Mitä järkeä on omakotitalon sähkösaneerauksessa?

John Smith

On ilmeisesti näitä tekevien firmojen lanseeraama termi.
Uusitaan uusimisen ja laskuttamisen ilosta.
--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Asko

On 25.6.2018 22:53, John Smith wrote:
> On ilmeisesti näitä tekevien firmojen lanseeraama termi.
> Uusitaan uusimisen ja laskuttamisen ilosta.

Riippuu tietysti ihan siitä, milloin edellinen sähköremontti on tehty ja
miten nykyinen asukas sitä sähköä käyttää.

Jos sähköt on 60-luvulta, niin johdot ja liitokset saattavat olla jo
kärsineitä. Sulakekoot pieniä, maadoitus ja vikavirtasuojaus puuttuu.
Mutta kyllä varovainen ja vaatimaton asukas tuollaisessakin mökissä
pärjäilee, jos käytössä on vain muutama kattovalo ja sähköuuniakaan ei
jätetä hetkeksikään valvomatta. Jos asukas on lähdössä vanhainkotiin
lähivuosina, niin turha sinne on enää mitään remonttia tehdä.

Jos talossa on pieniä lapsia, yöllä ladattavia älylaitteita, suurta
tehoa vaativia lisälämmittimiä, maadoitusta vaativaa hienoelektroniikka,
tms, niin kyllä ne 60-luvun sähköt kannattaa päivittää 2010-luvulle.
Mutta jos talo on rakennettu 90-luvulla, niin en mä sellaiseen nyt ihan
vielä sähkösaneerausta tekisi. Pistää vaikka vaan ulkopistorasioihin
vikavirtasuojauksen, niin se jo parantaa turvallisuutta ihan mukavasti.
Maadoituksethan alkoi jo 90-luvullakin olla joka huoneessa.

-Asko

John Smith

Saattavat ja voivat.
Siinäpä se.
Saneerausta myyvältä kun kysyy, niin uusia täytyy ilman muuta.
Tukesilla näyttäis olevan tällaisia tarkastajia, joista voi olla iloa,
ennenkuin alkaa riihikuivaa kottikärrykaupalla liikuttelemaan.

--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> Jos talossa on pieniä lapsia, yöllä ladattavia älylaitteita,

Noihin yöllä ladattaviin älylaitteisiin tollainen saneeraus ei kyllä
vaikuta millään tavalla (Paitsi ehkä kuormaa on osattu jakaa
fiksummin, ja jääkaapin käynnistyminen ei tee niin suurta virtapiikkiä
tuohon latauspistorasiaan, mutta noi kun järjestään on hakkureita,
joiden jännitealue kattaa jopa jenkkilän 110 voltin järjestelmän, niin
ei ne pikku piikeistä ota nokkiinsa), kun noissa on kaikissa
suojaeristetty virtalähde, joka ei maadoitusta kuitenkaan käytä
mihinkään, joten myöskin vikavirtasuojakin on sen kanssa aivan turha)

> niin se jo parantaa turvallisuutta ihan mukavasti. Maadoituksethan
> alkoi jo 90-luvullakin olla joka huoneessa.

Valitettavasti ainakaan mun 1993 rakennetussa kämpässäni ei oo
maadoitusta viä muualla kuin keittiössä ja kylpyhuone/vessassa. Piti
UPSillekin vetää sähköt pitkällä piuhalla keittiöstä (Ja siitä
tietämyskojeelle)

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Asko

On 28.6.2018 22:47, Ari Saastamoinen wrote:
> [...]
> maadoitusta viä muualla kuin keittiössä ja kylpyhuone/vessassa. Piti
> UPSillekin vetää sähköt pitkällä piuhalla keittiöstä (Ja siitä

Olen minäkin asunut 1992 valmistuneessa talossa, jossa oli makuuhuoneen
maadoitetut tietokonepistorasiat tehty jälkikäteen "nollaamalla".

Mutta varmaan 90-luvun lopulla ne ihan oikeasti maadoitetut
uusasennukset jo alkoivat yleistymään? Joku sähkömies varmaan tietäis
kertoa, jos tähän liittyy joku "direktiivi" ja sen voimaantulovuosi.

-Asko

MStr

On 28.6.2018 20:05, John Smith wrote:
> Saattavat ja voivat.
> Siinäpä se.
> Saneerausta myyvältä kun kysyy, niin uusia täytyy ilman muuta.

Kannattaa kysyä tarjouksia useammalta saneerausmyyrältä...
Sitten vertaamaan rajouksia ja etsimään sitä oikeaa.

> Tukesilla näyttäis olevan tällaisia tarkastajia, joista voi olla iloa,
> ennenkuin alkaa riihikuivaa kottikärrykaupalla liikuttelemaan.

Juuri näin. Aika monelta myyjältä jää kertomatta ne edulliset ratkaisut.

John Smith

Mutta onko isossa saneerauksessa edes mitään järkeä, jos sähkön
käyttötarve ei ole muuttunut ja kaikki pelaa?

--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Asko

On 1.7.2018 19:19, John Smith wrote:
> Mutta onko isossa saneerauksessa edes mitään järkeä, jos sähkön
> käyttötarve ei ole muuttunut ja kaikki pelaa?

"Kaikki pelaa" on suhteellista. Ehkä ensin kannattaa ottaa sähkömies
mittailemaan pistorasiat läpi, että niissä on oikeasti kaikki karvat
tukevasti tallella ja riittävät oikosulkuvirrat. Sekä tarkistamaan, että
sulaketaululta löytyy riittävät sähkökuvat ja sulakkeet merkitty niin
että ovat yhä luettavissa. Samalla hän näkee, onko sähköjä joskus
"jatkettu" tee-se-itse mentaliteetilla ja voi korjata/purkaa huonosti
tehdyt viritykset.

Päivän homma sähkömieheltä tehdä tuollainen "kuntokartoitus" ja antaa
suositus, että kuinka laajaa saneerausta kohteeseen kannattaa tehdä.

-Asko

Juhani Varemo

John Smith wrote:

> Mutta onko isossa saneerauksessa edes mitään järkeä, jos sähkön
> käyttötarve ei ole muuttunut ja kaikki pelaa?

(En tiedä tuliko tämä jo kertaalleen - minä en tätä missään näe ja news-
serveri jotenkin sekoili ja jumitteli kun yritin ekan kerran lähettää.)

Ei kai suurta saneerausta tarvita ellei halua mitään uusia hienouksia tai
parempaa käyttömukavuutta, eikä asennukset ole ihan 50-luvulta. Ja nekin
toimvat määrätyin reunaehdoin.

Hyödyllistä saattaisi olla vaan antaa kokeneen asentajan tarkastaa
riskikohteet ja korjata mahdolliset viat.

Vanhoissa okt-ympäristöissä on tullut vastaan ainakin kuumentuneita ja
palaneita (pää)sulakepohjia, löysien liitosten kuumentumisia,
kiinnihitsaantuneita pääkytkimen koskettimia, rikkinäisiä/viallisia
kalusteita, kastuneita kalusteita ulko-olosuhteissa, ulkopuolelta
kolhittuja kaapeleita, pahasti vino- tai ylikuormitettuja ryhmiä (=usein
palavia sulakkeita) ja muuta sellaista. Ja tietysti tavalliset vvsk ja
nollaus/maadoitusjutut. Oikosulkuvirrat eivät välttämättä täyty.
Mukavuus, valaistus jne eivät sitten liity enää turvallisuuteen.

Samahan se on sähköjen kanssa kuin muussakin rakentamisessa. Toiselle
riittää että katto pitää vettä, hanasta tulee ja viemäristä menee, ja lämmin
pysyy jotenkuten sisällä. Toinen remppaa 3 vuotta vanhan keittiön ja
kylppärin isolla rahalla ympäri kun ne eivät ole enää trendikkäät eikä
materiaalitkaan enää miellytä.

MStr

On 1.7.2018 19:19, John Smith wrote:

> Mutta onko isossa saneerauksessa edes mitään järkeä, jos sähkön
> käyttötarve ei ole muuttunut ja kaikki pelaa?

Vanha sääntöhän on, että ehjää ei kannata korjata.
Mutta jos on epäilys, että joku ei pelaa, niin se kannattaa
tarkistuttaa. Onko varma, että käyttötarve ei ole muuttunut, nykyisin on
kaikenlaista joka kaipaa pistorasiaa siellä missä sitä ei aikaisemin
tarvittu, myös maadoitukset ja lapsisuojaukset pistorasioissa voivat
olla tarpeellisia vaikka vanha asennus sinänsä pelaa.

Juhani Varemo

Ei kai siihen suurta tarvetta ole ellei halua mitään uusia hienouksia tms
eikä asennukset ole ihan 50-luvulta. Ja nekin toimii määrätyin reunaehdoin.

Hyödyllistä saattaisi olla vaan kokeneen asentajan tarkastaa riskikohteet ja

John Smith

Täälläpäin tuntuu pyörivän firmoja, jotka kauppaavat sähkösaneerausta,
ilman mitään sen kummempaa tutkimista.
"Kaikki uusiksi, niin on sitten turvallista"
10000 euroa ja homma hoituu.

--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Frank Armoton

Asko kirjoitti 28.6.2018 klo 19:46:

> [...]
> tehoa vaativia lisälämmittimiä, maadoitusta vaativaa hienoelektroniikka,
> tms, niin kyllä ne 60-luvun sähköt kannattaa päivittää 2010-luvulle.

Halvemmalla pääsee kun ei hanki mitään gayphoneja jotka ei toimi kuin
2010-luvun sähköllä, en sitten enempää tiedä mutta kyllä noi lapset
toimii jopa ilman sähköä täällä päin.

En kyllä ole varma tuottaako hanasaari tai olkiluotokaan 2010
yhteensopivaa sähköä.