Sanifer sähkömauto 4kW, 53V, akkuja 16kplx3.2

Aapo Kraama

Tyttären ajaessa mauto alkoi pätkimään, jonka jälkeen lähti uudestaan liikkeelle. Pieni käry oli tullut nenään. Kotona töpseliin ja ei liikkunut kuin hieman taaksepäin ja lakkasi toimimasta.

Kuvaa tähän ei taida saada, mutta takana moottorille 4piuhaa releiden yms. kautta sekä kolme piuhainen johto. 4piuhaan tulee n. 30V ja kun kaasua painaa eteen tai taakse niin "rele" napsuu.

Sähkökaavioita en ole laitteeseen löytänyt. Sulakkeet 2kpl takana ovat ehjät.
Kuvia saan otettua jos jollain olisi tietoa mistä vikaa kannattaisi etsiä. Jonkinlainen kutina olisi että perän irrottaisi ja katsoisi löytyykö jotain poikkeavaa. Luulisen en tiedä, että 53V pitäisi tulla myös moottorin piuhoihin ja olisiko eteen ja taakse?

kiitos jo etukäteen!

Juhani Varemo

Minkähän tyyppinen se moottori mahtaa olla - johdoista saattaisi
aavistella että harjaton kestomagneettimoottori jossa on Hall-anturit.

Semmoista ajetaan vähän kuin 3-vaihesähköllä, jota moottorinohjainyksikkö
tekee anturitietojen ja kaasupedaalin toiveen perusteella. Noissa ei kyllä
yleensä ole juurikaan paljoa releitä vaan tehopuolijohteita sisältävä
ohjausyksikkö hoitaa homman.

Harjallisissa moottoreissa ei taas tavallisesti ole noin paljoa johtoja.

Hmm. Moottorit eivät helposti hajoa kuin ylikuormaan (=ylilämpöön). Eli
vika on todennäköisimmin siellä sähköisen ohjauksen puolella.

Aapo Kraama

Vika löytyi tippuneesta hiilen jousesta. Samalla sorvattiin sähkömoottorin pinnat ja laitoin uudet hiilet ja jouset tilaukseen. Väliaikaisen jousen rakensin ja toimi ok. Sitten yksi lion akuista hajos ja tilalle löytyikin pari ok kuntoista käytettyä Suomesta. Nyt lataillut 16kpl akkuja yksitellen samaan arvoon. Eli ajojen jälkeen lautaukseen > akkujen mittaus ja niiden akkujen missä vähemmän voltteja lataukseen.

Aapo Kraama <aapo....@gmail.com> writes:

> Vika löytyi tippuneesta hiilen jousesta. Samalla sorvattiin

Kauheasti olen yllättynyt, että noissa härpäkkeissä vielä tänä
päivänäkin käytetään harjallisia tasavirtamoottoreita. Luulin että
noissakin käytettäisiin samantyyppisiä moottoreita kuin "oikeissakin"
sähköautoissa.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Otto J. Makela

Aapo Kraama <aapo....@gmail.com> wrote:

> Nyt lataillut 16kpl akkuja yksitellen samaan arvoon. Eli ajojen
> jälkeen lautaukseen > akkujen mittaus ja niiden akkujen missä vähemmän
> voltteja lataukseen.

Eikö akustolle löytyisi älykkäämpää latausta, joka hoitaa tuon latauksen
tasapainotuksen mittaamalla ja säätämällä jännitteitä kunkin sarjaan
kytketyn yksittäisen akun päistä samalla kuin lataa koko ketjua?

Käytännössä tämä on sarja suhteellisen pienivirtaisia väliulostuloja
akuston keskeltä, näitä on aika paljon käytössä erilaisissa droneissa.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Juhani Varemo

> [...]
>
> Käytännössä tämä on sarja suhteellisen pienivirtaisia väliulostuloja
> akuston keskeltä, näitä on aika paljon käytössä erilaisissa droneissa.

Sanoisin että balansoiva lataus alkaa olla tuollaisessa käytössä
välttämätön - niin akkujen keston kuin turvallisuudenkin puolesta.

Eri asia sitten miten rakentaa se näppärästi 16 kennolle, jollekin
nelikennoiselle niitä olisi helppoa löytää ihan valmiina.