Apuva - Kugelfischer pätkii

Risto Salminen

Arwoisa raati!

Peijooni kun missasin Picknickin! Jouduin vierailemaan siis vain
katselijana kun vanha Pösöni (504 TI -72 - heh, nythän mä vasta hokasin
että TI onkin se vanha Tee-Itse) aloitti perjantaina kiukuttelun.

Autossa on mekaaninen Kugelfischerin ruisku (siis bensa) ja sen
ehjäämiseen kaipaisin vinkkejä. Löytyykö täältä asiantuntemusta ja hyviä
sekä halpoja neuvoja TI-korjaajalle?

Oireet:

Moottori käy erinomaisen nätisti kunnes yks-kaks saattaa sammua tai
jäädä juuri ja juuri vaivalloiselle joutokäynnille käymään. Sammuttuaan
käynnistyy miten sattuu - useimmiten oireiden jälkeen vaivalloisesti
usean starttauksen jälkeen kunnes taas yhtäkkiä alkaa käymään nätisti -
tai sitten ei.

Ongelmat ovat aina tulleet pienellä kuormalla, sekä kylmällä että
lämpimällä moottorilla. Bensapulaa auto ei pode, 140 km/h kulkee ilman
ongelmia (en tietenkään ole ajanut, mutta arvelisin...). Siirtopainetta
on jatkuvasti sen verran että suihkii reippaasti vielä paluuputkestakin
(painetta en kyllä vielä ehtinyt mittaamaan). Filtteri on likainen,
mutta ilmeisesti kuitenkin läpäisee riittävästi koska painetta piisaa
(eikä pode tehon puutetta). Niin, voihan toki olla että pumpulla olisi
huono sähkökontakti ja kävisi ajoittain... Epäilen kuitenkin että siinä
ei olisi ongelmia. Täytynee mitata sittenkin siirtopaine - min 2
bariako??

Tehty:

Rikastuksen lisääminen käsin ei auta käyntiin, katkoo samalla tavalla
kikkaili rikastuksen kanssa tai ei. Itse olen epäilyni kohdistamassa
pumpun mäntien takerteluun tai alipainesäätimen temppuiluun.

Vika tuntuu siltä, että se ei olisi tietyssä sylinterissä - niin, eihän
se muuten sammuisi. Eikös pumppuelementit ko. ruiskussa ole
sylinterikohtaiset? Oireet siis viittaisivat pumpun säätimiin...

Sytytyksen katkoja voisi tietysti arvella, mutta oireet eivät
todellakaan sovi siihen. Kärkiväli OK, tulpat ja johtimet kunnossa,
ensiöjohtimet kunnossa. Sitäpaitsi kokeilin kakistelun jälkeen
startatessani löysätä yhtä ruiskutusputkea eikä sieltä tuntunut tulevan
kunnolla bensiiniä. (Ei, en ajatellut polttaa sentään sitä!) Kertoisi
siis ruiskutuspaineen puutteesta.

Josko jollakin olisi kokemuksia Kugelfisherien kanssa touhuamisesta niin
mielellään kuulisin (tai lukisin!). Itselläni on kyllä varapumppu, mutta
enpä sitä heti ajatellut vaihtaa. Vika saisi löytyä ennen osien
vaihtokokeilua!

Nöyränä vastauksia odotellen

Risto

Tapani Leppälä

Tutkippas onko virranjakaja hiili kulunut tai ettei pyörijä ole halki tai
hiushalkeama.
T.tapsa

Risto Salminen

to Tapani Leppälä
Tapani Leppälä kirjoitti:

> Tutkippas onko virranjakaja hiili kulunut tai ettei pyörijä ole halki tai
> hiushalkeama.
> T.tapsa

Ei ongelmia: kansi uutta vastaava, pyörijä moitteeton.

Eilisten kokeilujen jälkeen taas tuntuu käyvän moitteetta.
Siirtopumpussa vika ei voi olla koskapa käy useita sekunteja pumpun
sulake irroitettuna. Mokoma kun tein kaksi toimenpidettä
samanaikaisesti niin en tiedä kumpi auttoi (jos sitten auttoi!):
Puhalsin kevyesti siirtopumpulta (tankista) suodattimelle tulevaa putkea
sekä suihkautin hiukan öljyä pumpun alipainesäätimen kalvon
alapuolelle. Näiden jälkeen olen ajellut ongelmitta, tosin vain
kymmenkunta kilometriä. Aika näyttää toistuuko häiriö.

Risto

jukka rajala

Heitänpä arvauksen ja kysymyksen:Onko Kügelfischerissä mahd jakajassa lisä
kärjet ruiskun ohjausta varten?Jossain kiesissä tuolta samaa ikäluokkaa
oli tälläiset,taisi olla Citroėn DS ja ruiskuna Bosch??

Jukka

Risto Salminen <risto.s...@turkuamk.fi> wrote in article
<37A56A7D...@turkuamk.fi>...

Tatu Raatikainen

jukka rajala wrote in message <01bee24a$cc1e2ee0$a104c2c0@w00230a147>...

> [...]
> kärjet ruiskun ohjausta varten?Jossain kiesissä tuolta samaa ikäluokkaa
> oli tälläiset,taisi olla Citroėn DS ja ruiskuna Bosch??

Ne on Boschin D-jetronicissa. Kugelfischer toimii suurinpiirtein samalla
lailla kuin dieselin ruiskutuspumppu.

Risto Salminen

to jukka rajala
jukka rajala kirjoitti:

> Heitänpä arvauksen ja kysymyksen:Onko Kügelfischerissä mahd jakajassa lisä
> kärjet ruiskun ohjausta varten?Jossain kiesissä tuolta samaa ikäluokkaa
> oli tälläiset,taisi olla Citroėn DS ja ruiskuna Bosch??

Kiitos vastauksesta mutta niinkuin Tatu Raatikainen jo totesi, ei KF:ssä
ole kärkiä. Olikohan niin, että Boschin D-Jetronicissa oli apukärjet
mutta sehän olikin jo sähköinen ruisku. Ikäluokka täsmää, eikös tuo
D-Jetronic tullut joskus 60-luvun lopulla, VW 1600 taisi olla yksi
ensimmäisistä käyttäjistä (vai 1500?)?

Risto

jukka rajala

Risto Salminen <risto.s...@turkuamk.fi> wrote in article

<37B03EAD...@turkuamk.fi>...

Aivan,mihinkäs mekaaninen kärkiä tarvitsisi,D-Jetroniic oli DS
Pallaksessa
muistaakseni 70 ja siitä eteenpäin tuotannon loppuun -74.
Olisko VW:n kapineista 411E ollut eka ruiskukoneella varustettu?
Eräällä tutulla oli tuollainen farmariversio -76 ja oli makee vehje,tehoa
oli
kaasarikoneisiin verrattuna eri tavalla.

**Jukka**