Perävaunun sähköliitännän kuormitettavuus

Timo Neuvonen

Onko kellään tietoa, määritteleekö jokin oikea tai edes de facto- tasoinen
standardi paljonko auton 12 V perävaunuliitännän eri lähtöjä saa kuormittaa?
Mulle riittäisi tällä kertaa nimenomaan tieto O1-O2 luokan kärryille olevan
12 V liitännän ominaisuuksista, isojen autojen 24 V systeemit ovat sitten
oma lukunsa.

Googlettelin muutamilla hakusanoilla, mutta löydöt rajoittuivat lähinnä
liittimien kytkentöihin ja suositeltuihin johtojen väreihin tai
johdinpoikkipintoihin:
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_standards_for_trailer_connectors

Lisäksi löysin periaatteellisella tasolla olevaa keskustelua mm. perävaunun
akun latauksesta, mutta siinäkään yhteydessä ei osunut silmiin tietoa auton
liittimestä saatavasta maksimi virrasta.

Led-aikana välttämättömimmät valot nyt eivät paljoa vie, mutta
hehkulamppupolttimoiden virrat ovat kuitenkin väkisin ampeeriluokkaa, ja
isommassa umpikärryssä äärivalojakin voi olla aika monta. Ja 13-napaisessa
liitännässä on myös jatkuva sekä virtalukon ohjaama sähkö, joihin
erikoiskärryissä voisi rakentaa jo hienompiakin juttuja. Mutta paljonko siis
voisi luottaa autosta saatavan virtaa tuon liittimen eri nastojen kautta?

Nuo sähköt nykyään kai tulevat jonkin väylän ohjaamina liitäntäboksin
kautta, joten mistään sulakkeista virtoja tuskin voi päätellä? Ja asia
kiinnostaisi laajemminkin kuin yhtä tiettyä autoa koskien, joten pelkillä
yhden auton liittimestä tehdyillä kuormituskokeiluilla asia ei oikein
ratkea.

Hetkellisesti isot virrat tietysti pitää ratkaista kärryn omalla akulla,
mitä se raja sitten lieneekään.

--
TiN

Juhani Varemo

> [...]
> saa kuormittaa? Mulle riittäisi tällä kertaa nimenomaan tieto O1-O2
> luokan kärryille olevan 12 V liitännän ominaisuuksista, isojen autojen

Ei ole tietoa mutta sellainen kutina on että tuohon ei ole mitään
virallista vaatimusta. Voinee ajatella että pitää riittää määriteltyihin
perävaunun valoihin hehkupolttimoilla (parkit, vilkut, jarruvalot ja
mahdolllisesti äärivaloja). Noiden tärkeimpien tehot on kai hehkulanka-
aikaudella määriteltykin jotenkin.

Ei taida ajovaloillekaan olla sähkösuureisiin perustuvia vaatimuksia,
muita sitten on riittävästi.

Käytännössä kai luokkaa 5-10 W per polttimo.
Tuosta ylöspäin on sitten valmistajan päätettävissä miten paljon haluaa
ylimitoittaa, jos haluaa.

Ylärajan kuormitettavuudelle antanee auton johdotus ja sulakkeet tms
suojalaitteet. En tiedä onko noissa 'ohjausbokseissa' jotain älyyn
perustuvaa rajoitusta, polyfuseja tms. Johdot on kai määritelty
minimissään 1,5 mm² kokoon.