone on hiirenhiljaa ja lopulta syttyvät naamatauluun kolme punaista valoa palamaan. Olemme myös irroittaneet tämän ohjauskortin ja irroitimme siitä molemmat moottorireleet testausta varten, ja kumpikin oli kunnossa. Kortissa on myös triakki, jota mietimme voisiko siinä olla vikaa. Myös kortin yksi 3 W tehovastus on mitattu ja se oli kunnossa.

Yksi komponentti tai osa on minua kanssa epäilyttänyt. Kyseessä on pesukoneen moottorin (?) häiriönpoistokondensaattori, joka saattaa olla (?) pesukonehuoltojen perusosia, niin keskiviikkona sellaisen saattaisi saada. Mitenkähän sen osan rikkoutuminen voisi vaikuttaa? Kyseinen osa siis on kokonaan erillinen lieriön mallinen "konkka" elektroniikkakortista ja siihen menee yhteensä kuusi johtoa, joista kaksi yhdessä yhteensä neljä). Olisikohan tässä vianpaikka?

Seuraavaksi tietoja meidän koneemme osista, mitä ne ovat.

Ohjauskortti:
https://www.ebay.com/itm/Siemens-Top-Loader-Electronic-451523307-132401540-Washing-Machine-bp-811-/282774039840
Ohjauskortti näyttää olevan juuri sama kuin yllä linkissä ja sen tiedotkin ovat samat LUKUUNOTTAMATTA kohtia, jotka meidän kortissa ovat:
SW: W1E00253 46/6
EWM 1881 08 15 1

Ohjauskortin triakin tyyppi:
BTB16 700 BW

Häiriönpoistokondensaattori (tässä kuva: http://www.proserwis.info.pl/wp-content/uploads/IMG_001041.jpg):
PROCOND ELETTRONICA
411323410
SH 0.41 µF(X2) + 0,68 MOhm
2x0,010µF(Y2) + 2x1 mH
250Vac 50/60Hz 12,5A/40­°C
HMF 25/100/21C
(kytkentäkuva)

Käykö tällainen tilalle: https://www.nettimyynti.fi/tuote/kondensaattori-047uf--450-v--earth/W1-11306-A/
On vähän eri näköinen ja erilainen kiinnitys, mutta onko elektronisesti yhteensopiva? Jossakin nettikaupassa nämä olivat nimellä käynnistyskondensaattori, eli moottorinkäynnistyskondensaattori. Kyllä nyt alkaa kuulostaa, että vika saattaa olla tässä???

Nykykoneissa on kaikki muka NIIIIIIIIIN ekologista, mutta kaikkein ekologisinta ja parhainta olisi kuitenkin, jos saisimme entisen koneen taas toimimaan.

Juhani Varemo

> [...]
> päivässä saa hyvä jos yhden koneellisen rumputettua. Tässä Nussissa on
> pisin ohjelma alle 3 tuntia ja ei olla tarvittu edes lisähuuhteluita!

12 vuotta on tietysti Zanussille jo jonkinlainen ikä, mutta ainahan
kannattaa yrittää.

> [...]
> kierrokset ovat alkaneet laskea (moottori pois päältä ja mennään
> liike-energialla) ritinä on loppunut. Laakerivika tuskin tuolleen olisi

Tässä kohtaa pitäisi varmaan osata mitata että tuleeko moottorille sähköä
silloin kun pitäisi. Jos ei tule niin vika on jossain ennen moottoria. Jos
taas sähköä löytyy mutta ei pyöri niin vika on oitis moottorissa.

Ritinä kyllä vivahtaa sähköpuoleen. Ja käyttäytyminen voisi viitata
hiiliinkin. Meidän vanha Upolainen käyttäytyi hiilien ollessa loppu niin,
että se vielä pyöritti pesunopeudella, mutta linkoamisvaiheessa se ei
moottorin puhti enää riittänyt, vähän vaan räpisi mutta ei pyörinyt.

> [...]
> myös triakki, jota mietimme voisiko siinä olla vikaa. Myös kortin yksi 3 W
> tehovastus on mitattu ja se oli kunnossa.

Nämä ovat hyviä tietoja. Triakki kannattaa varmasti testata myös.
En yritä antaa ohjeita kun ne löytyvät vaikka tuolta - jos englanti käy:

http://www.completepowerelectronics.com/how-to-test-triac-with-multimeter/

tai tuosta eka vastaus:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/3124555/miten-mitata-triac

> [...]
> siis on kokonaan erillinen lieriön mallinen "konkka" elektroniikkakortista
> ja siihen menee yhteensä kuusi johtoa, joista kaksi yhdessä yhteensä

Häiriönpoistokonkka - kuten nimensä sanoo - suodattaa sähköverkkoon päin
meneviä häiriöitä. Jos siitä tulee verkkojännite läpi niin se lienee
riittävän kunnossa. Helppo mitata, irrallaan sitä pitäisi ohmimittarilla
katsottuna mennä molemmat navat aika lailla suoraan läpi kaaviokuvansa
mukaisesti.

> Ohjauskortti:

Tähän en osaa sanoa juuri mitään. Epäilen että SW tarkoittaa ohjelmaa?

> Ohjauskortin triakin tyyppi:
> BTB16 700 BW

Tuolle löytyy kantakytkentä netistä ja tarkastusohje vaikka linkistäni.

> [...]
> käynnistyskondensaattori, eli moottorinkäynnistyskondensaattori. Kyllä nyt
> alkaa kuulostaa, että vika saattaa olla tässä???

Eiköhän tuo riittävän vastaava ole - häiriönpoistokondensaattoriksi.

Käynnistys- tai käyntikondensaattori on sitten ihan eri juttu, se EI ole
sama kuin tuo häiriö-sellainen. Moottorityypistä riippuen moottorin kyljessä
saattaa majailla tuo käynnistys/käyntikonkka, sellainen pitkulainen
alumiinipötkylä tyypillisesti johon tulee 2 johtoa. Sen rikkoutuminen
aiheuttaa yleensä aina sen että moottori jurraa lähtemättä kunnolla
pyörimään. Tilanteen jatkuessa pitkään noin saattaa myös moottori palaa
jonka jälkeen on tietysti hiljaista...

Toivotan onnea jouluharrasteeseen :-)

Junt

Katsoimme vielä niitä hiiliä, niin toinen oli loppuunkulunut. Sen jousi oli jo niin löysällä, että ei painanut ankkuria juuri minkäänlaisella voimalla. Pitää siis vaihtaa ne hiilet. Saa nähdä, onko mikään kodinkonehuoltofirma avoinna tällä viikolla.

Ismo Salonen

On 12/25/17 19:39, Junt wrote:
> Katsoimme vielä niitä hiiliä, niin toinen oli loppuunkulunut. Sen jousi oli jo niin löysällä, että ei painanut ankkuria juuri minkäänlaisella voimalla. Pitää siis vaihtaa ne hiilet. Saa nähdä, onko mikään kodinkonehuoltofirma avoinna tällä viikolla.

Toivottavasti hiiliä saa. Hyvällä onnella jostain löytyy edes romu josta
saa toisen hiilen. Jos löytyy pikkaisen isompia mutta samanlaiseen
moottoriin tarkoitettuja niin niista saa viilaamalla sopivat. Mitään
auton laturin hiiliä ei kannata laittaa, väittävät että ovat erilaisia
koostumukseltaan. En osaa varmaksi sanoa itse.

Yleensä laitteiden korjaaminen on kannatettavaa, itsekin sitä harrastan.
Mutta voi miettiä saisiko uudessa koneessa sitten lisää ominaisuuksia
joitsta on iloa kuten nopeampi linkous ( 1600rpm vaikka). Tai enemmän
ohjelmia, viivästettyä käyttöä, pesuajan loppumisajankohtaa tai vaikkapa
adaptiivista pesua. Yllättävän halpoja peruskoneet on , jollain 300€
alkaa saada jo jotain.

Hiilien vaihdon jälkeen on sitten mahdollisesti jotain muuta vuorossa,
laakerit tms.

Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa eikä raha olisi este niin
ostaisin uuden. Joku alle 6v vanha kone taasen voisi olla korjauksen
arvoinen. Mutta jos pirttihirmu olisi tykästynyt vanhaan niin se taas
kääntäisi vaakaa toiseen asentoon :-)

ismo

Junt

Kyllähän tää nykymeno on persiistä sen takia, kun monesti iskussa olevat laitteet lähtee hävitykseen, vaikka olisi vain joku ohjauskorttivika. Ja ohjauskorttivika on usein tahallista laitevalmistajilta, jotta saadaan myytyä uutta. Se pitäisi ehdottomasti ylikansallisella tasolla saada laittomaksi ja tarkastustoimintaa pistokoetyyppisesti, ja jos valmistajaa jäisi kiinni tarkoituksellisesta käyttöiän lyhentämisestä, seurauksena rajut liikevaihtoon suhteutetut sakot.

Joo, mutta toivotaan, että tässä Nussissa ei ole ohjaukorttivika, kun uuden kortin hinta näyttäisi olevan 200 euron luokkaa! Naurattaa tuo hinta, kun samalla hinnalla saa aika hyvän älypuhelimen, jossa on valtaisat kapasiteetit mahdollisuuksineen verrattuna johonkin pesukoneen ohjauskorttiin.

Hiiliä muuten saa edelleen ja ainakin nettikaupan hinnat on kohtuulliset, noin parikymppiä pari: https://www.nettimyynti.fi/tuote/hiiliharja-alkuperainen-osa-numero-50216397005/5412810206070/
Toivotaan vaan, että huomenna olisi joku paikallinen liike auki ja sieltä saisi hiiliharjoja. Viiskymppiä niistä voisi enimmillään maksaa, mutta tuskimpa niisttä niin korkea hinta on edes alkuperäisosilla. Nimittäin Electrolux/Zanussi alkuperäisten hiiliharjojen hintakin on alle 35 euroa. Näiden osien saatavuudesta puheenollen, luulen, että nykypäivänäkin käytetään samanlaisia moottoreita, kun hiiliä saa.

Kristian Ukkonen

Semmoinen firma kuin Stenbacka (nykyään Järvenpäässä) myy hiiliharjoja.
Ovat ainakin ennen myyneet ihan kortilla maksaen. Ei varmasti niiden
ydinbisnes myydä yksittäisille kuluttajille hiiliä noin, joten ei pidä
väärinkäyttää ystävällisyyttä, että viitsivät niitä noin myydä.

http://stenbacka.fi/

http://stenbacka.swg.kotisivustot.fi/wp-content/uploads/sites/3/2016/07/teollisuus_hiiliharjat.pdf

http://stenbacka.swg.kotisivustot.fi/wp-content/uploads/sites/3/2016/07/kasityokalut_hiiliharjat.pdf

Kannattaa soittaa ja kysyä ensin.

Jeff

Junt kirjoitti 25.12.2017 klo 17:44:
> [...]
> (kytkentÀkuva)
>
> KÀykö tÀllainen tilalle: https://www.nettimyynti.fi/tuote/kondensaattori-047uf--450-v--earth/W1-11306-A/
> On vÀhÀn eri nÀköinen ja erilainen kiinnitys, mutta onko elektronisesti yhteensopiva? Jossakin nettikaupassa nÀmÀ olivat nimellÀ kÀynnistyskondensaattori, eli moottorinkÀynnistyskondensaattori. KyllÀ nyt alkaa kuulostaa, ettÀ vika saattaa olla tÀssÀ???
>
> Nykykoneissa on kaikki muka NIIIIIIIIIN ekologista, mutta kaikkein ekologisinta ja parhainta olisi kuitenkin, jos saisimme entisen koneen taas toimimaan.

Forssan Huoltopalvelu on monipuolinen, asiantunteva liike, josta minä
olen saanut varaosia ikivanhaan Zanussi astianpesukoneeseeni. Kannattaa
käydä sieltä katsomassa ja kysymässä.

https://www.huoltopalvelu.com/

Junt

Olisikin ollut "kiva" lähteä Forssaan 707 kilometrin päähän hakemaan kahta hiiltä! No, onneksi löytyi lähipaikkakunnan kodinkonehuollosta kaksi hiiltä muovikoteloineen. Ainoa vaan, että olivat peilikuvia, joten hiilen johto piti irrottaa pistehitsauksestaan ja kääntää hiili toisin päin ja juottaa johto takaisin. Toivottavasti kestää vuosia. Vähän lyheni niiden hiilien ulostulema, ehkä neljännekselle, joten odotettavissa olisi hiilten osalta noin 9 vuoden käyttöikä.

Mutta hienointa tässä oli, että 12 vuotta vanha Nussi toimii taas! On kyllä mahtava vehje, ostettu 2006 ja maksoi silloin 279 eur. Halpaa pyykinpesua! No, on tässä tietenkin vähän mixed feelingsit ehkä 60-40, kun ei saatu uutta konetta! Olisi jonkun AEG:n 900 euron koneen nyt saanut alesta 499. Ekoloogistahan tää kyllä on. Ei muuta kun pyykit pyörimään.

Junt

Don Joguvuan

Junt kirjoitti 27.12.2017 klo 22:05:
> [...]
>
> Mutta hienointa tässä oli, että 12 vuotta vanha Nussi toimii taas! On kyllä mahtava vehje, ostettu 2006 ja maksoi silloin 279 eur. Halpaa pyykinpesua! No, on tässä tietenkin vähän mixed feelingsit ehkä 60-40, kun ei saatu uutta konetta! Olisi jonkun AEG:n 900 euron koneen nyt saanut alesta 499. Ekoloogistahan tää kyllä on. Ei muuta kun pyykit pyörimään.

Minulle se on aivan selvä juttu, että laitetta yritetään ensin korjata,
ennenkuin syöksytään ostamaan uutta. Kyllä ainakin jokin aika sitten
omaan halppis Matsuihin sai jotain varaosia ulkomailta kun huvikseni
katsoin.

Asko

On 26.12.2017 14:58, Junt wrote:
> Kyllähän tää nykymeno on persiistä sen takia, kun monesti iskussa olevat laitteet lähtee hävitykseen, vaikka olisi vain joku ohjauskorttivika. Ja ohjauskorttivika on usein tahallista laitevalmistajilta, jotta saadaan myytyä uutta. Se pitäisi ehdottomasti ylikansallisella tasolla saada laittomaksi ja tarkastustoimintaa pistokoetyyppisesti, ja jos valmistajaa jäisi kiinni tarkoituksellisesta käyttöiän lyhentämisestä, seurauksena rajut liikevaihtoon suhteutetut sakot.

Milloinkohan joku kodinkonevalmistaja tekee Kiat? Eli tinkii
mainosbudjetistaan, tarjoaa siinä säästyneillä rahoilla 7 vuoden takuun
ja antaa puskaradion hoitaa markkinointi.

Nykyisin lähes kaikissa kodinkoneissa on ainoastaan 1 - 2 vuoden takuu,
vaikka luulisi ettei valmistaja menisi konkurssiin, jos myöntäisi 7
vuoden takuun esim. hellalle, jääkaapille tai pyykinpesukoneelle.

-Asko

Tauno Voipio

Eihän kodinkoneen olekaan tarkoitus kestää muutamaa vuotta
enempää, puhumattakaan siitä, että sen voisi korjata. Monet
on jo suljettu siten, ettei laitetta saa kiinnikkeitä rikkomatta
auki.

--

-TV

Don Joguvuan

Asko kirjoitti 28.12.2017 klo 19:18:
> Milloinkohan joku kodinkonevalmistaja tekee Kiat? Eli tinkii
> mainosbudjetistaan, tarjoaa siinä säästyneillä rahoilla 7 vuoden takuun
> ja antaa puskaradion hoitaa markkinointi.

Eikös se takuu ollut 7v tai 100tkm? Eiköhän tuonkin takuun kannattavuus
perustu jonkin sortin tilastoihin, mistä katsovat että äärimmäisen pieni
osa ihmisistä ajaa alle 20tkm vuodessa, että voisivat hyödyntää täyttä 7
vuoden takuuta.

Asko

On 28.12.2017 20:05, Tauno Voipio wrote:
> Eihän kodinkoneen olekaan tarkoitus kestää muutamaa vuotta
> enempää

Riippuu koneesta. Kyllä moni olettaa, että juuri nuo mainitsemani kolme
laitetyyppiä kestäisivät vähän enemmän, kuin "muutaman vuoden". Ja kyllä
kai ne yleensä kestävätkin... en ainakaan itse ole kuullut jääkaapista
tai hellasta, joka olisi mennyt romutukseen jo parivuotiaana.

No, kerrottakoon saman hengenvetoon, että meidän Electrolux uunista
hajosi vastus noin kolmivuotiaana, mutta eipä sen vaihtaminen paljoa
tuntia kauempaa kestänyt ensikertalaiselta, eikä varaosan
metsästämiseenkään tarvinut kovin montaa työtuntia. Tuskin noita
vastuksiakaan ihan kaikista Electroluxeista noin "vähillä kilsoilla"
hajoaa, joten luulisi olevan ihan liiketaloudellisesti kannattavaa
tarjota ainakin 5 vuoden takuu sähköuunille? Olisi minulle ainakin
jäänyt parempi mieli, kun ei olisi tarvinut itse etsiä sitä varaosaa ja
ihmetellä että kuinka se vaihdetaan. Toisaalta, enpä mä kyllä olisi
halunnut sitä uunia ryhtyä irrottamaan ja kärräämään huoltoonkaan, joten
se 5 vuoden takuu pitäis sitten olla ihan mieluusti "onsite" ja alle
viikon vasteajalla. Tai jos olisin saanut edes sen varaosan
veloituksetta, niin sekin olisi ollut parempi kuin nyt kärsimäni 90,- euroa.

Sähköuuneihin ei ihan joka vuosi tule sellaisia uusia ominaisuuksiakaan,
minkä vuoksi kuluttajille syntyisi houkutus ostaa toimivan tilalle
uutta. Toki ymmärrän, että valmistajilla on pelko ettei uuneja menisi
enää ollenkaan kaupaksi jos ne tehtäisiin kestämään 30 vuotta, mutta
toisaalta tuskin kukaan kuluttaja sortuu saman merkkiseen laitteeseen
enää ikinä uudelleen, jos se on romutuskunnossa jo "muutaman vuoden"
jälkeen.

> Monet
> on jo suljettu siten, ettei laitetta saa kiinnikkeitä rikkomatta
> auki.

Kun takuuhuollosta puhutaan, niin tuo ei ole kuluttajan ongelma.
Asentajalla voisi ihan hyvin olla niitä erikoismuovikiinnikkeitä
työkalupakissaan. Tai sitten niitä voisi tulla aina kunkin varaosan
mukana, kun tehtaalla kuitenkin tiedetään että mitä nippeleitä täytyy
rikkoa minkäkin varaosan vaihtotyössä.

-Asko