VW ja kummat sähköt

Juhani Varemo

On tuossa Saksasta tuotu vanha -98 Golf GTI.
Huomasin kummallisen toiminnon:

- virta pois, avain pois, valot pois

- kun laittaa vilkun päälle niin ao puolen parkit jäävät tasaisesti
palamaan. Eli vilkku oikealle niin oikean puolen parkit palaa edessä ja
takana, ja vastaava myös vasemmalle puolelle.

Mulle uusi juttu, sattumalta huomasin.
Onko tuo joku sakemannien normaali systeemi siellä vai onko tässä yksilössä
sähköt sekaisin?

Tommi Koivula

Hi Juhani.

16 Aug 18 07:59:40, you wrote to All:

> [...]

JV> Mulle uusi juttu, sattumalta huomasin.
JV> Onko tuo joku sakemannien normaali systeemi siellä vai onko tässä

Ihan normaalia. :)

Idea on ettei tarvitse polttaa kuin tien puoleisia parkkeja jos joutuu
jättämään auton pahaan paikkaan.

'Tommi

Juhani Varemo

Tommi Koivula wrote:

> Ihan normaalia. :)
>
> Idea on ettei tarvitse polttaa kuin tien puoleisia parkkeja jos joutuu
> jättämään auton pahaan paikkaan.

Kiitos tiedosta, aina oppii uutta :-)

Oli aika vähällä mennä akku tyhjäksi kun kuski oli autosta ulos könytessään
huomaamattaan huitaissut vilkkuviiksen päälle.

Vielä kun löytäisi todellisen sähkövian, vehje nimittäin toisinaan jää
kuluttamaan sähköä noin 400 mA vaikka minkään ei pitäisi olla päällä.
Mikään ovivalo tai tavaratilan valo se ei ole,
Yllättävästi ei myöskään mikään löytämieni sulakkeiden takana oleva. Tai
ainakaan sulakkeiden irrottelu ei tilannetta muuta.

Kun akkukengän ottaa irti ja laittaa hetken päästä takaisin niin joidenkin
systeemien raksutteluiden ja lyhyen ajan 2 A:n kulutuksen jälkeen usein jää
tuo vajaa puoli ampeeria päälle, ei kuitenkaan aina.

Epäilen sen jotenkin liittyvän keskuslukitus/ikkunoidenohjaushärdelliin,
nimittäin toisinaan sähköikkunat lakkaavat toimimasta ja tilanne korjautuu
vain irrottamalla akku hetkeksi... tuo härdelli tuntuu olevan kovin
monimutkainen häkkyrä, merkkikorjaamokin sitä hetken ihmetteli mutta eivät
oikein pikaselvityksellä saaneet tolkkua.

Voisihan se olla myös laturi/säädin mutta sen ei luulisi välillä
korjaantuvan itsekseen.

Inhottava vika, ei oikein uskalla jättää akkua kiinni kun vehkeen jättää
jonnekin. Palaa vielä muuten koko masiina.

Timo Neuvonen

> [...]
> Mikään ovivalo tai tavaratilan valo se ei ole, Yllättävästi ei myöskään
> mikään löytämieni sulakkeiden takana oleva. Tai ainakaan sulakkeiden

Onko autossa vetokoukku jonka pistorasialle tulee jatkuva sähkö?

Mulla vetokoukun rasian sähkövika aiheutti joskus mielenkiintoisia ilmiöitä.
Ensin taisin ihmetellä kun ajaessa jommankumman vilkun merkkivalo toisinaan
paloi jatkuvasti, auton ulkopuolelta sitten huomasi että niin paloivat
vastaavat vilkutkin - em. tieto lisäsi tuskaa joka vaati hiukan
extraskarppaamista kaistanvaihdoissa. Muutaman välivaiheen jälkeen tilanne
kärjistyi siihen, että auto ei enää sammunut avaimesta, tässä vaiheessa oli
jo epäilys ongelman aiheuttajasta joten parkkipaikalla takakontista
sivuleikkureilla yksitellen vetokoukun johtoja poikki, ja jonkin johdon
katketessa autokin lopulta sammui. Oli siis sen aikakauden auto & asennus,
kun rasian sähköt vielä otettiin rosvoliittimillä mm. takavaloista. Oli jo
uutena autoon merkkiliikkeessä asennettu koukku ja johtosarja.

Kyse oli siitä, että sähkö ja vähän käytetyn koukun rasian kannen alle
päässyt maantiesuola ym. kura oli rakentanut epämääräisiä kytkentöjä
liittimen eri napojen välille. Lopulta tuota kautta rasialle tullut jatkuva
sähkö syötti sähkön parkeille jotka ko. kulkineessa olivat muutenkin jo aina
päällä sytytysvirran ollessa kytkettynä. Ja ko. vian takia virtalukon
tilasta riippumatta sytytysvirtakin sitten tuli lopulta sen vetokoukun
rasian ja ajovaloautomatiikan kautta. Se jatkuva sähkö rasialla vielä antoi
vialle paljon aikaa kehittyä. Vika ilmeni niinkin pian, että ehdin takuuna
saada koukkuun uuden johtosarjan - josta sitten itse heti napsaisin jatkuvan
sähkön pois, sillä kun ei tavallisessa peräkärrykäytössä ollut merkitystä.

--
TiN

Juhani Varemo

Timo Neuvonen wrote:

> Onko autossa vetokoukku jonka pistorasialle tulee jatkuva sähkö?

Koukku löytyy, pitänee tutkia asiaa (kun sade loppuu). Sinänsä vähän epäilen
koska laitos on 20 vuotias ja luulisin että silloin ei moisia jatkuvan
virran hienouksia vielä käytetty. Vaan mistäpä tuota tietää ennenkuin tutkii
ja hutkii.

Maailmahan on ihmeitä täynnä :-)

Asko

On 19.8.2018 12:52, Juhani Varemo wrote:
> [...]
> virran hienouksia vielä käytetty. Vaan mistäpä tuota tietää ennenkuin tutkii

Kyllä asuntovaunuja on vedetty ja niiden akkuja latailtu autosta
tulevalla jatkuvalla virralla jo ainakin 80-luvulla.

-Asko

Juhani Varemo

Niinpä tietysti.

Tuossa on minulle oudosti toimiva virtalukkokin. Osa laitteista jää päälle
ellei avainta ota lukosta pois asti. Kai sekin on aivan tarkoituksellinen
toiminto, ei ole vaan japseissa ikinä tullut vastaan. Niissä on virtojen
katkaisuun riittänyt että kääntää avaimen vasemalle loppuun saakka.
Sen sijaan ajelen tuolla vokkelolla ilman valoja kun ei siinä ole minkään
valtakunnan valoautomatiikkaa : -/

Perävaunun rasiasta en löytänyt mitään kummallista, en jatkuvaa virtaakaan
(ainakaan virtavain lukosta poistettuna)

Sen sijaan epäilykset kohdistuvat nyt stereoihin...

- menevät ajaessa satunnaisesti itsestään päälle
- tekevät samaa ilmeisesti myös virta katkaistuna mutta avain virtalukkoon
jätettynä
- päällä ollessaan avaimen poisto ei heti sammuta stereoita vaan ne
näyttävät kaikessa rauhassa 'see you' ja muut manööverit, eli saavat
selvästi käyttövirtaa silloinkin. Avaimen poissa ollessa niitä ei kyllä enää
saa nappulastaan päälle. Sitä en tiedä mitä sitten omia aikojaan tekevät...

Kuljettajan paneelista ikkunannostimet toimivat noin vuorokauden kun akun
kengän käyttää irti. Mutta huomenna ne eivät enää välttämättä toimi ilman
uutta akun irrotusta...

Sähkö on salaperäistä. Sellainen vekotin on paljon helpompi jossa sähköllä
toimii startti ja pari lamppua :-))

Asko

On 26.8.2018 11:25, Juhani Varemo wrote:
> Tuossa on minulle oudosti toimiva virtalukkokin. Osa laitteista jää päälle
> ellei avainta ota lukosta pois asti. Kai sekin on aivan tarkoituksellinen
> toiminto, ei ole vaan japseissa ikinä tullut vastaan.

VW:n lisäksi myös Opel toimii noin. Nykyinen Opelini on avaimeton, mutta
muistaakseni edellisestä Opelista sammui radio, sähköikkunat,
kännykkälaturit, yms. silloin kun avaimen otti virtalukosta.

Nykyisessäni nuo sammuu vasta sitten kun avaan oven. Monesti tulee
radiosta joku mielenkiintoinen aihe, niin voin kuunnella sen loppuun,
kun pysäköin auton ja sammutan moottorin, mutta en avaa ulko-ovea, niin
radio pysyy päällä about 5 minuuttia. Jos avaan oven, niin radio sammuu
heti.

> Perävaunun rasiasta en löytänyt mitään kummallista, en jatkuvaa virtaakaan
> (ainakaan virtavain lukosta poistettuna)

Tuo "jatkuva virta" on tietysti suhteellinen käsite. Vaunun akkua ja
jääkaappia ei ole kovinkaan järkevää syöttää silloin kun
ajoneuvoyhdistelmä seisoo jossain seikkailupuiston parkissa koko päivän.
En nyt osaa sanoa miten tuo yleensä on toteutettu, mutta voisin arvata
että "jatkuva virta" on normaalisti päällä vain silloin kun autossa on
virrat päällä, eli oletettavasti myös moottori pyörittämässä laturia.

-Asko

Juhani Varemo

Asko wrote:

> [...]
> kun pysäköin auton ja sammutan moottorin, mutta en avaa ulko-ovea, niin
> radio pysyy päällä about 5 minuuttia. Jos avaan oven, niin radio sammuu

Kaikesta pitää tehdä turhan monimutkaista. Ennen virta-avaimissa oli asento
"acc" jossa sytytysvirta ym oli poikki mutta radio ym accessories toimivat.
Sitten kun käänsi vielä nolla-asentoa kohti niin kaikki sammui - paitsi
toivottavasti kuljettaja :-)

Viimeksi eilen illalla kun avasin oven, hyppäsin autoon ja suljin oven, niin
radio meni päälle. Ajattelin sen ensin johtuvan vaan tärähdyksestä tms kun
se muutenkin kummittelee, mutta nyt heräsi epäilys että jos ovien avauskin
on liitetty riittävän moneen muuhunkin loogiseen toimintoon niin mitähän
kaikkea kivaa saa aikaan vaikkapa pätkivä ovikytkin !? Vai haisteleeko se
ovea lukon tilan kautta.
Alkaa vaikuttaa systeemiltä jossa ilman kunnon huoltomanuaalia on hyvin
vaikeaa päätellä mikä johtuu mistäkin ja mikä on syypää mihinkin.

> [...]
> että "jatkuva virta" on normaalisti päällä vain silloin kun autossa on
> virrat päällä, eli oletettavasti myös moottori pyörittämässä laturia.

Kai se jatkuva oli ihan oikeasti jatkuva - toinen asia on sitten se että
karavaanarit ym ovat sitten aikojen yli viritelleet tuohon erilaisia
lisäakkukytkentöjä. Niin että ajossa auto lataa lisäakkuakin mutta
käynnistysakkua ei pääse parkissa purkamaan.

Asko

On 30.8.2018 10:12, Juhani Varemo wrote:
> [...]
> Alkaa vaikuttaa systeemiltä jossa ilman kunnon huoltomanuaalia on hyvin
> vaikeaa päätellä mikä johtuu mistäkin ja mikä on syypää mihinkin.

Opelissa ainakin sisävalojen toimintaan vaikuttaa sekä oven avaaminen,
että lukon avaaminen/sulkeminen. ;) Toki myös moottorin käynnistys.

Eli, kun istuudun autoon ja vedän oven perässäni kiinni, niin sisävalo
jää palamaan 10 - 30 sekunniksi.

Mutta, jos tuon 10 - 30 sekunnin aikana käynnistän moottorin tai
lukitsen ovet, niin sisävalokin sammuu välittömästi... toki hitaasti
himmentyen silloinkin.

Minulla nimittäin on tapana vilkkaalla kaupunkialueella lukita ovet heti
autoon istuessani. Sen jälkeen voin turvallisemmin levitellä kännykkää
ja lompakon sisältävää takkia esim. apukuskin penkille. Ne saattaisi
pahimmissa ghetoissa muuten kadota siitä jo ennenkuin saan autoa
käyntiin. Ja jenkkilässähän on ihan yleistä, että parkkihallissa voi
hypätä takapenkille ylimääräisiä matkustajiakin veitsi kädessä.

Maaseudun lintukodossa en vaivaudu ovia erikseen lukitsemaan. Silloin
mulle riittää, että ovet lukittuvat automaattisesti vasta
liikkeellelähdön jälkeen (nopeuden ylittäessä 20 km/h).

Ehkä Suomessa tuo on hätävarjelun liioittelua, mutta ei siitä ovien
lukitsemisesta liene haittaakaan? Muistaakseni Opelin käyttöohje lupasi
avata lukituksen automaattisesti sitten jos turvatyynyt laukeavat.

PS. Saisihan tuon Opelin konffattua myös sellaiseen jenkkimoodin, että
lukkoja avatessa ainoastaan kuskin ovi aukeaa. Siihen en ole vielä
lähtenyt, kun kyllä niitä muitakin ovia on tarve käyttää.

-Asko

MStr

On 25.8.2018 18:49, Asko wrote:
> Kyllä asuntovaunuja on vedetty ja niiden akkuja latailtu autosta
> tulevalla jatkuvalla virralla jo ainakin 80-luvulla.

Laittomasti. Koska siinä 7-napaisessa ei ole siihen liitintä. Tästä
syystä todella monella palaa kärryssä takasumuvalot.

++MStr

Timo Neuvonen

> Laittomasti. Koska siinä 7-napaisessa ei ole siihen liitintä. Tästä syystä
> todella monella palaa kärryssä takasumuvalot.

Siinä tapauksessa laittomuus oli mm. katsastuksessa hyväksytty, 7-napainen
liitin oli tuolloin ilmeisesti ainoa mikä autoon tai vaunuun kelpasi
ristiinkytkennässä. En muista milloin takasumuvalot ilmestyivät takana
ajavien kiusaksi, mutta yhtälailla peruutusvalot voivat palaa väärin jos sen
moneen käyttöön venyneen viimeisen liitinkontaktin käyttö ei ole
yhteneväistä autossa ja vaunussa.

Jatkuvaa sähköä on käytetty myös mm. umpikorillisissa
tavarankuljetusvaunuissa kuormatilan sisävalolle tms lisukkeille. Nykyinen
13-napainen liitin ratkaisee nuo ongelmat kunhan vanha kalusto katoaa, mikä
kestänee aika kauan. Näyttää olevan ihmeen paljon helpompaa venkuloida
adapterien kanssa kuin vaihtaa ne liittimet esim. vanhaan kärryyn auton
uusiutuessa. Tämän hetken tilannetta en tiedä, mutta ei ole kauaa kun
uusissakin pikku tavarakärryissä oli yhä 7-napainen liitin millä jatkossakin
turhaan pidetään yllä adapterikulttuuria.

--
TiN

Asko

On 2.9.2018 18:40, MStr wrote:
> Laittomasti. Koska siinä 7-napaisessa ei ole siihen liitintä. Tästä
> syystä todella monella palaa kärryssä takasumuvalot.

Silloin 80-luvulla ei kai vielä ollut tietoakaan perävaunujen
takasumuvaloista? Mikä lie ollut alkuperäinen ajatus tuota pistoketta
suunniteltaessa?

-Asko

Asko

On 4.9.2018 0:05, Timo Neuvonen wrote:
> [...]
> tavarankuljetusvaunuissa kuormatilan sisävalolle tms lisukkeille.
> Nykyinen 13-napainen liitin ratkaisee nuo ongelmat kunhan vanha kalusto

Mitähän kaikkia pinnejä uudessa liittimessä on? Onko siinä erikseen:

1. Jatkuva virta auton käydessä, josta perävaunu voi ottaa 10 - 30 A ?

2. Jatkuva virta auto sammutettuna, josta perävaunu voi ottaa <1 A ?

3. Joku yllämainittujen yhdistelmä, josta virta sammuu esim. 30 min
auton sammuttamisen jälkeen? (Monissa autoissa sisävalo ja radio
käyttäytyvät näin.)

Onko noille virroillekin joku standardi, vai saako autotehdas vapaasti
valita sulakekoon?

> [...]
> ole kauaa kun uusissakin pikku tavarakärryissä oli yhä 7-napainen liitin
> millä jatkossakin turhaan pidetään yllä adapterikulttuuria.

Appiukko ainakin hiljattain vielä sai uuteen autoonsa vanhan pistokkeen.
Hän ei vedä ikinä mitään muuta kuin sitä vanhaa 80-luvun kärryään, niin
ymmärrän tuon valinnan ihan hyvin.

-Asko

MStr

> [...]
> väärin jos sen moneen käyttöön venyneen viimeisen liitinkontaktin käyttö
> ei ole yhteneväistä autossa ja vaunussa.

Juurikin ristiinkytkennän takia ne liittimet pitää olla yhtenäisiä ilman
omia virityksiä.

Kukaanhan ei kieltänyt laittamasta lisää johtoja ja liittimiä sen oman
auton ja vaunun kytkemiseen. Sai vaikka viisi kontaktia lisää jos niitä
kaipasi ja silti oli ristiinkytkettävissä muihin ihan laillisesti.

++MStr