Piirilevyn valmistus

Tapio Miettinen

Muutama aika taaksepäin, taisi olla viime vuosituhannella teetin kaverilla piirilevyjä.
Tarvitsen muutaman lisää, mutta kaveri on luopunut harrastuksestaan ja hävittänyt kaikki ko.työssä tarvittavat tavarat.
Onko tietoa harrastajasta joka valmistaisi muutaman yksipuoleisen piirilevyn kooltaan noin 5 X 5 cm. Levyllä on 1 8 jalkainen ic-piiri, muutama diodi, kondensaattori jne. yhteensä 10 komponenttia.
Levystä löytyy piirustuksen valokopio komponettipuolen painatuksesta (ei ole tarpeen tehdä) sekä foliopuolelta. Reijät voin tuhertaa itse.
Tuote on suunniteltu minulle, joten valmistusoikeuksista ei tule ongelmaa.

Yhteyden minuun saa sähköpostitse: tapio.taps...@gmail.com tai puhelimella 0442892210

Juhani Varemo

> [...]
> foliopuolelta. Reijät voin tuhertaa itse. Tuote on suunniteltu minulle,
> joten valmistusoikeuksista ei tule ongelmaa.

Nykyisin maailmalta saa niin edullisesti laadukkaita levyjä että itse
tekeminen alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, kaikkein vaatimattomimpia
levyjä lukuun ottamatta.

Googleen 'cheap pcb' niin valinnanvaraa riittää.
Tuossa yksi vain esimerkin vuoksi, en tiedä tuosta muuta. En ole itse
käyttänyt:

https://www.pcbway.com/pcb_prototype/

Varjopuolet noissa ovat

- toimitus saattaa jostain Schenzenistä kestää kauan vaikka tehtaalla
toimitaan nopeasti
- suunnittelu pitää tehdä sopivalla työkalulla ja oikeilla asetuksilla.
Pitää osata väistää aloittelijan tekniset karikot.

Mutta lopputuloksena levyjen laatu on sitten x 10 itse tehtyihin nähden.

Itse käytin aikoinaan Olimexia mutta ovat luopuneet tuosta palvelusta jo
aikoja sitten.

LM

Jos 5kpl 10*10cm levyä saa alta 20 euron, niin ei kannata paljon itse
tehdä.
https://pcbshopper.com/ vertailee hintoja. Viimeksi tilasin
https://jlcpcb.com/ Se on vielä kesken kun aattona tilasin.

https://murobbs.muropaketti.com/ ja https://bbs.io-tech.fi/ Ovat
nykyään paljon aktiivisempia kuin tämä.

Frank

LM kirjoitti 3.1.2021 klo 1.51:

> https://murobbs.muropaketti.com/ ja https://bbs.io-tech.fi/ Ovat
> nykyään paljon aktiivisempia kuin tämä.

Nuo sivustot voisivat laittaa ne nyyssittimessä toimimaan, rss:ssä
olisi kehitettävää. Kaikki selain jutut on yksinkertaisesti ajantuhlausta.

Jotenkin epäilen ettei ne iotechin juniorit tiedä edes sen homman
etuja. Kuka helvetti jaksaa pitkää vääntöä tehdä nuilla. Joo jotkut
kyllä mutta ei.

LM

Sisältö kai on tärkein
sci.electronics.design