TV osto edessä

Asko

Pitkästä aikaa pitäisi ostaa TV. Ei ole älytelkkareista vielä
minkäänlaista käyttökokemusta.

Onko kukaan hiljattain vertaillut LG:n, Samsungin ja Philipsin
käyttöliittymiä, missä niistä on selkein ohjelmaopas?
Hidasteleeko/bugittaako käyttöliittymä, vai toimiiko ajatuksen nopeudella?

Sijoituspaikan leveys max. 120 cm, joten valinta taitaa osua 50"
ruutuun. Sijoituspaikka on kohtuullisen hämärä ja kovin laajaa
katselukulmaakaan en kaipaa, joten ymmärtääkseni VA-paneeli olisi
parempi kuin IPS.

Tähän kakkostelkkariin ajattelin käyttää max. 400,- eur, niin ihan
viimosen päälle älytoimintoja tai OLED paneelia en haikaile. Lähinnä
tarkoitus nyt tutustua käyttöliittymään ja ostaa sitten vuoden päästä
ykköstelkkariksi ehkä jopa OLED paneeli, jos niiden hinnat riittävästi
halpenee siihen mennessä jos/kun DVB-T pimenee.

Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona:
https://verk.com/kfxck

Piipahdin Verkkokaupassa nopeasti työasioissa viikko sitten, niin en
ehtinyt kuin kävellä TV-osaston läpi. Kaikissa pyöri joku demokuva ja
kaukosäätimet oli visusti piilossa. Kaukosäätimen saa varmaan myyjältä
nähtäväksi, mutta toimiiko EPG ja näkyykö ilmaiskanavat, vai ainoastaan
tuo demokuva?

-Asko

Don Joguvuan

Ei nyt kauheita kokemuksia, mutta vanhemmillani on joku viitisen vuotta
vanha äly-LG uusimpine ohjelmistoineen. Netin kanssa vaikuttaa olevan
täysin käyttökelvoton, kun jumitteli tämän tästä. Tuttavalla oli uudempi
LG, mutta jumiin iski sekin aina välillä. Että hieman sellainen
jumahteleva kuva LG:stä jäänyt, ei kyllä tietoa muista. Eikös siinä
OLEDissa ollut vaarana pikseleiden kiinnipalaminen, itse en ehkä
sellaista laittaisi.

Harri K

Mistään kovin tuoreista laitteista ei ole kokemusta, mutta Samsungin
laitteista on päällimmäisenä jäänyt mieleen tahmainen käyttöliittymä.

-harri

Asko

On 26.2.2019 19:52, Harri K wrote:
> Mistään kovin tuoreista laitteista ei ole kokemusta, mutta Samsungin
> laitteista on päällimmäisenä jäänyt mieleen tahmainen käyttöliittymä.

Ostin tuon LG:n. Onhan siinä kivasti Areena, Ruutu ja Katsomo
sisäänrakennettuna, mutta ihan perus "lineaarilähetyksen" katselu ei
nostattanut minkäänlaista "vau" tunnetta.

10 vuotta vanhempi Mediaportal osaa esim. ajansiirron paljon
jouhevammin. Aika köyhältä tuntuu tuo LG:n 16x kelausnopeus, kun olen
tottunut Mediaportalin progressiiviseen aikahyppyyn, eli:
1. Painallus hyppää 15 sek
2. Painallus heti perään, niin hyppääkin 30 sek
3. Painallus heti perään, niin hyppääkin 1 min
4. Painallus heti perään, niin hyppääkin 3 min
5. Painallus heti perään, niin hyppääkin 5 min
6. Painallus heti perään, niin hyppääkin 15 min
7. Painallus heti perään, niin hyppääkin 30 min
8. Painallus heti perään, niin hyppääkin 60 min

Kun mainostauko yleensä kestää just sen 3 - 5 min, niin mielummin hypin
progressiivisesti muutamilla painalluksilla, kuin vahdin silmä tarkkana
kuvakelausta. Mediaportal myös jatkaa toistoa tuollaisen aikahypyn
jälkeen HETI, eikä vasta 1 - 2 sek mietittyään. LG:ssä timeshiftin pause
ja play toiminnotkin tapahtuu ehkä sekunnin viiveellä.

Joskus on ollut tarve kelata vaikka kahden tunnin leffa takaisin alkuun,
jos haluan tsekata jotain alkuteksteistä tms. Tuo on jo lähes mahdotonta
LG:llä (tai no onnistuuhan se jos jaksaa odotella 16x kelausta 8
minuuttia). En myöskään nähnyt LG:ssä asetusta, että montako tuntia
haluan sen puskuroivan timeshift puskuriin. Toivottavasti se nyt edes
tuon pari tuntia tallentaa.

Jos avaa EPG-ohjelmaoppaan, niin taustalla pyörivän TV-ohjelman kuva ja
ääni pätkäisee LG:ssä pariksi sekunniksi, mutta palautuu toki sitten
pikkukuvaksi EPG:n ylänurkkaan kunhan se "joskus" jaksaa aueta. Jos olen
laittanut töpselin seinään puoli tuntia sitten, katsonut TV1 uutiset ja
menen EPG:hen, niin siellä näkyy ainoastaan Ylen kanavien ohjelmatiedot.
:( Vaatiiko tuokin tuplavirittimen, että EPG olisi aina täydellinen?
Eikö LG osaa niitä netistäkään hakea? Myöskään juuri äsken loppuneen
ohjelman tietoja ei voi EPG:stä enää katsoa, se kun näyttää vain
tulevaisuuteen, eikä menneisyyteen. :(

10-vuotias Mediaportal avaa EPG:n yskimättä ja näyttää aina kaikkien
kanavien ohjelmatiedot, vieläpä niin että eri genren ohjelmat eri
taustaväreillä.

Jos tuo ykköstelkkarikin täytyy vuoden päästä uusia, niin taidan kyllä
mielummin ottaa MediaPortalin, kuin mitään älytöntätelkkaria. Mistähän
sais ihan pelkän 65" OLED näytön halvalla, ilman kaukosäädintä tai
mitään muitakaan turhia toimintoja?

-Asko

Harri K

Telkkareihin sisäänrakennetut mediatoiminnot on ilmeisesti toteutettu
melko kustannustehokkaasti. Ehkä näyttö ja erillinen toistolaite on
helpoin tapa saada haluamansa toiminnot. Laitteiston päivitys olisi myös
edullisempaa, kun ei tarvitsisi uusia koko laitteistoa kerralla.

Mediaportalilla tarkoitat ilmeisesti PC:lle asennettavaa
mediaohjelmistoa? Näytti mielenkiintoiselta. Mitenkähän sen kautta
onnistuu esim. Elisa viihteen IPTV -lähetyksien katselu?

Meidän taloudessa ei TV:n viritintä käytetä lähes koskaan. Elisan
viihdeboksi on ollut nyt muutaman kuukauden kytkettynä, mutta 90% ajasta
TV:n katseluun käytetään vanhasta tottumuksesta Divisionin yli 10 vuotta
vanhaa digiboksia. Aikeissa on ollut myös HTPC:n käyttöönotto Kodi
-mediaohjelmistolla, mutta ohjelmiston asennus on jäänyt koska kovin
suurta tarvetta sille ei ole ollut. Ne harvat leffat mitä tietokoneelta
ehtii katsoa pystyy kyllä katsomaan myös Media Player Classicilla.
Tuossa Elisan mediaboksissa on kätevä tapa siirtyä tallenteessa; kaken
numeronäppäimet hyppäävät vastaavan minuuttimäärän eteenpäin.
Mainostauoista selviää parilla-kolmella näppäimen painalluksella eikä
viivettä toistossa juurikaan ole.

-harri

Asko

On 13.3.2019 22:05, Harri K wrote:
> Mediaportalilla tarkoitat ilmeisesti PC:lle asennettavaa
> mediaohjelmistoa? Näytti mielenkiintoiselta. Mitenkähän sen kautta
> onnistuu esim. Elisa viihteen IPTV -lähetyksien katselu?

Jep, tämä open source projekti:
https://www.team-mediaportal.com/
...tuosta softasta mulla on joku 10 vuotta vanha versio,
joka pyörii v. 2007 ostetussa WinXP koneessa. Kerran olen kovalevyn
vaihtanut, mutta mitään muita päivityksiä tai säätöjä ei ole tarvinut.

Saa tuohon jotain pluginejä, mutta en tiedä onko minkä verran
suomalaisia koodinikkareita jotka olisi Elisa Viihteen siihen taikonut.
Veikkaanpa, ettei Elisa taida sitä sallia.

> [...]
> viihdeboksi on ollut nyt muutaman kuukauden kytkettynä, mutta 90% ajasta
> TV:n katseluun käytetään vanhasta tottumuksesta Divisionin yli 10 vuotta

Elisan boksia olen harkinnut, mutta täällä maaseudun 4G-yhteyksillä en
koe IPTV:tä riittävän luotettavaksi, vaan otan signaalin mielummin
tuosta 30 km päässä olevasta TV-lähetinmastosta.

Kunnollinen (10 vuotias) HTPC tuplavirittimillä on tarjonnut kaiken mitä
kaipaan - paitsi Ylen kanavilla ei tekstitys toimi.

Lähinnä meillä käytetään tuota Mediaportalia TV:n katseluun, mutta onhan
se ihan kätevää, kun samalla kaukosäätimellä hoituu myös lomakuvien
esittely PC:n kovalevyltä ja DVD-levyjen katselu.

> [...]
> numeronäppäimet hyppäävät vastaavan minuuttimäärän eteenpäin.
> Mainostauoista selviää parilla-kolmella näppäimen painalluksella eikä

Pääseekö myös 1 - 9 minuuttia taaksepäin?

Vielä pitää Mediaportalia kehua, että jos ryhdyn katsomaan parin tunnin
leffaa, mutta puolivälissä tuleekin jotain tärkempää tekemistä, niin
voin valita "Tallenna nyt katseltava ohjelma" ja se tallentaa sen sitten
sieltä alusta alkaen (kaivaa alkuleffan ajansiirto puskurista) ja
lopettaa tallennuksen sitten kun ohjelma päättyy (kaivaa kellonajan EPGstä).

LG:n älytv toimii kuten 80-luvun VHS-nauhuri. Tallennus alkaa keskeltä
leffaa, silloin kun painan REC ja sen jälkeen mun pitää itse kertoa,
montako minuuttia siitä eteenpäin haluan tallentaa. :(

Jos vuoden päästä pitää ykköstelkkarikin päivittää DVB-T2 aikakauteen,
niin valinta tuskin tulee olemaan LG.

-Asko

Harri K

On 14.3.2019 18:36, Asko wrote:
> [...]
> suomalaisia koodinikkareita jotka olisi Elisa Viihteen siihen taikonut.
> Veikkaanpa, ettei Elisa taida sitä sallia.

Eli tarvitsee todennäköisesti virittimen. Minulle riittäisi
periaatteessa helppokäyttöinen mediasoitin. Oli tarkoitus laittaa KODI,
mutta nyt tuli varteenotettava kilpailija.

> [...]
>
> Kunnollinen (10 vuotias) HTPC tuplavirittimillä on tarjonnut kaiken mitä
> kaipaan - paitsi Ylen kanavilla ei tekstitys toimi.

Ylen katsojan paras kaveri on Flickfetch, jolla saa Areenasta löytyvät
ohjelmat talteen teksteineen. Ei toimi enää XP:ssä tosin.

> Lähinnä meillä käytetään tuota Mediaportalia TV:n katseluun, mutta onhan
> se ihan kätevää, kun samalla kaukosäätimellä hoituu myös lomakuvien
> esittely PC:n kovalevyltä ja DVD-levyjen katselu.

Elisan boksissa on myös Youtube-client mutta siinä on jonkin verran
bugeja. Esim. yritys siirtyä pitkässä videossa eteenpäin jumittaa
helposti koko laitteen.

> [...]
> sieltä alusta alkaen (kaivaa alkuleffan ajansiirto puskurista) ja
> lopettaa tallennuksen sitten kun ohjelma päättyy (kaivaa kellonajan

Taaksepäin siirtyminen ei ole lähellekään yhtä sujuvaa. Jonkinlainen
pikakelaus on, mutta ei liikkuvaa kuvaa vaan pysäytyskuvia nopeassa
tahdissa. "Kelaus" meneekin yleensä pitkäksi.
Elisa tallettaa ohjelmat alusta, mutta alkuun tulee aina pitkä pätkä
edellistä ohjelmaa.
Vanhasta perus-digiboksista löytyvää kirjanmerkki-toimintoa olen
kaivannut Elisaan. Elisa kyllä muistaa kohdan johon edellisellä
katselukerralla jäi, mutta unohtaa sen jos joku muu katsoo ohjelmaa välillä.

> LG:n älytv toimii kuten 80-luvun VHS-nauhuri. Tallennus alkaa keskeltä
> leffaa, silloin kun painan REC ja sen jälkeen mun pitää itse kertoa,
> montako minuuttia siitä eteenpäin haluan tallentaa. :(

Oho. Luulisi digiaikana tallentimen tunnistavan itse milloin ohjelma loppuu.

> Jos vuoden päästä pitää ykköstelkkarikin päivittää DVB-T2 aikakauteen,
> niin valinta tuskin tulee olemaan LG.

Hankalaa kun on paljon ominaisuuksia ahdettu samaan pakettiin. Aina
tuntuu olevan joku osa, jonka toimintalogiikka ei ole järkevä.

-harri

Näsä

Kautta aikain on myynnissä ollut ns. yhdistelmälaitteita,
tähän päivään mennessä niistä ei ole tullut, toimivia myyntimenestyksiä.
Akka+anoppi, lusikka/haarukka, televisio ja netti.