Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kysely. Mikä on mielestänne hirvein auto?

53 views
Skip to first unread message

Sampo Kolkki

unread,
Oct 7, 2003, 7:17:44 AM10/7/03
to
Kun tuossa tuli juuri juttua Mossesta, niin ajattelin kysellä tämän porukan
mielipidettä. Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?

Oma ehdotukseni on Jalta eli Zaporosets (tai miten se nyt kirjoitetaan).
Ensisijaisesti tarkoitan uusinta, kulmikasta mallia. En ole sellaista
Suomessa nähnytkään, mutta Virossa niitä oli takavuosina paljon. Eräitä
tuttuja arkkitehtejä (autoasioissa epäkäytännöllisiä) tavatessani jouduin
yhtä sellaista jopa korjaamaan...

Sampo


Markku K.

unread,
Oct 7, 2003, 8:02:58 AM10/7/03
to

"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> wrote in message
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

80 ja 90 luvun taitteen Opelit. Aiheutti ainakin minulle traumoja
ekologisena luontoon hajoavana autona. En luota enää kyseiseen merkkiin,
vaikka laatu on varmasti nykyään parempaa.


arsk

unread,
Oct 7, 2003, 8:30:47 AM10/7/03
to
Nykyset tila-autot on hirveitä. Keskenään samanlaisia, munattomia, tylsiä mutta
ikäviä. Huvittavinta kuitenkin on, että nykysiä persoonattomia henkilöautoja
mainostetaan yksilöllisiksi, vaikka valtaosa on kuin valettu samassa muotissa.

Nykytekniikkaa 404 Pökön, Amatzonin tms. vaikka IFA:n kuorissa olis aika bueno.

Mikäs siinä, sen kun vaan rakentamaan :)

Petri

unread,
Oct 7, 2003, 9:28:33 AM10/7/03
to
Fiat Panda ja Regata ovat kovia sanoja. Ei huono Talbottikaan.
Skoda 120 on kanssa varteenotettava.
Wartburgia unohtamatta.

-P-

"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> wrote in message
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

janne panu

unread,
Oct 7, 2003, 12:03:16 PM10/7/03
to

"Petri" <pe...@hotmail.com> wrote in message
news:5czgb.467$Tg4...@read3.inet.fi...
huonoin ajettu on fiat uno ... ja mullon ollu jopa kanttilada


Simo Laakso

unread,
Oct 7, 2003, 12:23:18 PM10/7/03
to
Hirveimmät löytyy uusista autoista. Mazda 6 (takavalot aivan kauheet!!), Fiat
Multipla, uusin Nissan Micra jne. onhan noita pilvin pimein. Uusista autoista
suurin osa on mun mielestä aika kauheita.. sellasia "tavallisia" millä kehtais
ajaakin on Audit ja muutenkin useimmat VW konsernin tuotteet. Audi S4 olis ehkä
SE auto minkä valitsisin jos uusi _pitäisi_ ostaa eikä hinnalla olisi väliä.
Paremman puutteessa A4 3.0 Quattro. Opelienkin valmistus lopetettiin jo 80-luvun
alkupuolella, onneks oma on -79 ja takaveto :)

--
("`-''-/").___..--''"`-._
`6_ 6 ) `-. ( ).`-.__.`) SiMO LAAkSO
(_Y_.)' ._ ) `._ `. ``-..-'
_..`--'_..-_/ /--'_.' ,' e-mail: simo....@myrealbox.com
(il),-'' (li),' ((!.-'

Simo Laakso

unread,
Oct 7, 2003, 12:31:05 PM10/7/03
to
Tue, 07 Oct 2003 16:03:16 GMT "janne panu" <janne.pa...@pp.inet.fi> wrote
something like this about "Re: Kysely. Mikä on mielestänne hirvein auto?" on
sfnet.harrastus.autovanhukset:

>huonoin ajettu on fiat uno ... ja mullon ollu jopa kanttilada

Siis oliko se huono ajaa vai muuten huono? Ollu varmaan Uunossas jotain vikaa
jos huono ajaa.. mun ex Uno 55 -83 oli kokoisekseen ihan mielettömän hyvä ajaa.
Harvassa pikkuautossa (varsinkaan 80-luvun) on niin jämäkkä alusta.

Timo Viljanen

unread,
Oct 7, 2003, 1:18:10 PM10/7/03
to
Simo Laakso <simo....@myrealbox.com> wrote:
> Hirveimmät löytyy uusista autoista.

On ihan eri asia arvostella, miltä auto näyttää kuin mitä se on ajaa.

Kamalin ajamani auto on Datsun 100 A.

Timo

janne panu

unread,
Oct 7, 2003, 1:47:11 PM10/7/03
to

"Simo Laakso" <simo....@myrealbox.com> wrote in message
news:i9q5ov8cv0mmjljm6...@4ax.com...

> Tue, 07 Oct 2003 16:03:16 GMT "janne panu" <janne.pa...@pp.inet.fi>
wrote
> something like this about "Re: Kysely. Mikä on mielestänne hirvein auto?"
on
> sfnet.harrastus.autovanhukset:
>
> >huonoin ajettu on fiat uno ... ja mullon ollu jopa kanttilada
>
> Siis oliko se huono ajaa vai muuten huono? Ollu varmaan Uunossas jotain
vikaa
> jos huono ajaa.. mun ex Uno 55 -83 oli kokoisekseen ihan mielettömän hyvä
ajaa.
> Harvassa pikkuautossa (varsinkaan 80-luvun) on niin jämäkkä alusta.
kaverin hiivatti oli ... onneks... siis ajaminen aivan kamalaa ...


Pauli Laine

unread,
Oct 7, 2003, 2:04:42 PM10/7/03
to
Aika vähän olet sitten autoja ajanut. Suosittelen Mosse Pick-upin koeajoa,
Suomessa vaadituin korkein 8 kankaisin renkain. Se kulkis kyllä yli 100km/h,
mutta kun luonto ei anna periksi (eikä kaistanleveys riitä). UAZ maasturin
kepitys yli 80km/h on myös hatunnoston arvoinen suoritus. Hirveimmän
näköinen on Intiassa valmistettu versio Triumph Heraldista.

Pate


"Timo Viljanen" <vilj...@tuug.fi> wrote in message
news:blusgi$fm$4...@bowmore.utu.fi...

Olli

unread,
Oct 7, 2003, 2:28:02 PM10/7/03
to
Simo Laakso wrote:
> Hirveimmät löytyy uusista autoista. Mazda 6 (takavalot aivan kauheet!!),

Tuosta olin pitään samaa mieltä, kunnes näin naapurilla metallihohto
harmaan yksilön tuplapakoputkilla. Siinä tuo tekninen ja teknologinen
muotoilu sopi värin ja muun yleisilmeen kanssa loistavasti yhteen.

> Fiat Multipla,

Tuota tuskin voi millään värillä korjata.

> ...

Olli

Toni Töyrylä

unread,
Oct 7, 2003, 2:38:53 PM10/7/03
to
On Tue, 07 Oct 2003 12:30:47 GMT arsk <ar...@nokia.com> wrote:
> Nykytekniikkaa 404 Pökön, Amatzonin tms. vaikka IFA:n kuorissa olis
> aika bueno.

Itse ottaisin mielummin 70-luvun lopun tekniikan: vähemmän vaikeasti
korjattavaa elektroniikkaa ja muita sähköhäir... eikun -härveleitä
niin moottori- kuin varustepuolellakin. Esimerkiksi Volvoista
puhuttaessa Duettin kuoret ja 240 dieselin tekniikka.

--
T o n i T ö y r y l ä

Higgins

unread,
Oct 7, 2003, 2:45:21 PM10/7/03
to
Olli <auto...@hushmail.com> wrote in news:blv0jj$7p9$1...@plaza.suomi.net:


>> Fiat Multipla,

Tuo on jo niin hirveä, että se muuttuu kauniiksi. Ottaisin itselleni
tuollaisen mielelläni...

Higgins

Tapio Keihanen

unread,
Oct 7, 2003, 3:05:24 PM10/7/03
to
"Petri" <pe...@hotmail.com> writes:
> Fiat Panda ja Regata ovat kovia sanoja. Ei huono Talbottikaan.

Allekirjoittaneen kokemuksista Fiat Regata voittaa hirveimmän auton
tittelin mennen tullen. Ehkei kaikkein huonoin ajo-ominaisuuksiltaan,
mutta kaikissa muissa suhteissa kyllä.

...Ylettömän bensankulutuksen sain kyllä putoamaan kolmasosaan sillä,
että poistin kaasarin toisesta kurkusta löytämäni irrallisen 15 cm
pitkän pultin, jonka ilmeisesti edellinen säätäjä-ässä oli sinne
pudottanut. Kulutus putosi entisestään sillä, että laittoi takaisin
kaikki kaasariin kuuluvat o-renkaat takaisin. Ja suurin kulutuksen
putoaminen tapahtui aina, kun meno hyytyi jonnekin jonkkaan ja
päästiin köyden perään.

Kun laskee yhteen Regatan ja sitä seuranneen 1991-mallisen erittäin
siististi pidetyn Fiat Unon käyttökokemukset (auto oli ostohetkellä 4
vuotta vanha), päätin, ettei tähän talouteen enää koskaan tule
1970-luvun alun jälkeen valmistettua Fiiua.

Tapsa

--
Tapio Keihanen - d...@iki.fi - http://www.iki.fi/dio/ - http://www.dio.net/
"This is your life, this is your time Ronnie
What if the flame won't last forever? James
This is your here, this is your now - let it be magical" Dio 1996

Timo Hyvonen

unread,
Oct 7, 2003, 3:33:30 PM10/7/03
to
Simo Laakso <simo....@myrealbox.com> writes:

> Paremman puutteessa A4 3.0 Quattro. Opelienkin valmistus lopetettiin jo 80-luvun
> alkupuolella, onneks oma on -79 ja takaveto :)

No mulla on takaveto Opeli -01 ja ihan hyvin se luistelee edelleen.
Kiva lilluva lotja, erittäin hiljainen ja mukava.

Hirvein? Ehkäpä se Mersu 613 (tms) johon oli rakennettu ai-van liian
suuri koppi taakse. Siis kuorkki. Kulki 80 km/h alamäessä myötätuuleen
ja -aurinkoon (ja silti piti ajaa siitä 127:sta ohi :) Onneksi ei
ollut oma vaan YLEn kalusteauto kesäduuniaikana...

t. Timo

Mika Iisakkila

unread,
Oct 7, 2003, 4:42:14 PM10/7/03
to
Timo Hyvonen <t...@iki.fi> writes:
> Hirvein? Ehkäpä se Mersu 613 (tms) johon oli rakennettu ai-van liian
> suuri koppi taakse. Siis kuorkki. Kulki 80 km/h alamäessä myötätuuleen
> ja -aurinkoon (ja silti piti ajaa siitä 127:sta ohi :) Onneksi ei
> ollut oma vaan YLEn kalusteauto kesäduuniaikana...

Nämä M-B -"hyötyajoneuvot" lienevät muutenkin tässä kisassa aika
korkealla. Minäkin voin suorilta heittää kamalimmaksi, ja pitkällä
marginaalilla, M-B 207D -pullapakun, joka oli lastattu kohtuullisen
täyteen kiinteää äänikalustoa. Toisaalta vastaava kuvaroinaa sisältävä
nelinumeroinen (johon ei edes korttini riittänyt) Mersu ei ollut
juurikaan sen huonompi. Ehkä ne menevät samalla vitutustasolla
jonnekin tähtihävittäjäkaliiperiin asti.

Ns. normaaleista ajoneuvoista ehkä valitsisin Polski Fiatin, jota
juuri edesmennyt vaarini, niin loistava ihminen kuin olikin, yritti
minulle kaupata joskus 80-luvun lopulla. Pelkän ohjaustuntuman osalta
voisi kärkivehje olla tuo Käkkylä, ehkä jonain päivänä uusin siihen
kaikki nivelet.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Miika Seppänen

unread,
Oct 7, 2003, 5:42:41 PM10/7/03
to
On Tue, 7 Oct 2003 21:04:42 +0300, "Pauli Laine"
<flyin...@NOSPAM.jippii.fi> wrote:

>mutta kun luonto ei anna periksi (eikä kaistanleveys riitä). UAZ maasturin
>kepitys yli 80km/h on myös hatunnoston arvoinen suoritus. Hirveimmän

Hirvein vehje ajettavuudeltaan oli armeijan pönttö-UAZ radioauton
varustuksella: Lyijyakkuja kunnon rivistö niin takana, kuin ikinä
voidaan laittaa, eli UAZ melkein keuli koko ajan. Ajoneuvokohtainen
nopeusrajoitus 60km/h, missä puolet liikaa. "Lukkiutumattomat jarrut"
siinä sentään oli.

Sama auto linkkivarustuksella, olisko jotain päälle 90:ä tullut
ajettua, edelliseen verrattuna kulki kuin juna, mihin tahansa
henkilöautoon verrattuna kuin rodeohärkä... Mutta maastossa olivat
kovia menemään, kunhan muisti pitää näpit pois ratin sisäkehältä.

-Miika

Marko Pätsikkä

unread,
Oct 7, 2003, 7:21:37 PM10/7/03
to
Vaan menkääs kattoon näitä!
http://web.ukonline.co.uk/nick.wotherspoon/site/ Siinä on sellaisia
brittiautoja joiden rattiin en kyllä istuis. Taitaa nää kyllä olla niitä
rumimpia tekeleitä mitä maa päällään ajoneuvoista kantaa. Varsinkin noi
minicarit, muut on siedettäviä.

Mutta entäs tämä Bond kilpa-auto.
http://web.ukonline.co.uk/nick.wotherspoon/site/pictures/Doodlebug.JPG Että
osaa kuski olla koominen ton kyydissä... taatusti turvallinen!?

Eikä tääkään kauneuskilpailuja voita
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2435893141&category=6472
mutta tuo hinta! aivan uskomaton!

--
-Makke-
autoharrastusta...
www.makkesgarage.com

Marko Pätsikkä

unread,
Oct 7, 2003, 7:29:44 PM10/7/03
to

"Pauli Laine" <flyin...@NOSPAM.jippii.fi> kirjoitti viestissä
news:MaDgb.33$5k3...@reader1.news.jippii.net...

Hirveimmän
> näköinen on Intiassa valmistettu versio Triumph Heraldista.

Onko se tämä The Michelotti TR3?
http://www.linzgt6.demon.co.uk/images/TR3%20Mich.gif

Vaiko tätä 4d Heraldia http://www.linzgt6.demon.co.uk/images/4door.gif

Entä oliko tämän sivun alimmainen malli?
http://www.linzgt6.demon.co.uk/images/Mk3-1.gif

No, tämä ei ole tehtaalainen enää, mutta kuvastaa varmaan aika hyvin
intialaista keskivertokäsitystä kauniista ajoneuvosta.
http://www.linzgt6.demon.co.uk/images/GT6-1.JPG


--
-Makke-
autoharrastusta...
www.makkesgarage.com

Töyrylä@phnet.fi Jukka Töyrylä

unread,
Oct 8, 2003, 1:10:58 AM10/8/03
to

"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> kirjoitti viestissä
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Kun tuossa tuli juuri juttua Mossesta, niin ajattelin kysellä tämän
porukan
> mielipidettä. Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?

Mikä sitten on hirveä?
Onko se auto, jonka asentaja manaa alimman helvetin kellariin, kun
tulpanvaihto edellyttää moottorin irroittamista vai joku hirvitys, joka ei
mahdu kulkemaan niin kapeilla teillä, mitä Suomessa on tapana rakentaa vai
joku kertakaikkisen hirveän näköinen?

Ehdotan T-Fordia kaikkien noiden perusteella.
Omista kokemuksista ajoneuvo, jonka nimi vastaa lauseen "vikoja kaikissa
osissa" saksankielisen version sanojen alkukirjaimia, eikä siinäkään muuta
vikaa ollut.
--
jukka
http://www.geocities.com/uusiakuvia/


Vesa-Matti Sarenius

unread,
Oct 8, 2003, 1:40:52 AM10/8/03
to
In article <blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi>, you wrote:
>Kun tuossa tuli juuri juttua Mossesta, niin ajattelin kysellä tämän porukan
>mielipidettä. Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?

Ulkonäöltään se lienee irlantilainen Shamrock-merkkinen auto,
jota ei valmistettu kuin muutama kappale (auton kori on esimerkiksi
suhteettoman leveä runkoon nähden, jolloin renkaat näyttävät sivulta
katsottuna olevan syvällä auton sisässä.

Ajettavuudeltaan huonoimman täytyy kyllä löytyä naapurimaan raskaammista,
eli CAZ, CRAZ tai vaikka UAZ. CAZsissa esimerkiksi vaihdekeppi oli sijoitettu
siten, että itseäsi lähin ja taaksepäin vedettävä vaihde sijaitsi käytännössä
selän takana. Tosi helppo vaihtaa... Muutenkin vaihdekeppi liikkui lähes puoli
metriä suuntaansa. No, eipähän ollut sitä vaaraa, että menisi väärä vaihde
päälle...

--
Vesa-Matti Sarenius, M.Sc. * Kun on joskus lähdettävä, *
mailto:sarenius.at.paju.oulu.fi * taivaan tähdet jäävät *
Finland, Europe. * öisin pimeään loistamaan. *
* * * * * * * * * Göstan muistoa kunnioittaen *

Ilpo Kuivanen

unread,
Oct 8, 2003, 3:31:43 AM10/8/03
to
"Pauli Laine" <flyin...@NOSPAM.jippii.fi> kirjoitti:

>Aika vähän olet sitten autoja ajanut. Suosittelen Mosse Pick-upin koeajoa,
>Suomessa vaadituin korkein 8 kankaisin renkain. Se kulkis kyllä yli
100km/h,
>mutta kun luonto ei anna periksi (eikä kaistanleveys riitä). UAZ maasturin
>kepitys yli 80km/h on myös hatunnoston arvoinen suoritus. Hirveimmän
>näköinen on Intiassa valmistettu versio Triumph Heraldista.

Omien kokemusten mukaan Morris Marina olisi aika korkealla äänestettäessä
huonointa autoa. Tai sitten ajamani yksilö oli sitten muuten vaan
hirvittävä maantiellä. Ei ollut pelkoa ylinopeussakoista, kun ei
yksinkertaisesti uskaltanut ajaa niin kovaa! ;-)

--
Ilpo Kuivanen, kuiv...@stadia.fi, http://teli.stadia.fi/~kuivanen/

Jari Debner

unread,
Oct 8, 2003, 5:21:35 AM10/8/03
to
"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> wrote in message
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
> Kun tuossa tuli juuri juttua Mossesta, niin ajattelin kysellä tämän
porukan
> mielipidettä. Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?
> Oma ehdotukseni on Jalta eli Zaporosets (tai miten se nyt kirjoitetaan).

Olisko joku Rolls Royce, hirveä rohjo väännettäväksi kaupan parkkihalliin,
osat ja käyttökustannukset voi kuvata termillä: sairaat. Karmein konehuone
minkä olen ikinä nähnyt, osia sikin sokin vailla mitään järjestystä...

J:-D

Sampo Kolkki

unread,
Oct 8, 2003, 7:12:31 AM10/8/03
to

> Kun laskee yhteen Regatan ja sitä seuranneen 1991-mallisen erittäin
> siististi pidetyn Fiat Unon käyttökokemukset (auto oli ostohetkellä 4
> vuotta vanha), päätin, ettei tähän talouteen enää koskaan tule
> 1970-luvun alun jälkeen valmistettua Fiiua.

Jep, ihan samanlaisia kokemuksia. Mulla oli 80-luvulla Ritmo 75. Kulutus oli
kyllä kohtuullinen ja ajo-ominaisuudet OK, mutta se perhana reilusti alle
100.000 ajettuna ja vain muutaman vuoden ikäisenä temppuili aina
mahdollisimman hankalassa paikassa. Yleensä vika oli sähköissä. Tosin kerran
se kovassa pakkasessa keskellä Karjalan korpea päätti päästää kaikki
vaihteistoöljyt pihalle. No onneksi sain kakkosen rusautettua välikaasulla
päälle ja päästiin lähimmälle huoltoasemalle. Mitään suoraa syytä ei
löytynyt. Ei kun uudet öljyt tilalle ja ajoin vielä yli 10.000 km, ennenkuin
myin auton pois.


Sampo


mattiesko

unread,
Oct 8, 2003, 8:33:25 AM10/8/03
to
Koskiko kysymys uutta autoa vai loppuun ajettua käytettyä.?
"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

JR

unread,
Oct 8, 2003, 9:06:18 AM10/8/03
to
"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> wrote in message
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Mitä ulkonäköön ja yleiseen naurettavuuteen tulee, mielessä on Mister Bean
leffassakin (vai oliko se sarjassa ? anyway)
nähty kolmipyöräinen brittiläinen hirvitys, joka kupsahtaa vissiin vähänkin
tiukemmassa mutkassa nurin, häähää ...
en muista nyt vaan tähän hätään merkkiä enkä muuten tiedä onko se edes
autokaan :-)

Jukka


Timo Viljanen

unread,
Oct 8, 2003, 9:45:39 AM10/8/03
to
Toni Töyrylä <toy...@iki.fi> wrote:

> Esimerkiksi Volvoista
> puhuttaessa Duettin kuoret ja 240 dieselin tekniikka.

Mutta ne vaijerivetoiset valonpesimet kyllä jättäisin suosiolla pois ja
tyytyisin siinä 80-luvun tekniikkaan.

Timo


Mikko Laine

unread,
Oct 8, 2003, 10:30:54 AM10/8/03
to
"Petri" <pe...@hotmail.com> wrote in message news:<5czgb.467$Tg4...@read3.inet.fi>...
> Fiat Panda ja Regata ovat kovia sanoja. Ei huono Talbottikaan.
> Skoda 120 on kanssa varteenotettava.
> Wartburgia unohtamatta.

Minne on unohtunut FSO Polonetz... vai mikä perk.. se oli... siitä saa
ruveta heikompaa/rumempaa hakemaan... piste myös Talbotille!

Pekka Koivu

unread,
Oct 8, 2003, 10:46:57 AM10/8/03
to
Ilpo Kuivanen wrote:
Omien kokemusten mukaan Morris Marina olisi aika korkealla äänestettäessä
huonointa autoa. Tai sitten ajamani yksilö oli sitten muuten vaan
hirvittävä maantiellä. Ei ollut pelkoa ylinopeussakoista, kun ei
yksinkertaisesti uskaltanut ajaa niin kovaa! ;-

Minunkin pisteeni menee kyllä omakohtaisten kokemusten perusteella Marinalle,
oma työmatkapeli oli vielä Perkinsin dieselillä. Ajo-ominaisuudet olivat kyllä
jotenkin sopusoinnussa suorituskyvyn kanssa...
Tiesta ei muuta tuntumaa kuin usko, että siellä se jossain auton alla luikertelee.
PekkaK

Lauri Viljanen

unread,
Oct 8, 2003, 12:54:58 PM10/8/03
to

"Tapio Keihanen" <d...@iki.fi> wrote in message
news:gizoews...@vipunen.hut.fi...

> Kun laskee yhteen Regatan ja sitä seuranneen 1991-mallisen erittäin
> siististi pidetyn Fiat Unon käyttökokemukset (auto oli ostohetkellä 4
> vuotta vanha), päätin, ettei tähän talouteen enää koskaan tule
> 1970-luvun alun jälkeen valmistettua Fiiua.

Järkevä päätös ;^)
Tuleva talvi pitäisi allekirjoittaneen päristellä ´59 Fiiulla... (se taasen
ei liene kovinkaan järkevä päätös..)

-Lauri


Christian Rethmann

unread,
Oct 8, 2003, 6:55:35 PM10/8/03
to
>Aika vähän olet sitten autoja ajanut. Suosittelen Mosse Pick-upin koeajoa,

Haha :-) Ei voi olla :-) Nimittäin aina ku tulee tää sama kysymys
mielee, mulle tulee ja yhen firman entinen lavamosse mielee.

Kauheet kesähelteet, mustat (keino?)nahkapenkit, niin pieni hytti ja
iso ratti et sisään joutu menee siten että ensin heitti toisin jalan
ratin toiselle puolelle ja sitten vasta jamppa sisään.

Mut tosi kivasti se kyllä vingutti kumia ku pomppusella nupukivellä
vähä heitti ratista ja pelasi kaasulla ja kytkimellä. Sit vaa perä
pomppi ja kumit kirskahteli.

Toinen hieno suoritus oli ~400kg kiuaskiviä lavalla. Ei puhettakaan
siitä että auto olisi kulkenut suoraan. Tosin tämä nyt voi olla kova
pala jo monelle muullekin vastaavalle :-)

>Suomessa vaadituin korkein 8 kankaisin renkain. Se kulkis kyllä yli 100km/h,
>mutta kun luonto ei anna periksi (eikä kaistanleveys riitä). UAZ maasturin

Kyllä mä sillä ajoin jalka suorana tuolla motarilla, vauhtia en kyllä
muista kun se oli jo joskus '95.

Ja oli muuten '87 auto :-)


Hermann Antichrist
- i_do_hav...@hotmail.com
- http://users.kymp.net/cable072/fordfiestasite/

Jesse Mäkinen

unread,
Oct 8, 2003, 6:54:29 PM10/8/03
to
Sanoisin kyllä, että tollanen 80-luvun lopun Honda Accord on suhteellisen
kaamea auto. Ruma kun helvetti ja ilmeisesti tehtaalla on toteutettu hyväksi
havaittua 'maalataan pellit molemmilta puolilta ja kun on kuivunu ni veetään
pelti pois välistä' -tekniikkaa. Hämmästyttävää on että mätänee siitä
huolimatta. Perseestä. Niin perseestä.

"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> wrote in message
news:blu7eo$5d5$1...@phys-news1.kolumbus.fi...
> Kun tuossa tuli juuri juttua Mossesta, niin ajattelin kysellä tämän
porukan
> mielipidettä. Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?
>
> Oma ehdotukseni on Jalta eli Zaporosets (tai miten se nyt kirjoitetaan).
> Ensisijaisesti tarkoitan uusinta, kulmikasta mallia. En ole sellaista
> Suomessa nähnytkään, mutta Virossa niitä oli takavuosina paljon. Eräitä
> tuttuja arkkitehtejä (autoasioissa epäkäytännöllisiä) tavatessani jouduin
> yhtä sellaista jopa korjaamaan...
>

> Sampo
>
>


Pasi Lunden

unread,
Oct 8, 2003, 7:01:04 PM10/8/03
to
Joo. Tollasta CA -korimallin Honda Accordia lähtisin tähä tarjoilemaan.
Melkosen kamala laite on kyllä. Varsinkin mustilla puskureilla sekä
peltivanteilla :-(


Turo Takanen

unread,
Oct 8, 2003, 7:52:15 PM10/8/03
to
"Jesse Mäkinen" <jesse....@lut.fi> wrote in message
news:bm24is$ue2$1...@juuri.cc.lut.fi...

> Sanoisin kyllä, että tollanen 80-luvun lopun Honda Accord on suhteellisen
> kaamea auto. Ruma kun helvetti ja ilmeisesti tehtaalla on toteutettu
hyväksi
> havaittua 'maalataan pellit molemmilta puolilta ja kun on kuivunu ni
veetään
> pelti pois välistä' -tekniikkaa. Hämmästyttävää on että mätänee siitä
> huolimatta. Perseestä. Niin perseestä.

No mut siit saa tosi paljo paremman, jos laittaa siihen 63€ sumarikatkasijan
(Veholta tietty) ja puskureihin hiilikuitukalvoa.


--
Turo Takanen


kari.monk...@tut.fi

unread,
Oct 9, 2003, 3:44:24 AM10/9/03
to
Pasi (Pasi Lunden <star...@luukku.com>) kirjoitti:

> Joo. Tollasta CA -korimallin Honda Accordia lähtisin tähä tarjoilemaan.
> Melkosen kamala laite on kyllä. Varsinkin mustilla puskureilla sekä
> peltivanteilla :-(

Jännä juttu, silloin kun tuo oli uusi, sitä pidettiin erittäin
hyvännäköisenä autona. Ilmeisesti sellaiset eivät kestä ajan hammasta.
Vai olisiko esimerkkejä aikanaan ja edelleen hyvännäköisestä
arkiautosta? Mieluummin vieläpä suuren yleisön tunnustamana.

-KM

Mika Iisakkila

unread,
Oct 9, 2003, 5:03:34 AM10/9/03
to
kari.monk...@tut.fi writes:
> Vai olisiko esimerkkejä aikanaan ja edelleen hyvännäköisestä
> arkiautosta? Mieluummin vieläpä suuren yleisön tunnustamana.

Vaikea keksiä esimerkkejä, lähinnä siksi että suurella yleisöllä on
niin helvetin huono maku. En tiedä onko vaikkapa Volvo 240:stä koskaan
voinut pitää hyvännäköisenä, mutta vanhanaikaiselta se alkoi minun
silmissäni näyttää vasta jokin aika sitten mallin päästyä jo
museoautoikään.

Muuten suurin osa 80-luvun autoista näyttää tällä hetkellä melko
järkyttäviltä (minun silmissäni taas) ja 90-luvun alun möykyt ovat
myös hyvää vauhtia äklöytymässä, ei sillä että niistä olisin ikinä
pitänytkään. Kasarimeiningin kulminaatio on ehkä se teinix-Bemari (E30
vai mikä se nyt on), ja sen seuraajakin voisi saada jonkin palkinnon
muotoilun ikääntymisnopeudesta kilpailtaessa.

En tiedä miksei se arkiautomuotoilijoilta onnistu, mutta vaikkapa
Jaguarin mallistosta suurin osa on lähes ajattomia (pl. osittaiset
epäonnistumiset kuten esimerkiksi se kanttivaloinen XJ6). Ja
mielestäni Chevy Caprice 77-90 (sedan), sentään jossain päin arkiauto,
on kanttimuotoilun suursaavutuksia. Joku muu voisi pistää sen toiseen
päähän listaa :-)
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Harri Koponen

unread,
Oct 9, 2003, 7:43:23 AM10/9/03
to
> Hirvein vehje ajettavuudeltaan oli armeijan pönttö-UAZ radioauton
> varustuksella: Lyijyakkuja kunnon rivistö niin takana, kuin ikinä
> voidaan laittaa, eli UAZ melkein keuli koko ajan. Ajoneuvokohtainen
> nopeusrajoitus 60km/h, missä puolet liikaa. "Lukkiutumattomat jarrut"
> siinä sentään oli.

> Sama auto linkkivarustuksella, olisko jotain päälle 90:ä tullut
> ajettua, edelliseen verrattuna kulki kuin juna, mihin tahansa
> henkilöautoon verrattuna kuin rodeohärkä... Mutta maastossa olivat
> kovia menemään, kunhan muisti pitää näpit pois ratin sisäkehältä.

Miten ihmeessä sinä sait sen kulkemaan noin kovaa? Minulla oli
radioautovarustuksella oleva yksilö kuitilla pitkän aikaa, ja kerran
Pahkajärveltä Haminaan paluumarssilla sain sen kulkemaan elonsa ennätykset,
melkein kuuttakymppiä (mitattu takana ajavan Masin mittarilla, UAZ näytti
'papjeeda-lukemia').

Muutoin asialla ei olisi suurtakaan merkitystä, maastossahan noiden pitääkin
näyttää kyntensä, mutta kun noilla maantiemarsseilla vähemmän asiasta
ymmärtävät kapiukot määräsivät kuudenkympin marssivauhteja. Käytännössä se
tarkoitti sitä, että marssiosaston radioauton jälkeinen loppuletka saapui
kasarmin pihaan siinä vaiheessa, kun alkuosa jo huolsi naamioverkkoja...

Mutta UAZ ei suinkaan ollut huonoin ajamani auto, varsinkaan se
rättikattomalli. En uskonut itsekään minkälaisista paikoista sillä ja
pullamallillakin pääsi vielä pois!

Perää minun autokokemuksissani pitää ihan tavallinen kantti-Lada. Tällä
yksilöllä ei ollut taipumusta pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, kytkin oli
on/off ja ratin kiinnitys pikkaisen hakusessa. Yksi ilta kaverin autolla
riitti, sen jälkeen en ole moisessa purkissa ollut sisäpuolella kuskina enkä
kuskattavana.

- Harri

Sampo Kolkki

unread,
Oct 9, 2003, 7:55:27 AM10/9/03
to

"Harri Koponen" <n...@mail.thanks> wrote in message
news:URbhb.321$cZ7...@reader1.news.jippii.net...

> Perää minun autokokemuksissani pitää ihan tavallinen kantti-Lada. Tällä
> yksilöllä ei ollut taipumusta pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, kytkin oli
> on/off ja ratin kiinnitys pikkaisen hakusessa. Yksi ilta kaverin autolla
> riitti, sen jälkeen en ole moisessa purkissa ollut sisäpuolella kuskina
enkä
> kuskattavana.

Anopilla oli aikoinaan 70-luvulla käytössään kantti-Lada. Hän valitti
appiukolle moottorin sammuvan, kun laittoi vilkun päälle vasemmalle (vai
olikohan se oikealle?). No appiukko ei millään uskonut, väitti naisten
hopinöiksi. Korjaamolla tiesivät heti vian: tyyppivika juuri tuon
valmistussarjan autoissa!

Kaverin äitikin sai noin kymmenen vuottasitten smanlaisen auton perintönä
sukulaiseltaan. Kauppa-arvoa ei juuri ollut, joten he päättivät pitää auton.
Em. rouva pysäköi Ladan aina vähintään korttelin päähän töistä, ettei
työkaverit nähneet.

Sampo


Miika Seppänen

unread,
Oct 9, 2003, 8:48:20 AM10/9/03
to
On Thu, 9 Oct 2003 14:43:23 +0300, "Harri Koponen" <n...@mail.thanks>
wrote:

>Miten ihmeessä sinä sait sen kulkemaan noin kovaa? Minulla oli
>radioautovarustuksella oleva yksilö kuitilla pitkän aikaa, ja kerran
>Pahkajärveltä Haminaan paluumarssilla sain sen kulkemaan elonsa ennätykset,
>melkein kuuttakymppiä (mitattu takana ajavan Masin mittarilla, UAZ näytti
>'papjeeda-lukemia').

Kontiorannan (tai oikeastaan Ylämyllyn) UAZit olikin kai hyvin
huollettuja, ;) kun radioautotkin kulki "kevyesti" (suhteellista, ja
ajo-ominaisuuksia huomioimatta) sen sallitun 60. Tuo linkki-UAZ oli
suhteellisen tuore (n. 5-vuotias) ja olisi kulkenut kovempaakin, mutta
edellä ollut alkoi lähestyä, niin piti löysätä. Oli sellaisella joku
kuulemma 110 saanut mittariin... Liekö sitten alamäki auttanut. Sai
sen menemään vähän matkaa kahva edelläkin, kun ajoi takaveto päällä ja
kytkimellä auttoi kierroksia ensin ylös. ;)

>Mutta UAZ ei suinkaan ollut huonoin ajamani auto, varsinkaan se
>rättikattomalli. En uskonut itsekään minkälaisista paikoista sillä ja
>pullamallillakin pääsi vielä pois!

Itse asiassa se rättikattomalli oli ainakin talviolosuhteissa
pönttömallia huonompi menemään maastossa. Ainoa ongelma oli
synkronoimaton kakkosvaihde, kun joskus olisi ollut parempi saada
vauhtia, ja välikaasulla leikkiminen ehti maastossa pudottaa vauhtia
liikaa, että kone olisi enää jaksanut vetää. Mutta bensaa meni
metikössä hyvin, kulutus 90l/100km.

Tuollainen linkki-UAZ taitaa olla arvokkain auto, millä olen ajanut,
linkkivarustus kuulemma siihen aikaan yli puoli miljoonaa markkaa,
itse UAZ ehkä hieman vähemmän...

-Miika

Olli Lammi

unread,
Oct 9, 2003, 9:14:55 AM10/9/03
to
Miika Seppänen wrote:
>
>> Miten ihmeessä sinä sait sen kulkemaan noin kovaa? Minulla oli
>> radioautovarustuksella oleva yksilö kuitilla pitkän aikaa, ja kerran
>> Pahkajärveltä Haminaan paluumarssilla sain sen kulkemaan elonsa
>> ennätykset, melkein kuuttakymppiä (mitattu takana ajavan Masin
>> mittarilla, UAZ näytti 'papjeeda-lukemia').
>
> Kontiorannan (tai oikeastaan Ylämyllyn) UAZit olikin kai hyvin
> huollettuja, ;) kun radioautotkin kulki "kevyesti" (suhteellista, ja
> ajo-ominaisuuksia huomioimatta) sen sallitun 60. Tuo linkki-UAZ oli
> suhteellisen tuore (n. 5-vuotias) ja olisi kulkenut kovempaakin, mutta
> edellä ollut alkoi lähestyä, niin piti löysätä. Oli sellaisella joku
> kuulemma 110 saanut mittariin... Liekö sitten alamäki auttanut. Sai
> sen menemään vähän matkaa kahva edelläkin, kun ajoi takaveto päällä ja
> kytkimellä auttoi kierroksia ensin ylös. ;)

Tiedä sitten, miten noiden UAZien kanssa oli, mutta ZIL-131
maastokuorma-autossa oli ainakin (kokemukset 93-94) jonkinlainen
kierrosrajoitin, jonka kuljetuksen pojat jollain salaperäisellä virityksellä
saivat pois päältä. Sen jälkeen ZIL menikin 120 km/h tykki perässä,
tosin oman mittarinsa mukaan. Ei, en tykännyt istua vieressä tuossa
vauhdissa - vehkeen jousitus kun tuntui olevan pääosin penkissä.
Olisiko pulla-UAZeissa ollut jotain rajoittimia?

---
Olli

Kare Pietilä

unread,
Oct 9, 2003, 9:47:30 AM10/9/03
to
Harri Koponen wrote:
> Miten ihmeessä sinä sait sen kulkemaan noin kovaa? Minulla oli
> radioautovarustuksella oleva yksilö kuitilla pitkän aikaa, ja kerran
> Pahkajärveltä Haminaan paluumarssilla sain sen kulkemaan elonsa ennätykset,
> melkein kuuttakymppiä (mitattu takana ajavan Masin mittarilla, UAZ näytti
> 'papjeeda-lukemia').

Noissa jos missä oli yksilöitä. Sodankylässä sattui alle kerran radio-aasi,
joka kulki kuin eläin. Kilometritolpista kellottamalla huipuksi mitattiin
105 km/h (varmasti riittävän sekunnin mittausvirheen kompensointikin tarkoittaa
vielä yli 100 km/h:n todellista nopeutta). Huonoimmat kulkivat sitten jotain
60 korvilla...
--
Oynu oynu oynu...

Kare Pietilä

unread,
Oct 9, 2003, 9:50:30 AM10/9/03
to
Olli Lammi wrote:
> Olisiko pulla-UAZeissa ollut jotain rajoittimia?

Joo, kuljettajan itsesuojeluvaisto.
--
Oynu oynu oynu...

Simo Laakso

unread,
Oct 9, 2003, 3:57:49 PM10/9/03
to
Thu, 9 Oct 2003 07:44:24 +0000 (UTC) kari.monk...@tut.fi wrote something
like this about "Re: Kysely. Mikä on mielestänne hirvein auto?" on
sfnet.harrastus.autovanhukset:

Hmm.. mä en sanoisi sitä rumaksi vieläkään. Ehkä mulla on jotenkin kierot aivot
kun tykkään kantikkaista. Mutta yhtä sellaista kerran kokeilleena en
toistakertaa moisella aja, ainakaan omasta tahdosta.

--
("`-''-/").___..--''"`-._
`6_ 6 ) `-. ( ).`-.__.`) SiMO LAAkSO
(_Y_.)' ._ ) `._ `. ``-..-'
_..`--'_..-_/ /--'_.' ,' e-mail: simo....@myrealbox.com
(il),-'' (li),' ((!.-'

Mikko Laine

unread,
Oct 9, 2003, 4:52:54 PM10/9/03
to
Miika Seppänen <miika.seppan...@pp.inet.fi> wrote in message
>
> Tuollainen linkki-UAZ taitaa olla arvokkain auto, millä olen ajanut,
> linkkivarustus kuulemma siihen aikaan yli puoli miljoonaa markkaa,
> itse UAZ ehkä hieman vähemmän...

Ainakin yksi tollanen pulla uaz oli muuten juuri myynnissä
kuljetusvarikon huutokaupassa kalkussa...

Noi hinnat on just näitä torni hintoja missä ei ole mitään tolkkua....
en tiedä mistä niitä revitään, vai maksaako torni tavaroistaa 10x
hintoja.... Sergei it-kanuunakin taisi olla jossain 600 000mk
pinnassa, vaikka niitä ostetiin entisen itä-saksan jäämistöstä
romuraudan hinnalla!! Voi nipin napin olla että ne on sen maksanut
vuonna -63... mutta ei enää tänä päivävä! Itse asiassa epäilen, että
joskus taannoin torni on maksanut tavaroistaan aivan pimeitä hintoja
kun hommia ei ole kontrolloitu kunnolla... partio kiikaritkin oli yli
2000mk korvaus arvoltaa kun ne jäi vaunun alle... sillähän saa melkein
jo valonvahvistimen!

Uaz:kin olen kuullut jonkun ihan järjettömän hinnan... kuhan höpisevät
sanon minä!

Miika Seppänen

unread,
Oct 9, 2003, 5:20:03 PM10/9/03
to
On 9 Oct 2003 13:52:54 -0700, mla...@lpt.fi (Mikko Laine) wrote:

>Miika Seppänen <miika.seppan...@pp.inet.fi> wrote in message
>>
>> Tuollainen linkki-UAZ taitaa olla arvokkain auto, millä olen ajanut,
>> linkkivarustus kuulemma siihen aikaan yli puoli miljoonaa markkaa,
>> itse UAZ ehkä hieman vähemmän...

<..>


>Uaz:kin olen kuullut jonkun ihan järjettömän hinnan... kuhan höpisevät
>sanon minä!

Niin, siis se linkkivarustus, joka ei ollut mitään veli vanjan tekoa,
siinä maksoi, ei itse UAZ. Ei olisi ihan mennyt puoli milliä läpi
siitä laitoksesta. ;) Tietysti sen varustuksenkin hinta on voinut olla
yliammuttu, mutta sehän olisikin ihan tyypillistä tornitouhua.

-Miika

JV

unread,
Oct 10, 2003, 2:03:09 AM10/10/03
to

"Kare Pietilä" <kpie...@cc.hut.fi> wrote in message
news:3F8566F...@cc.hut.fi...
Mitä sille oli tehty?? 1600 kg painavalle perusversiolle luvataan 110 km/h
huippuja. Heppojahan on 92 mun lähteen mukaan. Radio varustuksessahan se
painaa varmaan yli 2 tonnia.
-Jyrki1


le Mans

unread,
Oct 10, 2003, 5:23:51 PM10/10/03
to

"Sampo Kolkki" <sampo....@removethiskolumbus.fi> kirjoitti viestissä

> Anopilla oli aikoinaan 70-luvulla käytössään kantti-Lada. Hän valitti


> appiukolle moottorin sammuvan, kun laittoi vilkun päälle vasemmalle (vai
> olikohan se oikealle?). No appiukko ei millään uskonut, väitti naisten
> hopinöiksi. Korjaamolla tiesivät heti vian: tyyppivika juuri tuon
> valmistussarjan autoissa!
>
> Kaverin äitikin sai noin kymmenen vuottasitten smanlaisen auton perintönä
> sukulaiseltaan. Kauppa-arvoa ei juuri ollut, joten he päättivät pitää
auton.
> Em. rouva pysäköi Ladan aina vähintään korttelin päähän töistä, ettei
> työkaverit nähneet.
>

Mullakin ollut tuollainen, oli varsin vinkee ajettava kun takaa oli toisen
puolen tukivarsi poikki. Mutta pisteet tässä kisassa annan v. 76 Toyota
Corollalle semmoinen takaveto meininki, talvella keininahka penkki kun
jäätyi ei siinä oysynyt kyydissä millään, ei kä ainakaan omalla
lämmityslaitteella sulaksi saanut ja perä oli keveintä mitä maa päällään
kantoi, hakkasi tuossa lajissa opelit ja foortit.
pekka


Ari Tamminen

unread,
Oct 10, 2003, 9:16:08 PM10/10/03
to
"Markku K." <melik...@spambot.com> wrote:

>80 ja 90 luvun taitteen Opelit. Aiheutti ainakin minulle traumoja
>ekologisena luontoon hajoavana autona. En luota enää kyseiseen merkkiin,
>vaikka laatu on varmasti nykyään parempaa.

Hmm, ja täällä harrastetaan juuri noita... :) ja ovat juuri
mieliautoja! Tiedän lukuisia huonompia autoja.

--
___________________________________________________
Ari Tamminen a...@iki.fi www.iki.fi/ata
Vectra GT 16V C20XE - Calibra Turbo 4x4 T315 C20LET
www.opelclubfinland.net Opel Club Finland OCF

Ari Tamminen

unread,
Oct 10, 2003, 9:25:06 PM10/10/03
to
Pekka Koivu <ko...@kajaani.net> wrote:

Myös Jeremy Clarkson päätyi maailman kaikkien aikojen huonointa autoa
valitessaan juuri Morris Marinaan.

Teemu Uusi-Esko

unread,
Oct 11, 2003, 3:46:03 PM10/11/03
to

Toni Töyrylä wrote:

>Itse ottaisin mielummin 70-luvun lopun tekniikan: vähemmän vaikeasti
>korjattavaa elektroniikkaa ja muita sähköhäir... eikun -härveleitä
>niin moottori- kuin varustepuolellakin. Esimerkiksi Volvoista


>puhuttaessa Duettin kuoret ja 240 dieselin tekniikka.
>
>
>

Miksi äpärämoottori? Eikö vaikka B230ET olisi sopivampi, mahtuu
nelikkona ehkä paremmin ja alkaahan pariovinen kulkea :-) Tai jos
oikein rakentamaan innostuu niin joku tuoreemmista viitoskoneista ehkä...

Itse suunnittelin joskus laittaa ehjäkoriseen pystylamppumersuun (W115)
W210:n 2,3l bensakone ja automaattilaatikko yms. modernia, saisi
luotettava(mma)lla tekniikalla olevan klassikon käyttöpeliksi :-)


-Teemu-

Teemu Uusi-Esko

unread,
Oct 11, 2003, 3:48:45 PM10/11/03
to

Petri wrote:

>Fiat Panda ja Regata ovat kovia sanoja. Ei huono Talbottikaan.
>Skoda 120 on kanssa varteenotettava.
>Wartburgia unohtamatta.
>
>

Äls ny, Horisko oli etenkin dieselillä yllättävän hyvä matkapeli.
Ajamistani Skoda S110R Coupé on tähän mennessä ainakin erikoisin...
Kamalin ajamani oli taas '90 Volvo F12 jossa oli kallistuksenvakaaja
irti ja toinen iskari poikki...


-Teemu-

Teemu Uusi-Esko

unread,
Oct 11, 2003, 7:18:47 PM10/11/03
to

JR wrote:

>
>Mitä ulkonäköön ja yleiseen naurettavuuteen tulee, mielessä on Mister Bean
>leffassakin (vai oliko se sarjassa ? anyway)
>nähty kolmipyöräinen brittiläinen hirvitys, joka kupsahtaa vissiin vähänkin
>tiukemmassa mutkassa nurin, häähää ...
>en muista nyt vaan tähän hätään merkkiä enkä muuten tiedä onko se edes
>autokaan :-)
>
>

Reliant Robin? Mieleen tulee taas se brittiläinen video (sori JjP, en
taaskaan muista sen nimeä) jossa opetetaan mm. tekemään
käsijarrukäännöksiä, polttamaan kumia ympyrässä yms. kivaa tehokkailla
"kunnon" autoilla sekä "rolling a Robin" eli miten tuollainen
pyöräytetään katon kautta...

-Teemu-

Teemu Uusi-Esko

unread,
Oct 11, 2003, 7:00:09 PM10/11/03
to

>
> Äls ny, Horisko oli etenkin dieselillä yllättävän hyvä matkapeli.
> Ajamistani Skoda S110R Coupé on tähän mennessä ainakin erikoisin...
> Kamalin ajamani oli taas '90 Volvo F12 jossa oli kallistuksenvakaaja
> irti ja toinen iskari poikki...
>
>
> -Teemu-
>
Hoplaaaaa, unohtui tietysti edellisen vahva kilpailija, FSO Polle.
Volvossa oli sentään ilmajarrut, Polle oli ilman jarruja!


-Teemu-

Teemu Uusi-Esko

unread,
Oct 11, 2003, 7:26:47 PM10/11/03
to

Mika Iisakkila wrote:

>kari.monk...@tut.fi writes:
>
>
>>Vai olisiko esimerkkejä aikanaan ja edelleen hyvännäköisestä
>>arkiautosta? Mieluummin vieläpä suuren yleisön tunnustamana.
>>
>>
>
>Vaikea keksiä esimerkkejä, lähinnä siksi että suurella yleisöllä on
>niin helvetin huono maku. En tiedä onko vaikkapa Volvo 240:stä koskaan
>voinut pitää hyvännäköisenä, mutta vanhanaikaiselta se alkoi minun
>silmissäni näyttää vasta jokin aika sitten mallin päästyä jo
>museoautoikään.
>
>Muuten suurin osa 80-luvun autoista näyttää tällä hetkellä melko
>järkyttäviltä (minun silmissäni taas) ja 90-luvun alun möykyt ovat
>myös hyvää vauhtia äklöytymässä, ei sillä että niistä olisin ikinä
>pitänytkään. Kasarimeiningin kulminaatio on ehkä se teinix-Bemari (E30
>vai mikä se nyt on), ja sen seuraajakin voisi saada jonkin palkinnon
>muotoilun ikääntymisnopeudesta kilpailtaessa.
>

Veikkaisin että osasyynä Accordin ja E30:n "äklöytymiseen" on juuri
etenkin viime aikoina lisääntynyt tunattujen yksilöiden esiintyminen.
Kornit spoilerit, hevoskärryn vanteet ja kaikenmaailman teipit ja
wannabe-typeär ja ämkolme-lätkimiset syövät automallien muotoilun
arvostusta. Omasta mielestäni sekä CA-Accord että E30 ovat, tavattaessa
hyvinpidetty vakioyksilö, ehkä alkuperäisillä aluvanteilla varustettuna,
molemmat ihan fiksun näköisiä autoja.

Niin ja eikös juuri tuo Accord ole E30:n perheversio?-) 80-luvun
nousussa kun juppi meni mobira kainalossa Vehoon mustaa Bemaria
ostamaan, mutta tajusi ettei kakarat ja neonväriset lasketteluromppeet
etc. mahdu sovinnolla tohin 316 1.8:iin niin sitten piti ostaakin
Accord. Siihen sai sentään oikein sähkölasit kun otti EX-varustelun.
Vautsi, naapurit vihersi. :-)


-Teemu-

Toni Töyrylä

unread,
Oct 12, 2003, 2:13:15 AM10/12/03
to
On Sat, 11 Oct 2003 22:46:03 +0300 Teemu Uusi-Esko <uusi...@iki.fi> wrote:
> Toni Töyrylä wrote:
>>Itse ottaisin mielummin 70-luvun lopun tekniikan: vähemmän vaikeasti
>>korjattavaa elektroniikkaa ja muita sähköhäir... eikun -härveleitä
>>niin moottori- kuin varustepuolellakin. Esimerkiksi Volvoista
>>puhuttaessa Duettin kuoret ja 240 dieselin tekniikka.
>
> Miksi äpärämoottori? Eikö vaikka B230ET olisi sopivampi, mahtuu
> nelikkona ehkä paremmin ja alkaahan pariovinen kulkea :-) Tai jos
> oikein rakentamaan innostuu niin joku tuoreemmista viitoskoneista ehkä...

No, satun vaan olemaan enempi mieltynyt noihin puristussytytys-
moottoreihin. Dieselissä, varsinkin vanhanaikaisessa sellaisesssa, kun
sen kerran on käyntiin saanut, seoksen syttyminen on tunteettomampaa
kosteudelle, kylmälle moottorille, auringonpilkuille jne. Näkemys
voisi tietysti olla toisenlainen, jos omistushistoriassa olisi
muitakin kuin kaasarikoneita. Mainitussa Volvon/VW:n kuutosdieselissä
on sitäpaitsi mukava käyntiääni :)

Edelleen Duetissa pysyäkseni, toinen hauska tekniikkavaihtoehto olisi
vanha Transit 80-luvun lopulta. Muistathan sen aikanaan postiautoista
tutun teräväsävyisen nakutuksen, vanhimmat niistä olivat yllättävän
kierrosherkkiä, myöhemmin jokin muuttui ruiskutuspympussa ja koneen
käytöksestä tuli paljon tylsempi. Sitäpaitsi Transitin
alustarakennekaan ei olisi turhan monimutkainen :) Dieseliin ei
kylläkään tainnut tehtaalta saada automaattia...

Joka tapauksessa auto pitäisi saada pysymään virkavallan silmissä
Duettina, ei tarvitsisi vuosittaista pakokaasuräkkiä, turvavöitä ja
saisi olla H4-lisävalot :)

--
T o n i T ö y r y l ä

Mika Iisakkila

unread,
Oct 12, 2003, 7:02:32 AM10/12/03
to
Teemu Uusi-Esko <uusi...@iki.fi> writes:
> Veikkaisin että osasyynä Accordin ja E30:n "äklöytymiseen" on juuri
> etenkin viime aikoina lisääntynyt tunattujen yksilöiden esiintyminen.
> Kornit spoilerit, hevoskärryn vanteet ja kaikenmaailman teipit ja
> wannabe-typeär ja ämkolme-lätkimiset syövät automallien muotoilun
> arvostusta. Omasta mielestäni sekä CA-Accord että E30 ovat,
> tavattaessa hyvinpidetty vakioyksilö, ehkä alkuperäisillä aluvanteilla
> varustettuna, molemmat ihan fiksun näköisiä autoja.

Voi olla näinkin, mutta lähes mikä hyvänsä poikkeuksellisen siisti
arkiauto alkaa näyttää jossain määrin mielenkiintoisesta siinä
vaiheessa kun 99% kannasta on paalattu tai pilattu, ne pilatutkin
on jo paalattu, ja sen jälkeen ärsytys on ehtinyt kymmenkunta vuotta
lievetä. E30 ja tuo Accord eivät ole vielä läheskään tässä vaiheessa.

Ei silti, nyt tajusin mikä on absoluuttisen ärsyttävä 80-luvun muisto.
Se on laikukas muna-Kadetti, jonka jäljellä oleva punainen väri on
muuttunut täysin mataksi ja se uutenakin kammottava muovikeula
epämääräisen harmaaksi.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Jukka Töyrylä

unread,
Oct 12, 2003, 5:58:26 PM10/12/03
to

"Mika Iisakkila" <mika...@pingrid.fi.invalid> kirjoitti viestissä
news:m3r81ia...@saukko.pingrid.fi...

> Ei silti, nyt tajusin mikä on absoluuttisen ärsyttävä 80-luvun muisto.
> Se on laikukas muna-Kadetti, jonka jäljellä oleva punainen väri on
> muuttunut täysin mataksi ja se uutenakin kammottava muovikeula
> epämääräisen harmaaksi.

Mutta sehän on kaunis auto pilattuna väärällä värillä ja huonolla hoidolla,
sellaisen nähdessä alkaa sormet syyhytä hiomatahnapurkin suuntaan ;-).

-80 luvun kauheuksiin luen Nissan Stanzan ja 5d etuveto Corollan, joista
voisin takavuosien julkkiksen sanoja mukaillen lausua:
"Jos kaikki maailman Stanzat olisivat rivissä päiväntasaajalla
- niin se olisi hyvä!"
--
jukka
http://www.geocities.com/uusiakuvia/


JR

unread,
Oct 13, 2003, 3:03:59 AM10/13/03
to

"JV" <n...@n.com> wrote in message
news:xYrhb.1338$hz.2...@news2.nokia.com...

>
> Oynu oynu oynu...
> Mitä sille oli tehty?? 1600 kg painavalle perusversiolle luvataan 110 km/h
> huippuja. Heppojahan on 92 mun lähteen mukaan. Radio varustuksessahan se
> painaa varmaan yli 2 tonnia.
> -Jyrki1
>

Mulla oli kans muutama pulla-UAZ ja (ja vanhempia piikkinokka-pikku GAZeja)
kuitilla riksussa.
En ole ihan varma ja en asiaa silloin sen kummemmin tutkinut, mutta epäilen
että laittoivat
keskuskorjaamolla sytkää vähän myöhäsen suuntaan, ettei vaan kulkisi liian
kovaa, varusmiehillä meinaan ;-)

Radiovarustuksen painostahan vei suurimman osan ne takapaksin lipeäakut ,
eli ei ihme
että heivasi marssissa sitä takapäätä ..
alamäessä pääsi mittarin mukaan 80-90 mutta sitten rupesi jo hirvittämään
...

Silloin puhuttiin että Suomen armeija harrastaa liennytyspolitiikkaa , eli
otetaan alle 30kmk:n venäläinen alusta ja
+150kmk amerikkalainen radiokalusto, heh heh
(ei se generaattori/akkupuoli, se oli ihan venäläinen ;-))

Jukka


Ari Tamminen

unread,
Oct 13, 2003, 5:42:04 AM10/13/03
to
Teemu Uusi-Esko <uusi...@iki.fi> wrote:

>Reliant Robin? Mieleen tulee taas se brittiläinen video (sori JjP, en
>taaskaan muista sen nimeä) jossa opetetaan mm. tekemään
>käsijarrukäännöksiä, polttamaan kumia ympyrässä yms. kivaa tehokkailla
>"kunnon" autoilla sekä "rolling a Robin" eli miten tuollainen
>pyöräytetään katon kautta...

Burning Rubber with Tiff Needell... löytyy dvd:nä hyllystä :)

Ari Tamminen

unread,
Oct 13, 2003, 5:45:36 AM10/13/03
to
Mika Iisakkila <mika...@pingrid.fi.invalid> wrote:

>Ei silti, nyt tajusin mikä on absoluuttisen ärsyttävä 80-luvun muisto.
>Se on laikukas muna-Kadetti, jonka jäljellä oleva punainen väri on
>muuttunut täysin mataksi ja se uutenakin kammottava muovikeula
>epämääräisen harmaaksi.

Se "munakadetin" eli Kadett E:n muovikeula muuten oli alunperinkin
harmaa, eikä musta, niinkuin monet tuntuvat luulevan tänä päivänä.
Toki ne ovat usein vaalentuneet rumasti, eli puskurin oikea harmaan
sävy on tummempi kuin useimmissa näkyvissä autoissa, oikean sävyn
näkee esim nokkapellin avaamalla...

Timking

unread,
Oct 16, 2003, 2:11:49 PM10/16/03
to
> Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?


Sitikka C5
Ihan hirveän ruma, kauhean huono ajaa ja vikoja ihan liikaa.

t. Timking


Christian Ehrnrooth

unread,
Oct 17, 2003, 12:45:49 AM10/17/03
to
"Timking" <tim...@luumu.com> wrote in message
news:FbBjb.364$qL5...@read3.inet.fi...

> > Mikä on mielestänne hirvein auto maan päällä?
>
> Sitikka C5
> Ihan hirveän ruma, kauhean huono ajaa ja vikoja ihan liikaa.
>
Eräs työkaverini osti pari vuotta sitten uuden C5:sen. Kyselin nyt kesällä
onko hän ollut tyytyväinen. Vastaus oli: "Olen miettinyt pitäisikö hankkia
vielä toinen". Onko hän todella niin tyytyväinen kysyin. "Ei mut ku se on
korjaamolla kokoajan. Jos olis kaksi voisi kuvitella, että toinen toimis
silloin kun toinen on korjaamolla..."

Hän kertoi myös, että hänen Citikka on ollut 18 kertaa korjaamolla.
KAHDEKSANTOISTA!!! Tämä oli elokuussa.


Pasi Laine

unread,
Oct 17, 2003, 12:59:41 AM10/17/03
to
kari.monk...@tut.fi wrote in message news:<bm33ko$7gm$1...@news2.cc.tut.fi>...

> Jännä juttu, silloin kun tuo oli uusi, sitä pidettiin erittäin
> hyvännäköisenä autona. Ilmeisesti sellaiset eivät kestä ajan hammasta.

> Vai olisiko esimerkkejä aikanaan ja edelleen hyvännäköisestä
> arkiautosta? Mieluummin vieläpä suuren yleisön tunnustamana.
>

> -KM

'55 Chevrolet, '32 Ford ja mk1 Escort noinniinkun alkuun.

Timking

unread,
Oct 17, 2003, 4:28:06 PM10/17/03
to
> Eräs työkaverini osti pari vuotta sitten uuden C5:sen. Kyselin nyt kesällä
> onko hän ollut tyytyväinen. Vastaus oli: "Olen miettinyt pitäisikö hankkia
> vielä toinen". Onko hän todella niin tyytyväinen kysyin. "Ei mut ku se on
> korjaamolla kokoajan. Jos olis kaksi voisi kuvitella, että toinen toimis
> silloin kun toinen on korjaamolla..."
>
> Hän kertoi myös, että hänen Citikka on ollut 18 kertaa korjaamolla.
> KAHDEKSANTOISTA!!! Tämä oli elokuussa.
>


Tuolla sfnet.harrastus.autot puolella jos menet tuollaista väittämään, sinut
leimataan korolla kuskiksi joka ei tiedä mistään mitään.
Saatta olla että sinua myös nimitellään ja kielen käyttö on muutenkin
karkeaa.

Melko varmasti olet keksinyt koko jutun tai vähintäänkin essonbaarissa
kuullut.
Ole siis varovainen valheidesi kanssa, sitikoissa ei ole vikoja.

t. Timking


0 new messages