Opel Astra vertailu vm. 2011 vs. 2016

Asko

Nyt 9000 km ajokokemuksella kehtaan jo vertailla uutta autoani vanhaan
autooni. Nämähän ovat lähes samanlaisia, erona ainoastaan parempi
varustelutaso ja hieman kehittyneempi moottori.

Vanha auto oli:
Opel Astra farmari 2011, 1.4 ltr bensaturbo (103 kW),
automaattivaihteisto perinteisellä momentinmuuntimella (6 vaihteinen).
Keskimmäinen "Enjoy" varustelutaso.

Uusi auto on:
Opel Astra farmari 2016, 1.4 ltr bensaturbo (110 kW),
automaattivaihteisto perinteisellä momentinmuuntimella (6 vaihteinen).
Paras "Innovation" varustelutaso.

Uuden Astran plussat ja miinukset aihepiireittäin:

Ajettavuus:
***********
- Uusi auto vaatii hieman enemmän ohjaamista. Voi johtua
rengasmerkistäkin.

+ Moottori vääntää mukavammin, ylämäissäkään ei cruiseen asetettu
nopeus juuri vajoa, eikä lähde nykimään pienempää vaihdetta niin
herkästi. Tehoero kuulostaa paperilla pieneltä, mutta käytännössä
sen kyllä huomaa hyvin. Taitaahan tämä uusi Astra olla 200 kg
kevyempikin edeltäjäänsä verrattuna.

Istuimet:
*********
- Opel mainostaa innovation paketin mukana tulevia ergo-istuimia,
mutta minä neuvon koeajamaan niitä vähintään tunnin, jotta varmistut
niiden sopivuudesta itsellesi.

+ Etureunan kallistuksen säätö ja reisituen pituuden säätö ovat
mukava lisä säätövalikoimaan.

- Kuitenkin ihan perinteinen penkin pituussäätö loppuu jo minulla
173 cm kuskilla kesken. Joudun laittamaan penkin niin taakse kuin
mahdollista ja siltikään en voi pumpata korkeussäätöä korkeimpaan
asentoonsa, koska silloin penkki tulisi liian paljon eteenpäin. Jos
tykkää istua lattialla, niin pituussäätöä riittänee 180 cm
kuskillekin.

- Nelisuuntainen ristiseläntuen säätö kuulostaa myyntiesitteessä
hienolta, mutta käytännössä sen liikeradat ovat olemattomat. Jouduin
laittamaan lisätyynyn selkääni tukemaan. Jos hyvää ristiseläntukea
kaipaat, niin kokeilehan Hyundai i30 tai Kia Ceed!

+ Apukuskin penkissä on kaikki samat säädöt kuin kuskillakin.

+ Innovation paketin myötä takaistuimillakin on penkinlämmitys.

Varusteet:
**********
- Sähköinen käsijarru, sähköinen takaluukku ja etusumarit koen
turhakkeina. Takaluukun handsfree-toiminto toimii ehkä kerran
sadasta kerrasta, kun koitan heilutella jalkaani puskurin alla.
Onneksi luukun voi avata kaukosäätimellä vaikka jo kaupan kassalta
ennenkuin otan ostoskassit kantoon.

+ LED-ajovalot ja automaattiset kaukovalot toimivat hienosti. Ajan
päivittäin 40 km valaisemattomia teitä, joten kokemusta on. Toki
konenäkö tekee joskus virheitä, mutta montaakaan kertaa en ole sen
tekemisiin joutunut puuttumaan.

- Liikennemerkkien tunnistus ei näytäkään tunnistamiaan merkkejä, kuin
ehkä 15 sekuntia, jonka jälkeen se näyttää GPS-karttadatassa olevaa
(virheellistä) nopeusrajoitusta.

- Parhaimpaan Innovation varustelutasoon ei Opelilla kuulu
lampunpesureita. Vanhassa Enjoy Astrassa ne vielä olivat.

+ Taskuparkkiautomatiikka löytyy, mutta vasta kerran olen kokeillut.
Silloin se toimi ihan moitteettomasti.

Viihde ja viestintä:
********************
+ Kosketusnäytön alareunassa oleva suosikkilista on kätevä. Siihen voi
radioasemien lisäksi tallentaa GPS-kohdepisteitä ja
GSM-puhelinnumeroita. Kaikki löytyy sitten näppärästi yhdeltä
listalta.

+ Navigaattori huutelee ohjeitaan varsin sivistyneesti. Ei herjaile
moottoritiellä joka liittymässä jatkamaan suoraan eikä rupea
U-käännöksestäkään inttämään, vaikka ajaisin risteyksen ohi. Radio
vaimenee aina näiden puheohjeiden ajaksi automaattisesti, jolloin
liian usein toistuvat ohjeet olisivat häiritseviä, mutta Opel on
toteuttanut asian fiksusti.

- TMC-data varoittaa hirvivaaroista ja liukkaasta kelistä ihan miten
sattuu. Kolaritiedotkin tuntuu tulevan tunnin viiveellä verrattuna
Yle Radio Suomessa luettuihin liikennetiedotteisiin.

Softabugit:
***********
- Cruisen SET-painike toimii välillä SET-painikkeena ja välillä COAST-
painikkeena. En ole keksinyt mitään selkeää nopeusrajaa jolloin
toiminto vaihtuu - tuntuu vaihtuvan miten sattuu.

- Etutörmäysvaroitin on hälyttänyt ja jarruttanut aiheettomasti jo
4 - 6 kertaa tämän 9000 km aikana. Yritin sitä jo disabloida, mutta
palautuu automaattisesti takaisin päälle kun auton
uudelleenkäynnistää.

- Joku voisi haluta myös Start/Stop tekniikan disabloida, mutta sekin
palautuu käyttöön aina bootin jälkeen.

- Navigaattori on resetoinut itsensä osittain tehdasetuksille jo
useita kertoja. Suosikkilista ei onneksi tyhjenny, mutta
karttanäkymän asetuksia saa laitella uusiksi.

- Peruutustutka ja/tai etututka huutavat sen verran herkästi ja niin
korvia vihlovasti, että niiden volumea pitäisi ehdottomasti voida
säätää jostain menusta.

Säilytystilat:
**************
- Vaikka uudessa autossa on parempi varustelutaso, niin säilytystilat
ovat merkittävästi huonommat vanhaan autoon verrattuna.

- Suksiluukku puuttuu takapenkin selkänojasta.

- Takakontin maton alla on "yksi iso ruuma", kun vanhassa oli
välitaso, jolla kamat sai jaettua kahteen kerrokseen.

- Vaihdekepin etupuolelta on jätetty "kolikkolokero" pois.

- Apukuskin penkin alla ei enää ole vetolaatikkoa.

- Hanskalokerossa ei enää ole valoa eikä välihyllyä.

- Mukitelineitä on ainoastaan 2 kpl. Vanhaan niitä oli mahdutettu
muistaakseni 3 kpl, vaikka siinä oli sentään perinteinen
käsijarrukahvakin tilaa viemässä.

Pestävyys:
**********
- Takaluukussa ja etupuskurissa on terävämpiä ja syvempiä koloja,
joiden pesu on hankalampaa kuin vanhassa Astrassa.

- Peruutuskamera on pyyhittävä päivittäin ja siltikin se on
loppupäivästä jo käyttökelvottomaksi kuraantunut. Tätä varten piti
ihan asentaa erillinen WC-paperiteline autotalliin auton perän
viereen. :)

-Asko

Ari Saastamoinen

Asko <as...@noname.invalid> writes:

> - Sähköinen käsijarru, sähköinen takaluukku ja etusumarit koen
> turhakkeina.

Miksi se on miinuspuoli, jos joku ominaisuus on, vaikka sen sitten
kokiskin turhaksi. Musta toi olis lähinnä neutraali.

Mutta samaa mieltä olen ainakin tuosta sähöisestä
käsijarrusta. turhake, ja jopa mielummin haluaisin perinteisen.

> + Kosketusnäytön...

Kosketusnäyttö on autossa aina miinusta, kun sellaista ei voi käyttää
näyttöön katsomatta, ja autossa olis suotavaa katsella ihan muualle
kuin johonkin näyttöön.

> - Suksiluukku puuttuu takapenkin selkänojasta.

No jos tollaista tarvii, niin onhan sen puute selkeä miinus, mutta ite
en kyllä melkein kolmenkymmenen vuoden aikana muista kertaakaan itse
moista aukkoa käyttäneeni.

> - Vaihdekepin etupuolelta on jätetty "kolikkolokero" pois.

Aika turhake tuokin. Ehkä tollaista saattais käyttää, jos autoilis
usein paikassa, jossa parkkimaksuautomaatti ei kelpuuta pankkikorttia,
tai edes easypark/parkman ei kelpaa. Kun en käytä rahaa oikeastaan
missään, niin ei ole edes taskussa pyöriviä vaihtorahojakaan, joita
tuonne heittäis.

> - Apukuskin penkin alla ei enää ole vetolaatikkoa.

Meilkein haluaisin kysyä, että onko muka jossain autossa. Ikinä en
muista nähneeni, mutta ilmeisesti edellisessä Astrassasi oli :)

> - Hanskalokerossa ei enää ole valoa eikä välihyllyä.

Tollainen valon puute on kyllä melko yllättävää, mutta ei tollainen
välihyllykään ihan kauhean yleinen liene.

> - Mukitelineitä on ainoastaan 2 kpl. Vanhaan niitä oli mahdutettu
> muistaakseni 3 kpl, vaikka siinä oli sentään perinteinen
> käsijarrukahvakin tilaa viemässä.

En kyllä ole ikinä muistaakseni mitään mukitelinettäkään autossa
käyttänyt (ainakaan minkään mukin säilyttämiseen :)

> - Takaluukussa ja etupuskurissa on terävämpiä ja syvempiä koloja,
> joiden pesu on hankalampaa kuin vanhassa Astrassa.

Sitten whinetetään huoltoasemalle jos niitten pikapesuautomaatti ei
osaa puhdistaa kunnolla :)

--
Arzka oh3mqu+...@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

MStr

On 25.1.2017 18:10, Asko wrote:

> [...]
> nopeus juuri vajoa, eikä lähde nykimään pienempää vaihdetta niin
> herkästi. Tehoero kuulostaa paperilla pieneltä, mutta käytännössä

Eikö tuo ole enemmän kierrosluvilla käytettävissä olevasta väännöstä
kiinni eikä tehosta? Melkein sama asia, mutta ei ihan.

Ajamisen kannalta alaspäin vaihtamisella mäessä ei ole mitään väliä,
kunhan se tapahtuu pehmeästi.

> [...]
> - Opel mainostaa innovation paketin mukana tulevia ergo-istuimia,
> mutta minä neuvon koeajamaan niitä vähintään tunnin, jotta varmistut

Tuo istuinten sopivuuden varmistaminen on aina tärkeää. Vartin
koeajaossa ei saa siitä mitään kuvaa. Parasta olisi jos ajaa työ- tai
mökkimatkan, mikä nyt tärkeältä tuntuu.

> + Apukuskin penkissä on kaikki samat säädöt kuin kuskillakin.

Perheautossa pitäisi aina olla. En ymmärrä miksi asiakkaat eivät sitä vaadi.

> Takaluukun handsfree-toiminto toimii ehkä kerran
> sadasta kerrasta, kun koitan heilutella jalkaani puskurin alla.
> Onneksi luukun voi avata kaukosäätimellä vaikka jo kaupan kassalta
> ennenkuin otan ostoskassit kantoon.

Onko siinä likaisuusongelma vai miksi ei onnistu jalalla?
Aukeaako se luukku kunnolla vai avaako se vain lukon ja raottaa luukkua?

> [...]
> päivittäin 40 km valaisemattomia teitä, joten kokemusta on. Toki
> konenäkö tekee joskus virheitä, mutta montaakaan kertaa en ole sen

Oletko itse ajanut tuollaista vastaan? Minä näen yhä useammin autoja
joiden valot häikäisevät. En tiedä onko niissä kuski vai valot väärin
säädettynä.

> - Liikennemerkkien tunnistus ei näytäkään tunnistamiaan merkkejä, kuin
> ehkä 15 sekuntia, jonka jälkeen se näyttää GPS-karttadatassa olevaa
> (virheellistä) nopeusrajoitusta.

Eikös tämä ole softabugi?

> - Parhaimpaan Innovation varustelutasoon ei Opelilla kuulu
> lampunpesureita. Vanhassa Enjoy Astrassa ne vielä olivat.

Huonojen valojen kanssa ei ole pesimet pakollisia.

> + Taskuparkkiautomatiikka löytyy, mutta vasta kerran olen kokeillut.
> Silloin se toimi ihan moitteettomasti.

Toimiiko jos auto on likainen?

> [...]
> radioasemien lisäksi tallentaa GPS-kohdepisteitä ja
> GSM-puhelinnumeroita. Kaikki löytyy sitten näppärästi yhdeltä

Ylttääkö koko näyttöön hartiat selkänojassa, vai joutuuko kurottamaan?
Onko Astra yhden kuskin auto, vai saako siihen useampia listoja?

> + Navigaattori huutelee ohjeitaan varsin sivistyneesti.

Kuinka navigaattorin karttoja päivitetään?

> - TMC-data varoittaa hirvivaaroista ja liukkaasta kelistä ihan miten
> sattuu. Kolaritiedotkin tuntuu tulevan tunnin viiveellä verrattuna

Tuo tuskin on auton ominaisuus.

> - Suksiluukku puuttuu takapenkin selkänojasta.

Taittuuko takapenkin selkänoja kahdessa vai kolmessa osassa? Kolmessa
osassa taittuvan kanssa tuo ei ole hirveä puute.

> - Takakontin maton alla on "yksi iso ruuma", kun vanhassa oli
> välitaso, jolla kamat sai jaettua kahteen kerrokseen.

Näppäränä henkilönä nikkaroit sinne sellaisen tason ja lokerikon kun haluat.

> - Apukuskin penkin alla ei enää ole vetolaatikkoa.

Mitä siellä on? Tyhjää vai tekniikkaa?

++MStr

Asko

On 26.1.2017 1:37, Ari Saastamoinen wrote:
> Miksi se on miinuspuoli, jos joku ominaisuus on, vaikka sen sitten
> kokiskin turhaksi. Musta toi olis lähinnä neutraali.

Enemmän turhaa tekniikkaa tarkoittaa enemmän huoltotiskillä odottelua.

> Kosketusnäyttö on autossa aina miinusta, kun sellaista ei voi käyttää
> näyttöön katsomatta, ja autossa olis suotavaa katsella ihan muualle
> kuin johonkin näyttöön.

Jep. Lähes yhtä pahoja ovat hipaisukytkimet, joista ei katsomatta tiedä,
että jäivätkö päälle. Vanhat kunnon keinukytkimet tai pohjaan jäävät
painonapit olivat sellaisia, jotka oli helppoja käyttää hanskat kädessäkin.

> No jos tollaista tarvii, niin onhan sen puute selkeä miinus, mutta ite
> en kyllä melkein kolmenkymmenen vuoden aikana muista kertaakaan itse
> moista aukkoa käyttäneeni.

Kyllä sitä tulee monta kertaa vuodessa kuljetettua jotain pidempää
tavaraa, joka ei mahdu farmarin metriseen takaluukkuun. Jos olisi
suksiluukku, tavara lepäisi matalammalla. Kun ei ole suksiluukkua,
tavara lepää takapenkin selkänojaa vasten ja heiluu takaikkunaa vasten.

> [...]
> tai edes easypark/parkman ei kelpaa. Kun en käytä rahaa oikeastaan
> missään, niin ei ole edes taskussa pyöriviä vaihtorahojakaan, joita

Kolikkolokero oli ehkä väärä sana. Se oli siis sellainen nyrkin kokoinen
neliskulmainen säilytyslokero, johon oli helppo heittää silmälasit siksi
aikaa kun käytin aurinkolaseja. Nyt jos joudun kesken ajon kaivamaan
aurinkolasit kotelostaan, niin joudun pakkaamaan silmälasit sinne
aurinkolasien koteloon, joka kestää useita sekunteja kauemmin.

> Meilkein haluaisin kysyä, että onko muka jossain autossa. Ikinä en
> muista nähneeni, mutta ilmeisesti edellisessä Astrassasi oli :)

Siellä 2011 Astrassa tosiaan oli n. A4-arkin kokoinen ja 5 cm syvä
vetolaatikko apukuskin penkin alla, joka liukui esiin apukuskin
jalkatilaan. Mulla oli tapana säilyttää siellä mm. maantiekarttaa ja
defan varapiuhaa.

> Tollainen valon puute on kyllä melko yllättävää, mutta ei tollainen
> välihyllykään ihan kauhean yleinen liene.

Kuvittelenko vaan, mutta kyllä mun mielestä aika monen auton
hanskalokerossa on erillinen hylly, jonka päällä on käyttöohjekirja.
Uudessa Astrassa ei tuollaista ole, joten käyttöohje pyörii muiden
tavaroiden seassa. Muutenkin se hanskalokeron pohja on sen mallinen,
että aina kun luukun avaa, niin puolet rojuista valahtaa luukun päälle.

> En kyllä ole ikinä muistaakseni mitään mukitelinettäkään autossa
> käyttänyt (ainakaan minkään mukin säilyttämiseen :)

Mulla on mukitelineissä huulirasva, pastilliaski, avainkortti ja
purkkapussi. Joskus satunnaisesti kun ostan juomapullon huoltoasemalta,
täytyy noita muita tavaroita siirrellä pois tieltä, kun ei meinaa kaikki
mahtua.

-Asko

Asko

On 27.1.2017 6:28, MStr wrote:
> Ajamisen kannalta alaspäin vaihtamisella mäessä ei ole mitään väliä,
> kunhan se tapahtuu pehmeästi.

Ja riittävän ajoissa. Se 2011 Astran automaattiloota oli täydellisen
epäyhteensopiva moottorinsa kanssa, jolloin se yritti ylämäissäkin
väkisin täryyttää jollain 1200 rpm kierroksilla ja antoi vauhdin hyytyä
reilusti. Vasta kun lähestyttiin mäen huippua, se arpoi pienempää pesään
- joskus parikin pykälää pienemmän vaihteen, joka tuntui selvänä nykäisynä.

Myös eräs ylämäki vt 1 Vihdistä Lohjalle saavuttaessa oli sellainen,
johon ensimmäistä kertaa ajessani 2011 Astralla luulin vaihdelaatikon
hajoavan käsiin, kun päästi sellaisen kolahduksen vaihtaessaan veto
päällä kuutoselta vitoselle. No, tuohon tottui ja osasin odottaa samaa
kolahdusta muissakin jyrkemmissä ylämäissä 100 tai 120 alueella.

Olen kuitenkin ajanut aika montaa automaattia ja tuo edellinen Astrani
oli surkein mitä on vastaan tullut. Sitä edeltänyt nelilovinen 2007
vuosimallin Corsakin käyttäytyi sivistyneemmin. Ja nyt tämä uusi
vaikuttaa taas ihan pätevältä toteutukselta - vaikka erillinen
sport-asento tästäkin vielä puuttuu.

> Tuo istuinten sopivuuden varmistaminen on aina tärkeää. Vartin
> koeajaossa ei saa siitä mitään kuvaa. Parasta olisi jos ajaa työ- tai
> mökkimatkan, mikä nyt tärkeältä tuntuu.

Jep. Mä hoidin koeajot niin, että hain illalla auton työpaikan lähellä
olevasta liikkeestä koeajoon, ajoin kotiin ja palautin aamulla. Yksikään
liike ei kieltäytynyt yön yli lainasta, kun hain autoa vasta klo 17
hujakoilla, niin ei niillä montaa aukiolotuntia, eli muita
potentiaalisia asiakkaita, siinä olisikaan ollut. Yksi liike pyysi
tankkaamaan auton yön ajeluiden jälkeen, mutta muut eivät sitäkään
pyytäneet.

> Perheautossa pitäisi aina olla. En ymmärrä miksi asiakkaat eivät sitä
> vaadi.

En vaan ole vielä monessakaan apukuskin penkissä nähnyt
ristiseläntuensäätöä tai penkin korkeuden säätöä. Saati etureunan
kallistusta tai jatkettavaa reisitukea.

> Onko siinä likaisuusongelma vai miksi ei onnistu jalalla?
> Aukeaako se luukku kunnolla vai avaako se vain lukon ja raottaa luukkua?

Takaluukun avaava liiketunnistin on syvällä puskurin alla sellaisessa
paikassa, että on kyllä varmasti aina likainen - jopa heti pesun
jäljiltäkin. En tiedä millaisella tekniikalla tuo on toteutettu, mutta
toivottavasti jollain sellaisella joka ei vaadi "näköyhteyttä".
Sähköinen takaluukku kyllä aukeaa kokonaan silloin kun aukeaa, mutta
erittäin harvoin se aukeaa jalkaa puskurin alla heiluttamalla. Onneksi
vaihtoehtoisiakin avaustapoja on riittävästi:
- Rekisterikilven yläpuolella oleva perinteinen painike
- Kuljettajan oven sisäpuolella oleva painike
- Kaukosäätimessä oleva painike

> Oletko itse ajanut tuollaista vastaan? Minä näen yhä useammin autoja
> joiden valot häikäisevät. En tiedä onko niissä kuski vai valot väärin
> säädettynä.

En ole vielä ajanut omaa autoani vastaan. Mieli kyllä tekisi kokeilla,
mutta tilanteetkin ovat niin kovin erilaisia, että yhden kohtaamisen
perusteella on vaikea tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Olen samaa mieltä, että monien uusien autojen pelkät lähivalotkin
häikäisevät enemmän kuin vanhat ja likaiset halogen "kynttilät". Tämä
johtunee kuitenkin lähinnä siitä, että Xenoneissa ja LEDeissä on vaan
enemmän tehoa. Ja siitä että sumuvalojen käyttö lähivalojen rinnalla on
yleistynyt.

> Huonojen valojen kanssa ei ole pesimet pakollisia.

Näin minäkin jostain kuulin, että ainoastaan yli 2000 lumenin valoilla
lampunpesurit ovat pakolliset. Kyllä nää Opelin LED-valot ovat kuitenkin
vanhoihin halogeneihin verrattuna paremmat ainakin lähivalojen osalta,
vaikka en näiden lumen arvoja tiedäkään. Vanhan auton halogen kaukovalot
lisävaloineen oli ehkä tehokkaampi yhdistelmä uuden auton
LED-kaukovaloihin verrattuna, mutta kun uudessa autossa niitä
kaukovaloja käytetään myös vastaantulijoita kohdatessa, niin mielummin
kyllä ajan uudella autolla pimeässä.

> Toimiiko jos auto on likainen?

Kuten sanottu, yhden kerran käyttökokemuksella en voi antaa kattavaa
raporttia taskuparkkiautomaatikan toimivuudesta. Olettaisin sen
käyttävän pysäköintitutkan antureita, jotka kyllä toimivat ohuen
kurakerroksen läpi, mutta eivät enää paksun jääkerroksen läpi.

> Ylttääkö koko näyttöön hartiat selkänojassa, vai joutuuko kurottamaan?
> Onko Astra yhden kuskin auto, vai saako siihen useampia listoja?

Tietääkseni suosikkilista ei ole avainkohtainen. Penkissäkään ei ole
niin montaa sähkösäätöä tai älyä, että sekään olisi avainkohtainen.

> Kuinka navigaattorin karttoja päivitetään?

Ajattelin selvittää 30 tkm huollossa. Eikö nykysuuntaus ole se, että ne
päivitetään huollon yhteydessä ilman erillistä korvausta?

> Taittuuko takapenkin selkänoja kahdessa vai kolmessa osassa? Kolmessa
> osassa taittuvan kanssa tuo ei ole hirveä puute.

Kahdessa osassa taittuu ainoastaan. Monet tavarat toki mahtuu kyytiin
kun kaadan yhden osan takapenkistä, mutta sitten ei mahdu enää kahta
turvaistuinta.

> Mitä siellä on? Tyhjää vai tekniikkaa?

Muistaakseni kurkkasin joskus apukuskin penkin alle ja totesin sen
tyhjäksi hukkatilaksi, jonne olisi vetolaatikko aivan hyvin mahtunut.
Eihän se varmaan monellekaan ole kovin tarpeellinen varuste, mutta minua
kyllä oudoksuttaa että miksi täsmälleen saman automallin varustetasoa
karsitaan vuosien myötä, kun yleinen suuntaus kuitenkin on se että
varusteita tulee jatkuvasti lisää. Varsinkin, kun puhutaan astetta
paremmasta varustetasosta, niin kyllähän siinä pitäisi olla vähintään
kaikki samat varusteet kuin 5 vuotta vanhemmassa "karvalakkiversiossa".

-Asko

Asko

On 25.1.2017 18:10, Asko wrote:
> - Cruisen SET-painike toimii välillä SET-painikkeena ja välillä COAST-
> painikkeena. En ole keksinyt mitään selkeää nopeusrajaa jolloin
> toiminto vaihtuu - tuntuu vaihtuvan miten sattuu.

Astra 2016:n vakionopeudensäätimestä muutama sana lisää...

Tuo yllä kuvattu tapahtuu siis silloin kun cruise pitää marssinopeutena
esim. 54 km/h ja siitä sitten (ilman CANCEL -painiketta) kiihdytän esim.
62 tai 86 km/h nopeuteen. Muistaakseni vanhassa autossa raja-arvona oli
20 km/h, että sitä pienemmän kiihdytyksen jälkeen "se alempi painike"
toimi vielä COAST painikkeena, eli olettaa minun haluavan pysyä siinä
viidenkympin nopeusalueella. Yli 20 km/h kiihdytyksissä se sitten oletti
minun toivovan uutta marssinopeutta, eli sama painike toimikin SET
-painikkeena. Näin mielestäni suurin osa cruiseista toimii, vaikka tuo
nopeusraja voi vaihdella eri autoissa jossain 10 - 20 km/h välillä.

Nyt tästä uudesta Astrasta en ole tuollaista 20 km/h rajaa löytänyt,
vaan "se alempi painike" saattaa toimia SET -painikkeena jo 8 km/h
kiihdytyksen jälkeen, mutta toisaalta joskus 22 km/h kiihdytyksen
jälkeen se vielä toimiikin COAST -painikkeena. Ongelma on kierrettävissä
siten, että aina kiihdytyksen aikana painan CANCEL, joka jälkeen "se
alempi painike" tekee kyllä SET -toiminteen. Mutta olisihan se kiva,
että painike toimisi jollain järkevällä logiikalla jo alunperin.

SET-painike toimii oudosti joskus myös niissä tilanteissa, jolloin
minulla ei ole cruise ollut alunperinkään päällä. Esim. aamun
ensimmäinen kiihdytys kaasupolkimella 0 -> 84, jonka jälkeen painan SET.
Joskus kun tulee kiihdytettyä kaasulla vähän liikaa, niin cruise
tietenkin asettuu esim. 86 tai 88 arvoon. Nyt kun painan sitä "alempaa
painiketta" uudelleen siinä toivossa, että se toimisi COAST-painikkeena,
mutta sepä toimiikin uudelleen SET-painikkeena ja pitää asetusarvona 86
tai 88 km/h. Tähän en ole keksinyt muuta korjauskonstia, kuin painaa
kolmannen kerran sitä samaa nappia, jolloin se jo toteuttaa toiveeni.
Ehkä täytyisi pitää vielä pidempi tauko ensimmäisen ja toisen
painalluksen yhteydessä, mutta kun tämäkään ongelma ei esiinny joka
kerralla, niin en viitsi sen vuoksi joka kerta pitää sekuntien taukoja.

Ajotietokoneen värinäyttö ei ole paras mahdollinen. Kun cruiseen
asetettu arvo on käytössä, niin cruisen merkki ja nopeuslukema näkyvät
vihreällä fontilla. Kun on painettu jarrua tai CANCEL, muuttuu fontti
valkoiseksi. Värieroa joutuu joskus oikein tihrustelemaan, jos ei muista
onko cruise päällä vai ei. Olikohan Skoda tai Ford, jossa väriero oli
selkeämpi ja asetettu nopeuslukema muuttui yliviivatuksi silloin kun se
ei ollut käytössä. Tässä olisi Opelillakin kehittämisen paikka. Samalla
voisivat kehittää sellaisen matkamittarin, jossa ei olisi harmaita
numeroita harmaalla taustalla. :)

Jos saisivat cruisen näyttöä selkeämmäksi, niin voisivat sitten samalla
poistaa sen typerän full screen animaation joka kertoo, että olen juuri
asettanut cruisen nopeudeksi xx km/h. En mä tarvi koko näytön peittävää
ja monta sekuntia kestävää erillisilmoitusta, jos se cruisen oma
varsinainen näyttö olisi selkeämpi.

-Asko

Asko

On 1.2.2017 18:26, Asko wrote:
> Kun cruiseen asetettu arvo on käytössä, niin cruisen merkki ja
> nopeuslukema näkyvät vihreällä fontilla. Kun on painettu jarrua tai
> CANCEL, muuttuu fontti valkoiseksi.

Korjaus. Ainoastaan se cruisen merkki muuttaa väriä. Asetettu nopeus
pysyy jatkuvasti valkoisella fontilla.

-Asko

Lume Laipio

"Asko" wrote
Laita meille linkki "Owner's manualiin," niin pääset vähemmällä.

me

Den onsdag 25 januari 2017 kl. 18:10:47 UTC+2 skrev Asko:
> Nyt 9000 km ajokokemuksella kehtaan jo vertailla uutta autoani vanhaan
> autooni. Nämähän ovat lähes samanlaisia, erona ainoastaan parempi
> varustelutaso ja hieman kehittyneempi moottori.

Heh,

ketjussta selviää hauskasti kuinka monta asiaa autostani puuttuu, asioita joita en ole ikinä kaivannut, joista tuskin ikinä haluaisin erikseen maksaa eikä koskaan ole mennyt rikki.

Myönnettäköön silti että nykyautostani silti löytyy juttuja joista en ollut kuullutkaan kuin ajokorttini sain, ja joita ilman en nykyään arkiautoa
haluaisi...
;-)

--
Kaj

Mikko Saukkoriipi

Niinhän se. Jos haluaa selvittää mitä varusteita autossa tarvitaan, niin
pitää ajaa kuukauden verran uudella S-Mersulla, sen jälkeen vaihtaa
Kupla-Volkkariin ja alkaa tekemään listaa kaikesta mitä kaipaa.

Mikko Saukkoriipi

On 02/08/2017 09:18 PM, Tuska Pankki wrote:

> Koen jopa hieman yllättäen olevani askon kanssa samaa mieltä enkä
> pidä tuota sähköistä mitenkään ehdottomana varusteena. Luotan
> enemmän perinteiseen jo ihan poikkeustilanteiden varalta. Auton
> saa pysymään paikoillaan jos sähköpuoli hajoaa ja
> vastaavaa.

Mutta onko luottamus aiheellinen? Kumpi käsijarrujärjestelmä on
tilastollisesti luotettavampi, hajoaa yllättävästi harvemmin tai
ylipäätänsä toimii huonosti?

Lume Laipio

"Mikko Saukkoriipi"
Tuska Pankki wrote:

>Mutta onko luottamus aiheellinen? Kumpi käsijarrujärjestelmä on
>tilastollisesti luotettavampi, hajoaa yllättävästi harvemmin tai
>ylipäätänsä toimii huonosti?

Perinteisen käsijarrun jarrutustehoa voi säädellä
manuaalisella käsikäyttöisellä kahvalla.
Se on ainakin minusta olennainen juttu.

Mikko Saukkoriipi

On 02/09/2017 12:33 PM, Lume Laipio wrote:

> Perinteisen käsijarrun jarrutustehoa voi säädellä
> manuaalisella käsikäyttöisellä kahvalla.
> Se on ainakin minusta olennainen juttu.

Joo, onhan käkkärikäännökset pirun hauskoja. Mutta lähtökohtaisesti
käsijarru tarvitsee vain kaksi asentoa, auki ja varmasti pitää.

Lume Laipio

"Mikko Saukkoriipi"
Minulla on kaasupolkimessakin enemmän kuin
kaksi asentoa.

me

Den torsdag 9 februari 2017 kl. 15:18:16 UTC+2 skrev Mikko Saukkoriipi:

> Joo, onhan käkkärikäännökset pirun hauskoja. Mutta lähtökohtaisesti
> käsijarru tarvitsee vain kaksi asentoa, auki ja varmasti pitää.

Naulan kanttan. Jospa jätetään sivuun (täysin oikea) toteamuksesi hauskuudesta niin omat kokemukseni ovat että hiemankin vanhemmassa autossa käsijarru pitää mitä jos ja kun pitää. Sähköinen jämähtää siihen (ja ellei toimi niin tämän kuulee ja huomaa heti).

(Tosi) tarina:
Nuoruudessani omistin (rakastetun) romun. Eräänä iltana olin kaverin luona kylässä, auto parkissa loivassa mäessä. Toinen kaveri sitten ilmestyi ovelle ja kyseli että "sinun autoko siellä hitaasti valuu omille teilleen?"...

--
Kaj

Asko

On 9.2.2017 12:02, Mikko Saukkoriipi wrote:
> Mutta onko luottamus aiheellinen? Kumpi käsijarrujärjestelmä on
> tilastollisesti luotettavampi, hajoaa yllättävästi harvemmin tai
> ylipäätänsä toimii huonosti?

10 tkm "tilastokilometrin" kokemuksella voin kertoa tapahtuneen jo
pari-kolme kertaa tilanne, jossa huomaan ovea avatessani ja jalkaa
jarrulta nostaessani, että "kappas perkele, ei se sähkökilkatin
toiminutkaan".

Joko olen nostanut pikkuruista muovikytkintä liian nopeasti, liian
kevyesti tai CAN-väylällä on ollut muuta mietittävää juuri silloin kun
olen toiveeni käsijarrun kytkemisestä esittänyt.

Samoin liikkeelle lähtiessä, jarrua ja käynnistysnappia painettuani
tuntuu auton aivoilla olevan niin paljon muuta mietittävää, ettei meinaa
käsijarrunappi heti reagoida. Mittaristossakin vilkkuu tässä vaiheessa
vielä öljynpaineen ja latauksen merkkivalot, yms. joten mittaristokaan
ei ehdi mulle kertomaan, että onko se käsijarru oikeasti päällä, vai
onko siellä vaan merkkivalotesti meneillään.

Edellisen auton mekaaninen kahva antoi paljon nopeamman ja
luotettavamman palautteen käsijarrun kytkeytymisestä.

Sähköisellä käsijarrulla varustettua autoa en uskalla jättää vaihde
N-asennossa mäkeen. Jos tarvii autosta poistua, niin vaihdekeppi on
pakko laittaa P-asentoon, kun ei sen auton paikalla pysymiseen muuten
uskalla luottaa.

-Asko

Asko

On 9.2.2017 15:18, Mikko Saukkoriipi wrote:
> Joo, onhan käkkärikäännökset pirun hauskoja. Mutta lähtökohtaisesti
> käsijarru tarvitsee vain kaksi asentoa, auki ja varmasti pitää.

Kyllä mulla on ollut joskus tapana vetää käsijarrukahvaa pikkuhiljaa
päälle jo nopeuden alittaessa kävelyvauhdin. Sähköisen käsijarrun jos
kytken "vauhdissa" päälle, niin pysähdyksestä tulee liiankin hätäinen.

PS. Kyllä Opelin käyttöohjeessa jotain mainittiin, että isommissa
nopeuksissa jos käsijarrunapista vetää, niin se kytkeytyy ainostaan
puoliksi päälle tms. jotta takapyörät eivät lukkiutuisi vauhdissa. Näin
ollen tuo siis toimii myös jonkinlaisena hätäjarruna, mutta ei tosiaan
ilman sähköä.

-Asko

Asko

On 8.2.2017 20:45, Tuska Pankki wrote:
> Tätä ei varmasti tule tapahtumaan. Ei yhtään sen enempää kuin
> tunnustusta siitä, miten tuli hankittua pska tekele. Lista kun
> loistaa reilusti pelkkää miinusta.

Manuaalissa varmaan kerrotaan kuinka cruisen kuuluisi toimia. Me kaikki
tiedetään, miten sen kuuluisi toimia, joten ette kai tarvi manuaalia?

Ajattelin vaan nostaa esiin myös nuo bugit, jos jotakuta kiinnostaa.

Tänäänkin kiihdytin kaasupolkimella matkavauhtiin ja pyrin asettamaan
cruiseen 84 km/h. Kiihdytin vahingossa vähän liikaa, niin cruise
tarttuikin 86 nopeuteen. Bugin tiedostaen odotin sekuntin, ennenkuin
painoin uudelleen SET/COAST painiketta. No nyt se asettikin alamäessä
uudeksi nopeudeksi 88 km/h. Odotin taas sekunnin ja painoin kolmannen
kerran, niin sain nopeudeksi 86. Odotin taas sekunnin ja painoin
neljännen kerran, niin sain nopeudeksi 84. Toimiva cruise olisi
toteuttanut toiveeni yhdellä tai kahdella painalluksella.

On kyllä tullut itsekin pohdittua, että tuliko hankittua paska tekele.
Mutta kun digimittari ja ratin lämmitin olivat ehdottomat
varustevaatimukset, niin tarjolla ei tainnut olla tässä hintaluokassa
muita kuin Ford Focus ja Opel Astra.

Fordissa oli cruisen painikkeet aseteltu järjettömästi. Astrassa oli
tutumpi käyttöliittymä ja paremmat ajovalot, joten valinta kallistui
Astraan.

Uuden auton saatuani kuulin, että nykyään Skoda Octaviaankin saa ratin
lämmittimen, joten se on ihan potentiaalinen vaihtoehto seuraavaksi
autoksi. Skodalla ei vaan ollut ratin lämmitintä tarjolla vielä viime
keväänä, kun autoa valitsin.

-Asko

-samiPad-

Asko <as...@noname.invalid> wrote:

> [...]
> N-asennossa mäkeen. Jos tarvii autosta poistua, niin vaihdekeppi on
> pakko laittaa P-asentoon, kun ei sen auton paikalla pysymiseen muuten

Miksi automaattivaihteinen auto pitäisi jättää N-asentoon, kun P on
tarkoitettu pysäköintiä varten?

Asko

On 9.2.2017 19:26, -samiPad- wrote:
> Miksi automaattivaihteinen auto pitäisi jättää N-asentoon, kun P on
> tarkoitettu pysäköintiä varten?

Se on nopeampaa. Vaihteenvalitsin kuluu vähemmän.
Pysäköintilukitusmekanismi kuluu vähemmän. Liikkeelle lähtö on
helpompaa, kun ei tarvi väkisin repiä pysäköintilukitusmekanismia auki.

Noiden syiden vuoksi jätän vaihteen mieluiten N-asentoon, jos käyn
avaamassa tallin oven, kytken perävaunua, ryömin McDonaldsin
autokaistalla auton mitan eteenpäin, tms.

Toki, jos aion poistua kaeuammas autolta, on mun pakko työntää
vaihteenvalitsin P-asentoon asti, jotta saan auton sammumaan ja ovet
lukkoon.

-Asko

Ari Saastamoinen

> [...]

> vähemmän. Pysäköintilukitusmekanismi kuluu vähemmän. Liikkeelle
> lähtö on helpompaa, kun ei tarvi väkisin repiä

"kuluu vähemmän" - montako kertaa elämässäsi olet törmännyt
vaihteenvalitsimeen, joka olisi kulunut liikaa? Ja "nopeampaa" -
huono teko syy henkilöltä, joka monesti on perustellut
autoilukäyttäytymistään sillä, että "Eihän se takana tulevan
matka-aika pidentynyt kuin vain vähän"

Asko

On 10.2.2017 18:44, Ari Saastamoinen wrote:
> "kuluu vähemmän" - montako kertaa elämässäsi olet törmännyt
> vaihteenvalitsimeen, joka olisi kulunut liikaa?

Ei mulla ole ikinä yksikään auton moottorikaan leikannut kiinni. Silti
vaihdatan öljyt 30 tkm välein ja vältän -20 C moottorin rääkkäämistä.

Yhtä 10-vuotiasta automaattivaihteista olen ajanut, jossa
vaihteenvalitsin oli omituisen hervottoman tuntuinen. Siinä tuli
mieleen, että tuskin on ollut uutena tuollainen, vaan lienee jotenkin
kulunut.

-Asko

-samiPad-

Mites jos oiskin sellainen keppi ettei tartte laittaa erikseen P-asentoon?
Sammutat vaihde päällä ja menee peelleitsestään. Laittaisitko silloinkin
N-asentoon?

Driveinissä en kyllä siirtele vaihdekeppiä mihinkään. Nostan jalkaa vaan
jarrulta...

Asko

On 10.2.2017 22:41, Tuska Pankki wrote:
> en kyllä tätä väkisin
> repimistä ymmärrä. Toki ajan automaatilla ainoastaan
> satunnaisesti koska en sellaista itse omista. Mutta mitään
> väkivaltaa en ole niiden osalta tarvinnut.

Ainakin vuosituhannen taitteen Nissanit olivat sellaisia, että jos auto
jäi loivassakin mäessä edes vähän nojaamaan P-vaihteen varaan, niin
seuraavalla kerralla liikkeelle lähtiessä vaihdekeppiä sai ihan
"väkivalloin" repiä pois sieltä P-asennosta. Tuolloin opin oikeaoppisen
tavan pysäköidä automaattivaihteinen mäkeen:

1. Lähestyn pysäköintipaikkaa D- tai R-asennossa.
2. Pysäytän auton jarrupolkimella.
3. Kytken käsijarrun ja siirrän vaihteen N-asentoon.
4. Nostan jalan jarrulta, niin auto jää nojaamaan käsijarrua vasten.
5. Kytken vaihteen N -> P, niin se ei jää nojaamaan P-vaihdetta vasten,
vaan nojaa edelleen pelkästään käsijarrua vasten.

Ja olihan mulla Corsassakin (vm. 2007) sellainen vika, että sitä ei aina
saanut tasamaallakaan edes väkivalloin pois P-asennosta. Kun avasin oven
ja vasemmalla jalalla heijasin autoa edestakaisin, niin muutaman
riuhtaisuyrityksen jälkeen se vihdoin vapautui pois P-asennosta. Tämä
tosin oli selkeä vika, joka korjattiin takuuaikana.

> Mielenkiintoista kyllä, opelin töötti tai valoviiksi ei kulu vaan
> niitä voi käyttää surutta aivan loputtomasti.

Myös vilkkua tulee käyteltyä turhia säästelemättä. Ikinä en muista edes
vilkkupolttimoa vaihtaneeni / vaihdattaneeni. Kalliimmissa autoissa
tuntuu olevan kalliimmat vilkut, kun jotenkin on pistänyt silmään että
juuri Mersu-, Audi- ja BMW-kuskeilla on suurempi tarve säästellä
vilkkua, kuin vanhoilla ja halvoilla kansanautoilla ajelevilla.

-Asko

Asko

On 10.2.2017 22:53, Tuska Pankki wrote:
> Kuvauksiesi perusteella oma käsitykseni ainakin on vahvistunut
> entuudestaan. Siis ei koskaan opelia.

No hyvä että kirjoitteluni on herättänyt edes jonkinlaisia ajatuksia.
Pikkuvikojahan nämä ovat, eikä täydellistä autoa liene olemassakaan.
Kenties joku tekee kirjoitteluistani myös toisenlaisen johtopäätöksen:
kun tapavalittajalla ei ole isompaa valitettavaa, kuin hanskalokeron
puuttuva valo, niin ehkä se Opel on kuitenkin ihan kelvollinen auto. :)

Toisaalta, ei mulla ole minkäänlaista tarvetta puolustella Opelia enkä
koe olevani merkkiuskollinen, vaikka nyt onkin jo kolmas auto peräkkäin
Opel. Joka autoa ostaessani olen kuitenkin mielestäni ihan avoimin
silmin katsellut muitakin vaihtoehtoja.

> Ihmisillä on toki erilaisia tärkeysjärjestyksiä mutta... Itse en
> ole osannut ratin lämmitystä pitää minkäänlaisena kriteerinä.

Ehkä sulla ei sellaista ole vielä ollut yhtäkään kokonaista talvea
päivittäisessä käytössäsi? Kyllähän 80-luvulla ilmastointiakin
haukuttiin täydelliseksi turhakkeeksi - olihan autoissa kuitenkin jo
sähköikkunat. Vaan kun tuollaiseen tottuu, niin ei oikein osaa enää
ilman olla.

> Digimittarista taas en erityisesti välitä vaikka muutoin
> tekniikan kanssa paljon aikaa kuluukin. Kiinnostaisi kyllä
> tietää, miksi itse pidät sitä ehdottomana asiana.

Mukavampi ajella kameravalvotuilla teillä, kun tiedän ajavani 80 - 82
nopeutta, niin ei erikseen tarvi jarrutella kameroiden kohdalla tai
arvailla todellista ajonopeuttani.

Jos moottoritiellä ohitellaan "kilpakumppanin" kanssa vuorotellen aina
muutaman minuutin välein, niin tiedän että minusta se ei johdu, kun
nopeuteni ei seilaa 5 km/h suuntaansa.

> Digimittareita on ollut
> jo todella pitkään varsin monessa autossa. Onneksi suuressa
> osassa perinteisen viisarin lisänä ja poiskytkettävänä.

90-luvun alussa faijalla oli jo Fiat Tempra, jossa oli ainoastaan
digimittari. Tämä oli melko futuristinen mittaristo siihen maailman aikaan:

http://kep.cdn.index.hu/1/0/702/7021/70216/7021631_dda94b6a6a82b2091a1bb5e1e4c21ca9_wm.jpg

> Itse ottaisin digin sijaan paljon mielummin järkevän
> viisarimittarin. Logaritminen asteikko olisi varsin toimiva. En
> tarvitse jotakin 250 km/h maksimia mittarissa autossa, joka ei
> niin lujaa edes kulje. Samoin alkupään näyttämä voisi olla
> tarkempi verrattuna loppuun.

Digimittarin näyttämä on riittävän tarkka alusta loppuun. Todellista
nopeutta se ei tietenkään näytä, vaan kuskin on tunnettava mittarivirhe
ainakin 80 ja 120 nopeuksissa ja sovellettava matkanopeutensa sen
mukaiseksi.

> Siis omasta mielestäsi järjettömästi. Mutta onneksi opelissa on
> kaikki painikkeet järkevästi vai kuinka?

Ei Opelissakaan kaikki painikkeet ole järkevästi, mutta cruisea sentään
pystyy käyttämään pitäen kädet kiinni ratissa ja katsetta siirtämättä.

Ford Focuksen cruisepainikkeet oli ratissa niin alhana, ettei ainakaan
mun peukalo sinne ylettänyt. Piti irrottaa vasen käsi ratista, katseella
etsiä oikea painike ja tökätä sitä etusormella. No, tämä oli vaan yön
yli koeajo, joten ehkä se olisi aavistuksen sujuvoitunut ajan saatossa,
mutta ei ne painikkeet siitä ajan saatossakaan sen fiksummalle paikalle
olisi siirtyneet.

Fordia kun nyt pääsin haukkumaan, niin en myöskään tykkää katsella
tuulilasinlämmittimen lankoja, jotka vissiin ovat Fordeissa olleet
pakkovarusteena jo hyvän tovin.

> Millaisen valovertailun teit? Eihän kyse ollut mainosmiesten
> puheiden uskomisesta?

Vaikka mulla oli Astrakin yön yli koeajossa silloin joskus loppukeväällä
ja mieli teki lähteä iltakymmenen jälkeen pimeän ajoon, niin en vaan
jaksanut. Luin netistä muutaman arvostelun ja uskoin myyjän puheet. Kun
sitten sain oman auton käyttööni, niin kyllä ne IntelliLux LED-matrix
valot ihan fiksusti toimivat. Koitin itseasiassa tässä muutama viikko
sitten kuvata esittelyvideonkin Youtubeen, mutta Lumian kameralla tuli
niin suttuista ja tärisevää kuvaa, ettei siitä saanut oikein
minkäänlaista kuvaa valojen toiminnasta.

-Asko

Asko

On 11.2.2017 16:25, Tuska Pankki wrote:
> Toimiiko siis opelisi samalla tavoin? Vuosituhannen taitteesta on
> kuitenkin jo hetki aikaa.

En tunne kovin tarkkaan automaattivaihteiston tekniikkaa, mutta
tietääkseni pysäköintilukituksen idea on säilynyt melko samanlaisena
automaattiaskin keksimisestä lähtien. Metallitappi työntyy reikään. Jos
siihen jotain sivuttaisvoimia kohdistuu, niin tapin ulosvetäminen vaatii
enemmän voimaa.

> Ja kyllä, jos automaatilla ajan, on mallini aivan vastaava. Eli
> auto jää käsijarrun varaan. Toisaalta myös manuaalilla kytkin
> nousee vasta kun käsijarru on päällä. Eli myös se jää jarrun
> varaan.

Onko sinulla jotain syytä tuohon, että miksi manuaalia ei saisi jättää
voimansiirron varaan makaamaan? Sen tietysti joskus huomaa, että koko
kori ja jousitus jää jännittyneeksi jos auton pysäyttää käyttöjarrulla
ja sitten jarrupoljin pohjassa kytkee käsijarrun ja pysäköintivaihteen
päälle. Renkaanvaihdon yhteydessäkin kun auton nostaa ilmaan, niin
eturengas saattaa pyörähtää lähes varttikierroksen näiden jännityksien
vapautuessa. Mutta eipä noista jännityksistäkään liene kovin suurta
haittaa, jos auto vain muutamia tunteja/päiviä noin seisoo?

> Ymmärrän kyllä, jos tällaisista jää jokin ajatus / toimintamalli.
> Mutta vian aiheuttamat asiat eivät oikein yleistyksen arvoisia
> kuitenkaan ole. Tuskin yhdessäkään toimivassa olet siellä
> purilaismestan autokaistalla joutunut autoa heijaamaan.

En ole joutunut toimivia heijaamaan, mutta normaalia enemmän olen
joutunut käsivoimia käyttämään vetääkseni vaihdevivun pois P-asennosta.
Tästä on jäänyt se ajatus, että tuo ei voi tehdä kovin hyvää vaihdeaskille.

> Puheissasi toistuvat tietyt merkit kovin usein mutta citymaasturit
> puuttuivat tuosta listasta. Valitettavan usein tosiaan pistää
> merkille juuri kalliimpien autojen osalta vilkun käytön puutetta

Eli ollaanko samaa vai eri mieltä?

> Samoin
> vilkun viiksi kestää yllättävän hyvin. Olen tosin sellaisiakin
> joskus vaihtanut pari, kolme mutta ainoastaan yhdessä vika oli
> nimenomaisesti vilkussa.

Ainakin Fiat Puntossa oli sellainen viiksi, etten meinannut saada
vilkkua oikealle, jos samaan aikaan käänsin rattia liikenneympyrässä
vasemmalle. Sitten jos sen vilkun voimaa käyttäen laittoi väkisin
päälle, piti sellaista rutinaa ihan kuin jotkin muoviset hammasrattaat
hyppisivät yli. Hämärästi muistelen, että olisikohan Citroen C3:ssa
ollut yhtä surkea viiksi, mutta kyllä kaikissa muissa autoissa on vilkku
suostunut menemään päälle ratin asennosta/liikkeistä huolimatta.

-Asko

Asko

On 11.2.2017 17:46, Tuska Pankki wrote:
> Ei ole ei. Toisaalta pääsen melko usein lähtemään liikenteeseen
> narun jatkona olon jälkeen joten ei siihen rattiin kiinni jäädy.
> Mukava? Mahdollisesti kyllä. Kriteeri? Ei lähelläkään kärkeä.
> Ruksaisinko lisävarustelistalta? Satasella mahdollisesti,
> viidellä en.

No onkos se ilmastointi sulle kriteeri, vai otatko senkin vain silloin
jo satasella saat?

Mulle ratinlämmitin on vähintään yhtä tärkeä kuin penkinlämmitin, tai
ehkä jopa tärkeämpi. Penkinlämmitintä tarvii vain ensimmäisen 15
minuuttia, mutta ratinlämmitin on päällä koko tunnin kestävän työmatkan,
niin ei tarvi sormet kohmeessa mennä konttorille tietokonetta naputtelemaan.

Penkinlämmitintä ei tarvi kesäisin, eikä ilmastointia tarvi talvisin,
mutta ratinlämmitintä tarvii ympäri vuoden, eli myös juhannusviikolla
alle +15 C aamuina.

> Vähintään yhtä
> paljon taitaa tulla käytettyä kosteuden vuoksi.

Mä en edes tiedä kuinka usein ilmastointilaitteeni poistaa kosteutta.
Ajelen nimittäin _aina_ se AC-nappi päällä. Joku väitti täällä joskus,
että nollakelissä kompura sammuu itsesuojelutarkoituksessa, mutta mun
mielestä se kyllä toimii pakkasellakin.

> Ilman sähköikkunoita pärjäisin mainiosti. En oikein edes keksi
> tarpeita avata ikkunoita juuri koskaan. Ennen ilmastointia
> tilanne oli erilainen. Perinteinen olisi ehkä jopa turvallisempi
> koska avaaminen onnistuisi onnettomuustilanteessakin. Muutoin ei
> niistä sähköisenä haittaakaan toki ole.

Edellisessä autossani tuli joskus huomaamattani paineltua niitä
sähköikkunoiden painikkeita ovea vetäessä/työntäessä. Kantapään kautta
olen oppinut, että ennen autopesua kannattaa käydä kaikki neljä nappia
läpi ja varmistaa ikkunoiden olevan kiinni. :)

> Eihän edes se tarkemmin nopeuden kertova digimittari takaa,
> etteikö ylitystä tapahtuisi. Lähinnä omassa tapauksessasi "syöt"
> marginaalin olemattomiin ja vakkariin luottavana sopiva alamäki
> ja kamera on varsin huono yhdistelmä.

Juuri sen vuoksi digimittari oli ehdoton kriteeri autoa valitessani. Jos
mulla on cruisessa 84 km/h ja nopeus ryöstäytyy alamäessä jonnekin 87
km/h tienoille, voin ryhtyä etsiskelemään jarrupoljinta jos
liikennetilanne siltä näyttää. Yleensä kyllä vältän jarrun käyttöä
viimeiseen asti matka-ajossa maantiellä, mutta joskus siihenkin joutuu
koskemaan.

Jos olisin analogimittarilla vastaavassa tilanteessa, johtopäätökseni
olisi "mulla on vähän liikaa vauhtia", mutta en tietäisi paljonko sitä
tarkalleen on ja helposti tulisi sitten jarrutettuakin jonnekin 81 km/h
mittarinopeuteen, vaikkei ihan niin paljoa tarvisi hidastaa.

> Mieluusti toki
> varustettuna mahdollisuudella pimentää kaikki ylimääräinen. Pidän
> siis ratkaisuista, joissa pimeällä voi näkyviin jättää lähinnä
> ainoastaan analogisen nopeusmittarin.

Niin minäkin pidän. Parista edellisestä autosta olen jopa teipannut
kaukovalojen merkkivalon umpeen mustalla teipillä, kun se tuntui olevan
mittariston kirkkain merkkivalo. Missään autossa en ole vielä huomannut,
että merkkivalot himmenisivät ollenkaan silloin kun säädän mittariston
taustavalon kirkkautta himmeämmälle. Monissa autoissa myös tuo
taustavalon säätövara on liian pieni, eli valot pitäisi saada
halutessaan vieläkin pimeämmiksi.

Myös nuo autoissa yleistyvät kosketusnäytöt tuovat ongelmansa, kun
TFT-näytön taustavalo loistaa turhan kirkkaana. Uudessa Astrassa saa
TFT-näytön "sammutettua", mutta se pitää tehdä hankalasti
asetusvalikossa surffaillen. Tuo "sammutus" vetää näytön mustaksi, mutta
taustavalo jää päälle. :) Ja heti jos tarvii radiota, ilmastointia,
puhelinta tai navigointia säätää, niin näyttö syttyy takaisin päälle -
jopa silloin kun rattipainikkeella vähän muutan radion volumea. Varsin
surkeasti toteutettu "näytön sammutus" siis!

> Väärien käsitysten välttämiseksi: kyllä, digi on hyvä ja kyllä,
> myös itse voisin sellaisen autooni ottaa. Mutta niin, että
> analoginen on olemassa ja digi valinnaisena toimintana. Tällaisia
> toteutuksia on toki olemassa. Saattaa opelissakin olla. En
> laiskuuttani jaksanut etsiä mittaristokuvaa.

Yleensä se digimittari on yksi niistä useista ajotietokoneen näytöistä.
Opelissa ei esim. näy trippimittari ollenkaan samaan aikaan digimittarin
kanssa, kun ne ovat erillisillä näytöillä.

Olikohan Skoda tai Ford, jossa ajotietokone palautui aina bootin jälkeen
1. näytölle, eikä säilynyt sillä näytöllä jota olin viimeksi käyttänyt.
Ärsyttävää tuokin, jos pitää joka kerta erikseen kaivella se digimittari
esiin.

> Mielestäni viimein tulisi päästä tilanteeseen jossa mittarin
> näyttämään ei lisätä jotakin keinotekoista extraa.

Niinpä. Varsinkin nyt kun mulla on autoon integroitu navigaattori, niin
ei ole enää tarvetta roikottaa erillistä GPS:ää tuulilasilla. Mutta,
auton integroitu navihan ei kerro mulle GPS-nopeutta, joten
mittarivirhettä tulee nykyisin tarkisteltua lähinnä vain teiden varsilla
olevista nopeusnäyttötauluista. Toki ensimmäisellä viikolla auton
saatuani katselin myös erillisestä GPS:stä ajonopeuksiani.

> Paljonko ratissa muutoin on painikkeita? Tietyt asiat ovat
> tottakai hyvä olla käsillä mutta joskus on ihmeteltävä niitä
> autoja, joissa ratissa on lähes loputtomasti painikkeita joita ei
> edes katsomatta erota mitenkään toisistaan.

Liikaahan noita on Opelissakin. Kämmenellä kun koittaa puolan kohdalta
pyörittää ratin kehää pari kierrosta, saattaa siinä samalla tulla
painaneeksi puolta tusinaa painiketta. :)

> Lienee tarpeen etsiä kuva tästäkin. Ymmärsin kyllä muutoin mutta
> tarve etusormen käyttöön ratin painikkeiden kanssa on jotenkin
> outo ajatus joka ei heti avaudu.

Tässä ihan hyvä kuva Focuksen ratista:

http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2016/09/2016-Ford-Focus-ST-cabin.jpg

Varsinkin Resume ja Cancel painikkeet ovat niin kaukana ratin kehältä,
ettei sinne peukalo yletä.

> Ja ymmärrän kyllä noiden painikkeiden olevan yksi kriittisimmistä
> henkilölle, joka ajaa käytännössä aina vakkari päällä.

Jep. Jos edessä näyttää siltä, että pystyisin edes puolikin minuuttia
ajamaan tasanopeutta, niin miksi en niin tekisi. Cruise päälle ja katse
nopeusmittarin sijaan tielle.

> Kuulemma makuasia. Osa ei edes huomaa, osa tottuu ja osa ei totu
> tai edes halua tottua. Sitä odottaen, koska näkymätön toteutus on
> käytössä. Suunnitelmia on näkynyt mutta jos edelleen langoilla,
> ei ilmeisesti toteuttamiskelpoista korvaajaa ole.

Jos tottuu näkökentässä olevaan halkeamaan, niin ehkä silloin tottuu
myös lämmityslankoihin.

Itse en vaan totu katselemaan näkökentässä olevia lasivikoja. Nytkin on
vasta 10 tkm ajetussa lasissa on yksi pieni kiveniskemä näkökentässä,
johon katse aina silloin tällöin harhautuu.

Juuri luin tämän artikkelin, jossa kehutaan että näkymätön
tuulilasinlämmityskin on jo saatavilla 340,- euron hintaan:

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/volkswagenilta-hopeinen-tuulilasi-miksei-tata-ole-keksitty-aiemmin/6285486

> Ja varusteena tuo lämmitys on ehdottoman hieno ja
> sen arvoinen, että langat näkee.

No jaa. En muista kuin kerran eläissäni pysähtyneeni bussipysäkille
sulattelemaan jäätävää tihkua tuulilasiltani. Huurua on lasin
sisäpuolella joskus syysaamuina ollut, mutta nopeastihan se
puhaltimellakin siitä lähtee. Ehkä en vaan osaa arvostaa
tuulilasinlämmitystä sen vuoksi, kun kotona ja töissä on autotalli
käytettävissä.

> Asia selvä. Tosin fiksu toiminta ei välttämättä tarkoita valotehoa.
>
> Luitko muuten aikanaan sen tm:n artikkelin valoista? Valoteho ei
> uusissa juuri kehuja saanut. Tosin mikään kaikki mahdolliset
> autot kattava artikkeli ei kyseessä ollut.

On lisävalojen hankkiminen käynyt mielessä tähän uuteenkin Astraan,
mutta sitten jäisi LED-matriisin fiksu toiminta hyödyntämättä, kun
kaukovaloja pitäisi käyttää on/off periaatteella. Paras ratkaisu olisi
tietysti se, että vakiovalot toimisivat omalla fiksulla logiikallaan ja
minä voisin sitten oman mieleni mukaan käytellä lisäpitkiä täysin
erillisellä kytkimellä, mutta tämä ei taida olla laillinen vaihtoehto?
Toisaalta, onhan siihen seuraavaan katsastukseenkin vielä 3 vuotta, niin
voihan ne lisäpitkät riisua katsastuksen ajaksi pois. Jos laittomuuksien
tielle lähtisin, niin ei tarvisi ref-lukujakaan niin tarkkaan tuijottaa,
vaan ostaisin sitten parasta mitä rahalla saa. :)

-Asko

Ari Saastamoinen

> [...]

> minuuttia, mutta ratinlämmitin on päällä koko tunnin kestävän
> työmatkan, niin ei tarvi sormet kohmeessa mennä konttorille

Mulla ei tämän hetkisessä autossa ole edes penkinlämmitintä.
Seuraavaan autoon kyllä katson, että tuokin on mukana. Ja kovalla
pakkasella mulla on muutenkin hanskat kädessä, niin en mä tuota
ratinlämmitintä osaa kaivata.

> Penkinlämmitintä ei tarvi kesäisin, eikä ilmastointia tarvi talvisin,
> mutta ratinlämmitintä tarvii ympäri vuoden, eli myös juhannusviikolla
> alle +15 C aamuina.

Ei ole ratin lämmitin lisävarusteena käynyt kyllä ikinä edes mielessä.
Olisiko mun Daewoossa sitten jotenkin parempi ratin pinnoite kuin
ooppelissa, mutta ei toi ratti epämiellyttävän kylmältä ole tuntunut
kuin kovalla pakkasella, ja silloinkaan ei kauhean pitkään.

> [...]
> tarkalleen on ja helposti tulisi sitten jarrutettuakin jonnekin 81
> km/h mittarinopeuteen, vaikkei ihan niin paljoa tarvisi hidastaa.

Joka tapauksessa joutunet arvioimaan mittarivirheen pois, ja muistatko
aina arvioidessasi, että onko sulla kesä- vai talvirenkaat alla, kun
noilla luultavasti on erilainen mittarivirhe.

> [...]
> puhaltimellakin siitä lähtee. Ehkä en vaan osaa arvostaa
> tuulilasinlämmitystä sen vuoksi, kun kotona ja töissä on autotalli

Tuosta ratin lämmittimestä sanoin, että ei ole käynyt edes mielessäni,
mutta lämmitettävä tuulilasi on sellainen, jonka myös haluan
seuraavaan autooni. Noita tarpeita on selkeesti erilaisia :)

Asko

On 12.2.2017 23:38, Tuska Pankki wrote:
> Eli siis luen tuosta: Jos autossasi olisi normaali mittari,
> ajaisit hieman hitaammin.

Ainakin vierailla laina-autoilla tulee ajeltua 80 km/h alueella jotain
80 - 83 mittarinopeutta. Jos ei cruisea ole, niin seilausväli saattaa
venyä jopa 75 - 85.

> Miten muuten opelin pitkien merkkivalo toimii valojen ollessa
> automaatilla?

Automaatti kytketään päälle erillisestä painikkeesta, jolloin syttyy
vihreä A-kirjaimella varustettu kaukovalojen merkkivalo kertomaan että
automaatti on aktiivinen, vaikka vielä ajetaankin lähivaloilla. Kun
sitten ilta hämärtyy riittävästi, valaistu tieosuus loppuu ja nopeutta
on vähintään 55 km/h, menee kaukovalot päälle ja tuon vihreän
merkkivalon viereen syttyy perinteinen sininen kaukovalojen merkkivalo.
Kun kohtaan vastaantulijan, kaukovalot pysyvät päällä koko kohtaamisen
ajan, varjostuen vain ja ainoastaan siitä vastaantulijan kohdalta.
Kaukovalot tipahtavat pois päältä vasta, kun saavun valaistulle
tieosuudelle tai nopeus alittaa 30 km/h.

> Siis oikeastiko et näe navista gepsin kertomaa nopeutta?
> Mielenkiintoinen ratkaisu kyllä tuokin.

Autovalmistajia on varmaan liikaa peloteltu, että missään olosuhteissa
auton nopeusmittari ei saa näyttää liian alhaista nopeutta. Ovat sitten
katsoneet viisaimmaksi piilottaa GPS-nopeus navigaattorin näytöltä.

> Laillisuutta enemmän mietityttää, miten ne omat valot
> sopeutuisivat tuollaiseen. Asiahan kaatuu omaan mahdottomuuteensa
> jos toimisivat samoin kuin vastaantulevan tapauksessa.

Kaukovaloautomatiikka luultavasti etsii kamerakuvasta kahta kirkasta
valopistettä silloin kun se tarkkailee mahdollista vastaantulijaa. En
usko tien pinnan kirkkauseron sekoittavan tuota automatiikkaa. Paitsi
jos on tosi hyvät lisävalot, niin automatiikka luulee päivän valjenneen. :)

> Toisaalta vilkkaan liikenteen alueella voisi ajaa ilman lisävaloja
> ja sitä hiljaista kotitietä tai vastaavia ajaessa niiden kanssa
> vaihtaen valoja manuaalisesti.

Juuri näin. Jos siellä hiljaisella tiellä joku tulisikin vastaan, voisin
luopua lisäpitkistä korostetun aikaisin ja automatiikka sammuttaisi
auton omat pitkät vähän myöhemmin. Mutta tämä ei liene laillinen
valokytkentä.

> En tiedä niiden omien arvoja mutta voisi ajatella varaa olevan
> melko reiluille valoille. Suurempi ongelma on monessa autossa
> hankala asennus. Kovin paljon ei kuitenkaan yleensä haluaisi
> joutua mitään rikkomaan.

Edellisestä Astrasta en joutunut pysyvästi rikkomaan muuta kuin
muoviseen etusäleikköön yhdet pienet 3 mm reiät, joihin kiinnitin
kaukovalojen yläreunan tukivarret. Varsinainen kaukovalojen alareunan
kiinnitys tapahtui korvakkeelliseen peltilevyyn, jonka ostin Motonetistä
ja sijoitin rekisterikilven taakse. Signaalia varten porasin pienet
johdon mentävät reiät alkuperäisen kaukovalon syöttöjohdon rinnalle ja
abico-virityksellä kaappasin sieltä valaisimen sisältä signaalin, niin
ei tarvinut alkuperäisiä johtojakaan rikkoa. Sitten vaan paksu kaapeli
suoraan akun navoilta, sulakerasia ja rele nippusiteillä konehuoneeseen,
niin nekin on tarvittaessa helppo purkaa.

Tosin, autoa myydessäni en vaivautunut noita sieltä itse purkamaan, kun
kaikki osat maksoivat uutena jotain 60,- euroa.

-Asko

Henry

Ari Saastamoinen <oh3mq...@hyper.fi> wrote in
En noista tiedä, mutta vaimon Kia Vengan TX:ssä on nuo kaikki (paitsi
tuulilasin lämmitys vain pyyhkimien alueella). Onko koria vasten
kääntyvät taustapeilit sitten tarpeen? DI-tuttavani ei koskisi autoon,
jossa ei ole automaatti-ilmastointia ja 6-pykäläistä automaattia. Löytyy,
myös ratin- ja vaimon piirakanlämmitintä (ja tietty niitä
sähkösivupeilejä). Turvavarusteita löytyy kiitettävästi (nykyliikenteen
hullujen ja huumehörhöjen varalta) ja iPhonelle/iPadille on oma töpseli
keskikonsolissa??? Vakkarit, EPSit, ABSit, SIPSit ja mitä niitä onkaan.
Mutta voi vielä ihan itsekin ajaa (luistoneston saa pois päältä). On
AUTO-asento, LED-päiväajovalot ja -takavalot, mutta itse pitää vielä
vilkkuviikseä painaa ja kaukovaloja valita.

Anssi Saari

> [...]

> jälkeen 1. näytölle, eikä säilynyt sillä näytöllä jota olin viimeksi
> käyttänyt. Ärsyttävää tuokin, jos pitää joka kerta erikseen kaivella

Taitaa olla Focuksessa noin, ajelin juuri yhdellä viikonloppuna.

> [...]
>
> Varsinkin Resume ja Cancel painikkeet ovat niin kaukana ratin kehältä,

Ihmettelin tätä itsekin, kuinka isot kädet oikein pitäisi olla että tuo
olisi kätevä. En myöskään ymmärrä miksi joidenkin autojen cruisessa on
erikseen "on" ja "off"... Vaimon volkkarissakin pitää cruise laittaa
erikseen "päälle" ennen kuin se suostuu toimimaan. Turhaa tuhertamista.

> Jos tottuu näkökentässä olevaan halkeamaan, niin ehkä silloin tottuu
> myös lämmityslankoihin.

Nuo langat tarttuivat kyllä omiin silmiini kohtalaisesti mutta
pidemmältä ajalta ei ole kokemusta. Enemmän kiinnostaa kuitenkin se,
että onko lämmitettävät lasit yhtään kestävämpiä tavallisiin verrattuna.
Parina viime vuonna on yllättävän monta kiveniskemää tullut niin omaan
kuin vaimonkin tuulilasiin. Vaikka eipä kai ne langat siihen asiaan
vaikuta eivätkä estä korjaamista.

Ari Saastamoinen

Anssi Saari <a...@sci.fi> writes:

> kuin vaimonkin tuulilasiin. Vaikka eipä kai ne langat siihen asiaan
> vaikuta eivätkä estä korjaamista.

Ei estä korjaamista, mutta hintalapussa on huomattavasti isompi numero.

Lume Laipio

"Henry" wrote

> Onko koria vasten
>kääntyvät taustapeilit sitten tarpeen?

Parkkipaikoilla suojelevat peilejä kolhuilta.
Myös, jos ajat auton pesuun, ne ovat kätevät:
Heti pesun jälkeen voit, autossa istuessasi, kääntää
suppuun käännetyt peilit oikeaan asentoonsa,
niin pesupaikalta on turvallisempi peruuttaa ulos.

MStr

On 14.2.2017 11:38, Ari Saastamoinen wrote:

> Ei estä korjaamista, mutta hintalapussa on huomattavasti isompi numero.

Ei kai siihen uuteen lasiin tarvitse niitä lankoja ottaa jos siitä ei
halua maksaa?

++MStr

Asko

On 13.2.2017 22:36, Henry wrote:
> [...]
> AUTO-asento, LED-päiväajovalot ja -takavalot, mutta itse pitää vielä
> vilkkuviikseä painaa ja kaukovaloja valita.

Kia Ceed farmariakin tuli koejettua vuosi sitten. Päällimmäisenä muistuu
mieleen:

- Laiskempi 1.4 ltr bensaturbo kuin Opelissa
- Vakkariin asetettu nopeus ei muistaakseni näkynyt.
- Valot olisi olleet Xenonit, ei LED-kaukovaloja tarjolla.
- GPS-navia ei tainnut kuulua siihen parempaankaan varustetasoon.
- Penkeissä oli vähemmän sähkösäätöjä, mutta mekaaninen ristiseläntuen
säätö oli kyllä mukavan reilu liikeradoiltaan.
- Ratinlämmitin sammui jo vartin ajon jälkeen.

-Asko

Lume Laipio

"MStr" wrote in

>Ei kai siihen uuteen lasiin tarvitse niitä lankoja ottaa jos siitä ei halua
>maksaa?

Jos automallin karvalakki-varustetasoonkin kuuluu
lämmitettävä tuulilasi, niin asiassa on pieni ongelma.

Anssi Saari

Edellyttäen että langaton lasi on saatavana, riippuu varmaan
autosta.

Mutta tarkoitin tässä kyllä kiveniskemän korjaamista enkä lasin
vaihtoa. Tätä googlettaessa joltain foorumilta löytyi maininta että
kiveniskemien korjaajat osaavat kyllä reiän porata lankojen välistäkin
mutta siinä ei mainittu että maksaako korjaus silloin enemmän.

Lume Laipio

"Anssi Saari" wrote

> Tätä googlettaessa joltain foorumilta löytyi maininta että
>kiveniskemien korjaajat osaavat kyllä reiän porata lankojen välistäkin
>mutta siinä ei mainittu että maksaako korjaus silloin enemmän.

Poraamisen onnistuminen riippuu myös siitä,
onko iskeymä juuri langan kohdalla vaiko ei.

MStr

On 14.2.2017 18:57, Asko wrote:

> - Vakkariin asetettu nopeus ei muistaakseni näkynyt.

En ole tuota kaivannut koskaa, kunhan pitää sen asetetun nopeuden edes
kohtuullisesti. Jos saisi vakkarin jossa olisi paru muistipaikkaa niin
80-100-80-100-80-... maantiet olisivat mukavampia ajaa. Tai, että se
vakkari osaisi lukea niitä liikennemerkkejä...

> - Valot olisi olleet Xenonit, ei LED-kaukovaloja tarjolla.

Eikö ne LED-kaukovalot ole lähes poikkeuksetta huonommat?
Oliko kellään 3500 lumen LED-kaukovaloja?

> - Penkeissä oli vähemmän sähkösäätöjä, mutta mekaaninen ristiseläntuen
> säätö oli kyllä mukavan reilu liikeradoiltaan.

Yhden kuskin autossa se mekaniikka riittää oikein hyvin.
Useammalla kuskilla taas toivoisi muistipaikkoja.

> - Ratinlämmitin sammui jo vartin ajon jälkeen.

Jos ei ratti (ja muu auto) ole siinä ajassa lämmin, niin autossa on
muutakin vikaa. Itse en ole kaivannut lämmitystä kuin kurjimmissa
muovirateissa, mutta makunsa kullakin.

++MStr

Asko

On 16.2.2017 18:45, MStr wrote:
> [...]
> 80-100-80-100-80-... maantiet olisivat mukavampia ajaa. Tai, että se
> vakkari osaisi lukea niitä liikennemerkkejä...

Edellisessä Astrassani (vm. 2011) oli digimittari, mutta vakkari ei
kertonut asetusarvoaan. Silloin piti kieli keskellä suuta koittaa
tähdätä mittariin ensin 85 km/h matkanopeus, kytkeä cruise päälle ja
seurata hetken aikaa että millaiseen nopeuteen se päätti lukittua.

Nykyisellä autollani voin huolettomasti kiihdyttää jonnekin 80 - 90 km/h
välimaastoon, tökätä cruisen päälle ja tarvittaessa korjata asetusarvoa.

Kyllä se on siis kätevämpää, kun cruise kertoo asetusarvonsa. Tällöin
nuo mainitsemasi 80-100-80 asetusarvon muutoksetkin on helpompia tehdä,
kun ei tarvi itse niin tarkkaan "tähdätä". Viime aikoina olen ruvennut
käyttämään cruisea myös moottoritieohitusten aikana. Kun oikealla
kaistalla saavutan jotakuta mitättömällä nopeuserolla, niin vasemmalle
kaistalle siirtyessäni en enää poljekaan kaasulla +10 km/h ylinopeutta,
vaan säädän cruisea 2 - 6 km/h nopeammaksi ja sitten taas oikealle
kaistalle palatessani palautan cruisen takaisin tavoitenopeuteeni.

> Eikö ne LED-kaukovalot ole lähes poikkeuksetta huonommat?
> Oliko kellään 3500 lumen LED-kaukovaloja?

En ole noista mitään kunnollisia vertailuja lukenut, mutta elän uskossa
että LED-valot olisivat jo kehittyneet paremmiksi kuin Xenonit. Toki on
olemassa surkeita ledejä ja hyviä Xenoneita, mutta itsellä ei näistä ole
kovin laajaa kokemusta.

Näissä älyledeissä on kuitenkin hienointa se, että kaukovaloja voi
käyttää myös vastaantulijoita kohdatessaan. Hyvistäkään Xenon
kaukovaloista ei ole iloa, jos niitä ei voi pitää päällä.

-Asko

Mikko Saukkoriipi

Juuri julkaistussa TM:n talvivertailussa oli valot mukana, ja kyllä
ledit näyttävät olevan selvästi parhaita. Xenonit häviävät kantamassa
parhaille halogeeneille, mutta leveys on parempi.

http://imgur.com/4ipQp7M

MStr

Ja oleellisen huomaa kun lukee TM:n tekstin: "Kiitettävää kaukovaloa ei
ole yhdessäkään, ... Mainonnassa valmistajat korostavat erilaisia
valotoimintoja, mutta kunnollinen kaukovaloteho ei niitä kiinnosta,..."

Nuo kaikki ovat tahallaan huonoja. Muutama vuosi sitten oli parempia,
jopa 3500 lumen valoja. Sallittu referenssiluku on 50 per puoli ja
noissa on 25 paras, suurin osa 17,5 jopa 12,5.

++MStr

MStr

On 16.2.2017 20:02, Asko wrote:

> [...]
> tähdätä mittariin ensin 85 km/h matkanopeus, kytkeä cruise päälle ja
> seurata hetken aikaa että millaiseen nopeuteen se päätti lukittua.

Opelissa ei ole sitten kaipaamaani ominaisuutta jossa vakkari pitää
asetetun nopeuden. Octaviassa onnistuu nopeuden poiminta vaikka kesken
kiihdytyksen, siis vakkarista "set" kun on 87 mittarissa niin kun kaasun
nostaa niin siihen se menee.

> Nykyisellä autollani voin huolettomasti kiihdyttää jonnekin 80 - 90
> km/h välimaastoon, tökätä cruisen päälle ja tarvittaessa korjata
> asetusarvoa.

Onkohan tuo syynä siihen kun joillakin tuntuu nopeus hakevan ensimmäiset
kilometrit, korjausta tuntuu olevan välillä molempiin suuntiin vuorotellen.

++MStr

Asko

On 17.2.2017 19:38, Tuska Pankki wrote:
> Eikö muka jokainen vakkari toimi näin ja poimii juuri sen hetken
> nopeuden?

Tartuntanopeudessa on jonkinlaisia eroja. Toinen tarttuu millisekuntien
päästä ja toinen vasta kymmenesosasekuntien päästä.

> Epäilen kyseen olevan lähinnä siitä, että askolla nopeus ei voi
> olla noin jotakin vaan sen on oltava aina se 86 km/h tai jotain
> vastaavaa. Toisaalta tämä on aivan ymmärrettävää. Eihän se
> toimisi jos saman pätkän ajaisi toisena päivänä 86 ja toisena
> 85.

Kieltämättä mulla on fiksaatio pyrkiä ajamaan hyvissä olosuhteissa aina
mahdollisimman tarkkaan rajoitusnopeutta. Vanhassa autossa se tarkoitti
cruisen asetusarvoa 86 km/h ja nykyisessä se tarkoittaa cruisen
asetusarvoa 84 km/h, jolloin Bernerinfirman tarjoama nopeusnäyttötaulu
näyttää lähes joka kerta 80 km/h matkanopeutta.

Nykyisessäkin voisin uskaltaa asettaa cruisen 85 km/h nopeuteen, mutta
se on mahdotonta, koska Opelin cruisessa on 2 km/h askellusväli. Jos
taas asettaisin 86 km/h, niin se olisi jo 82 km/h hujakoilla, joka voi
jo saada "myötätuulella" valvontakameran räpsähtämään.

-Asko

Ismo Salonen

On 17.02.2017 22:52, Tuska Pankki wrote:
> Missä tällaisia tauluja vielä on? Muutamissa paikoin
> olen kyllä nähnyt mutta pääasiassa ovat rikki. Ja käsittääkseni
> sitä täysin järjetöntä päätöstä ei ole kumottu noiden osalta. Eli
> siis poistuvat sitä mukaa kun hajoavat. Näkisin itse lisää
> tällaisia, paljon lisää.

Mihin noita enää kukaan tarvitsee ? Lähes jokaisella on älypuhelin jossa
on gps jonka tarkkuus on parempi kuin induktiivisen anturin antama
signaali. Tai erilllinen gps.
Noissa näyttötauluissa hajoaa se silmukka jolloin korjaaminen vaatisi
tien pinnan avaamisen. Ja silti tarkkuus on kyseenalainen.

ismo

Ari Saastamoinen

Ismo Salonen <nob...@nowhere.invalid> writes:

> [...]
> Noissa näyttötauluissa hajoaa se silmukka jolloin korjaaminen vaatisi
> tien pinnan avaamisen. Ja silti tarkkuus on kyseenalainen.

En tiedä, mihin noita tarvitaan, mutta kyllä ainakin täälä Tampereella
muistan nähneeni tuollaisen (siirrettävän?) näyttötaulun parissakin
paikassa ihan jopa melko hiljattain. En tiedä oliko kyseessä sama
taulu vai ei, mutta ensin tuollainen oli yhdessä paikassa, sitten se
hävis sieltä, ja samannäköinen taulu ilmestyi toisaalle. Oli useamman
kuukauden kummassakin paikassa (Taitaa vieläkin olla siellä
jälkimmäisessä paikassa, en ole ihan varma). Ja tekniikkana lienee
jokin muu kuin asvaltin alle laitettava induktiosilmukka, se olisi
turhan hankala tuollaiselle siirrettävälle taululle.

Henry

Asko <as...@noname.invalid> kirjoitteli:

> [...]
>
> Nykyisellä autollani voin huolettomasti kiihdyttää jonnekin 80 - 90
> km/h välimaastoon, tökätä cruisen päälle ja tarvittaessa korjata

Juu, navissa näkyy nopeus, cruisellekin ja vielä kameratolpista
varoittaa, mutta esim. kasitiellä on ziljoona 100-80-60 miinaa (ja
naville oudot talvinopeudet). Vakkarilla voisi ajella motarilla vaikka
Helsinki-Turku tai Lahti-Helsinki väliä, mutta ei voi. Aina molemmilla
kaistoilla joku liettualainen rekka ohittaa toista seuraavat 20 kilsaa.
Viimeksi rouva ajoi ja Oravaisissa välähti. Mulle tuli poliisilta
kirjallinen huomautus, 60 alueella ylinopeutta oli ollut huimat 63
kilsaa. Ei tuo voi olla liikennevalvonnan tarkoitus, aika paljon
poliiseja tarvitaan kaikkia noita turhia huomautuksia lähettelemään. Nyt
sitten pimeä rekisterivalo katsastuksessa voisi aiheuttaa hylkäyksen
(onneksi tässä uudessa nekin ledit). Repikää siitä huumoria, tämähän on
vitsiryhmä.

Asko

On 18.2.2017 17:13, Tuska Pankki wrote:
> Mutta suuremmilla teillä nykyään omasta mielestäni luvattoman
> harvoin tai oikeammin ei ollenkaan.

kt 51 Kirkkonummella ja vt 25 Vihdissä on ainakin vielä perinteiset
liikenneviraston taulut toiminnassa. Käsittääkseni nuokin ovat
tutkatekniikalla, koska nappaavat välillä takanani tulevan rekan
nopeuden sen sijaan että nappaisivat oman nopeuteni.

-Asko

Asko

On 17.2.2017 22:52, Tuska Pankki wrote:
> Siis jos mittari näyttää nopeutta 85 ja painat vakkarin päälle,
> arpoo se joko 84 tai 86? Onko suunta aina sama vai vaihteleeko se
> (käyttää mahdollisesti mittarin näyttämää tarkempaa arvoa)? Jos
> suunta ei selvästi ole sama ja mieluiten alaspäin, on tässä
> mielestäni yksi bugi lisää.

Tuntuu arpovan miten sattuu. Alkuun luulin, että tuo pyöristäisi aina
alaspäin ja tarttuisi 84 nopeuteen, mutta kyllä se tuntuu välillä
tarttuvan myös 86 nopeuteen, vaikka mittari näyttäisi "tukevasti" 85.
Minusta se olisi kyllä miellyttävämpääkin, että vakkaria kytkiessä se
mielummin vähän keventäisi kaasua, kun pyrkisi heti kiihdyttämään.
Jossain tilanteissa tuo kiihdytyskin menee reilusti yli, eli mittarissa
onkin hetken päästä esim. 88, vaikka vakkarin asetusarvona on 86.

-Asko

MStr

51:n taulu Kirkkonummella näyttää liikaa, 2-3 km/h.
25:n taulut näyttävät paremmin oikeaa nopeutta.

Ainakin 25:n taulut ovat silmukkatekniikalla.
Takaa tulevan nopeus näkyy kun se ehtii niiden silmukoiden päälle ennen
kuin sinä ehdit taulu ohitse.

++MStr

MStr

On 19.2.2017 10:09, Asko wrote:

> Jossain tilanteissa tuo kiihdytyskin menee reilusti yli, eli mittarissa
> onkin hetken päästä esim. 88, vaikka vakkarin asetusarvona on 86.

Ei siis ole toimiva laite.
Jos kiihdytyksen aikana painaa vakkarin päälle, niin kyllä sen pitää
hidastaa kun nostaa kaasun eikä enää kiihdytellä mihinkään.

Aikaisemmassa asuinpaikassa oli työmatkalla silleen hyvät liittymät,
että pysty ihan rauhassa kiihdyttämään suoralla tiellä niin heitin
yleensä vakkarin päälle korvakuulolta. Meni yleensä kilometrin
tarkkuudella oikein ja minulla riittää se. Ihan sama mennäänkö 82 vai
83, en jaksa alkaa säätämään vaikka voisi.

++MStr

MStr

On 18.2.2017 23:15, Henry wrote:

> Juu, navissa näkyy nopeus, cruisellekin ja vielä kameratolpista
> varoittaa, mutta esim. kasitiellä on ziljoona 100-80-60 miinaa (ja
> naville oudot talvinopeudet).

Kun autot, jopa Opelit, nykyisin osaavat lukea liikennemerkkejä, niin
miksi cruiset eivät osaa luekea tietoa. Jos vaikka nopeus aikaisemmin
oli +6 suhteessa rajoitukseen niin voisi jotenkin kertoa kuskille, että
nyt se on -14. Ja vaikka yhdellä napin painalluksella vaihtaa takaisin
siihen +6:een.

Navitkin voisi saada tuntemaan muuttuvat nopeusrajoitukset, jos vaan
tahtoa olisi.

> Vakkarilla voisi ajella motarilla vaikka Helsinki-Turku tai
> Lahti-Helsinki väliä, mutta ei voi. Aina molemmilla kaistoilla joku
> liettualainen rekka ohittaa toista seuraavat 20 kilsaa.

Helsinki-Turku välillä voi talvella ajella aika hyvin sitä samaa satasta
kun nuo ulkomaan rekatkin. Kesällä on välillä satasen rajoitusta joten
pikkasen joutuu säätelemään.

> [...]
> kilsaa. Ei tuo voi olla liikennevalvonnan tarkoitus, aika paljon
> poliiseja tarvitaan kaikkia noita turhia huomautuksia lähettelemään.

Nuo huomautukset voisi lähteä ihan automaatilla ilman poliisin
koulutusta. Ja jos tolpasta saa kuvan niin kyllä se aika varmasti on
ihan omaa syytä. Jos suoraa liikennemerkkejä niin tietää rajoituksen ja
kun sitä noudattaa niin ei saa sakkoja eikä huomautuksia. Onko
rajoitukset järkeviä on ihan eri keskustelu.

> Nyt sitten pimeä rekisterivalo katsastuksessa voisi aiheuttaa
> hylkäyksen (onneksi tässä uudessa nekin ledit). Repikää siitä
> huumoria, tämähän on vitsiryhmä.

Miksi ajaa viallisella autolla kun sen voi laittaa kuntoon heti?
Minusta viallisista valoista pimeällä tulisi saada herkemmin sakkoja jo
tienpäällä. Valoisaan aikaan joku rekisterikilvenvalo voisi mennä
huomautuksellakin.

++MStr

Juhani Varemo

MStr wrote:

> [...]
> Minusta viallisista valoista pimeällä tulisi saada herkemmin sakkoja jo
> tienpäällä. Valoisaan aikaan joku rekisterikilvenvalo voisi mennä

Joissakin autoissa on polttimoiden vaihtaminen tehty niin hankalaksi että
useimmat kuljettajat eivät siitä itse selviä, vaan pitää ajaa johonkin
pikahuoltoon tms. Ei sitä sitten niin vaan saa heti korjattua kun sen huomaa
perjantaina illalla 19.00 että parkki on pimeänä. Varsinaiset ajovalot
sentään ovat yleensä inhimillisemmät.

Juuri parin kaverin kanssa kummasteltiin vanhaa Golf GTI:tä että kyllä
siinäkin ainakin toinen parkkilamppu on tavallisen operaation takana. Ei
vielä selvinnyt että mitä kaikkea pitää purkaa että pääsee edes lähelle vai
pitääkö umpio irrottaa. Olen tottunut koneiden korjaamiseen, mutta tällaiset
saavat kyllä niskan punottamaan.

Vastaava valinta tuntuu olevan Toyota Yaris Versossa, siinä pienessä
wannabe-pakussa. Ja näitä riittää muissakin. Joissakin myös etusivuvilkut
taitavat vaatia pyörän ja lokarin irrotuksen jne. Tuon mainitun Verson
takarekkarin valot ovat myös mielenkiintoiset... onneksi niitä ei mene
turhan usein kun takaovea ei paiskota samalla tavalla kuin perinteistä
luukkua. Viimeksi sain jotain muovikiinnikkeitä poikki, onneksi osat pysyvät
paikoillaan vähän vähemmilläkin muovitapeilla.

Moinen suunnittelu pitäisi direktiivillä kieltää, on niitä turhempiakin
tehty.

Asko

On 19.2.2017 12:48, MStr wrote:
> Jos suoraa liikennemerkkejä niin tietää rajoituksen ja kun sitä
> noudattaa niin ei saa sakkoja eikä huomautuksia.

Jos vieraalla tiellä jäisi risteyksen kohdalla alennettu rajoitus
huomaamatta, niin toki sakko olisi oikeutettu ja teko vaarantaisi
liikenneturvallisuutta, mutta kyllä se hieman kuitenkin harmittaisi kun
tapana on muuten noudattaa rajoituksia.

> Miksi ajaa viallisella autolla kun sen voi laittaa kuntoon heti?
> Minusta viallisista valoista pimeällä tulisi saada herkemmin sakkoja jo
> tienpäällä.

Se vasta epäreilulta tuntuisi, jos olisin aamulla todennut ajovalot
toimiviksi, mutta iltapäivällä poliisi kertoo niiden olevan vialliset ja
lyö sakkolapun kouraan. Tapana on kuitenkin hoidattaa ajovalot kuntoon
ensitilassa, vaikka se tietääkin joskus jopa parin tunnin viivästystä
aamuiseen työmatkaani.

-Asko

Rottis

MStr wrote :
51:n taulussa aika tarkkaan sama näyttämä kuin navigaattorissa. kun
tätä lukemaa vertasi volvon mittariin niin ero oli liki pitäen sama
konstaapelin tutkan näyttämä muutamia päiviä myöhemmin eli tässä
tapauksessa kuitenkin vain rikesakon verran

--

Sepe

MStr

> tapauksessa kuitenkin vain rikesakon verran.

Aika tarkka se on, mutta sehän ei meille Askon kanssa riitä. Ainakin
kesällä se 51:n taulu näytti 1-2km/h enemmän kuin 25:lla Vihdissä oleva,
joka oli 1km/h tarkkuudella sama kuin pari eri navia. Poliisin tutkan
näyttämiä en ole tullut tarkistaneeni pitkään aikaan.

++MStr

Asko

On 19.2.2017 18:01, Tuska Pankki wrote:
> samalta puolelta sekä parkki että ajovalo pimeä. Tämän kaltaiset
> muodostavat todellisen riskin ja niihin tulisi puuttua.

Monissa autoissa taitaa parkit olla pois päältä silloin kun ajovalot
ovat päällä. Parempi olisi kyllä ehdottomasti, että parkit palaisivat
aina myös ajovalojen seurana, niin silloin nuo "täysin pimeänurkkaiset"
olisivat sentään vähän harvemmassa.

> usein näkee autoja, joissa palaa toisen puolen sumuvalo ja toisen
> puolen ajovalo. Tällainen on selvä merkki huolimattomuudesta.

Jotkut autot ovat kuulemma jopa niin älykkäitä, että osaavat havaita
ajovalon rikkoutumisen ja sytyttävät automaattisesti sumuvalon sen
korvikkeeksi.

-Asko

Asko

On 21.2.2017 11:43, MStr wrote:
> Aika tarkka se on, mutta sehän ei meille Askon kanssa riitä. Ainakin
> kesällä se 51:n taulu näytti 1-2km/h enemmän kuin 25:lla Vihdissä oleva,
> joka oli 1km/h tarkkuudella sama kuin pari eri navia.

Tuon voin uskoa, että 51:n Kirkkonummen taulu saattaa heittää 1 - 2
km/h, mutta ensin mainitsemasi 2 - 3 km/h heitto kuulostaa
liioitellulta. Olen kuitenkin useampaan kertaan parilla eri GPS:llä sitä
vertaillut.

Päivittäin ajan sen taulun ohi cruisen asetuksella 84 km/h ja se näyttää
90 % ajokerroista mulle nopeudeksi tasan 80 km/h. Siinä ei siis ole
mitään satunnaishajontaakaan, vaan antaa lähes joka kerta saman tuloksen.

-Asko

Rottis

Asko explained on 23.2.2017 :
Askon kanssa samaa mieltä, aina on ero ollut ko. paikassa sama
autonmittariin nähden. GPS:ään liittyen aamulla töihin mennessä GPS
näytti auton paikan kameratolppien kohdalta tarkasteltuna n. 200 m
pieleen. Normaalisti varoittaa tolpista n. 250 ennen tolpaa, aamulla
vasta tolpan kohdalla.

--

Sepe

-samiPad-

> [...]
>
> Jotkut autot ovat kuulemma jopa niin älykkäitä, että osaavat havaita
> ajovalon rikkoutumisen ja sytyttävät automaattisesti sumuvalon sen

Eiköhän tuo ole jo lähes kaikissa saksalaisissa ainakin. Vaimon 2002
mallisessa baijerilaisessa on myös... ettei mikään tuore juttu.