http://www.subaru.fi/volvo_filmen.zip
Vieläkö volvon neliveto tuolla tasolla?
Miksi ihmeessä takarenkaille ei välity vetoa? Eturenkaat eivät kuitenkaan
ole millään peilijäällä? Olen V70 Cross Countrya kyllä vähän sillä silmällä
katsellut, mutta pakko myöntää, että nyt meni hiljaiseksi.
Sääli, että Subaru Outback on niin ruma. Tai ei se oikeastaan ole ruma, se
ei vaan ole minkään näköinen.
Subarun vetotavasta johtuen se tosin taitaa jäädä jumiin jos toisen laidan
tai ristikkäiset renkaat jäävät peililiukkaalle. Mutta kyllä tuo videon
ylämäki on juuri niitä paikkoja mihin olen seuraava biiliä ajatellut ja
kärry nimenomaan perässä.
Onko V70 Crossissa Torsen vai miksi se noin käyttäytyy? Ja kyllähän
takarenkaissa pitäisi edes jotain vetoa olla, kun eturenkaat eivät missään
jäällä olleet Torsenin lukitusarvosta riippuen.
> Onko V70 Crossissa Torsen vai miksi se noin käyttäytyy? Ja kyllähän
> takarenkaissa pitäisi edes jotain vetoa olla, kun eturenkaat eivät missään
> jäällä olleet Torsenin lukitusarvosta riippuen.
>
Ei ole Volvossa Torsenia. Siinähän se vika juuri onkin. Käsittääkseni
Volvossa käytetään Haldex-kytkintä.
Tämä nyt ei käy yhtään järkeen. Haldex-kytkin herää, kun akselien välillä
syntyy nopeuseroa. Ja tuossa Volvo vs. Subaru videossa on Volvon akselin
välillä varmasti sitä nopeuseroa ;-)
Terv.Jude
"Jussi" <Ju...@jussi.fi> wrote in message
news:OmQ1a.404$iC6...@read3.inet.fi...
Itse itseäni kommentoiden vielä. Siis Haldex-kytkinhän eroaa normiviskosta
siinä, että jo yhden renkaan sutiminen edessä siirtää vetoa taakse, kun se
on elektronisesti ohjattu. Jos Volvossa olisi vanha yksinkertainen visko ja
eturenkaissa luistonesto mitä ei voi kytkeä pois, niin tuo videon mukainen
tapahtuma olisi mahdollista, jopa todennäköistä. Ei kai Volvossa nyt
sellaista vetojärjestelmää voi olla???
> Ei ole Volvossa Torsenia. Siinähän se vika juuri onkin. Käsittääkseni
> Volvossa käytetään Haldex-kytkintä.
Kyseisessä mallissa ei ole Haldexia, mutta uudemmissa malleissa, kuten
esim. S60:ssä kyllä. Ilmeisesti osittain noiden surkeiden kokemusten
takia...
-marko
--
"Boikotoi McDonaldsia! Niiden lehmät syövät Suomen sademetsät!"
- tuntematon
Marko Konttinen - m...@iki.fi
Ei ole
Minulla oli oman auton korjauksen ajan käytössä V70 XC AWD (2002 malli)
viikon ajan, ei esiintynyt tuollaista ongelmaa...
Winter-asennon päälle kytkemällä onnistuin saamaan saman efektin, ettei
olisi ollut päällä tuotakin kuvattaessa ("puolueeton" Subarun tiimi
kuvaamassa) ; D
Tuossahan ei ole kuin neli- ja etuvetoisen huonot puolet yhdistettynä.
Haldex toimii ilmeisesti PALJON paremmin, ainakin S60 on saanut kiitosta
useammassakin testissä.
Missä tuota susisysteemiä käytetään? V70 AWD vm?-?, V70 CC vm ?-?.
Itse asiassa konsernissahan on tosta jo vanhastaan kokemusta, kun Dorf
veti Mondeo 4X4:n pois markkinoilta vähin äänin kun selvisi että siinä
ei ole mitään muuta nelivedosta kuin lisäpaino ja sen tuoma kulutuslisä,
ja huonontunut kiihtyvyys.
Janne
-Sami-
Vahvasti vaikuttaa kyllä joo kusetukselta ;-)
Mikä tuon "Winter" asennon tarkoitus sitten muuten on jos ei kerran
takapyörät vedä ?
(Itse kyllä lupaan mennä vanhalla 700 sarjan vulvullani nuo mäet ylös mitä
tuossa esiteltiin, (tankki täynnä, ja vähän lisäpainoa kontissa)
Jukka
Tuo oli käsittääkseni ihan ruotsalaisen autolehden tekemä video jonka
Subaru sitten otti omille sivuilleen. Hieman sama asia kuin linkittää
tai esitellä esim. lehtiarvosteluita nettisivuilla...
--
Bibamus, moriendum est...
Tämähän selviää lukemallakin tuolta Subarun sivulta..
"Puolueeton ruotsalainen autoalan nettilehti Bilnytt laittoi
nelivetoiset Subaru Outback 2.5:n ja Volvo V70 Cross Countryn nousemaan
samaa rinnettä samoilla renkailla. Ilman perävaunua ja perävaunun
kanssa. Kuinka kävi? Lue alla oleva käännös alkuperäisestä artikkelista
ja lataa oheinen QuickTime -filmi ja totea itse! Filmi on zip-pakattu.
Lataa filmi ja päätä itse, kumpi on OIKEA neliveto: volvo_filmen.zip
(4.97 Mt).
Jos sinulla ei ole filmin katseluun tarvittavaa QuickTime-ohjelmaa, voit
ladata sen koneellesi tästä: http://www.apple.com/quicktime/download/
Alkuperäinen artikkeli ruotsinkielellä löytyy arkiv-osastosta
osoitteesta http://www.spray.se/bilnytt"
-Juska
LOL !
Toisen traktorin vetämänä vai ?
No jos vaikka vähän cross countrylla auttaa.. ;)
-Juska
Janne Saarijarvi wrote:
>
>
> Itse asiassa konsernissahan on tosta jo vanhastaan kokemusta, kun Dorf
> veti Mondeo 4X4:n pois markkinoilta vähin äänin kun selvisi että siinä
> ei ole mitään muuta nelivedosta kuin lisäpaino ja sen tuoma kulutuslisä,
> ja huonontunut kiihtyvyys.
>
> Janne
Noissa edellisen korimallin V70 nelivedoissa taisi olla juurikin tuo
sama synsteemi kuin Mondeossa.
Uudessa korimallissa on Haldex.
Minkälainen systeemi noissa vanhoissa Murtomaa-Volvoissa oikein oli?
Luulisi ainakin perusviskossa siirtyvän tehoa aina myös takapyörille.
Toisaalta tarpeeksi fiksulla elektroniikalla saa myös pelkkää etuvetoa,
kuten esim. Honda HR-V ja CR-V. :)
Ilkka
Jos yhdistää perusviskon ja uudet hienot luistonestot, niin hieno neliveto
muuttuu helposti etuvetoiseksi. Rellun RX nelosella ei tarvinut mennä
kummoisenkaan ylämäkeen, kun meno loppui. Molemmat eturenkaat liukkaalle ja
kun luistonesto arpoo vetoa vuoron perään molemmille eturenkaille, niin etu-
ja taka-akselin välille ei pääse syntymään viskon vaatimaa nopeuseroa.
Tuloksena etuvetoinen auto missä ei edes eturenkaat kunnolla pyöri ;-)
Hondassa ei ole elektronisia ajamista estäviä aparaatteja, joten siinä kyllä
välittyy vetoa taakse, kun toinen tai molemmat eturenkaat alkavat sutimaan.
Siinä ei taas toisaalta ole lukkoja, joten jos ristikkäiset renkaat tai
toinen laita on peililiukkaalle, niin meno stoppaa. Sama on tosin esim.
Subaru Imprezassa mitä monet pitävät ainoana oikeana nelivetona. Siis
Subarua yleensäkin.
No no poijaat :-) (No okei lisään vielä että vauhtia ottaisin enemmän ja
talvinakit alla, nimenomaan tuossa paikassa kun ei näytä isompia kiviäkään
olevan :D)
Ensinnäkään en ajaisi tuota vm. kohtaa noin hölmösti kuin tämä
testivesseli, muuten jos katsotte tarkemmin
tuota videota huomaa siinä selvästi kuinka kärrykohtauksessa Subarun
tapauksessa jätkällä on huomattavasti suurempi vauhti mäkeen mentäessä ja
vastaavasti XC:llä hitaampi, ei ihme että jää kiinni. No mutta selkeä ero
näytti siitä huolimatta
olevan nousukyvyssä.
Jukka
http://www.subaru.fi/awd_info.html listaa Turbomalleihin
keskitasauspyörästön viskon lisäksi takatasauspyörästön viskokytkimen.
Tiedä sitten saako noita viskoja lisävarusteena muihinkin malleihin.
t. Otso
Subarua puolustaakseni pitää tässä todeta, AWD järjestelmässä vetää
aina 2 pyörää 4:stä, mikä on 100% enemmän kuin "vajaavetoisissa".
(suljetaan luistonestot ja poikittaiset lukitukset pois). Koska useisiin
Subaru -mallehin saa taka-akselin poikittaisen viskolukituksen, on
etenemiskyky edelleen elektroniikalla tai lukolla varustettua 2-vetoista
parempi. Mielestäni _ainoalle oikealle nelivedolle_ on jotain katetta?
-Jyri
Kyseessä lienee luistoneston väärä mitoitus.
Havaintojeni mukaan Freelanderissa menee neliveto päälle ns. välittömästi,
luistonestot (molemmilla akseleilla) tulevat kuvaan hieman myöhemmin.
Ilkka
Tarkoitin, että eikös sitä keskikytkintä ohjata elektroniikalla, vai
vaikuttaako siihen pelkkä hydrauliikka?
Ilkka
Jos 4WD autoa on hankkimassa sillä syyllä, että tarvittaessa sillä pääsee
hankalankin mäen ylös on tuo taka-akselin poikittainen viskolukko aivan
ehdoton. Kaikista paras tietty on lukittavat navat, mutta sitten puhutaan jo
kunnon maastureista. Jos biilissä on jotain luistonestoelektroniikka on sen
oltava pois kytkettävissä. Kyllä minä voin vielä Subarulle antaa pisteitä
myös alennusvaihteesta, mitä löytyy harvoista henkilöautoista. Bensakone
varsinkin kyllä vaatii alennusvaihteen, jos autolla meinaa vähän hankalampaa
paikkaa jurmuttaa ylös.
Sääli, että jotkut Subarun mallit ovat niin mitään sanomattoman näköisiä.
Esim. Outback olisi muuten nappivalinta, mutta se ulkonäkö.
JJ wrote:
Mulla on etu/takapää kytkös subaruss ayhtä puuta, aina, joka tilanteessa
molempiin päihin autoa menee 50%.
Mutta jos on kaksi saman puolen rengasta jäällä, voi meno hyytyä kun ne sutii
tyhjää.
Tuonon sai aikanaa (saa edelleen käytettyä, uusista en tiedä) visko-tai
vastaavaa lukkoa takaperään (LSD), sellaisen kun vielä löytäisi..
Jan
Tuskinpa näin, siis yhtä puuta. Muuten tulisi uudet renkaat puolen vuoden
välein suht kalliiksi ;-) Tai vetoakselien uusiminen parin vuoden välein.
Kyllä siellä sunkin suparussa on keskitasauspyörästö.
Kylläpäs vain on "umpipuuta", tämä siis Leoneissa, joissa on kytkettävä
neliveto (kepillä tai sähköisesti). Pitävällä alustalla käsikirja
kieltää käyttämästä, mutta saa sillä kivasti pitoa lisää jos vaikkapa
pitää mukulakivikadulla lähteä nopsaan.. :)
-Juska
No nyt oli puhe Subaruista. Vastaavaa umpipuuta on esim. Jeep Cherokeessa.
Ei se sinänsä mikään ihme ole, vaan ihan normaali kytkettävä neliveto.
Tuossa testissä oli simuloitu tilannetta, jossa autoissa oleva visko
on vaurioitunut/toimintakyvytön. Sen seurauksena Volvolta häviää
takaveto ja Subarulta keskitasauspyörästön lukko.
Se syy, miksi Subarun sivulta ei em. asiasta löydy mainintaa, on
jokaisen itse pääteltävissä...
Tuossa 4Car:n testissä jossa on Audi Allroad, Subaru Outback ja XC70.
Etenkin "Hill Challenge"-osio on aika mielenkiintoinen katsoa ja
verrata sitä aikaisempaan videoon.
Sitäkin voi miettiä, miksi tuota testiä ei Subarun sivuilta löydy...
=)
Kyllä se Leonekin on Subaru. Aikoinaan tuollainen oli faija subaru
pickupissa. No oli siinä targa kattokin...
Lauri
Tuosta voi tietenkin olla monta mieltä ja minä päätin olla eri mieltä. :)
Kyllä luistonestosta on apua oikean nelivedonkin kanssa, kuten esim.
Defenderissä.
En usko, että liikkeellelähtö jäiseen mäkeen yhtään helpottuu, vaikka
kytkisit luistoneston pois.
Toinen tilanne on tietenkin esim. lumessa, hiekassa tai mudassa
kahlaaminen, jossa nelipyöräsutiminen saattaa olla ainoa etenemistapa.
Ääriesimerkki luistoneston käytöstä on BMW X5, jossa ei ole mitään
lukittuvaa akselien välillä, vaan eteneminen(?) perustuu pelkästään pyörien
jarrutteluun.
Ilkka
JJ wrote:
Ei ole. Käyttöohjeessa kielletään nelivedolla ajo kuivalla, pitävällä
alustalla juuri siksi.
jan
Jussi Tikkanen wrote:
Jep ja laittaa vielä tiheämmän nelikon päälle niin kiihtyvyys paranee
entisestään huomattavasti!
Jan
JJ wrote:
> "Jussi Tikkanen" <just...@ee.oulu.invalid> wrote in message
> news:b2dstm$b75$1...@ousrvr3.oulu.fi...
> > Kylläpäs vain on "umpipuuta", tämä siis Leoneissa, joissa on kytkettävä
> > neliveto (kepillä tai sähköisesti). Pitävällä alustalla käsikirja
>
> No nyt oli puhe Subaruista.
Niin. Subaru Leone. Joillain markkina-alueilla tunnetaan myös nimellä Loyale.
Jan
Seison korjattuna. Luulin automaattisesti, että kaveri tarkoitta Seat
Leonia. Eipähän tullut mieleen, että Subarulla on ollut Leone. No aina sitä
viisastuu.
Tuolla Leonella tuskiin kukaan ajaa jatkuvasti neliveto kytkettynä, vai?
Talvella kaupunkiajelut sun muut nelivetona, matka-ajossa hyvällä
kelillä etuveto päälle ja ohituksissa naksauttaa sitten nelivedolle.
Yksi kaveri ajelee kesäisinkin aika paljon nelivetoisena, tosin
170kW/300Nm aiheuttaakin vähän pito-ongelmia. ;)
-Juska
Ai miten niin??? Jos on kolme avointa tasauspyörästöä, vetää
kehnoimmillaan vain 1 pyörä.
--
Antti Rauramo
an...@rauramo.com_nospam
Se taas johtuu siitä, että Defenderissä on vain keskitasauspyörästön
lukko. Eikä lainkaan lukkoja akseleilla. Lukkojen puutetta ns. oikeassa
maasturissa voi vain ihmetellä. Ehkä syynä on se, että ainakin joissain
Defenderin edeltäjissä akselit olivat liian heikkoja lukoille. Tilanne
lienee toki parantunut, ja monet asentavat esim ARB:in lukot Defenderiin.
(Lukoilla tarkoitan tässä tietysti oikeita lukkoja, eli sellaisia, jotka
ovat manuaalisesti kytkettävissä ja lukitsevat tasauspyörästön täysin. Ei
siis mitään viskoja yms).
> Ääriesimerkki luistoneston käytöstä on BMW X5, jossa ei ole mitään
> lukittuvaa akselien välillä, vaan eteneminen(?) perustuu pelkästään
> pyörien jarrutteluun.
Eteneminen(?) perustuu jarrutteluun, heh ;). Tässä eräs luistonestojen
huonoista puolista - avoin tasauspyörästö jakaa momentin tasan puoliksi,
ja toisella puolella momentti käytetään luistoneston kytkemää jarrua
vasten. Tällaisen vempeleen ilmoitetun suurimman vääntömomentin voikin
jakaa kahdella :).
Ko bemarin tapauksessa tällä ei liene paljoa väliä, onhan kyseessä
ns citymaasturi, jota kukaan tuskin ajaa maastossa. Enempi lukkojen
korvaamista luistonestoilla voi ihmetellä vaikkapa, varustetasosta
riippuen, uusissa Land Cruisereissa. Lukkojen katoamiseen etenkin
etuakseleilta johtunee erillisetujousituksen yleistyminen nykymaastureissa.
IFS on tyypillisesti rakenteeltaan jäykkää etupäätä heikompi (toki
erillisripustuksestakin voi tehdä vahvan). Lukkojen käyttö edellyttää
myös kuskilta hieman enemmän tietoa ja taitoa kuin luistoneston käyttö.
Lukkoja väärin käyttämällä voi lisäksi vaurioittaa voimansiirtoa.
Onko noita akselilukkoja tosiaankaan enää käytössä muissa kuin jossain
G-Mersussa?
Toisaalta, kuten sanoit, akselilukkojen käyttö vaatii hieman mietintää ja on
ehkä tarkoitettu vain maastoon. Ne eivät oikein auta tilanteessa, että
liikennevaloissa onkin eräänä aamuna tosi liukasta jäätä.
Ovatko citymaasturit maastureita vai ei, joka tapauksessa ne ovat pirun
hyviä käyttöautoja Suomen talvessa.
Ilkka
Taka-akselin lukkoja, kyllä, mutta etuakselin tehdasvalmisteista
lukkoa ei muista nykyään Suomeen tuotavista maastohenkilöautoista
taida enää löytyä? Muilla markkinoilla kylläkin.
> Toisaalta, kuten sanoit, akselilukkojen käyttö vaatii hieman
> mietintää ja on ehkä tarkoitettu vain maastoon. Ne eivät oikein
> auta tilanteessa, että liikennevaloissa onkin eräänä aamuna tosi
> liukasta jäätä.
Vaikea uskoa, että neliveto kytkettynä tarvitsisi akselilukkoa
liikennevaloissa. Tai vinssiä. :)
> Ovatko citymaasturit maastureita vai ei,
Ainakin ne poikkeavat merkittävästi ns perinteisistä
maastureista.
> joka tapauksessa ne ovat pirun hyviä käyttöautoja Suomen
> talvessa.
Kyllä mun mielestä yleisillä teillä pärjää Suomessa vallan
mainiosti tavallisella henkilöautolla. Ei esim taksien
kalustona näy maastureita pohjoisessakaan. Tosi harvoin
taitaa taksi jäädä kelin vuoksi ajosta?
Vaikka citymaasturi on tekniikaltaan aika lähellä henkilöautoa,
ovat sen maantieajo-ominaisuudet lähtökohtaisesti huonommat
(mm painopiste). Veikkaisin, että useimmilla citymaasturin
omistajilla maasto-ominaisuuksien hyöty jää lähinnä siihen,
että pääse vähän reteemmin jotain mökkitienpätkää.
Citymaasturista mulla ei ole ajokokemuksia, maastureista
kylläkin. Mielestäni on selvää, että maasturin maantieajo-
ominaisuudet ovat henkilöautoa selvästi huonommat jokseenkin
aina. Poikkeuksena lähinnä pahimmat lumipyryt ja aurauksen
viipyminen.
Ehkä jollain uudella öky-Rangella on hyvät on ja off road
ajo-ominaisuudet, kun on monimutkainen jousitus laajoine
säätömahdollisuuksineen. Tiedä sitten, mutta käytännön
hyötyä heikentää ainakin se, että renkaatkin pitää
vaihtaa siirryttäessä tieltä maastoon ja takaisin, jos
mielii hyviä ajo-ominaisuuksia kummassakin.
> Tuossa testissä oli simuloitu tilannetta, jossa autoissa oleva visko
> on vaurioitunut/toimintakyvytön. Sen seurauksena Volvolta häviää
> takaveto ja Subarulta keskitasauspyörästön lukko.
> Se syy, miksi Subarun sivulta ei em. asiasta löydy mainintaa, on
> jokaisen itse pääteltävissä...
Mistä tämä selviää? Kuulostaa aika kummalliselta testiltä.
JJ wrote:
Ei ainakaan pitäisi, kuivalla. Liukkaalla voi ajella ja kuivalakin onnistuu
toki, mutta varsinkin tiukat käännökset on jäykkiä.
Varmaan nivelet ja muu voimansiirto kovilla.
Mitään nopeusrajoituksia ei tolla nelikolla ole. Kummallakaan vetoalueella. Ja
vauhdista voi rykästä kumman tahansa nelivetoalueen päälle ja pois. Suositus
vissiin alle 80kmh. Pois ei kytkeydykään helposti elle auto hiukan liiku.
Kierrokset hitaalla nelivedolla on 500rpm korkeammat, ei sen enempää. Esim
loikka neloselta vitoselle on suurempi, 700rpm.
Jan