A. Kestääkö poltin oikeasti auton eliniän niin kuin ainakin jossain
vaiheessa olen antanut itselleni kertoa? Yllättävän paljon on kuitenkin
näkynyt yksisilmäisiä xenoita liikenteessä...
B. Kuinka nopeasti himmeneminen tapahtuu eli antaako xenonit enää 50tkm
jälkeen merkittävästi parempaa tehoa kuin normaalit hyvät H7:t? Entä sen
jälkeen? H7:lla olen itse todennut noin 15tkm iäksi jolloin lampun valoteho
on laskenut huomattavasti ja yleensä jopa palaa siinä vaiheesa.
C. Paljonko tämän päivän hinta on hyville xenon polttimoille, muistan
puhetta jostain pari sataa euroa?
Nissan Maximaan maksoi pari vuotta sitten reilut 1800 markkaa + työ kun
kyselin.
Kyseessä vain lyhyet.
JH
Ei ne ainakaan mersuissa näyttäisi kestävän.
> B. Kuinka nopeasti himmeneminen tapahtuu eli antaako xenonit enää 50tkm
> jälkeen merkittävästi parempaa tehoa kuin normaalit hyvät H7:t? Entä sen
> jälkeen? H7:lla olen itse todennut noin 15tkm iäksi jolloin lampun
valoteho
> on laskenut huomattavasti ja yleensä jopa palaa siinä vaiheesa.
>
> C. Paljonko tämän päivän hinta on hyville xenon polttimoille, muistan
> puhetta jostain pari sataa euroa?
Kyllä ne melko hinnakkaita ovat, koska edes merssumiehillä ei ole varaa
käyttää niitä.
>A. Kestääkö poltin oikeasti auton eliniän niin kuin ainakin jossain
>vaiheessa olen antanut itselleni kertoa? Yllättävän paljon on kuitenkin
>näkynyt yksisilmäisiä xenoita liikenteessä...
Ei kestä. Xenon tai oikeammin HID-polttimon eliniäksi ilmoitetaan
yleensä luokkaa 1500..3000 h. Se saattaa sammua huomattavasti
aikaisemminkin. 2000 h kestoiällä ja esim. 60 km/h keskinopeudella
polttimo hyytyy jo reilun sadantonnin jälkeen.
>B. Kuinka nopeasti himmeneminen tapahtuu eli antaako xenonit enää 50tkm
>jälkeen merkittävästi parempaa tehoa kuin normaalit hyvät H7:t? Entä sen
>jälkeen? H7:lla olen itse todennut noin 15tkm iäksi jolloin lampun valoteho
>on laskenut huomattavasti ja yleensä jopa palaa siinä vaiheesa.
Jostakin löytyi maininta, että HID-polttimon valonvoimakkuudesta on
jäljellä n. 75 % 1500 h jälkeen. Eli eivät nuo kovin merkittävästi
himmene. Vanheneminen näkyy lähinnä siinä, että valon väri muuttuu
ajan myötä sinisemmäksi.
>C. Paljonko tämän päivän hinta on hyville xenon polttimoille, muistan
>puhetta jostain pari sataa euroa?
Saksassa maksavat D2S-polttimot alkaen 100 e per pari.
http://www.xenonvalot.com/ myy D2S-polttimoita 110..140 e per pari.
Merkkiliikkeet pyytävät n. nelinkertaista hintaa...
Jari
'Työsuhde-etukaupassa' näyttää olevan muutama yleisin Filipsin malli
hyllyssä ja hintalappu oli 99€/kpl.
Hermann Antichrist
- i_do_hav...@hotmail.com
- http://users.kymp.net/cable072/fordfiestasite/
Polttimoita on monenlaisia.
Jos ostat Biltemasta, niin jo lootan siellä avaamalla voi huomata, että
noin 90% niistä on tehty vinoon (lanka on väärässä paikassa). Samaten
eri merkkien välillä on suuria vaihteluita kestoiän kanssa.
Jos ostat laatumerkin, esim. minulla oli Philips, niin se kestää pitkään.
Tässä tapauksessa menivät auton mukana, mutta ehdin ajaa 100tkm.
Jos ostat jotain kummallista, kuten CoolBlue, saat yleensä huonompaa
sillä nuo vähän myydyt ovat marginaaliryhmää eikä tuotekehitys riitä.
Minulla ne kestivät 5000km.
Laitetaan vähän paremmaksi:
Fillipsin Xenon-D2S ja Xenon-D2R 98.00 EUR/kpl. :)
Tähän asti olen käyttänyt vain Pillipsin visionlussia, joten ei kai niissä
pitäis mitään vikaakaan olevan? Enkä oikeastaan pistä pahaksi vaihtaa
lamppuja, sillä mun mielestä (lähi)valoteho on oikeasti ainoa turvatekijä
Suomen maanteillä...
Samuli
Öööh... Eikö noita pysty itse vaihtaa vai onko Nissanissa se tehty niin
vaikeaksi?
Samuli
En tiedä pystyykö, mutta ainakin Saabin manuaalissa käsketään painua lompsa
ojossa merkkihuoltoon.
-jm
(Huom itselläni xenon -lisäpitkät eli eivät ole päällä lähimainkaan niin
paljon kuin lähivaloxenonit.)
A. Melkein kolme vuotta ja noin 100tkm (ks yllä oleva lievennys) no roplem.
Valoteho edelleen tokuttoman hyvä. On tietysti vaikea arvioida minkä verran
olisivat menettäneet tehoaan mutta sitä on edelleen moninkerroin
riittävästi. Liekkö allekirjoittaneella vikaa hoksottimissa kun en ole
havainnut ensimmäistäkään yksisilmäistä xenonia, vaikka mielestäni erotan ne
vastaantulijoista selkeästi. Olisiko mahdollisesti kyseessä kehä
III -sisäpuolinen ilmiö?-)
Omani ovat kestäneet vaikka lisämollukoissani ei ole edes ylätukia;
pelkästään peruskiinnikkeillä alareunastaan. Eihän näissä ole tosin
hehkulankaakaan mikä katketa joten eivät näyttäisi ainakaan tärinästä
rikkoutua.
B. En pysty havaitsemaan valotehon heikentymistä mainituissa olosuhteissa.
C. Viimeksi kysyessäni varaosaliikkeestä Osram maksoi 148? ja liike oli
saanut myydyksi yhden (venäläismaasturin keulalle). Tervehdin ilolla noita
muiden vastauksissa mainittuja noin 100? -hintoja. Ehkä ne siitä
muokkautuvat sitä mukaa kun yleistyvät.
D. Olen oppinut arvostamaan xenoneita niin paljon että harkitsen
lähivaloumpioiden (H7) vaihtamista xenon -umpioihin, sellaiset kun sattuu
saamaan esim Hellan mallistosta. Ovat kylläkin riettaan kalliit.
Marko
> A. Kestääkö poltin oikeasti auton eliniän niin kuin ainakin
> jossain vaiheessa olen antanut itselleni kertoa? Yllättävän
> paljon on kuitenkin näkynyt yksisilmäisiä xenoita
> liikenteessä...
Jaa'a, pitäisi vissiin tietää se auton elinikäkin... Mutta
Focuksen nokalla alkuperäiset xenonit (D2S) ovat ainakin vajaat
2v ja reilut 130tkm kestäneet. En nyt äkkisältään muista
nähneeni 1 silmäistä xenonvalollista autoa, halogeenisellaisia
tulee päivittäin vastaan enemmän kuin jaksaa laskea.
> B. Kuinka nopeasti himmeneminen tapahtuu eli antaako xenonit
> enää 50tkm
Pitäisi varmaan verrata rinnan uusiin, mutta mielestäni
valaisevat yhä paremmin kuin yhdetkään halogeenit. Sanotaanko
näin että paljon (pimeälläkin) ajavana maksan mielelläni siitä
että näen - yhdestä melko varmasta hirvikolarista nuo ovat
pelastaneet.
--
KR
if.ics@omork | email peilikuvana