Autotallin parantelua

Asko

Kokeillaanpas, vieläkö täältä löytyy elämää.

Mulla on kaukosäätimellä avautuva autotallin ovi. Siinä ovimoottorin
kotelossa on E27 kantainen hehkulamppu, joka antaa valoa talliin 1 min
ajan aina oven avaamisen/sulkemisen yhteydessä.

Tavoitteena olisi ensinnäkin lisätä 230 V valaisinten määrää, mutta
siinä E27 kannassa lukee "max. 50 W". Mulla olisi jo katossa valmiina
about 500 W LED-valaisimia, ihan mieluusti syöttäisin niille kaikille
sähköä aina oven avautuessa. Voisihan sinne kattoon yhden radionkin
ripustaa, niin ei tarvi aina jäädä autoon istumaan, jos siellä on just
joku kiinnostava tarina tulossa.

Toisena tavoitteena olisi pitää ne valot vähän pidempään päällä kuin tuo
minuutin kestoinen "ohjauspulssi". Jos pitää "kovakoodata", niin esim.
10 min, mutta tietysti joku säätöpotikka olisi kiva, jos mieli joskus
muuttuukin.

Joku relehän tähän tarvitaan, mutta millainen? Ei tullut mieleen muita
hakusanoja kuin "pitorele" mutta sillä ei oikein löydy tarjontaa
kotimaisista kaupoista.

Myös vinkit "adapteripiuhasta" E27-kannan ja MMJ-kytkentärasian välille
kiinnostavat. Ei tarvisi siitä ovimoottoria lopullisesti rikkoa.

-Asko

Juhani Varemo

Asko wrote:

> [...]
>
> Myös vinkit "adapteripiuhasta" E27-kannan ja MMJ-kytkentärasian välille
> kiinnostavat. Ei tarvisi siitä ovimoottoria lopullisesti rikkoa.

Mikä tahansa sopiva aikarele... mulla on aina Omronin H3CR-A tyyppiä
hyllyssä, koska sen saa aina tarpeen taipumaan useimpiin kuviteltavissa
oleviin toimintamoodeihin.

http://www.ia.omron.com/support/guide/19/introduction.html

Matti Lehtiniemi

> [...]
> minuutin kestoinen "ohjauspulssi". Jos pitää "kovakoodata", niin esim.
> 10 min, mutta tietysti joku säätöpotikka olisi kiva, jos mieli joskus

Ajastimiahan on tehty 555 -piirillä.
Itse olen hurahtanut sellaisseen verkkokauppaan kuin banggood.com

Tuosta saisi vaikka 1.20 eurolla 10 kappaletta:

https://www.banggood.com/10pcs-NE555-NE555P-NE555N-555-Timers-DIP-8-TEXAS-p-1069802.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

50 kappaletta on vähän yli 3 euroa.

5 voltin logiikka, oliko se nyt TTL. Semmoiseen löytyy paljon rele-ohjaimia.

Matti

Tauno Voipio

Vähän suurempi jännitetoleranssi: käyttöjännitealue 4,5 - 16V.

--

-TV

Matti Lehtiniemi

> Vähän suurempi jännitetoleranssi: käyttöjännitealue 4,5 - 16V.

Tuosta löytyisi suoraan tähän ongelmaan:
1.76 euroa:

https://www.banggood.com/Delay-Timer-Switch-Adjustable-0-10sec-With-NE555-Electrical-Input-12V-10A-p-907709.html?rmmds=detail-left-hotproducts__2&cur_warehouse=CN

Timing from Microseconds to HOURS
Simple Circuitry
Precision Pulse Generation / Timing,
FMAX = 500 KHz
Use a single 4 to 16 VDC supply
Excellent temperature stability 0.005% / °C
Adjustable Duty Cycle
Countless Application and Information Sources

Itse ostin tälläisen:

https://www.banggood.com/UNO-R3-ATmega328P-Development-Board-For-Arduino-No-Cable-p-964163.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Hämmästyttävää kun laitteessa on enemmän tehoja kuin Commodore 64 :sessa.
20 megahertsiä, yhden kellojakson lukujen kertomis-piiri.
Siinä on lisäksi COM- piiri kommunikointia varten.
Kytkin sen QB64 QBAsiciin omia tarkoituksiani varten.Luonnollisesti myös
normaali Arduino-ohjelmointisovellus toimii.
Kaikki tämä 3.44 eurolla.

Otto J. Makela

Asko <as...@noname.invalid> wrote:

> Joku relehän tähän tarvitaan, mutta millainen? Ei tullut mieleen muita
> hakusanoja kuin "pitorele" mutta sillä ei oikein löydy tarjontaa
> kotimaisista kaupoista.

Tyypillisesti tällainen on kytkentä, jonka sähkäri tekee. Kannattaa
muistaa että jos jokin menee pahasti pieleen, vakuutusyhtiö saattaa
tulla kysymään kuka teki kytkennät.

Uskottavalta tuntuisi pieni kotelo, jossa on sisällä kyseisen
autotallimoottorin lampun ohjauksella vetävä rele jolla tallin
LED-valoja voidaan tuoksi minuutiksi ohjata päälle varsinaisen
valokytkimen "ohi".

> Myös vinkit "adapteripiuhasta" E27-kannan ja MMJ-kytkentärasian
> välille kiinnostavat. Ei tarvisi siitä ovimoottoria lopullisesti
> rikkoa.

Tämän tapainen voisi olla järkevä ratkaisu (tosin en tiedä onko koko
E27-ratkaisu periaatteessa hyväksytty Suomessa käytettäväksi) niin ei
tarvitsisi laitteen rakenteeseen kajota:

https://www.aliexpress.com/item/E27-Lamp-Base-Extension-Lamp-Holder-Converter-Adapter-To-AC-Power-Source-Wire-Connector-Plastic-Copper/32831020735.html

Ei olisi myöskään mitenkään yllättävää että kyseisessä autotallioven
moottorissa olisi valmiit kytkentäpisteet tähän tarkoitukseen, jolloin
adapteria ei tarvittaisi. Jälleen kerran, sähkäri.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Ismo Salonen

Melko varma olen että on kielletty, ainakin aikoinaan "edisoonari"
kiellettiin. Sen avulla sai E27 kannasta pistorasian. Eiköhän sen
moottorin johto mene johonkin ohjausboxiin jiosta saa sitten ihan
normallilla verkkojännitteellä toimvan aikareleen kytkettyä. Tulisi edes
jotenkuten turvallinen ja määräyksiä noudatteleva kytkentä. Releille
tietenkin oma kotelointi ja sulakekin olisi hyvä olla ettei sen lampun
poksahtaminen pysäytä moottoria ikävääb paikkaan.

ismo

Matti Lehtiniemi

> about 500 W LED-valaisimia, ihan mieluusti syöttäisin niille kaikille
> sähköä aina oven avautuessa. Voisihan sinne kattoon yhden radionkin

Tuli vielä sellainen mieleen että meillä on landella liiketunnistimella
varustettu lamppu ulkona.Kun ihminen kävelee kohti ovea niin valot
syttyvät terassilla.
Jos tuollaisen laittaisi autotalliin, niin valot syttyisivät kun auto
menee talliin.
Tällöin Asko saisi kokonaan eriytettyä valot ovenavaajasta omaksi
systeemikseen.

Tarvitaanko sähkäriä ,sehän taitaa olla tässä rahakysymys.Tietysti
tarvittaisiin, jos sellaisen palkkaaminen olisi halpaa.
Jos alkaa 230 voltin kanssa pelaamaan, niin pitää ainakin tietää mitkä
on vaihe, nolla ja maa -johdot.

Olisi varmaan hyvä tietää myös, minkä paksuista johtoa antaa releelle.P
= UI ,eli 500 wattia LED-valaistusta on about 2 ampeeria.

10 ampeeria tarvitsee 1.5 millin johdon, 16 ampeeria 2.5 milliä.

Miten muuten , jos ostaisin Banggood.com ista 30 eurolla 3000 Watin
invertterin, joka käyttää 12 voltin jännitettä.Äkkiä laskettuna noin 300
ampeeria pahimmillaan .Kuinka paksun pitää johdon olla akkuun ?

https://www.banggood.com/3000W4000W-DC12V24V-to-AC220V-Solar-Power-Inverter-Charger-LED-Pure-Sine-Wave-Converter-p-1259681.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN

Matti

MStr

On 29.5.2018 19:42, Asko wrote:

> [...]
> kotelossa on E27 kantainen hehkulamppu, joka antaa valoa talliin 1 min
> ajan aina oven avaamisen/sulkemisen yhteydessä.

Minulla on E14 kantainen lamppu joka simahtaa kerran kuussa. Tosi
ärsyttävää.

> [...]
> sähköä aina oven avautuessa. Voisihan sinne kattoon yhden radionkin
> ripustaa, niin ei tarvi aina jäädä autoon istumaan, jos siellä on just

500W ledejä? Huh. Minulla on kaksi 66W nauhaa ja en todellakaan kaipaa
enempää valoa.

Minä laittaisin valo- ja liiketunnistuksen, eli kun ovimoottorin
sytyttämä valo syttyy niin syttyvät myös loput, ja jäävät palamaan
liiketunnistimien havaitessa liikettä.

> Joku relehän tähän tarvitaan, mutta millainen? Ei tullut mieleen muita
> hakusanoja kuin "pitorele" mutta sillä ei oikein löydy tarjontaa
> kotimaisista kaupoista.

Olisiko paikallinen sähköasennuksia tekevä firma oikea paikka kysellä
neuvoja jos tuolla linjalla ollaan?

> Myös vinkit "adapteripiuhasta" E27-kannan ja MMJ-kytkentärasian välille
> kiinnostavat. Ei tarvisi siitä ovimoottoria lopullisesti rikkoa.

Ei noin.

++MStr

Asko

On 30.5.2018 17:50, Matti Lehtiniemi wrote:
> Jos tuollaisen laittaisi autotalliin, niin valot syttyisivät kun auto
> menee talliin.
> Tällöin Asko saisi kokonaan eriytettyä valot ovenavaajasta omaksi
> systeemikseen.

Toki autotallin ulkoseinässä on jo liiketunnistin, joka sytyttää
kymmenkunta valaisinta rakennuksen sisä- ja ulkopuolella n. 15 minuutiksi.

Lisäksi on tavallinen valokatkaisin, jolla saan ne samat kulkuvalot
pysyvästi päälle. Jos on vaikka vieraita tulossa, niin heidän ei tarvi
tulla pimeään pihaan.

Lisäksi on sulake, jolla saan ne kulkuvalot kesäksi pysyvästi pois
päältä. En tosin ole tänä kesänä vielä sammuttanut, tarviihan ne
peuratkin yöllä valoa. :)

Ongelma on se, että kun pimeänä talviaamuna lähden kotiovesta ulos ja
autotallin ovi on jo aukeamassa, niin se tallihan on säkkipimeä, kunnes
pääsen riittävän lähelle liiketunnistinta. Jos valot syttyisivät
ovimoottorin ohjaamana, ne toimisivat paremmin lähestymisvaloina.

Toinen ongelma on se, että syksyisin ja keväisin on muutaman viikon
jaksot, jolloin ulkona on liian valoisaa, eli liiketunnistin ei sytytä
valoja. On kuitenkin sen verran pilvistä ja hämärää, että sisällä
autotallissa tuntuu hämärältä. Jos ovimoottori pakottaisi valot päälle
aina 10 minuutiksi, tämäkin ongelma ratkeaisi.

> Miten muuten , jos ostaisin Banggood.com ista 30 eurolla 3000 Watin
> invertterin, joka käyttää 12 voltin jännitettä.Äkkiä laskettuna noin 300
> ampeeria pahimmillaan .Kuinka paksun pitää johdon olla akkuun ?

Peukalon paksuinen. :)

https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/

-Asko

Asko

On 30.5.2018 19:18, MStr wrote:
> 500W ledejä? Huh. Minulla on kaksi 66W nauhaa ja en todellakaan kaipaa
> enempää valoa.

No ehkä niitä ei ihan noin paljoa vielä ole. Ilmoitin tuon 500 W sillä
ajatuksella, että siinä on vähän kasvun varaa.

Jos nyt oikein muistan, niin kulkuvaloja (18W E27-valaisin) on
ulkoseinissä 6 kpl ja sisällä tallissa 5 kpl, yhteensä siis 198 W.

Lisäksi on työvaloina 2x18W LED-putkivalaisimia 8 kpl, yhteensä 288 W.
Kyllä noilla näkee marraskuussakin ihan kivasti renkaanvaihdon tehdä.

-Asko

MStr

On 1.6.2018 22:36, Asko wrote:

> [...]
> pääsen riittävän lähelle liiketunnistinta. Jos valot syttyisivät
> ovimoottorin ohjaamana, ne toimisivat paremmin lähestymisvaloina.

Olisit ostanut sellaisen auton jossa on saapumisvalo kun napauttaa
kauko-ohjainta.
Minulla taitaa olla kaikissa ulkona olevissa liiketunnistimissa sekä
valoisuuden säätö että liikeherkkyyden säätö, joten niiden avulla voi
lähestyä valoisassa autotallia ovea avaamattakin.

> Peukalon paksuinen. :)
>
> https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/

Minun peukalo ei riitä.

++MStr

Asko

On 8.6.2018 18:54, MStr wrote:
> Olisit ostanut sellaisen auton jossa on saapumisvalo kun napauttaa
> kauko-ohjainta.

Missä autossa ne oikeasti valaisee piha-alueen jäätikköä auton takana 10
m matkalta riittävästi? Tai jos peruuttaisin auton talliin, niin auton
ajovalot loistaisivat suoraan silmille, kun lähestyn tallissa odottavaa
autoa?

Toki omassa Opelissakin on lähestymisvalot, mutta olen ne disabloinut
tarpeettomina. Enemmän on hyötyä itsestään syttyvästä sisävalosta, kuin
silmiä häikäisevistä ajovaloista.

-Asko

MStr

On 12.6.2018 17:26, Asko wrote:

> Tai jos peruuttaisin auton talliin,

Miksi et peruuta autoa talliin? Siis muusta syystä kuin, että rakensit
väärin ja sinne ei pysty peruuttamaan.
En ole ikinä tykännyt ajaa autoa talliin tai edes katokseen. Toisaalta
eihän sitä koskaan tiedä koska kotiin tuleminen on jotenkin kiireempää
kuin lähteminen.

> Toki omassa Opelissakin on lähestymisvalot, mutta olen ne disabloinut
> tarpeettomina.

Niimpä tietysti.

++MStr

Asko

On 13.6.2018 19:24, MStr wrote:
> Miksi et peruuta autoa talliin?

Takakonttia on helpompi käyttää autotallin oviaukolla, kuin autotallin
takaseinällä. Vaikka kotiin saapuessa on kontti tyhjä, niin ikinä ei voi
tietää koska tulee seuraava ajoon lähtö ja mitä sille reissulle
tarvitaan mukaan. Tai, jos tiedän lähteväni seuraavalle reissulle jo
puolen tunnin päästä, niin en edes laita autoa talliin, ellei ole tarve
suojautua helteeltä tai lumisateelta.

Siis muusta syystä kuin, että rakensit
> väärin ja sinne ei pysty peruuttamaan.

Kyllä pihassa on tilaa pyöritellä useampaakin autoa miten päin vaan.
Talliin saapuessa tai lähtiessä pitää joka tapauksessa tehdä U-käännös.
Ikinä ei ole ollut niin kiire kumpaankaan suuntaan, että U-käännöksen
kestolla olisi mitään merkitystä.

Vaikka olenkin kohtuullisen hyvä peruuttaja, niin koen kuitenkin
autotallin sisään tähtäämisen helpommaksi keula edellä kuin
peruuttamalla. Miksi siis turhaan peruuttaisin sinne ahtaampaan
suuntaan, kun on mahdollisuus peruuttaa sinne väljempäänkin suuntaan?

-Asko

MStr

On 14.6.2018 21:04, Asko wrote:

> Takakonttia on helpompi käyttää autotallin oviaukolla, kuin autotallin
> takaseinällä.

Sattuiko tulemaan liian lyhyt talli? Minulla mahtuu farkku-octavian taka
luukku auki (ja auton editse mahtuu hyvin kulkemaan vaikka tallin ovi on
kiinni) ja takaseinällä on vielä 30cm syvä hylly.
Jos tavarat kontissa ovat tulossa tai menossa taloon niin auton saa
helposti oven eteen ja jos ne ovat "verstaalta", niin sinne on ovi
autotallin takaseinässä, eli ei tarvitse kanniskella auton ohitse.
Ostin vanhan talon, jossa joku on miettinyt arjen toimivuutta.

> Tai, jos tiedän lähteväni seuraavalle reissulle jo
> puolen tunnin päästä, niin en edes laita autoa talliin, ellei ole tarve
> suojautua helteeltä tai lumisateelta.

Siinä pihalla ei ne tallin oveen liitetyt saapumisvalot toimisi kuitenkaan.

> Kyllä pihassa on tilaa pyöritellä useampaakin autoa miten päin vaan.

Niin tietysti, sinun lapset ja vaimot ovat hyvin koulutettuja ja eivät
koskaan tule menemään yhdenkään peruuttavan ajoneuvon taakse... ja
vieraita ei teillä varmaan käy koskaan.
Ainakaan meillä ei tallissa ole satunnaisia kulkijoita joita tarvitsee
varoa sinne peruuttaessa.

> Talliin saapuessa tai lähtiessä pitää joka tapauksessa tehdä U-käännös.

Joten jostain syystä kannattaa jättää se käännös mahdollisimman myöhään?
Saapuessa näet ikkunoista koko alueen kun et ole siellä tallin
perukoilla peilien varassa ulos peruuttamaasa.

> Ikinä ei ole ollut niin kiire kumpaankaan suuntaan, että U-käännöksen
> kestolla olisi mitään merkitystä.

Saapuessa tiedät onko kiire vai ei (yleensä ei ole). Mutta et tiedä onko
seuraava lähtö kiireellinen vai ei. Jotenkin on jäänyt tuollainen
palomies-asenne itselle pysäköintiin niin veriin, että lähes
poikkeuksetta pysäköin niin, että lähteminen on mahdollisimman helppoa.

> [...]
> peruuttamalla. Miksi siis turhaan peruuttaisin sinne ahtaampaan
> suuntaan, kun on mahdollisuus peruuttaa sinne väljempäänkin suuntaan?

Aika jäännää. Moni kuvittelee tuolleen myös kauppojen parkkipaikoilla.
Oikeasti auton saa peruuttamalla sellaiseen ahtaaseen väliin jonne se ei
ajamalla mene. Kääntyvät pyörät kannattaa pitää mahdollisimman pitkään
siellä missä on tilaa.

++MStr

Asko

On 16.6.2018 19:11, MStr wrote:
> Sattuiko tulemaan liian lyhyt talli? Minulla mahtuu farkku-octavian taka
> luukku auki (ja auton editse mahtuu hyvin kulkemaan vaikka tallin ovi on
> kiinni) ja takaseinällä on vielä 30cm syvä hylly.

Sama juttu, paitsi mulla onkin 60 cm syvä työtaso. :-)

> [...]
> vieraita ei teillä varmaan käy koskaan.
> Ainakaan meillä ei tallissa ole satunnaisia kulkijoita joita tarvitsee

Jos lapset iloisina juoksevat töistä saapuvaa isukkia vastaan, niin
kyllä nuo meidän mukulat sillä samalla vauhdilla juoksevat helposti
sinne talliinkin. Tilaa kun on myös leveyssuunnassa. Tallin ovi
muistaakseni 5,5 m leveä.

> Joten jostain syystä kannattaa jättää se käännös mahdollisimman myöhään?
> Saapuessa näet ikkunoista koko alueen kun et ole siellä tallin
> perukoilla peilien varassa ulos peruuttamaasa.

Iltapäivällä töistä saapuessa on todennäköisempää, että niitä lapsia tai
vieraita juoksentelee pihalla, kuin aamutuimaan töihin lähtiessäni.
Aamulla tiedän, että muksut ovat sängyssä. Iltapäivällä en tiedä mistä
ne hyökkäisivät peruuttavan auton taakse, joten silloin on syytäkin
minimoida peruuttelut.

> Jotenkin on jäänyt tuollainen
> palomies-asenne itselle pysäköintiin niin veriin, että lähes
> poikkeuksetta pysäköin niin, että lähteminen on mahdollisimman helppoa.

Täältä maalta on joka paikkaan niin pitkät etäisyydet, että yks 20
sekunnin ylimääräinen peruutus ei siinä paljoa tunnu, vaikka oltais
lähdössä ambulanssia vastaan. Itseasiassa talviliukkailla etuvetonen
lähteekin tallista varmemmin ulos peruuttamalla kuin eteenpäin ajamalla,
koska tallin ovelta alkaa loiva ylämäki. Jos meinaa kiinni jäädä, voin
käydä ottamassa tallin kuivalta lattialta sen 5 metriä alkuvauhtia, jota
sinun taktiikallasi en voisi tehdä.

> [...]
> Oikeasti auton saa peruuttamalla sellaiseen ahtaaseen väliin jonne se ei
> ajamalla mene. Kääntyvät pyörät kannattaa pitää mahdollisimman pitkään

Yleisillä parkkipaikoilla minäkin mielummin peruutan ruutuun, koska
parkkipaikalle saavuttuani siellä vallitseva liikennetilanne on paremmin
tiedossani. Mutta mitä jos omilla pihoilla kumpikin peruuttaisimme ihan
kuten haluamme, ilman että niitä valintoja tarvii tämän enempää
perustella? Pihoja kun on niin kovin monen muotoisia, että niitä on
vaikea näin tekstimuodossa vertailla.

PS. Yhä edelleen odotan tuotekoodia ja hankintapaikkaa, mistä saisin
ketjun aloitusviestissä tiedustelemani "pitoreleen".

-Asko

Jouko Holopainen

On 29.05.2018 19:42, Asko wrote:
> Joku relehän tähän tarvitaan, mutta millainen? Ei tullut mieleen muita
> hakusanoja kuin "pitorele" mutta sillä ei oikein löydy tarjontaa
> kotimaisista kaupoista.

Mites olisi vaikka magneettikytkin siihen oveen? Joka etäohjaa
töpselirasiaa tai kiinteästi asennettua "rasiaa".

Esimerkiksi:
https://www.clasohlson.com/fi/Magneettikytkin-Nexa-LMST-606/36-4910
https://www.clasohlson.com/fi/Kaukokytkinsarja-Nexa-MYCR-3,-3-kpl/36-6902

Tuossa magneettikytkimessä on muutama eri aikavaihtoehto.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Juhani Varemo

> PS. Yhä edelleen odotan tuotekoodia ja hankintapaikkaa, mistä saisin
> ketjun aloitusviestissä tiedustelemani "pitoreleen".

Muistaakseni kerran jo yhden tyypin annoinkin. Hankintapaikkana mikä tahansa
automaatio- ja vahvasähköhiluja myyvä liike, nettikaupasta
asennusliikkeeseen... tarvitsee sitten asennuspaikasta riippuen
mahdollisesti vähän muutakin rekvisiittaa. Esim mahdollinen kanta
kiskoasennukseen keskukseen jos on pistokantamallinen rele (mukavampi
vaihtaa kun ukkonen on sen rikkonut...). Jos taas keskuksessa ei ole enää
tilaa niin lisäksi koteloa ym.

Aika- ja viivereleitä on maailma väärällään... lähin hankintapaikka riippuu
asuinpaikastasi. Jos homma ei ole ihan hanskassa niin paikka joka osaa
neuvoa ja valita on silloin pop.

Jos tuossa hankinnassa on jo ongelma, kannattaa jättää sähkärin hommaksi
niin hankinta kuin asennuskin.

Tuossa nyt yksi sadasta malliksi. Luultavasti tuon modeista joku täyttää
toiveesi sopivasti kytkettynä :-) Esim E tai G, en muista mitä tarkalleen
halusit.

https://tinyurl.com/y8as647k

Peruutteluun... jos linja on suora niin kovin ahtaaseen väliin ajan
mieluummin etuperin. Mutta jos pitää mennä 90 asteen kulman kautta niin
sitten ahtaaseen kääntyy tietenkin paremmin peruuttaen.

Asko

On 18.6.2018 8:54, Juhani Varemo wrote:
> Muistaakseni kerran jo yhden tyypin annoinkin. Hankintapaikkana mikä tahansa
> automaatio- ja vahvasähköhiluja myyvä liike, nettikaupasta
> asennusliikkeeseen...

Joo, siinä Omronin sivulla oli ihan hyvä peruskurssi aikareleistä, mutta
en silloin ehtinyt sitä kaivella varsinaisiin tuotteisiin asti.

> [...]
> toiveesi sopivasti kytkettynä :-) Esim E tai G, en muista mitä tarkalleen

Kyllähän tuossa tuo mode E täyttäisi toiveet. Ilmeisesti pitäis
sulakekin sitten vaihtaa 10A -> 8A. Täytyypä näyttää tuota tolle omalle
sähkömiehelle ja pohtia, jaksetaanko ryhtyä kaapeloimaan about 20 metriä
tämän pikku lisätoiminnon vuoksi.

-Asko

Asko

On 18.6.2018 8:28, Jouko Holopainen wrote:
> [...]
> https://www.clasohlson.com/fi/Kaukokytkinsarja-Nexa-MYCR-3,-3-kpl/36-6902
>
> Tuossa magneettikytkimessä on muutama eri aikavaihtoehto.

Ideana oikeastaan ihan hyvä. Valojen kytkentärasia on oven lähellä, niin
itseasiassa joku oven asentoa haisteleva mikrokytkin voisi riittää, eikä
olisi pitkä matka kaapeloida. Kyllä ne valot saa palaa aina kun ovi on
auki. Kesäksi sulake alas, jos alkaa turhauttamaan.

Tässäkin on tietysti se, että kytkin pitää olla oikeanlainen ja johonkin
fiksuun paikkaan asennettu, ettei rupea kipinöimään "puolikasta
kontaktia" talvellakaan.

-Asko

MStr

On 17.6.2018 20:14, Asko wrote:

> [...]
> koska tallin ovelta alkaa loiva ylämäki. Jos meinaa kiinni jäädä, voin
> käydä ottamassa tallin kuivalta lattialta sen 5 metriä alkuvauhtia, jota

Tallista ylämäki. OK. Hyvin rakennettu., Juuri niin en tekisi.

> PS. Yhä edelleen odotan tuotekoodia ja hankintapaikkaa, mistä saisin
> ketjun aloitusviestissä tiedustelemani "pitoreleen".

Minulla on liiketunnistin huolehtimassa tallin edustan valoista, ja
tallia ei tarvitse kauheasti lisävalaista jos sieltä on vain tarkoitus
lähteä autolla pois.

Sähkömiehesi varmaan tietää millaisen releen tulee asentamaan. Viiverele
tai aikarele voisi olla parempi hakusana. Molempia taitaa löytyyä
sähkönumeroluettelosta. Sen kanssa hakemaan kaupasta. Vaikka saahan
niitä suojajännitteelläkin
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/CGMONI48
Oliko sinulle toiveena 12v vai 24v ohjaus?

++MStr

MStr

On 18.6.2018 18:53, Asko wrote:

> [...]
> olisi pitkä matka kaapeloida. Kyllä ne valot saa palaa aina kun ovi on
> auki. Kesäksi sulake alas, jos alkaa turhauttamaan.

Sulaketta ei saisi käyttää virtakytkimenä, eli asennuta erillinen kytkin.
Olisiko toiminto liiketunnistimilla sittenkin parempi? Jos vielä laittaa
sellaisen jossa on hämäräkytkin, niin ei tarvitse syksyllä muistaa
sulakkeisiin koskea.

> Tässäkin on tietysti se, että kytkin pitää olla oikeanlainen ja johonkin
> fiksuun paikkaan asennettu, ettei rupea kipinöimään "puolikasta
> kontaktia" talvellakaan.

Kyllä sen autotallin voi polttaa monella tavalla.