Harman / Kardon Onyx Mini

Juhani Varemo

Onko kenellekään tuollainen bt-kaiutin tuttu?

Satuin saamaan (korvauksetta) mainitun laitteen käsiini, mutta ihmettelen
sen äänenlaatua. Minusta se on kovin kaukana useimpien testien kehuista.

Lähinnä mietin että onko ao. yksilössä jotain vikaa, vai kuuluuko sen
ollakin tuollainen. Valmistajan tietäen luulisin sen parempaankin pystyvän.

Lähinnä diskanttien puute ja tukkoinen soundi kummastuttavat.
Soundi on omalla tavallaan vakuuttava, mutta kuitenkin tuntuisi tulevan
Pringles-purkista...

Purinkin koko vekottimen mutta en nähnyt mitään elementillistä tms vikaa.
Tuossahan on 2 identtistä pientä elementtiä ynnä pari passiivista
bassokalvoa.

Asko

On 28.10.2018 16:28, Juhani Varemo wrote:
> Onko kenellekään tuollainen bt-kaiutin tuttu?
>
> Satuin saamaan (korvauksetta) mainitun laitteen käsiini, mutta ihmettelen
> sen äänenlaatua. Minusta se on kovin kaukana useimpien testien kehuista.

Ei ole tuttu ja vaikea vertailla näin tekstimuodossa, että mikä on
kenellekin "hyvä" äänenlaatu ja mikä on "viallinen tuote".

Oletko kokeillut haarukoida tuota "vikaa" tarkemmin:
- Onko siinä langallista inputia (esim. 3,5 mm), toistuuko vika?
- Toistuuko vika erimerkkisillä puhelimilla/äänilähteillä?

-Asko

Juhani Varemo

Asko wrote:

> Ei ole tuttu ja vaikea vertailla näin tekstimuodossa, että mikä on
> kenellekin "hyvä" äänenlaatu ja mikä on "viallinen tuote".

Varmasti juu. Mutta kun aikanaan muutaman kympin maksaneissa
tietokoneämyreissä on minusta kuunneltavampi ääni niin olisin kuvitellut
että suht' nimekkään valmistajan monta kertaa kalliimmassa ämyrissä olisi
edes vastaava laatu... saatan toki olla vain väärässä tuossa kuvitelmassani.

Äänenlaadun puute ei minusta tässä ole enää subjektiivinen kysymys vaan
kenen tahansa hyvin selvästi havaittava. Eron havaitsemiseen ei tarvitse
olla high-end harrastaja ja kultakorva :-(

> Oletko kokeillut haarukoida tuota "vikaa" tarkemmin:
> - Onko siinä langallista inputia (esim. 3,5 mm), toistuuko vika?
> - Toistuuko vika erimerkkisillä puhelimilla/äänilähteillä?

Pitää vielä kokeilla, mutta vähän epäilen että ei ole kyse siitä. Nimittäin
laitteen omissa merkkiäänissä (jotka ovat melodisia ääniä) on sama puute
havaittavissa, eli voisin arvata että mahdollinen vika on audioasteissa tai
itse elementeissä. Tai sitten se on vaan suunnittelussa sisäänrakennettuna
ominaisuutena :-(

Netistä löytämissäni useimmissa arvosteluissa on yleensä (hintaa
lukuunottamatta) kehuttu laitetta ja se on ollut vähintään suhteellisen
tasavertainen muiden vastaavien kanssa.
Vaikka tuossa on todettu että 'audio quality is truly great'

https://tinyurl.com/y76nz7p5

Tässä on poikkeus jossa se on todettu surkeaksi - sellaiseksi kuin minäkin
tuon kuvailisin... lieneekö mahdollista että noissa on suuria yksilöeroja?
Ehkä tuo yksilö onkin siksi 'kiertopalkinto'.

https://tinyurl.com/y9r7jzbx

John Smith

Tuollahan sitä on kuunneltu, eikä hyvänä pidetty sielläkään.

http://www.lbaanijakuva.fi/test/hoyttalere/6-matkakaiutinta/harman-kardon-onyx-mini
--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Juhani Varemo

John Smith wrote:

> Tuollahan sitä on kuunneltu, eikä hyvänä pidetty sielläkään.

> http://www.lbaanijakuva.fi/test/hoyttalere/6-matkakaiutinta/harman-kardon-onyx-mini

Jep, tuo oli sama linkki jonka esittelinkin jo omassa sepustuksessani. Yhtä
tyrmääviä ei tainnut muita löytyäkään.

Pientä hajontaa joko arvosteluperusteissa tai itse laitteissa .-/

John Smith

Juhani Varemo wrote:

> Jep, tuo oli sama linkki jonka esittelinkin jo omassa sepustuksessani. Yhtä
> tyrmääviä ei tainnut muita löytyäkään.

tinyurlin taakse ei huvita kurkkia.

Jouko Holopainen

On 29.10.2018 20.09, Juhani Varemo wrote:
> [...]
> kenen tahansa hyvin selvästi havaittava. Eron havaitsemiseen ei tarvitse
> olla high-end harrastaja ja kultakorva :-(

Tuota ... olet ristiriidassa itsesi kanssa. En ole eläissäni kuullut
mitään edes etäisesti musiikilta kuulostavaa muutaman kympin tietokone
kaiuttimista (verraten vaikka Genelec 100€ kpl - hinta 10v sitten).

Tuota Onyxiä en ole kuullut. Mutta onhan mulla HK Esquire mini, joka soi
paremmin kuin yksikään kuuntelemani Creativen pilipali. Esquiren
bassovaste on onneton, mutta keskarit tulee läpi. Creativet on vain niin
täysin epätäsmälliset "bhoopit", ettei niistä musaa ulos tule.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Juhani Varemo

Ehkä ilmaisuni ei ollut tieteellisen analyyttinen, mutta totuus on että
siedän kuunnella >10 v vanhoista tietokonepöntöistä hiljaista taustamusaa
mutta mainitusta H/K:n tuotteesta en minuuttiakaan. Soundi kuulostaa lähinnä
siltä kuin ääni tulisi eristevillalla täytetyn putken läpi. Tumma, outo
mutta vääristyneellä tavalla ponnekas pönttösoundi :-(
En ole vastaavaa suoritusta aikaisemmin kuullut mistään kaiuttimesta, ja
haarukka on kiinalaisesta halpismankasta raskaan HiFin puolelle :-/

Saattaa myös olla että riittävän vanhat tietokonepöntöt ovat hitusen
parempia kuin uudemmat.

Jos taajuusgenikseni ei olisi tällä hetkellä muualla niin olisin mitannut
mokomasta karkean taajuusvasteen. Olisi sitten saanut ihmetellä.

Olkoon, oletan että tuo yksilö on rikki ja sillä sipuli.
Laitetaan SER-pinoon.