Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hiace -85 apukuskin penkintakainen mystinen potero...?

24 views
Skip to first unread message

PenaL

unread,
Oct 3, 2011, 7:33:04 AM10/3/11
to
Minulla on edelleen tuo sama paku, Toyota Hiace -85 diesel, lyhyt malli.
Piti käydä leima hakemassa perjantaina, joka tuli kerrasta. Eipä ihme,
ehyt auto...:-) ainoastaan takapyörien yläpuolelle lokasuojiin pitää
hitsata vähän peltiä lisää kuukauden sisällä. Ei muuta. Pikku homma.

Mutta se kysymys jota kerran vuodessa katasatuksen yhteydessä olen
ihmetellyt ( ja ehkä joku muukin...? ). Penkkien ja väliseinen välissä
on tasanne joka on mukava täyttää kaiken maailman romppeella. Keski-, ja
kuskin penkin selkänojat kääntyvät linkkuun joka mahdollistaa konekopan
nostamisen ylös ilman takaseinän purkamista. Apukuskin selkänoja ei
käänny. Juuri tämän penkin takana on muovimaton alla peltinen kansi,
vähän samanlainen kuin akkukotelon päällä. peltinen kansi lähtee ylös
nostamalla kun rullaa mattoa tarpeeksi sivuun. Paikka on hiton ahdas
ellei poista väliseinää ja operoi tavaratilan suunnalta. Kannen alla on
mystinen, suunnilleen pienen muovikassin kokoinen tyhjä peltipotero,
vähän pyöreähkön muotoinen. Kotelon sivuseinältä, auton ulkoseinän
puolelta löytyy auton rungon numero lommattuna. Numeron paikka on niin
hankala, ettei sinne pysty ulkoapäin oven suunnasta mitenkään näkemään
ilman peiliä ja lamppua. Täyskasvuisen ihmisen pää ei yksinkertaisesti
mahdu venymään apukuskin selkänojan ja oven takakarmin välistä luukun
päälle.
Kuten todettu, muuta käyttöä en ainakaan minä ole löytänyt tuolle
poterolle. Mitä varten ko. potero tuonne on rakennettu? Itsellä olisi
hatara olettamus, että koska ko. automalli on suunnattu alunperin
etupäässä vasenmmanpuoleisiin liikennemaihin jolloin kuskin
kääntyväselkänojainen penkki olisi luukun päällä sinne pääsy olisi
helpompaa ja potero näin saattaisi toimia eräänlaisena kuskin
eväs/tarvike/hansikas/työkalukotelona. Kuinka pieleen meni arvaus?

-Pentti

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

unread,
Oct 3, 2011, 7:51:39 AM10/3/11
to
In sfnet.harrastus.autot PenaL <pentti....@helsinki.fi> wrote:

> Kuten todettu, muuta käyttöä en ainakaan minä ole löytänyt tuolle
> poterolle. Mitä varten ko. potero tuonne on rakennettu? Itsellä olisi
> hatara olettamus, että koska ko. automalli on suunnattu alunperin
> etupäässä vasenmmanpuoleisiin liikennemaihin jolloin kuskin
> kääntyväselkänojainen penkki olisi luukun päällä sinne pääsy olisi
> helpompaa ja potero näin saattaisi toimia eräänlaisena kuskin
> eväs/tarvike/hansikas/työkalukotelona. Kuinka pieleen meni arvaus?

Lokero jonne sopiva teräksinen esine/(tietenkin) pellolta poimittu
"ruoho"...
http://www.youtube.com/watch?v=XfqhHkOFf6Q

--
Kaj

PenaL

unread,
Oct 3, 2011, 9:17:42 AM10/3/11
to
Kyllä tuo kysymäni auton peltirunkoon rakennettu potero on ollut siellä
jo auton tehtaalta lähtiessä, se on kaikissa vastaavan mallisissa
Pikku-Hiaceissa...

-Pentti

Tukemon

unread,
Oct 5, 2011, 12:58:30 PM10/5/11
to
On 10/03/2011 02:33 PM, PenaL wrote:

> Kuten todettu, muuta käyttöä en ainakaan minä ole löytänyt tuolle
> poterolle. Mitä varten ko. potero tuonne on rakennettu? Itsellä olisi
> hatara olettamus, että koska ko. automalli on suunnattu alunperin

Kalliimmissa malleissa (joita ei taidettu Suomeen tuoda) siellä
poterossa oli ohjaustehostimen nestesäiliö ja sähköisten lisävarusteiden
sulakepaneeli.

Itse aikoinaan sijoitin vakionopeussäätimen toimilaitteet ko.
poteroon.

PenaL

unread,
Oct 6, 2011, 4:51:30 AM10/6/11
to
Suurkiitokset! Kymmenen vuoden mysteeri selvisi...:-)

-Pentti

Joonas Jakala

unread,
Oct 19, 2011, 3:14:59 PM10/19/11
to
"PenaL" <pentti....@helsinki.fi> wrote in message
news:j6c6hg$j7n$1...@oravannahka.helsinki.fi...
> Minulla on edelleen tuo sama paku, Toyota Hiace -85 diesel, lyhyt malli.
> Piti käydä leima hakemassa perjantaina, joka tuli kerrasta. Eipä ihme,
> ehyt auto...:-) ainoastaan takapyörien yläpuolelle lokasuojiin pitää
> hitsata vähän peltiä lisää kuukauden sisällä. Ei muuta. Pikku homma.


Siis tuli leima vaikka haluavat jälkitarkastuksen?

JJ
--
Kyllä lomalla oli sit mukavaa

Asko Ikävalko

unread,
Oct 19, 2011, 3:24:20 PM10/19/11
to
Joonas Jakala wrote:
> Siis tuli leima vaikka haluavat jälkitarkastuksen?

Eikö tuota sanota korjauskehotukseksi, josta PenaL kertoi. Itsekin olen
joskus saanut tuulilasin vaihdolle kuukauden aikaa, mutta ei ole
tarvinut käydä jälkitarkastuksessa näyttämässä sitä. Kun lasi oli
vaihdettu, säilytin kuitin rek. otteen välissä seuraavaan katsastukseen,
jotten saisi sakkoja jos uusikin lasi olisi rikkoutunut.

-Asko

PenaL

unread,
Oct 20, 2011, 3:30:57 AM10/20/11
to
Juu, ei tarvinnut mennä näyttämään. Nyt on korjauskehoituksne jutut
laitettu, myöskin se kallistuksenvaimentajan puslan löysyys, jota ei
edes kirjoitettu otteeseen. On tässä(kin?) suhteessa homma parantunut.
Kun annetaan kuukausi aikaa korjata puutteet, tämän jälkeen - vaikka on
suht teoreettista - jos jää ratsiaan ja vika on edelleen korjaamatta
tietääkseni siitä sanktioita tulee. Pahimmassa tapauksessa auto jää
siihen, koska ei ole vikoja korjattu.

Jotkut ovat joskus ottaneet mieluumin jälkitarkastus-vaihtoehdon, jos on
saanut valita, koska jos sama vika uusii vuoden aikana ratsiassa on paha
selitellä, että välillä oli kyllä kunnossa, "mutta nyt ei näköjään taas..."
Riippuu tietty vian laadusta. Hitsattu pelti on helpompi näyttää toteen
kuin palanut lamppu, vaikka uusintatarkastukselle tulee hintaa...

-Pentti

Kare Pietilä

unread,
Oct 20, 2011, 4:12:26 AM10/20/11
to
On 20.10.2011 10:30, PenaL wrote:
> Juu, ei tarvinnut mennä näyttämään. Nyt on korjauskehoituksne jutut
> laitettu, myöskin se kallistuksenvaimentajan puslan löysyys, jota ei
> edes kirjoitettu otteeseen. On tässä(kin?) suhteessa homma parantunut.

Mielenkiintoiseksi on mennyt tämä kallistuksenvaimentajien tuomarointi
kun AKE:n katsastusasematestissä väljä kallistuksenvaimentaja oli ar-
vioitu korjauskehotuksen tai jopa hylkäämisen arvoiseksi viaksi. Mie-
lenkiintoista tämä on mielestäni siksi, että kyseessä on kuitenkin
vain progressiivinen apujousi, joka on levossa auton ollessa suorassa
ja jonka toiminta vaikuttaa auton käytökseen merkittävästi vain melko
agressiivisessa kaarreajossa.

Katsastusnäkökulmasta lähinnä koomista on se, että joissakin autoissa
kallistuksenvaimentaja voi olla niin väljä, että se on tippumaisillaan
autosta eikä se vieläkään metelöi, kun taas joissakin toisissa autois-
sa puolen millin klappi korikumissa saa aikaan sellaisen jysäyksen, et-
tä kokematon katsuri arvaa ihan sujuvasti iskarin yläkiinnityksen ole-
van irti.

Tätä(kin) taustaa vasten voi sitten miettiä sitä, miksi erinaomaisilla
ajo-ominaisuuksilla varustetut autot pukkaavat saamaan katsastuksessa
huomautuksia jotain tavallisempia autoja herkemmin.
--
Byrgcn hgryvnf.

J.P

unread,
Oct 20, 2011, 10:21:32 AM10/20/11
to
Kare Pietilä wrote:
> Mielenkiintoiseksi on mennyt tämä kallistuksenvaimentajien tuomarointi
> kun AKE:n katsastusasematestissä väljä kallistuksenvaimentaja oli ar-
> vioitu korjauskehotuksen tai jopa hylkäämisen arvoiseksi viaksi. Mie-
> lenkiintoista tämä on mielestäni siksi, että kyseessä on kuitenkin
> vain progressiivinen apujousi, joka on levossa auton ollessa suorassa
> ja jonka toiminta vaikuttaa auton käytökseen merkittävästi vain melko
> agressiivisessa kaarreajossa.
>
> Katsastusnäkökulmasta lähinnä koomista on se, että joissakin autoissa
> kallistuksenvaimentaja voi olla niin väljä, että se on tippumaisillaan
> autosta eikä se vieläkään metelöi, kun taas joissakin toisissa autois-
> sa puolen millin klappi korikumissa saa aikaan sellaisen jysäyksen,
> et- tä kokematon katsuri arvaa ihan sujuvasti iskarin yläkiinnityksen
> ole- van irti.
>
> Tätä(kin) taustaa vasten voi sitten miettiä sitä, miksi erinaomaisilla
> ajo-ominaisuuksilla varustetut autot pukkaavat saamaan katsastuksessa
> huomautuksia jotain tavallisempia autoja herkemmin.

Joissakin autoissa kallistuksenvaimennin on tullut mukaan vasta kun on
isompi moottori esim. kakkisgolffit, eli periaatteessa muuten ihan sama auto
voi olla liikenteessä joko kallistuksenvaimentimilla varustettuna tai sitten
kokonaan ilman...

Asko Ikävalko

unread,
Oct 20, 2011, 1:24:39 PM10/20/11
to
Kare Pietilä wrote:
> Mie-
> lenkiintoista tämä on mielestäni siksi, että kyseessä on kuitenkin
> vain progressiivinen apujousi, joka on levossa auton ollessa suorassa
> ja jonka toiminta vaikuttaa auton käytökseen merkittävästi vain melko
> agressiivisessa kaarreajossa.

En tunne ko. apujousen mekaniikkaa pätkääkään, mutta sen tiedän, että
melko agressiivisessa kaarreajossa on melko suuri riski ajaa lepikkoon,
jos auton alusta ei toimi normaalisti. Varsinkin oudon kuskin käsissä.

-Asko

Kare Pietilä

unread,
Oct 20, 2011, 2:45:25 PM10/20/11
to
On 20.10.2011 20:24, Asko Ikävalko wrote:
> En tunne ko. apujousen mekaniikkaa pätkääkään, mutta sen tiedän, että
> melko agressiivisessa kaarreajossa on melko suuri riski ajaa lepikkoon,
> jos auton alusta ei toimi normaalisti. Varsinkin oudon kuskin käsissä.

Juuri siksi onkin syytä edellyttää, että se on asianmukaisesti
kiinni autossa kaikista kiinnityskohdistaan, jolloin se myös
toimii suunnitellulla tavalla, vaikka kenties lonksuisikin ehkä
hiukan mennessään.
--
Byrgcn hgryvnf.
0 new messages