Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Virtalähde toisinaan inisee ja kuumenee ja toisinaan ei

41 views
Skip to first unread message

KK

unread,
Oct 4, 2007, 6:52:06 AM10/4/07
to
Antec Overture II on HTPC-kotelo, jossa on Antecin oma erikoisrakenteinen
SmartPower SLP-450WRP -virtalähde: Virtalähteen verkkoliitäntä on toisessa
seinässä kuin vastaavassa normaalivirtalähteessä ja virtakytkin puuttuu
kokonaan. Normaalivirtalähdettä ei sen vuoksi saa suoraan nätisti sopimaan
ko. koteloon.

Ollessaan paikoillaan ja kytkettynä emolevyyn ja oheislaitteisiin
alkuperäinen virtalähde inisee korkealla taajuudella, vaikka laite olisi
sammutettu valikosta (fyysistä virtakytkintä ei siis ole). Virtalähde myös
lämpenee selvästi arviolta n. 60 asteiseksi.

Toinen virtalähde toimii ko. emon ja oheislaitteiden kanssa normaalisti,
joten en usko niissä olevan vikaa.

Kun otan ko. alkuperäisen SmartPowerin irti ja kytken sen verkkovirtaan, se
ei tietenkään inise ja lämpötila pysyy n. 40 asteessa.

Takuuta olisi virtalähteellä jäljellä, mutta onko ideoita millä saan myyjän
näissä oloissa vakuuttumaan, että virtalähde ei toimi normaalisti? Pelkään,
että jos kiikutan laitteen myyjän huoltoon, se koekäytetään siellä
pikaisesti ja todetaan, että vikaa ei ole. Onko tuo "tyhjäkäynnin" 40 asteen
lämpötila riittävä peruste vaatia korjausta? (Oikeastaan sehän on lepotila,
mitään ei ole kytketty virtalähteeseen.)

- k

P.S. Mieluiten hommaisin laitteeseen toisen virtalähteen, mutta siinä
joutuisi puukottamaan melko paljon koteloa ja/tai virtalähdettä osia ja sen
ajan olen jättänyt jo taakse:-)

P.P.S. Tuo on "PFC"-virtalähde, eikö sen pitäisi valmiustilassa olla sitäkin
vähävirtaisempi? Tuo 40 asteen lämpötila vastanne kuitenkin jo ihan
merkittävää tehonkulutusta?


rn

unread,
Oct 4, 2007, 9:43:40 AM10/4/07
to
KK wrote:
> Antec Overture II on HTPC-kotelo, jossa on Antecin oma
> erikoisrakenteinen SmartPower SLP-450WRP -virtalähde: Virtalähteen
> verkkoliitäntä on toisessa seinässä kuin vastaavassa
> normaalivirtalähteessä ja virtakytkin puuttuu kokonaan.
> Normaalivirtalähdettä ei sen vuoksi saa suoraan nätisti sopimaan ko.
> koteloon.

Tuo on standardipc-virtalähteestä modifioitu malli. Ihmeellinen temppu
Antecilta, että on tehnyt tuollaisen ratkaisun. Usein on ollut muutenkin
syytä käyttää Antecin virtalähteiden sijasta laadukkaampia. Virtakytkin
on myös ihmeellistä säästämistä. Virtalähde vie aina virtaa, jos sitä ei
ole kytketty pois sähköverkosta.


>
> Ollessaan paikoillaan ja kytkettynä emolevyyn ja oheislaitteisiin
> alkuperäinen virtalähde inisee korkealla taajuudella, vaikka laite
> olisi sammutettu valikosta (fyysistä virtakytkintä ei siis ole).
> Virtalähde myös lämpenee selvästi arviolta n. 60 asteiseksi.

Ininä johtuu usein käämien johtimien liikkumisesta hakkurivirran
tahdissa. Ei sinänsä ole vaarallista, mutta käytössä inhottavaa. Miten
muuten olet arvioinut tuon lämpötilan? Oletko mitannut ulospuhaltavan
ilman lämpötilaa vai virtalähteen kotelon lämpötilaa? Saako virtalähde
kunnolla viileää ulkoilmaa? Virtalähteen elektroniikka lämpenee
varsinkin kuormitettuna.


>
> Toinen virtalähde toimii ko. emon ja oheislaitteiden kanssa
> normaalisti, joten en usko niissä olevan vikaa.
>
> Kun otan ko. alkuperäisen SmartPowerin irti ja kytken sen
> verkkovirtaan, se ei tietenkään inise ja lämpötila pysyy n. 40
> asteessa.

Tuossa on se ero, että ollessaan emolevyyn ja muuhun pc-laitteistoon
kytkettynä virtalähde kuormittuu lepotilassakin jonkin verran enemmän
kuin kokonaan ilman kuormaa.


>
> Takuuta olisi virtalähteellä jäljellä, mutta onko ideoita millä saan
> myyjän näissä oloissa vakuuttumaan, että virtalähde ei toimi
> normaalisti? Pelkään, että jos kiikutan laitteen myyjän huoltoon, se
> koekäytetään siellä pikaisesti ja todetaan, että vikaa ei ole. Onko
> tuo "tyhjäkäynnin" 40 asteen lämpötila riittävä peruste vaatia
> korjausta? (Oikeastaan sehän on lepotila, mitään ei ole kytketty
> virtalähteeseen.)

Tyhjäkäynnin 40 astetta on ok, ininä ei ilman kuormaa tai kuorman
kanssa.


>
> - k
>
> P.S. Mieluiten hommaisin laitteeseen toisen virtalähteen, mutta siinä
> joutuisi puukottamaan melko paljon koteloa ja/tai virtalähdettä osia
> ja sen ajan olen jättänyt jo taakse:-)

Mieluummin kannattaa vaihtaa koko kotelo sellaiseksi, johon saa
kunnollisen standardivirtalähteen.


>
> P.P.S. Tuo on "PFC"-virtalähde, eikö sen pitäisi valmiustilassa olla
> sitäkin vähävirtaisempi? Tuo 40 asteen lämpötila vastanne kuitenkin
> jo ihan merkittävää tehonkulutusta?

Oikeastaan PFC kumoaa vain loisvirtaa eikä juurikaan vaikuta
virtalähteessä syntyvään tehohäviöön. Virtalähteen hyötysuhde on luokkaa
70 - 85 %. Loppu menee lämmöksi. Pienillä kuormilla hyötysuhde on vielä
huonompi.

Ari Laitinen

unread,
Oct 4, 2007, 11:19:29 AM10/4/07
to
KK wrote:

> Toinen virtalähde toimii ko. emon ja oheislaitteiden kanssa
> normaalisti, joten en usko niissä olevan vikaa.
>
> Kun otan ko. alkuperäisen SmartPowerin irti ja kytken sen
> verkkovirtaan, se ei tietenkään inise ja lämpötila pysyy n. 40
> asteessa.

Miksi se ei silloin "tietenkään "inise?

Lämpeneminen ja ininä viittaa minusta suurehkoon stanby-tilan virtaan
emolevyllä. Kokeilepa poweria toisen emolevyn kanssa.

Sami Setälä

unread,
Oct 4, 2007, 3:32:18 PM10/4/07
to
> Ollessaan paikoillaan ja kytkettynä emolevyyn ja oheislaitteisiin
> alkuperäinen virtalähde inisee korkealla taajuudella, vaikka laite olisi
> sammutettu valikosta (fyysistä virtakytkintä ei siis ole). Virtalähde myös
> lämpenee selvästi arviolta n. 60 asteiseksi.


Eli siis koneen ollessa sammuksissa poweri on kättä polttavan kuuma ? Ja
tuolloin siis koneen tuulettimet, kiintolevyt yms ovat sammuksissa, näytölle
ei tule kuvaa, jne? Eli että windows / kone ei ole vain jossain
epämääräisessä lepotilassa, joka käyttäisi paljon sähköä?

Sinänsä Antecin virtalähteissä on ollut paljon konkkavikoja, joten en
pitäisi virtalähteen viallisuutta mitenkään mahdottomana. Omasta mielestäni
myös tuo virtalähteen lämpeneminen irroitettuna 40 asteeseen on selvä vian
merkki, jos oikeasti tarkoitit sitä, että virtalähteeseen ei ole kytketty
pc:n osia lainkaan vaan pelkkä seinästä tuleva virtajohto. Jos kaikki
laitteet ovat kytkettynä, niin sitten tosiaan emon standby-virrankulutus
voisi selittää lämpenemistä. Jotkut emot kun antavat virtaa myös kaikille
usb-laitteille myös sammuksissa ollessaan.

-Sami-


KK

unread,
Oct 5, 2007, 3:08:18 AM10/5/07
to

"Ari Laitinen" <news...@arisoft.fi> kirjoitti
viestissä:4705047f$0$3210$39db...@news.song.fi...

> KK wrote:
>
>> Toinen virtalähde toimii ko. emon ja oheislaitteiden kanssa
>> normaalisti, joten en usko niissä olevan vikaa.
>>
>> Kun otan ko. alkuperäisen SmartPowerin irti ja kytken sen
>> verkkovirtaan, se ei tietenkään inise ja lämpötila pysyy n. 40
>> asteessa.
>
> Miksi se ei silloin "tietenkään "inise?

Tuo oli tarkoitettu tukemaan sarkastisesti sitä mahdollisesti väärää
arkikomusta, että vaikka laitteessa olisikin ehkä satunnainen, joissain
oloissa esiintyvä vika, vikä ei yleensä testissä välttämättä toistu.
Tällöinhän myyjä, maahantuoja tai valmistaja toteaa testissään "ei vikaa",
ja palauttaa laitteen ennallaan ja pahimmassa tapauksessa laskuttaa
"tarkastuskuluja" useita kymppejä:-(

>
> Lämpeneminen ja ininä viittaa minusta suurehkoon stanby-tilan virtaan
> emolevyllä. Kokeilepa poweria toisen emolevyn kanssa.

Ei ole toista sopivaa emolevyä heti saatavilla, mutta palataan asiaan.

Jatkan muutenkin testejä: nyt virtalähde on ollut muutaman tunnin
verkkovirrassa irrotettuna muusta laitteistosta. Kylkeen kiinnitetty
lämpötila-anturi näyttää nyt 39,5 astetta, eli aika tarkka "käsikopelo"
mulla oli:-)

- k


KK

unread,
Oct 5, 2007, 5:09:42 AM10/5/07
to

"Ari Laitinen" <news...@arisoft.fi> kirjoitti
viestissä:4705047f$0$3210$39db...@news.song.fi...
> KK wrote:
>
>> Toinen virtalähde toimii ko. emon ja oheislaitteiden kanssa
>> normaalisti, joten en usko niissä olevan vikaa.
>>
>> Kun otan ko. alkuperäisen SmartPowerin irti ja kytken sen
>> verkkovirtaan, se ei tietenkään inise ja lämpötila pysyy n. 40
>> asteessa.
>
> Miksi se ei silloin "tietenkään "inise?

Tuo oli tarkoitettu tukemaan sarkastisesti sitä mahdollisesti väärää
arkikokemusta, että vaikka laitteessa olisikin ehkä satunnainen, joissain
oloissa esiintyvä vika, vika ei yleensä testissä välttämättä toistu.


Tällöinhän myyjä, maahantuoja tai valmistaja toteaa testissään "ei vikaa",
ja palauttaa laitteen ennallaan ja pahimmassa tapauksessa laskuttaa
"tarkastuskuluja" useita kymppejä:-(

>


> Lämpeneminen ja ininä viittaa minusta suurehkoon stanby-tilan virtaan
> emolevyllä. Kokeilepa poweria toisen emolevyn kanssa.

Ei ole toista sopivaa emolevyä heti saatavilla, mutta palataan asiaan.

Mikko Saukkoriipi

unread,
Oct 9, 2007, 5:24:27 AM10/9/07
to
Sami Setälä wrote:
>
> Sinänsä Antecin virtalähteissä on ollut paljon konkkavikoja, joten en
> pitäisi virtalähteen viallisuutta mitenkään mahdottomana. Omasta
> mielestäni myös tuo virtalähteen lämpeneminen irroitettuna 40 asteeseen
> on selvä vian merkki, jos oikeasti tarkoitit sitä, että virtalähteeseen
> ei ole kytketty pc:n osia lainkaan vaan pelkkä seinästä tuleva
> virtajohto. Jos kaikki laitteet ovat kytkettynä, niin sitten tosiaan
> emon standby-virrankulutus voisi selittää lämpenemistä. Jotkut emot kun
> antavat virtaa myös kaikille usb-laitteille myös sammuksissa ollessaan.
>

Eivätkös noi SmartPowerit olleet juuri niitä huonoimpia,
hajoamisprosentit 20 paikkeilla.

<http://www.behardware.com/news/8550/power-supply-failure-rate.html>

FatHam

unread,
Oct 9, 2007, 1:33:12 PM10/9/07
to Mikko Saukkoriipi
* Mikko Saukkoriipi:

> Eivätkös noi SmartPowerit olleet juuri niitä huonoimpia,
> hajoamisprosentit 20 paikkeilla.
>
> <http://www.behardware.com/news/8550/power-supply-failure-rate.html>

Itselläni Antecin Smartpower räjähti kuuluvasti ja runsaan savun kera.
Olin aivan varma, että koneesta ei olisi jäänyt yhtään ehjää
komponenttia tuon jälkeen jäljelle, mutta savun hälvettyä totesin
poweria lukuunottamatta kaiken muun - ihme kyllä - ehjäksi.

Mikko Saukkoriipi

unread,
Oct 10, 2007, 5:22:40 AM10/10/07
to

Pari kuukautta sitten työkoneen Smartpower vei mukanaan kaksi WD
Raptoria ja emon ja/tai prossan.

Aki Mannonen

unread,
Oct 10, 2007, 8:35:47 AM10/10/07
to
Mikko Saukkoriipi kirjoitti:


Näköjään omassa koneessa myös tuo smartpower. Jos siinä on tuollainen
tyyppivika niin pitää vaihtaa pikaisesti uuteen, koska koneessani on
paljon kallista erikoiskorttia mitä ei viitsisi hajottaa.

Mikäs noista olisi laadukkain merkki/malli? (450W)

Aki Mannonen

unread,
Oct 10, 2007, 8:43:31 AM10/10/07
to
Aki Mannonen kirjoitti:

> Mikäs noista olisi laadukkain merkki/malli? (450W)

Tuossa Mikon linkissä olikin näköjään jo vastaus tuohon.

> <http://www.behardware.com/news/8550/power-supply-failure-rate.html>

Eli pitänee ostaa Fortron...

Mikko Saukkoriipi

unread,
Oct 10, 2007, 8:54:00 AM10/10/07
to

Joo, Fortronin pitäisi olla hyvä vaihtoehto ilman turhia kikkailuja.
Itsellä on Corsairin HX520. Netissä myös puhuvat, että Antecit olisivat
nykyään Seasonicin valmistamia, joten laadun pitäisi olla parempi, mutta
pysyvät kyllä vielä boikotissa.

Aki Mannonen

unread,
Oct 10, 2007, 9:32:22 AM10/10/07
to
Mikko Saukkoriipi kirjoitti:


Tuo minun poweri on:
Antec Smartpower 350W
Model. SL350P with PFC

Tuo ei ole koskaan käynyt kuumana koska kotelon kansi on aina auki, eli
ei se välttämättä heti ole hajoamassa.

Ostin 5.11.2003 Antec Sonata Piano Black 380W -kotelon ja sen
alkuperäinen poweri hajosi alle vuodessa niin, että 5V -lähdön jännite
laski niin alas ettei kone käynnistynyt. Tuo nykyinen on siis jo kerran
takuuseen vaihdettu.

Pasi Pikkupeura

unread,
Oct 10, 2007, 9:48:37 AM10/10/07
to
"Aki Mannonen" kirjoitti:

> Ostin 5.11.2003 Antec Sonata Piano Black 380W -kotelon ja sen alkuperäinen
> poweri hajosi alle vuodessa niin, että 5V -lähdön jännite laski niin alas
> ettei kone käynnistynyt.

Ostin vastaavan noin vuotta myöhemmin, ja sen virtalähde päästi siitä
pari vuotta myöhemmin käyttösavut ulos. Koppa on kyllä nätti.


Aki Mannonen

unread,
Oct 10, 2007, 10:13:36 AM10/10/07
to
Mikko Saukkoriipi kirjoitti:

> Joo, Fortronin pitäisi olla hyvä vaihtoehto ilman turhia kikkailuja.

Tuollainen tuli tilattua:
http://www.pixmania.com/fi/fi/583925/art/fortron/pc-virtalahde-saga-450-w.html?itag=6584

Message has been deleted

Aki Mannonen

unread,
Oct 10, 2007, 10:43:14 AM10/10/07
to
Mikko Saukkoriipi kirjoitti:

> Joo, Fortronin pitäisi olla hyvä vaihtoehto ilman turhia kikkailuja.

Tuollainen meni tilaukseen:
http://www.gtimikro.fi/catalog/product_info.php?products_id=435&language=fi

FatHam

unread,
Oct 10, 2007, 12:54:42 PM10/10/07
to Aki Mannonen
* Aki Mannonen:
> Eli pitänee ostaa Fortron...

Fortroniin päädyin minäkin, eikä sen hankkimisen jälkeen ole tarvinnut
poweriasioita enää miettiä.

Kari Asikainen

unread,
Oct 10, 2007, 3:56:39 PM10/10/07
to

Minulla sama laitos ostettuna myös tuossa 2003-2004 vaihteessa, kesti
vuoden ja sen jälkeen tussahti todella näyttävästi (löi lieskaa). Ihme
kyllä mitään muuta kuin poweri ja sulake ei hajonnut. Ja kämpän sai
tuulettaa melko huolella, se "palaneen elektroniikan haju" on karmea.
Samanlainen takuusta saatu vaihtolaite kestikin sitten tähän kesään asti
ja ostin Thermaltaken muista syistä vaikka se vaihtolaite pelasikin
vielä niin kuin pitääkin. Kotelo on nätti ja edelleen hyvin hiljainen
"kotirakentajan" koteloista ja siksi olenkin sen säilyttänyt edelleen
käytössä.

-ka

Ari Laitinen

unread,
Oct 11, 2007, 3:22:24 AM10/11/07
to
Mikko Saukkoriipi wrote:

> Pari kuukautta sitten työkoneen Smartpower vei mukanaan kaksi WD
> Raptoria ja emon ja/tai prossan.

Nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia että menee muutakin kuin pelkkä
poweri. Mutta kai Antecilta on lupa odottaa tällaistakin?


Ari Laitinen

unread,
Oct 11, 2007, 3:26:19 AM10/11/07
to

Minulla on ollut vaihdossa enemmän Frotroneja kuin Antecceja mutta niillä
onkin isompi markkinaosuus niiden ollessa esim. erään suuren merkin
vakioasennuskalustoa, jotka hajoilivat sitten ihan solkenaan.

Itse olen mieltänyt HEC merkkiset sähköisesti kestäviksi. Monesti niistä
vain on tietyssä mallisarjassa jumiutunut tuuletin. Tosin poweri on kestänyt
käyttöä ilman tuuletustakin oikein hyvin eikä ole hajonnut siitäkään :-)


Mikko Saukkoriipi

unread,
Oct 11, 2007, 7:16:38 AM10/11/07
to

Minulla Sonatan alkuperäinen Truepower 380 posahti samalla tyylillä pari
viikkoa oston jälkeen, tilalle tullut Smartpower 450 pari kuukautta sitten.

Mikko Saukkoriipi

unread,
Oct 11, 2007, 7:17:46 AM10/11/07
to

Taitaa olla suunnilleen samaa sarjaa kuin nykyään työkoneessa oleva
FSP500-60GLN.

Jani Markkanen

unread,
Oct 11, 2007, 10:35:15 AM10/11/07
to

Joitain vuosia sitten oli tavallista että Linkworld nimisen powerin hajottua
oli käytännössä kaikki entistä. Pelkästään itselleni tullut vastaan useita
kymmeniä tuollaisia.

Djp


--
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia että olen oikeassa.

Sami Setälä

unread,
Oct 11, 2007, 11:08:23 AM10/11/07
to
> Joitain vuosia sitten oli tavallista että Linkworld nimisen powerin
> hajottua
> oli käytännössä kaikki entistä. Pelkästään itselleni tullut vastaan useita
> kymmeniä tuollaisia.


Olikos tuo se joka päästi täyden verkkojännitteen suoraan
pienjännitepiuhoihin? Töissä ainakin yksi kone taannoin alkoi savuta
korppuasemastaan kovasti jonkun tuollaisen kiinalaisen ei-FI-hyväksytyn
powerin petettyä... :)

-Sami-


Rami

unread,
Oct 13, 2007, 11:11:31 AM10/13/07
to

Jep, Nuo HEC:in tuulettimet on aikas surkeita, mutta helppo kyllä
korjata.
Itsellä kasi heciä, toinen vuodelta ikuisuus, tai vanhempi.

Rami

0 new messages