Q: Kiukutteleva (lucas) laturi(n säädin ?).Triumph herald 1200

80 katselukertaa

smd

lukematon,
3.6.2002 klo 23.19.233.6.2002
vastaanottaja
Apuva, kesä tulee mutta kesäauto ei.
Eli ongelma (edellisistä poiketen): Ei lataa. Laturi toimii (vai toimiiko
sittenkään...koetettu on jo montaa eri laturia). Lataus releen kannen
(pakeliittia) avattuani päätin hieman avitella keloja , josko kelat eivät
jaksa vetää. Huomasin kun painoin vasemmanpuolesta (enenmän piuhaa) kelaa
niin oikena puoleinenkin veti, ilmeisesti näin tämän pitääkin toimia ainakin
latauksen merkkivalo sammuu ;-). Ihmetystä herättää miksei kela jaksa vetää
itse.Mittailin piuhoja ja yritin säädellä säädintä alaosassa olevista
ruuveista, mutta en löytänyt vikaa sitten millään.
Toinen ihmetys: etujarrurumpujen maksimi sisämitta ?

Kiitokset vinkeistä jo näin etukäteen.

Juha "missä lataus ja miksi tämä ei pysähdy" H.

Mika Iisakkila

lukematon,
4.6.2002 klo 4.35.384.6.2002
vastaanottaja
"smd" <smd-...@sunpoint.net> writes:
> [...]
> niin oikena puoleinenkin veti, ilmeisesti näin tämän pitääkin toimia ainakin

Onko se kaksi- vai kolmereleinen säädin? Joka tapauksessa yksi niistä
on "cut-off" -rele, joka kytkee laturin irti akusta silloin kun sen
antama jännite on akkujännitteen alla. Sitä varmaankin ränkkäsit.
Toinen sitten on jännitesäädin, joka alkaa pätkiä laturin kenttävirtaa
aina kun latausjännite nousee säätöarvonsa yli. Kolmas sitten, jos
on, on virtarajoitusrele. Kaikissa pitäisi olla oma säätöruuvinsa.

Vikaahan tuossa voi olla vaikka missä, mutta aloittaisin kaikkien
maadoituspisteiden tutkimisesta (myös itse laturin). Sähkö ei yhtä
piuhaa pitkin kulje vaan pitää olla paluureittikin, mikä usein
autosähköongelmia setviessä unohtuu. Itse säätimessä voi myös olla
auki lahonneita juotoksia.

Tuota pitäisi mittailla pitkin ja poikin, voihan olla, että sen
cut-off -releen käämi on palanut ja kaikki muu on kunnossa.
Kontaktipinnat voisi myös puhdistaa (EI viilalla, mieluiten kontakti-
spray ja karkea kangas), mutta ei se ainoa syypää ole jos rele ei edes
vedä.

Siihen vilkkureleasiaan -- tuohan on + -maadoitettu auto? Jos se rele
on mekaaninen, niin voit hyvin käyttää sitä suoraan, mutta jos se on
elektroninen, joudut eristämään sen rungosta ja kytkemään "väärinpäin".
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 5.24.104.6.2002
vastaanottaja

> [...]
> aina kun latausjännite nousee säätöarvonsa yli. Kolmas sitten, jos
> on, on virtarajoitusrele. Kaikissa pitäisi olla oma säätöruuvinsa.

Kaksireleinen säädin...

> [...]
> piuhaa pitkin kulje vaan pitää olla paluureittikin, mikä usein
> autosähköongelmia setviessä unohtuu. Itse säätimessä voi myös olla

Kävin maadoituksia lävitse, myös ohittelemalla niitä käynnistyskaapelilla
(ainakin neliöt pitäis johdossa piisata ;-) ).
Täytynee käydä vielä kerran lävitse, jos vaikka en ole huomannut jotain.

> [...]
> Kontaktipinnat voisi myös puhdistaa (EI viilalla, mieluiten kontakti-
> spray ja karkea kangas), mutta ei se ainoa syypää ole jos rele ei edes

Cut-off yrittää mielestäni vetää, mutta sähkö ei meinaa riittää pitää
relettä kiinni, josta nyt ynnäsin että: maadoitus kuseepi jostain...
Kontaktipinnat putsailin sprayllä ja melkein paperi hiekkapaperilla,
varovaisesti tottakai !

> Siihen vilkkureleasiaan -- tuohan on + -maadoitettu auto? Jos se rele
> on mekaaninen, niin voit hyvin käyttää sitä suoraan, mutta jos se on
> elektroninen, joudut eristämään sen rungosta ja kytkemään "väärinpäin".

- maadoitteinen auto on kyseessä.Vanhassa releessä on sisällä ihan käämi ja
isohko kondensaattori, eli kyseessä mekaaninen ?

juha h.

Niin ja kiitokset !

> http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Marko Pätsikkä

lukematon,
4.6.2002 klo 5.40.484.6.2002
vastaanottaja
Kun kyseessä on tasavirtalaturilla varustettu malli, niin oletko
varmistanut, ettei laturin napaisuus ole vaihtunut esim. jos virtajohto on
vahingossa räpännyt maihin?

--
-Makke-
autoharrastusta...

Mika Iisakkila

lukematon,
4.6.2002 klo 5.47.394.6.2002
vastaanottaja
"smd" <smd-...@sunpoint.net> writes:
> Cut-off yrittää mielestäni vetää, mutta sähkö ei meinaa riittää pitää
> relettä kiinni, josta nyt ynnäsin että: maadoitus kuseepi jostain...

Mulla oli Kaukossa hieman vastaava vika, kyllähän se latasi, mutta
jännite oli melko onneton ja sitten oli aina akku vajaa. Perinteisesti
oli hapettuneet kontaktit joka paikassa, ja lisäksi laturin ja
säätimen välinen maajohto puuttui. Kannattaa mittailla niitä
jännitteitä -- jos esimerkiksi laturin lähtö ("A" luultavasti) hyppii
runkoon nähden 20 voltissa (kuten mulla), jostain puuttuu tolpanväli
sähköjohdetta. Samaten voit mittailla koneen käydessä suoraan
maadoitusreittien yli; jos esimerkiksi akun miinuksen ja laturin
rungon välissä on enemmän kuin pari voltin kymmenystä, maadoitus jossain
sillä välillä on huono.

Sinänsä tuon säätimen kanssa ei kannattane hirveästi tapella jos siinä
on jotain hämärää, uusi näkyy maksavan Motonetissä 26 rahaa ja on
sitten ainakin uusi. Kränäävä lataus on niitä kypsimpiä kestovikoja
autossa vuotavan syylärin ohella.

Jaa muuten, oletko kertaakaan polarisoinut sitä laturia?
Tasavirtalaturi kaipaa jäännösmagnetismia, jotta lähtee tuottamaan
sähköä jo omillaan sen verran että säädin tulee kyytiin. Tapahtuu
yleensä räpsäyttämällä hyppylangalla akun plussasta laturin lähtöön
(se "A", "gen", tms -- ei kenttä!) sen verran että iskee kipinää.

> - maadoitteinen auto on kyseessä.Vanhassa releessä on sisällä ihan käämi ja
> isohko kondensaattori, eli kyseessä mekaaninen ?

Jeh. Uusi tuollainenkin (vm. 69-71) näkyy olevan Motonetissä
puoli-ilmainen (~kolme eypoa!), joten jo tyylin vuoksi kannattaa
varmaan pistää sellainen jos tuohon väliin osuu.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 5.52.084.6.2002
vastaanottaja

"Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> wrote in message

> Kun kyseessä on tasavirtalaturilla varustettu malli, niin oletko
> varmistanut, ettei laturin napaisuus ole vaihtunut esim. jos virtajohto on
> vahingossa räpännyt maihin?

Tasavirta laturi on.
Nyt tipuin...napaisuus vaihtunut ???

-juha h.

> --
> -Makke-
> autoharrastusta...
> www.makkesgarage.com

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 5.57.064.6.2002
vastaanottaja

> [...]
> maadoitusreittien yli; jos esimerkiksi akun miinuksen ja laturin
> rungon välissä on enemmän kuin pari voltin kymmenystä, maadoitus jossain

Täytynee selvittää asia.

> [...]
> on jotain hämärää, uusi näkyy maksavan Motonetissä 26 rahaa ja on
> sitten ainakin uusi. Kränäävä lataus on niitä kypsimpiä kestovikoja

Motonetin säädin ei käy, ainakaan tietääkseni.

> [...]
> yleensä räpsäyttämällä hyppylangalla akun plussasta laturin lähtöön
> (se "A", "gen", tms -- ei kenttä!) sen verran että iskee kipinää.

E ole polarisoinut, tämä ihan uutta tietoa.
Täytynee tehdä tämäkin.

> Jeh. Uusi tuollainenkin (vm. 69-71) näkyy olevan Motonetissä
> puoli-ilmainen (~kolme eypoa!), joten jo tyylin vuoksi kannattaa
> varmaan pistää sellainen jos tuohon väliin osuu.

Kas kas, enpäs huomannut katsoa motonetistä, mutta auto on -67...

-juha h.

> http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Marko Pätsikkä

lukematon,
4.6.2002 klo 5.58.134.6.2002
vastaanottaja

"smd" <smd-...@sunpoint.net> kirjoitti
viestissä:c50L8.119$Op3....@read2.inet.fi...

> "Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> wrote in message
>
> Tasavirta laturi on.
> Nyt tipuin...napaisuus vaihtunut ???

Tasavirtalaturissa voidaan napaisuus kääntää oikosulkemalla laturi hetkeksi.
Tasavirtalaturihan on siitä kiva, että sitä pystyy käyttämään esim.
starttina yms ja silti se lataa.

--
-Makke-
autoharrastusta...

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 6.04.524.6.2002
vastaanottaja

> Tasavirtalaturissa voidaan napaisuus kääntää oikosulkemalla laturi
hetkeksi.
> Tasavirtalaturihan on siitä kiva, että sitä pystyy käyttämään esim.
> starttina yms ja silti se lataa.

Kerroppas millä selvitän kumpi se on juuri nyt ??

-juha h.

Marko Pätsikkä

lukematon,
4.6.2002 klo 6.06.244.6.2002
vastaanottaja
Niin ja vielä lisää... Jos et välttämättä halua pitää autossasi
tasavirtalaturia, niin heivaa se suolle ja asenna tilalle esim. Lucas ACR
(17 tai 18). Trumpassakin käytetään niitä ja ne on noita halpoja
peruslatureita jotka sopivat useaan kärryyn jos ei muuten, niin päätylevyä
kääntämällä. Noissa motonetin latureissa ei ole siivapyöräää, vaan se pitää
ottaa vanhasta.
Jos uuden hinta jotain 50 eypoa Motonetissa kauhistuttaa, niin multa löytyy
niitä toimivina varmaan 40 kpl hyllystä alle puoleen hintaan mitä uudesta
huudellaan. Noissa on sitten jo säätäjäkin valmiina joten voit heivat senkin
huitsin mäkeen. Noitahan on käytetty todella monissa autoissa ja
työkoneissa.

Oletko katsonut että pelaavatko mittarit, esim polttoaine? Jos se on
mykistynyt, niin olet mitä varmimmin onnistunut kääntämään autostasi
napaisuuden + maadotteiseksi.

--
-Makke-
autoharrastusta...

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 6.13.254.6.2002
> [...]

senkin
> huitsin mäkeen. Noitahan on käytetty todella monissa autoissa ja

säätäjä mukana ? siis tämä "latausrele" ?

> Oletko katsonut että pelaavatko mittarit, esim polttoaine? Jos se on
> mykistynyt, niin olet mitä varmimmin onnistunut kääntämään autostasi
> napaisuuden + maadotteiseksi.

Mittarit toimivat ja näyttävät sitä mitä pitää (autossa siis
jälkiasennuksena voltti,oljynpaine,lampö ja mikäköhänsenytoli-mittarit) eli
napaisuus oikea.

-juha h

> --
> -Makke-
> autoharrastusta...
> www.makkesgarage.com

Marko Pätsikkä

lukematon,
4.6.2002 klo 6.36.074.6.2002
vastaanottaja
Kertaan vielä vaikka Mika jo varsin selkeästi asian selvittikin.
Siis: Kytke systeemiin volttimittari siten, että postiivinen puoli laturin
syöttöliittimeen ja negatiivinen maihin. Laita auto käymään ja nosta
kierrokset 1500:aan. Silloin volttimittarin tuli näyttää 2-4 volttia. Jos et
saa mitään lukemaa, niin on jäännösmagnetismin puute. Tässä tapauksessa
kytke akun + kaapeli laturin kentään Jos vieläkän ei tule lukemaa, niin vika
on laturissa.

Js saat sopivan lukeman,niin tarkastetaan vielä kenttävirtapiiri. Anna sen
volttimittarin olla kuten on ja lisää systeemiin ampeerimittari.
Ampeereimittarin plussa laturin syöttöpiuhalle ja miinus kenttään. Nyt
masiina käyntiin ja nosta kierroslukua hitaasti kunnes saat volttimittarin
lukemaksi 12 volttia. Silloin ampeerimittarin tulisi näyttää 2 ampeeria.

En ole koskaan ajatellut tuota miten katsoisi tuon napaisuuden. Olen näet
melkein järjestään korvannut autot vaihtovirtalatureilla.
Mutta eikös se jotenkin näin mene, että annat kentään akulta miinusta ja
kollektorille plussaa. tällöinhän käsittääkseni laturi pyörähtää ja
pyörimissuunta kertoo kumpi on maissa + vaiko -. Onko näin? varmistakoon
joku sähköinssi ajatukseni.

--
-Makke-
autoharrastusta...

smd

lukematon,
4.6.2002 klo 6.38.464.6.2002
vastaanottaja

No niin nyt tuli selväksi näin aloittelijallekkin, kiitos.
Lähetin postiakin jo sinulle.

smd

lukematon,
5.6.2002 klo 4.44.315.6.2002
vastaanottaja

"Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> wrote in message

Moikka, luet näitä varsin aktiivisesti, joten...:
Lähetin postia, tulikohan perille (netti pätkii...)

-juha h.

Marko Pätsikkä

lukematon,
5.6.2002 klo 4.58.525.6.2002
vastaanottaja

"smd" <smd-...@sunpoint.net> kirjoitti
viestissä:PbkL8.111$VQ4....@read2.inet.fi...

tuli perille...

Tapio Okkola

lukematon,
24.6.2002 klo 18.02.0824.6.2002
vastaanottaja
Osaisikohan joku fiksumpi kertoa saako tuollaisen kolme releisen sovitettua
kaksi releisen paikalle? Ainakin piuhoja ja liittimiä on purkeissa eri
määrät...
Kyseessä on siis -66 Heraldi ja dynamo ja kommenttiketjussakin jo käsitelty
ei lataa tilanne.
Tiedän että tuonne saa tungettua vaihtovirtavermeet mutta en tekisi ellei
ole pakko.

"Mika Iisakkila" <mika+...@pingrid.fi> wrote in message

Sami L

lukematon,
2.7.2002 klo 15.09.082.7.2002
vastaanottaja
Kyllä sen minusta ainakin pitäisi onnistua.

Sami L

"Tapio Okkola" <Tapio....@Helsinki.FI> wrote in message

Vastaa kaikille
Vastaa kirjoittajalle