Re: Korvasin loisteputken lediputkella

Otto J. Makela

Asko <as...@noname.invalid> wrote:

> [...]
> oikosulussa, joten laitoin koko setin reklamoitavien pinoon. Toinen
> valaisin meni lotolla oikein. Kolmas teki samanlaisen
> ritariässä-savuefektin, jonka jälkeen olen nyt oppinut, että
> LED-putken asentamisessa on huomioitava sen lisäksi, että tuo
> maitolasi tulee alaspäin, niin myös se että 230 V merkinnällä
> varustettu putken pää tulee sinne missä on sähkönsyöttö ja se putken
> pää missä ei ole mitään merkintöjä, tulee sinne missä ei ole mitään
> syöttöäkään. Liekö siinä olisi 12 V DC mahdollisuus, vai miten lie
> kytketty se putken toinen pää, mutta sitä pitää varoa kytkemästä

Ohjeistuksen totaalipaskuus tuntuu tällä alalla olevan luonnonlaki :-/

Tavallisimmin LED-putki on tarkoitettu korvaamaan rautakuristimella
toimiva loistelamppu ilman kytkentämuutoksia (paitsi joskus joutuu
ottamaan elektronisemman sytyttimen pois, korvaten sen oikosululla).

Vastaavaa loistelamppua ajetaan niin, että 0-230V tulee jompaan kumpaan
kannan piikkiin putken yli ja kuristin niihin kahteen yli jäävään
piikkiin. En vaivaudu tekemään tähän ASCII artia aiheesta, koska se
kuitenkin menee rikki ihmisillä joilla ei ole vakioleveyskirjasin, mutta
wikipediasta löytyy suoraan kuva jossa B on verkko:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/Fluorescent_Light.svg

Minulle tulee mieleen että putken valmistaja on tehnyt tämän
korvaamiseksi toiseen päähän putkea oikosulun ja toiseen päähän 230V
syötön, jolloin putki toimii aivan oikein kun sillä korvaa loistelampun.

Mikäli valaisinta ollaankin muokattu siten että 230V onkin valmiina
yhdessä kannassa kahden piikin välillä tuloksena on putki väärinpäin
laitettaessa savua, en kyllä tosin ymmärrä miksi putken LED:t tästä
tilanteesta hajoaisivat.

--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

John Smith

uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ

Asko

On 10.1.2018 15:18, Otto J. Makela wrote:
> Tavallisimmin LED-putki on tarkoitettu korvaamaan rautakuristimella
> toimiva loistelamppu ilman kytkentämuutoksia (paitsi joskus joutuu
> ottamaan elektronisemman sytyttimen pois, korvaten sen oikosululla).

Joo, samoja putkia kai käytetään vanhoissa loisteputkivalaisimissa sekä
ihan uusissa, alunperin LED-käyttöön suunnitelluissa valaisimissa. Toki
noita LED-valaisimia saa kiinteilläkin LEDeillä, jolloin pitää
vikaantumisen jälkeen ruuvata koko valaisinrunko irti ja vaihtaa uuteen.
Itse valitsin 120 cm LED-putkilla olevan valaisimen, niin on helpompi
vaihtaa ehjää standardiosaa tilalle sitä mukaa kun ne tuolla kylmän
kosteassa ulkorakennuksessa hajoilevat... toivottavasti ei kuitenkaan
ihan joka vuosi.

> Vastaavaa loistelamppua ajetaan niin, että 0-230V tulee jompaan kumpaan
> kannan piikkiin putken yli ja kuristin niihin kahteen yli jäävään
> piikkiin.

Kiitos, tuo oli mulle uutta tietoa. Kuulostaa loogiselta. Onkohan
tuollaisen vanhanaikaisen putken vierekkäiset piikit aina oikosulussa,
vai kulkeeko tuo kuristus sen kaasun läpi? Vai onko tuossa kuvassa
olevinaan joku hehkulanka piikkien välissä?

> Minulle tulee mieleen että putken valmistaja on tehnyt tämän
> korvaamiseksi toiseen päähän putkea oikosulun ja toiseen päähän 230V
> syötön, jolloin putki toimii aivan oikein kun sillä korvaa loistelampun.

Saattaa olla. En lähde omia putkiani enää mittailemaan, kun ne nyt toimivat.

> [...]
> yhdessä kannassa kahden piikin välillä tuloksena on putki väärinpäin
> laitettaessa savua, en kyllä tosin ymmärrä miksi putken LED:t tästä

Juuri noin nämä Bauhausista ostamani LED-rungot on kytketty. Valaisimen
sisään tulee MMJ-kaapeli sokeripalaan, josta menee nolla ja vaihe
lähimmälle kannalle vierekkäisiin pinneihin. Putken toiseen päähän ei
mene mitään kaapelointia, eikä valaisinrungossa muistaakseni ollut
mitään sokeripalaa ihmeellisempää elektroniikkaa - eli muuntaja yms.
elektroniikka on aina niissä LED-putkissa sisällä. Sen verran näyttävä
oli se ritariässäefekti ja kun putken päähänkin jäi pieni savujälki,
niin en uskaltanut enää kokeilla, että toimisiko ne putket oikein päin
asennettuina. Sain kaupasta puhuttua uudet, kun oli myyjänkin mielestä
aika surkea asennusohje paketissa mukana.

-Asko

Tauno Voipio

On 10.1.18 20:57, Asko wrote:

> [...]
> vai kulkeeko tuo kuristus sen kaasun läpi? Vai onko tuossa kuvassa
> olevinaan joku hehkulanka piikkien välissä?

Klassisessa loisteputkessa on kummassakin päässä hehkulanka
käynnistystä varten. Sytytin on kaasupurkausputki, jonka
syttymisjännite on suurempi kuin loisteputken palojännite.

Kun virta kytketään, niin se kulkee aluksi kuristimen läpi,
putken ensimmäisen pään hehkulangan läpi, sytyttimen läpi
ja putken toisen pään hehkulangan läpi. Sytytin johtaa, koska
putki ei vielä ole palamassa. Tässä vaiheessa putken päissä
näkyvät hehkujen kajot.

Kun putken päät ovat lämmenneet sen verran, että putken oma
purkaus syttyy, sytytin jää liian pienelle jännitteelle ja
lakkaa johtamasta ja hehkut sammuvat. Virta siis kulkee
kuristimen läpi putken ensimmäiseen päähän ja putken läpi.

--

-TV

Otto J. Makela

> [...]

> vai kulkeeko tuo kuristus sen kaasun läpi? Vai onko tuossa kuvassa
> olevinaan joku hehkulanka piikkien välissä?

Sanoin edellä tietenkin väärin "kuristin" kun piti sanoa sytytin.

Kuten Tauno jo selittikin, perinteisessä loisteputkessa on molemmissa
päissä piikkien välillä "hehkulanka" jotka syttymisvaiheessa ionisoi
putken sisällä olevaa kaasua virran kulkiessa niiden ja sytyttimen läpi.

Sitten kun putken kaasu alkaa johtaa sähköä riittävästi sytyin
katkaisee, hehkut sammuvat ja (kuristimen rajoittama) verkkovirta kulkee
putken päästä päähän ylläpitäen putken ionisaatiota sekä tuottaen sitä
varsinaista valoa.

John Smith

Otto J. Makela wrote:

> [...]
> katkaisee, hehkut sammuvat ja (kuristimen rajoittama) verkkovirta kulkee
> putken päästä päähän ylläpitäen putken ionisaatiota sekä tuottaen sitä

Tyylipuhdas selitys 👍

--
uʍop ǝpᴉs sᴉɥʇ