30 - 34 keur farmarit

Asko

Olen kevään 2016 aikana koeajanut mainitusta hintaluokasta keskikokoisia
farmariautoja, jotka kaikki ovat sillä paremmalla varustelutasolla ja
automaattivaihteilla:

Skoda Octavia Style 1.4 (110 kW)
Ford Focus 1.5 Titanium (110 kW)
Opel Astra Innovation 1.4 (110 kW)
Hyundai i30 Comfort 1.6 (99 kW)
Kia Ceed EX 1.6 (99 kW)

Autot on listattu hintajärjestykseen saamieni tarjousten perusteella,
hieman yllättäen Korealaiset olivat kalleimmat ja Skoda oli edullisin.
Tarkkoja hintoja en paljasta, mutta kovin isoja hintaeroja ei siis ole.

Ajettavuus
**********
Korealaiset olivat ihan jämäkän tuntuisia perusautoja ja
DSG-automaattilaatikot käyttäytyivät sivistyneesti. Kiassa oli ratin
takana jopa "läppävaihteet". En kuitenkaan tykännyt Korealaisten
kaasupolkimesta, jossa on erikseen "kick-down" napsahdus siellä lattian
rajassa. Ennen napsahdusta meno oli liian rauhallista ja napsahduksen
jälkeen liian repivää, joten portaattomasti säätyvä kaasupoljin on
enemmän mun mieleen.

Paras ajettavuus oli Skodassa ja sen 110 kW moottori tuntui ehkä jopa
tehokkaammalta kuin Opelin 110 kW moottori. Skodassa olikin
DSG-laatikko, kun Opel luottaa edelleen hyötysuhteeltaan heikompaan
momentinmuuntimeen.

Viidestä autosta Skoda ja Ford olivat ainoat, joiden automaattiaskista
löytyy sport-asento, joka on mielestäni hyödyllinen toiminto
rauhallisessakin ajossa, mikäli maasto on erityisen mäkistä tai tarvii
kaistaa vaihtaessa hieman kiihdyttää.

Tapana ei ole ajaa mutkiin "jouset pohjassa", joten alustojen
käyttäytymistä en edes yritä vertailla. Kaikki autot toivat perille,
eikä mitään silmiinpistävää eroa ilmennyt soratielläkään.

Kaikissa länsimaissa autoissa näkyi hetkellisen ajonopeuden lisäksi myös
cruisen asetusarvo selkeästi digitaalinumeroina. Korealaisissa oli
tyytyminen perinteiseen viisarimittariin, kun ajotietokoneesta ei löydy
edes hetkellistä ajonopeutta digitaalisena. Toisaalta, Korealaisissa ne
cruisen käyttöpainikkeet olivat parhaimmat, kun taas Fordissa ja
Skodassa turhan hankalakäyttöiset.

Mukavuudet
**********
Korealaisten istuimet olivat mielestäni parhaat, lienevät samalta
alihankkijalta molemmat. Hyundain tai Kian ristiseläntukea ei tarvinnut
heti kättelyssä ruuvata täysille, kuten kaikissa länsimaisissa piti.
Opelissa oli oikein neljään suuntaan säätyvä ristiseläntuki, mutta se
liikkui niin onnettoman pientä liikerataa, että paperilla hieno
ominaisuus menetti käytännössä merkityksensä. Plussaa Opelin penkki saa
etureunan kallistuksen säädöstä ja etureunan/reisituen pituuden säädöstä.

Istuimeni taakse jäi takapenkille jalkatilaa kaikissa muissa autoissa n.
20 cm, mutta Skodassa 25 - 30 cm, joten se oli selvästi tilavin näistä
viidestä. Tarkistin mittanauhalla joka auton, mutta tietysti kuskin
penkkikin saattaa osua jokaisella säätökerralla hieman eri kohtaan,
joten sentin tarkkaa vertailua on vaikea tehdä. (Muissa kuin Skodassa
mittaustulosten vaihteluväli oli 19 - 24 cm.)

Tavaratiloja en mittaillut. Kyllä kaikissa farmariautoissa riittää
tavaratila arkikäyttöön ja erikoiskuljetuksia varten voi sitten lainata
pakua tai peräkärryä. Kaikkien autojen takakonteissa taisi olla
tavaratilan lattian alla lokeroita, joihin saa hinausköydet yms.
tarvikkeet piiloon.

Kaikkiin näihin bensa-autoihin saa webaston tähän alle 34 keur hintaan,
paitsi Ford tarjoaa webastoa ainoastaan diesel-moottoreihin.

Kaikkiin paitsi Skodaan saa myös ratin lämmittimen. Minulle ehdottoman
tärkeitä varusteita ovat ratin lämmitin ja digimittari, jolloin
valittavaksi jää joko Opel tai Ford. Vaikka Skodassa oli paras
automaattiaski ja parhaat takajalkatilat, niin ratin lämmitin on minulle
tärkeämpi! :-)

Korealaiset olivat heikoimmin varusteltuja, vaikka olivatkin kalleimpia,
joten ne putosivat jatkosta.

Opel on joukon ainoa josta löytyy tähän hintaan myös navigaattori,
peruutuskamera, liikennemerkkien tunnistus, älykkäät LED-ajovalot ja
kaistallapitoavustin. Joten taidanpa jatkossakin ajella Opel Astralla.

-Asko

MStr

On 12.5.2016 21:59, Asko wrote:

> Joten taidanpa jatkossakin ajella Opel Astralla.

Hyvin onnistut perustelemaan itsellesi valintasi.

Sopivalla mielipiteellä voi aina valita. Kun taakse ei tarvitse tilaa,
niin lämpöratti voittaa.
Ratin kylmyys on myös makuasia, minulle ei ole nahkaratti ollut koskaan
liian kylmä.

Perinteinen automaatti vs DSG on myös makuasia, molemmissa on puolensa.

++MStr

Asko

On 14.5.2016 7:42, MStr wrote:
> Hyvin onnistut perustelemaan itsellesi valintasi.

Joo. Digimittari ja ratin lämmitin olivat vaatimuslistalla jo
tarjouspyyntöä kirjoittaessani. Kävin kuitenkin kokeilemassa muitakin
kuin minulle jo tuttua merkkiä, niin eipähän rupea kaduttamaan että
olisin "laput silmillä" väkisin pitäytynyt samassa merkissä.

> Sopivalla mielipiteellä voi aina valita. Kun taakse ei tarvitse tilaa,
> niin lämpöratti voittaa.

Niinpä. Kyllä nuo pikkumuksut jo valittelevat takajalkatilan vähyydestä,
mutta ehkä täytyy sit vaan vetää omaa penkkiä 5 cm eteenpäin silloin
harvoin kun muksut istuu kyydissä. Enimmäkseen kuitenkin ajelen yksinäni
ja kiltisti rajoitusten mukaan, niin silloin kuljettajan
mukavuusvarusteet ovat aika korkealla prioriteetilla.

> Ratin kylmyys on myös makuasia, minulle ei ole nahkaratti ollut koskaan
> liian kylmä.

Ei se minullekaan ollut, kunnes vuonna 2007 tutustuin ratinlämmittimeen
enkä nyt aio siitä enää luopua. Kyllä tuossa viikon takaisen hellejakson
aikaankin aamuisin oli alle 10 C, niin kyllä mulla oli käytössä kaikki
mahdolliset lämmittimet takalasinlämmitintä myöten (poistaa huurteen
sivupeileistä).

Ja iltapäivisin kun lähden liikkeelle syvältä kallion sisältä, niin
kyllä sielläkin 15 C asteessa tulee tökättyä ratin lämmitin päälle ja
silloin tällöin ehkä myös penkinlämmitin. Selvästi useammin löydän kyllä
käyttöä ratinlämmittimelle, kuin penkinlämmittimelle. Toki varmaan osa
porukasta pärjää ilman penkinlämmitintäkin jopa paukkupakkasilla, mutta
me kermaperseet tarvitaan sitä kesäaamuinakin. :)

> Perinteinen automaatti vs DSG on myös makuasia, molemmissa on puolensa.

Jep. Perinteisellä on pehmeämpi lähteä liikkeelle ja mukavampi
peruutella perävaunua. Sanovat, että joissain ajotilanteissa perinteinen
myös vaihtaisi nopeammin, mikäli DSG on arponut väärän pykälän
"odottamaan". Esim. tasaisesti kiihdyttäessähän DSG arpoo aina isomman
vaihteen jo valmiiksi odotukselle, jolloin se joutuukin yllättävän
jarrutuksen aikana vaihtamaan pienempää pykälää "odotukselle".

-Asko

Pauli Perälä

> Olen kevään 2016 aikana koeajanut mainitusta hintaluokasta
> keskikokoisia farmariautoja, jotka kaikki ovat sillä paremmalla
> varustelutasolla ja automaattivaihteilla:

Omat kokemukset uusista autoista on melko rajallisia. Viimeinen
koeajamani uusi auto on tänä keväänä Subaru Outback mutta menee hiukan
tavoitehinnastasi yli. Edellisen korimallin Astraa olen kokeillut 1,4T
-moottorilla farkkuna enkä oikein tykännyt. Liian syvään pitää kumartua
jotta pääsee sisään ja ainakin manuaalina oli kolmen aikuisen kuormalla
vähän tuhnuisen tuntuinen moottori. En muista yhtään mitä teholukemia
sille luvattiin mutta vuosimalli oli 2014.

Tavaratilasta olen vähän eri linjoilla. Kyllä siitä saadaan farmariinkin
tehtyä mittasuhteiltaan onneton kun oikein yritetään. Joissain malleissa
saadaan vielä takapenkkiä liikuttamalla vähäinenkin tila vielä pienemmäksi.
On hämmentävää kuinka vararenkaan poistuminenkaan ei ole tuonut tilaa lisää,
melkeinpä päinvastoin. Olisivat edes hyödyntäneet sen vapautuneen tilan
suurentamalla polttoainetankkia mutta niihinkin on keksitty kaikenlaista
järjetöntä satulamallia joka tarvitsee siirtopumpun tankin sisälle. Tai
sitten on siirretty akku tavaratilaan. Ja pahimmassa tapauksessa niitäkin
on kaksi kappaletta.

> [...]
> löytyy sport-asento, joka on mielestäni hyödyllinen toiminto
> rauhallisessakin ajossa, mikäli maasto on erityisen mäkistä tai tarvii

Jaa-a, enpä ole käyttänyt omassa autossa sport-moodia mihinkään muuhun
kuin suurimman vaihteen lukitsemiseen. Joku Rosberg saattaisi hyötyä
siitä ohittaessa mutta itse valitsen ohituspaikan mieluummin niin, ettei
ohituksen onnistuminen jää automaatin vaihtamisnopeudesta kiinni.

> Tapana ei ole ajaa mutkiin "jouset pohjassa", joten alustojen
> käyttäytymistä en edes yritä vertailla.

Olen huomannut, että jotkut jarruttaa joka mutkassa tai sitten se jokin
vakionopeussäätimen toiminto josta en ole tietoinen. Oma auto ei kyllä
tuota tee. Mietin vain, että kuinkahan pitkään jarrupalat kestää. Itsellä
on vielä takana alkuperäiset, eteen on vaihdettu kerran. Mittarissa on
nyt 99 tkm.

> Kaikissa länsimaissa autoissa näkyi hetkellisen ajonopeuden lisäksi
> myös cruisen asetusarvo selkeästi digitaalinumeroina.

Mua häiritsi Outbackissä se, että digimittari(kaan) ei näyttänyt
"oikein". 85 taisi pitää ajaa jotta nopeus oli oikeasti gps:n mukaan
80. Eikö laista tosiaan löydy sellaista porsaanreikää, että edes tuo
diginäytön lukema saisi olla oikein eikä liioiteltu?

> Opel on joukon ainoa josta löytyy tähän hintaan myös navigaattori,
> peruutuskamera, liikennemerkkien tunnistus, älykkäät LED-ajovalot ja
> kaistallapitoavustin. Joten taidanpa jatkossakin ajella Opel Astralla.

Vieläkös Suomessa on 2 vuoden (naurettava) takuu kun naapurimaissa se on
muistaakseni 5 vuotta? Jostain syystä Opelin sivut ei suostu toimimaan
mun selaimellani ollenkaan. Erroria pukkaa.

- Pauli

Sami Setälä

"Asko" <as...@noname.invalid> wrote in message

> [...]
> valmiiksi odotukselle, jolloin se joutuukin yllättävän jarrutuksen aikana
> vaihtamaan pienempää pykälää "odotukselle".

Olen kommentteineni melkein pari viikkoa myöhässä mutta menkööt... :)

Rajanveto perinteisen momentinmuunninlaatikon ja DSG:n välillä ei ole enää
noin yksiulotteinen.

Itsellä on Volvossa Aisin-Warnerin melko tuore 8-portainen
momentinmuunninlaatikko, mutta käytännön ajokäytös ja tuntuma on kuitenkin
monessa mielessä hyvin lähellä DSG:tä. Tämä johtuu siitä, että
liikkeellelähtöä ja hyvin hidasta nopeutta (alle 30km/h) (sekä mahdollisesti
vaihtohetkiä?) lukuunottamatta laatikkoa ajetaan aina momentinmuunnin
lukittuna. Toisin sanoen jalan kaasulta nostaessa kierrosluku ei muutu, vaan
tulee ihan manuaalivaihteeseen verrattava moottorijarrutus, ja samoin
kiihdyttäessä ei tosiaan enää luistoa tapahdu lainkaan, vaan tuntuma vastaa
manuaalia / DSG:tä (kunhan vauhtia on yli tuon 30km/h:n). Tietyllä tapaa
tuossa on saatu yhdistettyä DSG:n ja perinteisen automaatin hyvät puolet
mukaanlukien pieni kulutus. Satunnaisesti on näkynyt jopa alle 4l/100km
lukemia matka-ajossa, mikä on ihan hyvin omamassaltaan yli 1600kg autolle 2l
180hv dieselillä.

Momentinmuuntimen lukituksen ahkeran käytön vuoksi toisaalta DSG:n huonoista
puolista mukaan on saatu satunnaiset nykäisyt. Käytännössä nykäisyjä tulee
joissakin momentinmuuntimen lukon kytkeytymiseen tai vapautumiseen
liittyvissä tilanteissa. Tilanne korostuu nyt kesällä, kun laatikkoa ei enää
lämmitetä luistattamalla momentinmuunninta alkumatkasta, ja toisaalta
moottorin / laatikon softa ei näytä osaavan ennakoida ilmastoinnin kompuran
vaikutusta koneen kuormitukseen vaihtotilanteessa. Osasyynsä toki on
dieselkoneen raskailla pyörivillä massoillakin, eli todennäköisesti
bensakoneen yhteydessä sama laatikkotekniikka toimisi vielä pehmeämmin.
Perinteisen automaatin jatkuvaan pehmeään luistoon tottuneelle tämä varmasti
joka tapauksessa tuntuu alkuun hyvin oudolta.

-Sami-

Asko

On 25.5.2016 19:27, Sami Setälä wrote:
> Perinteisen automaatin jatkuvaan pehmeään luistoon tottuneelle tämä
> varmasti joka tapauksessa tuntuu alkuun hyvin oudolta.

Mulla lienee tuossa 2011 vuosimallin Astrassani samanlainen
uudentyyppinen ekohenkinen laatikko. Ajaessani sillä ensimmäistä kertaa
moottoritiellä jyrkähköön ylämäkeen, säikähdin sen räjähtävän silmille,
kun tuo laitos teki niin terävän nykäyksen ja klonksahtavan äänen
vaihtaessaan kuutoselta vitoselle veto päällä.

Kulkineessani on 1.4 ltr bensaturbo, joka on alle 2000 rpm melko
hengetön pata. Toisaalta, yliekohenkinen automaagi heittää sen kuutosen
pesään heti nopeusmittarin kivutessa yli 70 km/h, joka on mielestäni
aivan liian aikaisin. Jos olisi edes erillinen sport-ohjelma, niin voisi
itsekin vähän vaikuttaa tähän asiaan.

Muutenkin tuo 2011 Opelin laatikko on kovin herkkä vaihtamaan isommalle,
mutta pienemmälle se ei meinaa vaihtaa millään, vaikka cruise päälläkin
nopeus alkaa ylämäessä jo selvästi vajoamaan.

Pienillä hiekkateilläkin on useita ylämäkiä, jotka ajan nykyään
manuaaliasennossa kolmosella. Niihin jos ajaisin D-asennossa, niin aski
kyllä arpoisi mäen juurella kolmosen ihan ok, kunhan kaasua painaisi
riittävästi. Mutta kun näköesteen vuoksi keventäisin kaasua
sadasosasekunniksi, niin johan se arpoisi nelosen pesään. Näköesteen
kadottua haluaisin jatkaa ylämäen kiipeämistä kolmosella, mutta kun se
ei ihan yhtä nopeasti vaihda takaisin pienemmälle, niin kaasua tulisi
painettua liikaakin, jolloin se vaihtaa kakkoselle, mikä on jo turhan
pieni vaihde ja siinä vaihtamisten aikana olisi nopeuskin vajonnut
olemattomiin.

Olen ennenkin haukkunut tämän nykyisen kulkineeni automaattilootan
surkeimmaksi tekeleeksi jolla olen ajanut. Ja olen sentään ajanut eri
automaattilaatikoilla 90-luvulta alkaen sen verran ettei taida riittää
varpaat niitä laskemaan. Mikä tragikoomisinta, tästä huolimatta olen
ostamassa samanlaista Astraa 1.4 ltr bensaturbolla ja perinteisellä
automaatilla... siinä uskossa että uusimman vuosimallin 10 % tehokkaampi
kone jaksaa vääntää pienillä kierroksilla paremmin ja/tai laatikon softa
on paremmin optimoitu toimimaan juuri tuon koneen jatkona. Ellei näin
ole, niin täytynee siinäkin sitten ajaa manuaaliasetuksella pahimmat
ylämäet, kun siitäkään ei sitä sport-asentoa löydy. :(

Olisi edes perinteiset 1, 2 ja 3 asennot, mutta eihän noita taida enää
missään automaagissa olla, kun lovia on enemmän ja ollaan siirrytty + /
- käyttöliittymään? Ennenvanhaan pystyi ohitusta kytätessään siirtämään
kepin 3-asentoon jo hyvissä ajoin, jolloin tekoäly sai vielä päättää
että lähdetäänkö siihen ohitukseen lopulta kakkosella vai kolmosella.
Tuota 3-asentoa käyttäessään kuljettajan ei tarvinnut pelätä, että mäen
nyppylän jälkeen ohituspaikan avautuessa laatikko alkaisikin siinä mäen
harjanteella vaihtamaan kolmoselta neloselle just silloin kun
suuntamerkkiä jo kytketään päälle.

-Asko

Sami Setälä

> [...]
> teki niin terävän nykäyksen ja klonksahtavan äänen vaihtaessaan kuutoselta

Nykäisyt ja klonksut onnistuvat kyllä perinteisemmältäkin automaatilta,
siitä ei vielä liikaa voi päätellä. Mullakin oli tietty ajotilanne jossa
6 -> 5 -vaihto nykäisi erittäin terävästi, mutta tuo ominaisuus katosi
softapäivityksellä. Tämä on muuten yksi asia joka nykyautoissa kannattaa
miettiä huoltojen suhteen... Vaikka nyt jokaista määräaikaishuoltoa ei
merkkiliikkeessä teettäisikään, niin monesti olisi viisasta käydä hakemassa
ohjelmistopäivitykset ainakin moottorin- ja vaihteistonohjaukseen. Volvolla
nuo toki on "kätevästi" leivottu ilmaiseksi huollon yhteydessä mutta muuten
maksullisia. Itse ainakin uudehkoa autoa ostaessa katsoisin kieroon, mikäli
kaikki huollot on teetetty jossain kolmannen osapuolen korjaamossa, ja tämä
siitä huolimatta vaikka siellä itse huollot saatettaisiin tehdä jopa
laadukkaammin kuin merkkiliikkeessä.

> [...]
> nopeusmittarin kivutessa yli 70 km/h, joka on mielestäni aivan liian
> aikaisin. Jos olisi edes erillinen sport-ohjelma, niin voisi itsekin vähän

Itse olen ajanut tuota Astraa manuaalina, ja sen vaihdeopastin tosiaan
kannusti järjettömän isojen vaihteiden käyttöön siihen nähden paljonko
voimaa oli saatavilla.

> Muutenkin tuo 2011 Opelin laatikko on kovin herkkä vaihtamaan isommalle,
> mutta pienemmälle se ei meinaa vaihtaa millään, vaikka cruise päälläkin
> nopeus alkaa ylämäessä jo selvästi vajoamaan.

Kulutuslukemien ja sen kautta pienen autoveron alttarille on nykyään uhrattu
kohtuuttoman paljon käytettävyyttä, eikä tuo varmaan tule jatkossakaan
muuttumaan, kun päästöjen merkitys hankinta- ja käyttökustannuksiin korostuu
entisestään.

> [...]
> kepin 3-asentoon jo hyvissä ajoin, jolloin tekoäly sai vielä päättää että
> lähdetäänkö siihen ohitukseen lopulta kakkosella vai kolmosella.

Eipä tuolla 1-3 -välillä tosiaan ole mitään merkitystä ainakaan volvossa, ne
ovat puhtaasti mateluvaihteita. Kolmonen menee päälle noin 30km/h
nopeudessa, ja nelonen varmaan jo 40km/h paikkeilla, kun mittarinopeudessa
60 ollaan jo kutosella. Tässä kyllä sporttiasento toimii kivasti, se pitää
kierrokset alimmillaan noin 2000:ssa, ja silloin on jo "täysi rähinä päällä"
kun on täydet 400Nm vääntöä käytettävissä.

> [...]
> nyppylän jälkeen ohituspaikan avautuessa laatikko alkaisikin siinä mäen
> harjanteella vaihtamaan kolmoselta neloselle just silloin kun

Tuossa kuvailemassasi käytöksessä on yksi nykyaikaisen tekoälyn ongelma. Jos
kuski ajaa pitkään rauhallisesti ja tasaisesti, laatikko menee hyvin
nopeasti ylisäästäväiseen ja passiiviseen tilaan, jolloin ohitustilanne tai
muu äkillinen tehontarve tulee kohtuuttoman viipyilyn kera. Ainakin itsellä
huomaa, että viimeisten muutaman kilometrin ajotapa vaikuttaa selvästi
siihen miten laatikko kulloinkin käyttäytyy. Yhden tai kahden ohituksen
jälkeen se on hyvän tovin "liipasinherkkä" vaikka ei olisi sporttitilakaan
päällä.

PS. Oletkos kertaakaan merkkiliikkeessä päivityttänyt laatikon softaa
omistusaikanasi? Jos et niin voisi kannattaa kokeilla... Itselläni ainakin
se toi merkittäviä parannuksia laatikon käytökseen, vaikka auto oli vasta
alle vuoden ikäinen ja luokkaa 15tkm ajettu.

-Sami-

Janne Määttä

Asko wrote:
> [...]
> ostamassa samanlaista Astraa 1.4 ltr bensaturbolla ja perinteisellä
> automaatilla... siinä uskossa että uusimman vuosimallin 10 % tehokkaampi

Ihan vertailun vuoksi, mikset ole käynyt ajamassa Toyotaa? Auris
premiumina kuitenkin on listahinnaltaan ihan keskellä tuota asteikkoasi
32k:lla. Lämmitettyä rattiahan siihen ei näy lisävarustelistallakaan
kyllä olevan eikä diginopeusnäyttökään taida olla kuin vasta Priuksessa,
mutta ihan yhtä väärin se näyttää kuitenkin kuin viisarikin. Noin
kokemuksen vuoksi vaan kannattaisi sitä hybridiäkin kokeilla, vaikkei
sitä aikoisikaan ostaa.

Itse kun olen kuutisen vuotta eCVT-vaihteistolla ajanut, niin onpa tämän
ketjun automaattivaihteistovalitukset kyllä omituisen näköistä
kuultavaa, tällä kun vaihde on aina oikea lähes viiveettömästi. Ja toki
aina kun on jonkun DSG-auton kyydissä, niin tuntuuhan ne nykimiset
tasaisella kaupungissakin. Toki tuosta eCVT:stäkin onnistuu jonkinlaisia
nykäyksiä saamaan irti oikein yrittämällä. Jos on pakottanut
sähkökäyttötilan päälle ja painaa reilusti kaasua, niin vähän nykäisee
polttomoottorin käynnistyessä ja ihan talvikylmästä lähtiessä jos heti
painaa reilusti kaasua ensimmäisen minuutin aikana, niin sittenkin on
havaittava viive (ehkä sekunnin) ennen kuin tehovastetta löytyy. Oikein
kuulostelemalla moottorijarrutuksessa polttomoottorin pysähtymisen 75
km/h kohdalla pystyy havainnoimaan, mutta jos ei asiaan erikseen
kiinnitä huomiota, niin ei sitä kyllä huomaa.

Vakionopeussäätimellä jyrkkien mäkien kanssa lähinnä tuntuu siltä, että
joskus mäenharjaa lähestyessä vauhti tuntuu vain kiihtuvän, kun
kierrokset nousee, kun luontaisemmin siinä olisi itse hidastamassa, jos
nyppylä näköesteen aiheuttaa. Vaikka nopeus sinänsä ei mihinkään
kiihtyisikään, niin kierrosten nousu sen mielikuvan aikaan saa.

Kerran sitten oli huollon sijaisautona joku perus-CVT, Verso S vai mikä
lie olikaan. Se oli aika hassun tuntoinen ajettava, kun
liikkeellelähdettäessä otti kierroksia hirveästi ja sitten laski
nopeuden kasvaessa.

Asko

On 26.5.2016 22:53, Sami Setälä wrote:
> [...]
> ainakin se toi merkittäviä parannuksia laatikon käytökseen, vaikka auto
> oli vasta alle vuoden ikäinen ja luokkaa 15tkm ajettu.

30 tkm huollossa ne jotain softaa päivittelivät, kun vilkun tikitysrytmi
oli kiusallisen usein ihan epäsäännöllinen ja tuon vian ilmetessä myös
esim. radion volumesäätö toimi pienellä viiveellä. En tiedä
päivittivätkö samalla kaikki muutkin softat.

Sen jälkeen taisikin olla 60, 90 ja 120 tkm huollot Atoylla ilmaisen
sijaisauton vuoksi, mutta nyt taas 150 tkm huolto oli merkkiliikkeessä.
Nyt vasta sain tietää, että Opel Assistance tiepalveluun saa aina
merkkihuollossa käytyään jatkovuoden, joten täytynee jatkossa taas
enemmän suosia merkkihuoltoa.

-Asko

Asko

On 27.5.2016 9:12, Janne Määttä wrote:
> Ihan vertailun vuoksi, mikset ole käynyt ajamassa Toyotaa? Auris
> premiumina kuitenkin on listahinnaltaan ihan keskellä tuota asteikkoasi
> 32k:lla.

Toyotalla ei tainnut olla ollenkaan perinteistä bensakonetta 100 - 120
kW teholuokassa? Siellä on vaan jotain hybridejä tarjolla, jotka ovat
kalliimpia kuin muut merkit.

Tuo otsikossa mainittu hintahaarukka ei ole "lähtöhinta", vaan saamieni
tarjousten mukaiset "kaupantekohinnat", jotka sisältävät mm.
talvirenkaat, webasto ja vetokoukku.

> Lämmitettyä rattiahan siihen ei näy lisävarustelistallakaan
> kyllä olevan eikä diginopeusnäyttökään taida olla kuin vasta Priuksessa,
> mutta ihan yhtä väärin se näyttää kuitenkin kuin viisarikin.

Tuo on kyllä kumma juttu, että digimittaria ei ymmärretä laittaa siihen
ajotietokoneeseen, joka kuitenkin kaikista nykyautoista löytyy.
Tänäänkin ajelin pitkän matkan poliisimoottoripyörän perässä
moottoritien 100-rajoitusalueella ja cruisen asetuksella 106 km/h. Minä
tiedän, että tuolloin todellinen nopeuteni on 100-102 km/h ja sillä
nopeudella uskallan ajaa vaikka poliisin ohi, jos olisivat ryhtyneet
hidastelemaan siinä edessä. Viisarinäytöllä se on aina vähän arviointia,
että näyttääkö se 106 vai 109. Tietysti, jos on tapana pitää matkanopeus
10 - 15 km/h yli sallitun, niin silloin se ei ole niin nokonuukaa, mutta
minulla on tarkemmat toleranssit matkanopeuteni suhteen.

Ratinlämmittimen puutteen vielä jotenkin ymmärrän, kun maailmassa on
niin paljon lämpimämpiä paikkoja kuin suomi, jonne niitä autoja menee
kaupaksi ilmankin. Uskon kuitenkin, että ratinlämmitin tulee yleistymään
pohjolaan tuotavissa malleissa seuraavan 10 vuoden kuluessa - on se
nimittäin sen verran mukava varuste.

> Itse kun olen kuutisen vuotta eCVT-vaihteistolla ajanut, niin onpa tämän
> ketjun automaattivaihteistovalitukset kyllä omituisen näköistä
> kuultavaa, tällä kun vaihde on aina oikea lähes viiveettömästi.

Hondaa (CR-V?) olen ajanut variaattorilla. Se oli jostain vuosituhannen
alusta ja siinä oli jatkuva neliveto. Kyllä se oli ihan miellyttävä
ajaa, vaikka vähän kuulostikin enemmän kuminauhalta, kuin perinteinen
automaatti. Kunhan koneessa riittää tehoja, niin variaattorin
epätaloudellisuus ei haittaa.

> [...]
> nyppylä näköesteen aiheuttaa. Vaikka nopeus sinänsä ei mihinkään
> kiihtyisikään, niin kierrosten nousu sen mielikuvan aikaan saa.

Kunhan GPS-kartastoihin saadaan maaston korkeuskäyrät ja
vakionopeudensäädin oppii tulkitsemaan GPS-karttoja ja ESP:n
kallistusanturia, niin vakionopeudensäädinkin kykenee ennakoimaan
ihmisen tavoin edessä olevat maaston muutokset.

Mutta on tuokin totta, että ihan jo pelkkä psykologia ja G-voimat saavat
nopeuden tuntumaan kiihtyvältä liikkeeltä, vaikka mittarinopeus ei
oikeasti muuttuisikaan. Johonkin jyrkkään mutkaankin kun ajaa tasamaalla
vakkari päällä, niin nopeus pysyy varmasti vakiona, mutta tuntuu ihan
kuin auto kiihdyttäisi siinä mutkassa.

-Asko

MStr

On 27.5.2016 20:38, Asko wrote:

> [...]
> kaupaksi ilmankin. Uskon kuitenkin, että ratinlämmitin tulee yleistymään
> pohjolaan tuotavissa malleissa seuraavan 10 vuoden kuluessa - on se

Koska autonvalmistajien pitää saada kulutusta ja päästöjä alas ei
autoihin kannata lisätä mitään joka painaa yhtään tai kuluttaa sähköä.
Pohjolaan tuotaviin autoihin voidaan kohta odottaa kaupanpäälisiksi
toppatakkia. Johinkin autoihin saa jo mukaan käsineet.

> [...]
> kallistusanturia, niin vakionopeudensäädinkin kykenee ennakoimaan
> ihmisen tavoin edessä olevat maaston muutokset.

Eikös jossain autossa jo ollut tuo ominaisuus?

++MStr

Asko

On 31.5.2016 7:40, MStr wrote:
> Koska autonvalmistajien pitää saada kulutusta ja päästöjä alas ei
> autoihin kannata lisätä mitään joka painaa yhtään tai kuluttaa sähköä.

No jättäisivät sitten ne sähköiset käsijarrut, sähköisesti avautuvat
takaluukut, sähköisesti esiin työntyvät vetokoukut, yms. turhakkeet
insinöörien päiväuniin ja laittaisivat tilalle oikeasti hyödyllisiä
sähkövarusteita.

> Pohjolaan tuotaviin autoihin voidaan kohta odottaa kaupanpäälisiksi
> toppatakkia. Johinkin autoihin saa jo mukaan käsineet.

Ennenwanhaan sai jopa GSM-liittymäsopimuksen kylkiäisiksi untuvatakin.

> Eikös jossain autossa jo ollut tuo ominaisuus?

Minäkin muistelen täällä jonkun sellaista kehuneen. Mutta se taisi olla
joku uusi rekka-auto. Henkilöautoista en ole vielä kuullut, että cruise
osaisi keskustella GPS:n ja ESP:n kanssa.

-Asko

FKo

On 31.05.2016 21:46, Asko wrote:

> [...]
> takaluukut, sähköisesti esiin työntyvät vetokoukut, yms. turhakkeet
> insinöörien päiväuniin ja laittaisivat tilalle oikeasti hyödyllisiä

Nimenomaan! :) Mutta hyödylliset sähkövarusteethan on jo keksitty kauan
sitten: starttimoottori, valot, vilkut, pyyhkijät ja sisätilapuhallin.
No ehkä vielä takalasin lämmitin ja jos oikein haluaa pröystäillä, niin
penkin lämmitin, sähkölämmitteiset taustapeilit ja kusipojan suuttimet.
Niin ja radio. Mutta mitä muuta sähköhimmeliä autossa oikeasti
tarvitaan? En minä vaan keksi.

Nykyautot on juurikin täynnä näitä mainitsemiasi "insinöörien
päiväunia". Ja se on ihan autonvalmistajien väkisin lobbaamaa: halutaan
tehdä vehkeistä niin monimutkaisia ja hankalia, ettei kukaan enää korjaa
niitä itse. Kate revitään huolloista ja tehdasosista. Vaihto-osa ei
esim. enää ole 10 pennin ruuvi tai kahden euron potentiometri, vaan koko
läppärunko. Ja se maksaa tonnin. :/

--

To reply by email, please remove .invalid from the address

Akseli Mäki

FKo wrote:

>Nykyautot on juurikin täynnä näitä mainitsemiasi "insinöörien
>päiväunia".

Kiat ja Daciat vai?

> Ja se on ihan autonvalmistajien väkisin lobbaamaa: halutaan

Ei vaan kuluttajien. Jos riittävän monet ihmiset haluaisivat ostaa Fordin
T-mallia vastaavia autoja niin niitä joku valmistaisi.

Ihmiset haluavat ostaa koko ajan parempia autoja ja sitten niitä
kehitetään.

FKo

> Kiat ja Daciat vai?

Kaikki.

> Ei vaan kuluttajien. Jos riittävän monet ihmiset haluaisivat ostaa Fordin
> T-mallia vastaavia autoja niin niitä joku valmistaisi.

No kyllähän se enempi niin päin on mennyt, että nimenomaan valmistajat
ovat tuputtaneet keksintöihinsä kaikkea "kivaa" sähköistä
dingeldangelia, jotka sitten on markkinoitu kuluttajille. Esimerkkinä
vaikka nyt nämä automaattiperuutussysteemit, automaattijarrut,
automaattitakaluukku jne. Nämä kaikki tekevät ajan mittaan kuljettajasta
nykyistäkin kädettömämmän.

Lisäksi tämä kehitys on lisännyt kuluttajien kustannuksia
vikaantumisherkkyyden, rakenteiden kompleksisuuden ja vaihto-osien koon
kasvamisen myötä. Tämä kaikki on ollut hyvin tarkkaan mietitty auton
valmistajien taholta: jos joku menee rikki, ei myydä sitä rikkinäistä
komponenttia, vaan koko moduli. Ja kaikki on tarkoituksella tehty niin
vaikeaksi, että käytännössä asia hoituu vain erikoislaittein ja kohtuu
suurella vaivalla. No minulla nyt sattuu olemaan laitteet ja tilat,
mutta puhun yleisellä tasolla.

> Ihmiset haluavat ostaa koko ajan parempia autoja ja sitten niitä
> kehitetään.

Määrittele termi "parempi" tässä tapauksessa.

Asko

On 2.6.2016 18:22, Akseli M�ki wrote:
> Ihmiset haluavat ostaa koko ajan parempia autoja ja sitten niitä
> kehitetään.

Minä halusin ostaa vain tietyt varusteet. Ne turhakkeet tulevat väkisin
kaupan päälle, eikä niitä saa millään ilveellä vaihdettua
perinteisempiin ja kestävämpiin versioihin.

Luulisi että tänäpäivänä ne lisävarustelistat voisivat olla
web-lomakkeita, jossa asiakas voisi ruksata ihan varuste kerrallaan että
mistä hän haluaa maksaa ja mistä ei halua maksaa.

Unohdettaisiin kokonaan eri varustelutasot (basic, business, sport) ja
varustepaketit (näkyvyyspaketti, talvipaketti, mukavuuspaketti), niin
asiakas saisi itse ottaa vaikka veivi-ikkunat ja sähköisen kattoluukun
jos lystää.

-Asko

Mikko Saukkoriipi

On 02.06.2016 20:56, Asko wrote:

> [...]
> varustepaketit (näkyvyyspaketti, talvipaketti, mukavuuspaketti), niin
> asiakas saisi itse ottaa vaikka veivi-ikkunat ja sähköisen kattoluukun

Taitaisivat noi veivi-ikkunat nykypäivänä tulla kalliimmiksi kuin
sähköikkunat. Vain pieni osa ostaisi sellaiset, niitä varten pitäisi
tehdä erilainen ovipanelointi veivin reiällä ja monimutkainen mekaniikka
oven sisään. Lisäksi lisähintaa syntyy siitä että joudutaan kustomoimaan
tuotteita eri asiakkaille.

Noiden varustepakettien ideana taitaa pitkälti olla se, että voidaan
myydä mahdollisimman paljon autoja samanlaisella varustuksella niin
valmistuskulut. Niiltä jotka haluavat lisää varusteita sen päälle voi
sitten rokottaa reilusti extraa.

Asko

On 3.6.2016 13:14, Mikko Saukkoriipi wrote:
> Taitaisivat noi veivi-ikkunat nykypäivänä tulla kalliimmiksi kuin
> sähköikkunat.

Joko kaikissa alle 15,- keur karvalakkimalleissakin on sähköikkunat myös
takapenkillä? Joitakin vuosia sitten uusissakin autoissa oli vielä
veivi-ikkunat takapenkillä - siinä edullisimmassa varustelutasossa.

> Lisäksi lisähintaa syntyy siitä että joudutaan kustomoimaan
> tuotteita eri asiakkaille.

Kyllähän jo nyt joudutaan autoja kustomoimaan. Kuvittelisin, että suurin
osa uutena myytävistä autoista ovat tehdastilauksia, jolloin se auto
valmistetaan tehtaalla vasta tilauksesta ja kyseisen asiakkaan toiveiden
mukaisesti.

Onhan nykyisinkin jo satoja eri kombinaatioita vaikkapa Opel Astra
Farmarista, jos huomioidaan eri moottorivaihtoehdot, vaihteistot,
ulkovärit ja varustelutasot. Kaikkia kombinaatioita ei mistään
autokaupasta löydy hyllytavarana, vaan tehdastilaukseen menee. Miksi
tuota satojen kombinaatioiden tarjontaa ei voitaisi laajentaa jopa
tuhansiin eri kombinaatioihin siten että asiakas saisi tosiaan siitä
varustelistalta ruksia joka ikisen varusteen kohdalla kyllä/ei valintansa?

Kyllähän autotehtaalta löytyy niitä ovipahveja veivinreiällä ja ilman.
Kuten myös löytyy peltikattoja kattoluukun reiällä ja ilman. Ja
kojelautoja löytyy isolle kosketusnäyttönavigaattorille tai pienelle
radion näytölle. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa sitä autoa kasatessaan
samalla lukea asiakkaan toivelistaa ja valita hyllystä sen mukaiset
osat? Varsinkin, kun homma on pitkälle robotisoitu, niin tehdasduunarin
ei tarvi maanantaikrapulassa raapia päätään ja miettiä mistä niitä
veivireiällisiä ovipahveja löytyikään. :)

-Asko

MStr

On 3.6.2016 22:08, Asko wrote:
> [...]
> ei tarvi maanantaikrapulassa raapia päätään ja miettiä mistä niitä
> veivireiällisiä ovipahveja löytyikään. :)

Tuskin se vaikeaa on, mutta on helpompaa jos rajoittaa vaihtoehtoja.
Nytkin joudut valitsemaan molemmille puolille ne veivireikäiset tai
reiättömät, vaikka tarvitsisit toiselle puolelle erilaisen kuin toiselle.

++MStr

Asko

On 4.6.2016 7:27, MStr wrote:
> Tuskin se vaikeaa on, mutta on helpompaa jos rajoittaa vaihtoehtoja.
> Nytkin joudut valitsemaan molemmille puolille ne veivireikäiset tai
> reiättömät, vaikka tarvitsisit toiselle puolelle erilaisen kuin toiselle.

Toki se on taloudellisesti kannattavampaa myydä lisävarustepaketteja,
jotka sisältävät sen halutun lisävarusteen lisäksi kymmenen muutakin
lisävarustetta.

Mutta ei sen pitäisi olla teknisesti yhtään helpompaa tai vaikeampaa
pistää vaikka niitä veivi-ikkunoita ainoastaan auton oikean puoleisille
istuimille jos asiakas niin tahtoo?

Tai tehdä autosta muuten täysin karvalakkivarusteltu, mutta vaihtaa
kangaspenkit nahkapenkeiksi? Tai korvata takapenkit koirahäkillä.

Tai mitä muuta asiakas nyt keksikään toivoa, niin myyjä vaan välittäisi
viestin tehtaalle ja tehdas tekisi sitä mitä asiakas tilaa. Nykypäivänä
suuntaus on muutenkin kohti räätälöintiä, niin tässä olisi jollekin
autotehtaalle kullanarvoinen vinkki ryhtyä ensimmäisenä mainostamaan
täysin räätälöitäviä autoja.

-Asko

Juhani Varemo

Asko wrote:

> [...]
> suuntaus on muutenkin kohti räätälöintiä, niin tässä olisi jollekin
> autotehtaalle kullanarvoinen vinkki ryhtyä ensimmäisenä mainostamaan

Esimerkiksi työkonepuolella tuo on arkipäivää. Esimerkkinä Fendtin
vaihtoehtovalitsin (vastaavia löytyy muiltakin valmistajilta). Ostaja saa
juuri sellaisen kokoonpanon jonka haluaa, mikäli se on vaan teknisesti
mahdollista. Joitakin toisiinsa läheisesti liittyviä juttuja on paketoitu
yhteen nippuun.

https://konfigurator.fendt.com/SelectVehicle.aspx?Type=CC

Noiden valmistussarjat ovat vielä pieniä autoihin verrattuna. Toki
hintaluokkakin on toinen tavalliseen henkilöautoon verrattuna.

Jos haluaa että vilkkuviiksen pää on violetti alkuperäisen värin sijaan niin
sellainen ei sentään onnistu.

me

Den söndag 5 juni 2016 kl. 20:29:44 UTC+3 skrev Asko:

> [...]
> suuntaus on muutenkin kohti räätälöintiä, niin tässä olisi jollekin
> autotehtaalle kullanarvoinen vinkki ryhtyä ensimmäisenä mainostamaan

Liika räätälöinti voi kuitenkin kostautua jälleenmyyntitilanteessa. (Toki parhaassa tapauksessa juuri päinvastoin).

Jostain bongattu tarina:
Myyjä tarjoaa eksootisen väristä autoa: "tämä on kyllä superpremium, tulet todella erottumaan joukosta!". Muutama vuosi myöhemmin sama tulossa vaihtoon, myyjä: "no, tuonväristä on kyllä vaikeata myydä, laskee hintaa reilusti".

--
Kaj

Akseli Mäki

FKo wrote:

> [...]
>vaikka nyt nämä automaattiperuutussysteemit, automaattijarrut,
>automaattitakaluukku jne. Nämä kaikki tekevät ajan mittaan kuljettajasta

Suurin osa näistä on ensin lisävarusteita joista ihmiset haluavat maksaa,
kunnes niistä tulee vakiovarusteita.

>Lisäksi tämä kehitys on lisännyt kuluttajien kustannuksia
>vikaantumisherkkyyden, rakenteiden kompleksisuuden ja vaihto-osien koon
>kasvamisen myötä.

Hurjaa. Onko tuo mutua vai perustuuko tuo tilastoihin?

>Tämä kaikki on ollut hyvin tarkkaan mietitty auton
>valmistajien taholta: jos joku menee rikki, ei myydä sitä rikkinäistä
>komponenttia, vaan koko moduli.

Seuraus voi olla tuota tasoa, mutta syy ei. Syy on enemmän työn hinta
länsimaissa, vs. työn hinta siellä missä tehdään se koko paketti.

Niitä komponenttejahan voi myydä muutkin kuin auton valmistaja. Kyllä
autovalmistajat pääosan tuloistaan saa niiden autojen myynnistä, huollot
menee muille ja varaosamyynti on aika vähäistä.

>Ja kaikki on tarkoituksella tehty niin
>vaikeaksi, että käytännössä asia hoituu vain erikoislaittein ja kohtuu
>suurella vaivalla.

Samaa ihmiset ovat valittaneet vuosikymmenestä toiseen. Jossain vaiheessa
viimeistään se lakkaa olemasta totta.

>Määrittele termi "parempi" tässä tapauksessa.

Auto jossa on automaattiperuutussysteemi, on parempi kuin sellainen jossa
ei ole, jos ne muuten ovat samanlaiset. Jne...

Asko

On 9.6.2016 10:25, Juhani Varemo wrote:
> Jos haluaa että vilkkuviiksen pää on violetti alkuperäisen värin sijaan niin
> sellainen ei sentään onnistu.

En minäkään tarkoittanut, että asiakkaan tarvisi päästä tilailemaan
violettia vilkkuviikseä tai vaaleanpunaista tekovaginaa autoonsa. Mutta
jo listoilla olevista varusteista pitäisi voida valita vapaammin.

Jos haluan esim. ergonomisemman urheiluistuimen, joudun väkisin ottamaan
tummenetut takalasit, kromatut polkimet, yms. turhaketta jotka on
ympätty "sport-pakettiin".

Tai jos haluan sadetunnistimen, joudun ottamaan "näkyvyyspaketin" joka
sisältää myös esim. kalliimmat ajovalot ja ajovalonpesimet.

-Asko

Akseli Mäki

Asko wrote:

>Luulisi että tänäpäivänä ne lisävarustelistat voisivat olla
>web-lomakkeita, jossa asiakas voisi ruksata ihan varuste kerrallaan että
>mistä hän haluaa maksaa ja mistä ei halua maksaa.

Pitäisikö jokainen auton vanne olla mahdollista saada erilaisena? Jossain
väkisin menee raja käytännössä mitä voi saada ja mitä ei.

> [...]
>varustepaketit (näkyvyyspaketti, talvipaketti, mukavuuspaketti), niin
>asiakas saisi itse ottaa vaikka veivi-ikkunat ja sähköisen kattoluukun

Noi paketit ovat just osin massavalmistusta varten. Osin kyse on
segmentoinnista. Parasta varustetasoa harvemmin saa pienimmän moottorin
kanssa vaikka mitään teknistä syytä sellaiseen ei ole, sekä myöskin
kaupallinen kysyntä voisi olla riittävä sellaiseen malliin.

Sillä tavalla valmistaja tekee eri hintaisiin malleihin merkittäviä eroja
jotta kukin myy hyvin. Pitkälti kyse on myynnin ja voiton maksimoinnista,
ja kilpailun kanssa tasapainoilusta.

Jos ihmiset eivät keksisi jotain mitä he halaisivat, mutta eivät tällä
hetkellä voi saada, niin kehitystä ei tapahtuisi. Valmistajat ja myyjät
voivat keksiä uutta, vain tietyn verran.

Muistaakseni jonkun Mersun autotehtaan uudistamisesta uutisoitiin että
siellä otetaan vähemmän robotteja käyttöön ja silti lisätään tuotantoa,
koska diipadaa jo nyt tehdään ajoneuvoihin paljon kustomointeja joissa
ihmiset ovat parempia kuin robotit.
Tietysti osa tuosta on markkinointipuheita.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-02-25/why-mercedes-is-halting-robots-reign-on-the-production-line

Sä et osaa tilata autoa jossa on sähköinen kattoluukku, ja siihen
vaihdettavaksi ne veivit? Vai onko kyse hinnasta? Valitetttavasti siihen
hintaan vaikuttaa kuinka tehokkaasti (helpolla) juuri sellainen versio
voidaan tehdä, ja siihen vaikuttaa se kuinka moni juuri sellaista haluaa.

Sähköikkunoiden vaihto veiveihin ei kuulosta teknisesti kovin kummoiselta,
tai työläältä. Tilaat sellaisen mallin jossa on se kattoluukku ja ladot
rahaa tiskiin ja sanot että haluat että ikkunanostimet vaihdetaan
veivattaviin.

Sitten alkaa itku kun se maksaa liikaa. Mä en tiedä ihan tarkkaan
minkänlaisia määriä jotain yksittäisiä automalleja valmistetaan,
luultavasti satoja tuhansia ellei miljoonia. (suosituimmat)

Ei niitä voida jokaista koota yksittäin. Esim. ovenkahvoja on muutamia eri
malleja riippuen varustetasosta ja that's it. Jos joku haluaa saunanoven
tyyppisen kahvan niin hän vaihtaa tai vaihdattaa sen sitten kun auton saa.

me

Den torsdag 9 juni 2016 kl. 18:35:57 UTC+3 skrev Akseli Mäki:

> Suurin osa näistä on ensin lisävarusteita joista ihmiset haluavat maksaa,
> kunnes niistä tulee vakiovarusteita.

Olisin nuoruudessani voinut tehdä pitkän listan herpakkeista joita en tarvitse ja joista en suostu maksamaan koska vain hajoavat. Ja kas kummaa, lähes kaikki taitaisi nykyään olla vakiovarusteina enkä ostaisi autoa jossa nämä ei olisi. (Eivätkä edes hajoa).

--
Kaj

me

Den torsdag 9 juni 2016 kl. 22:09:30 UTC+3 skrev Akseli Mäki:

> Ei niitä voida jokaista koota yksittäin. Esim. ovenkahvoja on
> muutamia eri malleja riippuen varustetasosta ja that's it.

Niinpä. Vaihtoehtoja on kaksi: joko sen robotin ulottuvilla on lukuisia vaihtoehtoja joista se valitsee toivitun. Syntyy logistiikka- ja varastokuluja, mikään ei halpene. Taikka sitten tekoäly huomaa että kyseessä on kori #XYZ123456ESC ja pyytää paikalle ihmismekaanikon
tekemään pyydetyt säädöt. Ei se auto siitä halpene vaikka säätö olisikin tyyliä "poista peruutustutka".

> Jos joku haluaa saunanoven tyyppisen kahvan niin hän vaihtaa tai
> vaihdattaa sen sitten kun auton saa.

Niinpä. Kun minä ostan auton haluan ajaa sillä kaupasta ulos päivän sisällä. En odottaa 6 kk että se minun "spesiaalia" valmistetaan ja rahdataan ties mistä.

--
Kaj

me

Den torsdag 2 juni 2016 kl. 18:22:11 UTC+3 skrev Akseli Mäki:

> Ei vaan kuluttajien. Jos riittävän monet ihmiset haluaisivat ostaa Fordin
> T-mallia vastaavia autoja niin niitä joku valmistaisi.

Asiasta sivuun niin eräs (ei-autoileva) kaverini ihmetteli väitettäni että autoni häviäisi maantiekilpailussa 1910-vuoden T-fordille, mikäli maantie olisi vuoden 1910 maantie... (Asiayhteys: autonpohja löi maahan mökkireissulla).

--
Kaj

FKo

> Hurjaa. Onko tuo mutua vai perustuuko tuo tilastoihin?

Jep. Ei ole mutua, eikä perustu tilastoihin, vaan kokemukseen. Minulla
on kaverin kanssa korjaamohalli. Monesti on kirottu, kun esim. jonkin
ihan simppelin tiivisteen vaihtamiseksi pitää purkaa koko keula ja puoli
konetta ulos ennenkuin kohteeseen pääsee käsiksi. Ja siinä kertyy niitä
tunteja, jotka sitten kuluttaja loppuviimein maksaa.

> Seuraus voi olla tuota tasoa, mutta syy ei. Syy on enemmän työn hinta
> länsimaissa, vs. työn hinta siellä missä tehdään se koko paketti.

Syy on työn hinta? No nyt en ymmärtänyt. Kympin komponentin vaihtoon
pitää kulua aika läjä työtunteja, että tällä perustelulla kannattaisi
mieluummin vaihtaa koko tonnin moduli.

Valmistajat haluavat pitää varaosamäärän mahdollisimman vähäisenä. Ei
kannata varastoida kaikkia pikkukilkkeitä erikseen. Niinpä myydään koko
moduli vaihto-osana ja asiakas maksaa sitten siitäkin, mikä EI ole
rikki. Tämänkin tiedän suurteollisuuden palveluksessa 20+ vuotta
suunnittelijana työskennelleenä :)

Sitten on lisäksi nämä ihan puhtaat "kiusantekokomponentit", kuten esim.
epästandardit stefat ja laakerit, jotta varmasti saataisiin myytyä vain
ja ainoastaan ylihinnoiteltuja alkuperäisosia ja jotka vaihdetaan vain
merkkihuolloissa.

> Niitä komponenttejahan voi myydä muutkin kuin auton valmistaja. Kyllä
> autovalmistajat pääosan tuloistaan saa niiden autojen myynnistä, huollot
> menee muille ja varaosamyynti on aika vähäistä.

Niin no, eihän autonvalmistaja niitä huoltoja itse tietenkään tee. Mutta
nämä "merkkihuollot" käyttävät kyllä "merkkiosia", joissa on älytön
kate, joka edelleen valuu sen autonvalmistajan kassaan. Ja taas asiakas
maksaa turhasta.

> Samaa ihmiset ovat valittaneet vuosikymmenestä toiseen. Jossain vaiheessa
> viimeistään se lakkaa olemasta totta.

Missä vaiheessa se lakkaa olemasta totta? En minä ole huomannut tämän
väitteen vanhenemista.

> Auto jossa on automaattiperuutussysteemi, on parempi kuin sellainen jossa
> ei ole, jos ne muuten ovat samanlaiset.

Millä perusteella se on "parempi"? Silläkö, että kuljettajan ei enää
tarvitse osata itse peruuttaa? Jos näin on, niin nythän on jo olemassa
täydellinen ratkaisu: julkinen liikenne. Ei tarvitse itse edes ajaa! ;)

FKo

On 10.06.2016 09:48, me wrote:

> Olisin nuoruudessani voinut tehdä pitkän listan herpakkeista joita en tarvitse ja joista en suostu maksamaan koska vain hajoavat. Ja kas kummaa, lähes kaikki taitaisi nykyään olla vakiovarusteina enkä ostaisi autoa jossa nämä ei olisi. (Eivätkä edes hajoa).

Kukin tavallaan. Minä olen sitä (valitettavan harvenevaa)
"old-school"-joukkoa, joka vielä uskoo kuljettajan olevan pomo siellä
autossa. En esim. pidä siitä ajatuksesta, että auto ottaa omin
nokkineen ohjat käsiinsä. Sopii varmaan monille, mutta minulle ei. Minä
haluan päättää, mitä auto tekee, ei toisinpäin.

me

Jotenkin epäilen että puhumme sittenkin samoista asioista.
Esimerkkeja aikoinaan turhista härpäkkeistä joita ilman en enään haluaisi olla: sähköikkunat, ilmastointi, (langaton)keskuslukitus, automaattiryyppy, polttoaineen ruiskutus.
Esimerkkejä härpäkkeistä joita en näe kuinka voisin ikinä haluta: automaattijarru, nopeusrajoitin, perutusautomatiikka (perutustutka on, rajallista hyötyä voi olla kun auto on vastapesty), pakottava nopeussädin.

En ole _niin_ kalkkiutunut etten ymmärrä että nuo tulevat. Mutta toivon etteivät tule minun "aktiiviurallani".

(p.s. koskien "old-school" ja auton pomoutta: olen huomannut kamalaa kitinää ja natinaa oikean etupenkin suunnalta aina kun iskee kiva soratietaipale. Pitäisikö sittenkin vaihtaa uudempaan?).

--
Kaj

Otto Keronen

On Thu, 9 Jun 2016 00:55:59 -0700 (PDT)
me <stenb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Myyjä tarjoaa eksootisen väristä autoa: "tämä on kyllä superpremium, tulet todella erottumaan joukosta!". Muutama vuosi myöhemmin sama tulossa vaihtoon, myyjä: "no, tuonväristä on kyllä vaikeata myydä, laskee hintaa reilusti".

Kommenttisi sai ajatukseni laukkaamaan. Kun ostat uutta autoa niin kenelle sinä olet sitä ostamassa, itsellesi vai sille mahdolliselle seuraavalle omistajalle ?

Kalvaako maltillisesti kasvatettua suomalaista niin pahasti mahdollinen itsekäs valinta mikä ehkä kostautuu jälleenmyyntiarvossa että ei pysty oikein koskaan nauttimaan siitä vaikka hetken mielijohteesta vahingossa antaisi mielihaluilleen vallan ja kullanvärinen auto tulisi pihaan.

Jotenkin tulee jonkinlainen Veikko Huovisen kuvailema säntillinen, mutta hieman surullinen hahmo mieleen. Säästeliäästi kasvatettu, tekee toki hankintoja mutta vain tarpeeseen ja suunnitelmallisesti. Joskus harvoin hemmottelee itseään mutta ei liikaa, ettei tuhlattujen rahojen syyllisyys pääse kalvamaan jälkeenpäin. Autokin valitaan viisaasti, ei tunteella eikä liikaa krominkiiltoa katsottaisi hyvällä kylilläkään.

Vaikka elämme vuodessa 2016 niin sellainen kai suomalainen edelleen taitaa olla, enkä nyt välttämättä tarkoita juuri sinua, käytin vain kirjoitustasi aasinsiltana omalle ajauksenjuoksulle.

Asko

On 10.6.2016 20:12, Otto Keronen wrote:
> Vaikka elämme vuodessa 2016 niin sellainen kai suomalainen edelleen taitaa olla

Suurin osa suomalaisista on edelleen niin "heikossa asemassa" että
joutuu vähän miettimään mihin rahojaan tuhlailee. Kullalla ja
timanteilla kuorrutettu auto vaatii niin paljon rahaa, että se on sitten
monesta muusta asiasta pois. Ja jos sen auton tuleva jälleenmyyntiarvo
on heikko, niin kyllä sitäkin kannattaa miettiä.

Samoin kannattaa miettiä auton tulevia huoltokustannuksia, polttoaineen
kulutusta, yms. kustannuksia koko elinkaaren ajalta. Pelkkä
hankintahinta on vain osa autoilun kustannuksista.

-Asko

Asko

On 9.6.2016 22:09, Akseli M�ki wrote:
> Ei niitä voida jokaista koota yksittäin. Esim. ovenkahvoja on muutamia eri
> malleja riippuen varustetasosta ja that's it.

Niin mutta jos haluan pelkän sporttialustan, niin miksi pitää väkisin
ottaa myös sporttiovenkahvat, takaspoileri, tummennetut takavalot yms.
jonkun mielestä sporttista lisäkilkettä?

-Asko

Asko

On 10.6.2016 9:58, me wrote:
> Kun minä ostan auton haluan ajaa sillä kaupasta ulos päivän sisällä. En odottaa 6 kk että se minun "spesiaalia" valmistetaan ja rahdataan ties mistä.

Minä taas odotan ihan mielelläni muutaman kuukauden, jos odotus
palkitaan uutuuttaan tuoksuvalla neitsyellä, jonka jokainen
yksityiskohta on valmistettu juuri toiveideni mukaisesti.

Jos tartteis ottaa joku 5000 km rääkätty esittelyauto, niin kuitenkin
siitä puuttuisi joku tarpeellinen varuste tai ulkoväri ei miellyttäisi
vaimon silmää.

-Asko

FKo

On 10.06.2016 18:11, me wrote:

> [...]
> Esimerkkeja aikoinaan turhista härpäkkeistä joita ilman en enään haluaisi olla: sähköikkunat, ilmastointi, (langaton)keskuslukitus, automaattiryyppy, polttoaineen ruiskutus.

No juu... onhan nuo mukavia, myönnetään :) Mutta ilmastointiahan
tarvitaan lähinnä kuumina kesäpäivinä. Minulla se toimii niin, että
tempaisen rätin alas :)

Talviauto on sitten asia erikseen: sen pitää olla "inline-5" ja 4-veto.
Torsen sellainen. :) Muuta ei juuri tarvita :)

> (p.s. koskien "old-school" ja auton pomoutta: olen huomannut kamalaa kitinää ja natinaa oikean etupenkin suunnalta aina kun iskee kiva soratietaipale. Pitäisikö sittenkin vaihtaa uudempaan?).

Tarkoitatko autoa, vai oikean etupenkin lastia? ;)

me

Den fredag 10 juni 2016 kl. 20:12:54 UTC+3 skrev Otto Keronen:

> Kommenttisi sai ajatukseni laukkaamaan. Kun ostat uutta autoa
> niin kenelle sinä olet sitä ostamassa, itsellesi vai sille
> mahdolliselle seuraavalle omistajalle ?

Kyllä sinulla on tuossa pointti. Mutta kun ketjussa olen ollut näkevinäni käsityksiä että yksilöllisesti kustomoitu auto ilman "härpäkkeitä" tulisi _halvemmaksi_ kuin massatuotettu "kaikilla mausteilla". Tämä on mielikuva jota minä en noin vain niele.

Mutta takaisin tiukan moraalin mielikuviin: joku aika sitten odottaessani renkaidenvaihtoa kuljeskelin hallissa. Silmille pomppasi 2-istuttava bemari-avoauto. Kuola valui, hinta ihan järkevä, mutta eihän noin epäkäytännöllistä...
Kotona sitten rupesi aivot toimimaan: onkohan vain kateutta että olen aina karttanut bemareita? Avoauto? > 95 % pakollisista ajoistani on kuitenkin kesällä. Kahden istuttava? No, kotona ei enään ole kuin kaksi henkilöä. Ja olihan siinä huippunopeus yli 120 km/h (turhaa) ja kiihtyvyys reilusti alle 10 sek 0-100 (turhaa). Ja olihan se kaunis (turhaa).
No ei syntynyt kauppaa tuolloin. Mutta ensi kerralla kun autoa ostan olen avarakatseisempi kuin "perhefarmari, neutraali väri, oksennusta kestävä sisustus, vetokoukku, asuntovaununvetoa varten vääntöä, eikä mitään lisukkeita joista voisi tulla hyvä mieli saatikka (mentaali) stondis".

--
Kaj

me

Den fredag 10 juni 2016 kl. 22:01:33 UTC+3 skrev FKo:
> Mutta ilmastointiahan
> tarvitaan lähinnä kuumina kesäpäivinä. Minulla se toimii niin, että
> tempaisen rätin alas :)

Talvella ilmastointi myöskin kuivaa autoa sisältäpäin.

Mutta asiasta sivuhyppy: nykyautot kestävät niin paljon kauemmin mm. koska moottorit ovat parempia. Mutta tämän paremmuuden kääntöpuoli on että kestää iät ja ajat saada talvella lämpöä autoon pelkällä tyhjäkäynnillä.

Seuraavassa autossani yksi tärkeä pointti olisi webasto (tms). Mutta
onko kukaan kehittänyt pelkän ilmastoinnin oikeata lämmitysfunktiota, ja
millä nimellä tämmöinen kulkisi? Luulisi olevan yksinkertaista, koska käynnistetyssä autossa energia ei ole ongelma?

--
Kaj

FKo

On 11.06.2016 12:16, me wrote:
> Talvella ilmastointi myöskin kuivaa autoa sisältäpäin.

Totta. Mutta jos joutuu koslaa taivasalla pitämään, niin vaikutus jää
vähäiseksi: lunta tulee sisään väkisinkin kengissä.

> Mutta asiasta sivuhyppy: nykyautot kestävät niin paljon kauemmin mm. koska moottorit ovat parempia. Mutta tämän paremmuuden kääntöpuoli on että kestää iät ja ajat saada talvella lämpöä autoon pelkällä tyhjäkäynnillä.

Kabiinin lämpö on ylellisyyttä. Yhden talven ajelin kokonaan ilman
sisätilapuhallinta. Ei nimittäin toiminut, eikä minua kiinnostanut
laittaa senttiäkään kiinni siihen raatoon. No, sissi kestää! ;)

> Seuraavassa autossani yksi tärkeä pointti olisi webasto (tms).

Se lukeutuu sarjaan "ei-turhakkeet". Erittäin hyvä laite. Joskin itse
miettisin ensin Eberspächeriä. Edullisempi.

> Mutta
> onko kukaan kehittänyt pelkän ilmastoinnin oikeata lämmitysfunktiota,

Eihän auton ilmastointi ole mikään ilmalämpöpumppu, vaan tarkoitettu
lähinnä viilentämään. Tokihan näissä järjestelmissä on
lämmitysfunktiokin, mutta se ymmärtääkseni käyttää suoraan akun
kapasiteettia kuumentamaan lämmityskennoa, kunnes moottori lämpiää.

> millä nimellä tämmöinen kulkisi?

Sähkölämmitin? :)

Asko

On 11.6.2016 12:16, me wrote:
> [...]
> millä nimellä tämmöinen kulkisi? Luulisi olevan yksinkertaista, koska käynnistetyssä autossa energia ei ole ongelma?

Sähköinen lisälämmitin tuottaa Googlessa hakuosumia ja johdattaa
virallisemman nimen jäljille: PTC-lämmitin.

Ovat tehoiltaan yleisemmin 1 - 2 kW, eli hörppää 12 V jännitteellä aika
julmat virrat sähköjärjestelmästä.

Olen kuvitellut, että nuo olisi jotain lämmityslaitteen
puhalluskanavassa sijaitsevia kennoja, mutta ilmeisesti nuo sähköiset
lämmittimetkin asennetaan vesiletkuun, jolloin se lämmittää myös moottoria.

-Asko

Akseli Mäki

Asko wrote:
Koska sä et ole ostamassa yksilöllisesti juuri sinulle valmistettua autoa.

Sä voit yrittää laskea näiden nimellisesti eri varusteiden määrän, jotka
ovat tarjolla jollekin tietylle automallille. Näitä voi olla kymmeniä tai
jopa sata, tai ylikin.

Sitten sä voit laskea kuinka monta erilaista vaihtoehtoa näistä kaikista
voi valita. Siis teoriassa jos niissä ei olisi luonnottomia rajoitteita.

Eli jos on vain yksi automalli ja sen voi valita mustana tai valkoisena,
sekä 2 tai 4 ovisena, niin eri vaihtoehtojen määrä on 4.

Nyt jos nimellisesti näitä erilaisia vaihtoehtoja olisi vaikka kymmensiä
tuhansia, niin sä voit miettiä että kiinnostaako sitä valmistajaa tosiaan
tarjota miljoonille ihmisille ostettavaksi kymmentä tuhatta erilaista
vaihtoehtoa.

Niitä autoja ja niiden osia kasataan suunnitelmallisesti, ennakkoon. Ei
tilauksesta.

Akseli Mäki

FKo wrote:

> [...]
>nokkineen ohjat käsiinsä. Sopii varmaan monille, mutta minulle ei. Minä
>haluan päättää, mitä auto tekee, ei toisinpäin.

Hyväksytkö sen että auton valmistaja on määritellyt kierrosluvun jota
suurempaa ei voi kierrättää moottoria kaasua painaen? (kierroslukurajoitin)

About kaikissa autoissa tuollainen on ja on ollut pitkään.

Tuollaisia on vaikka kuinka hemmetisti autot täynnä. Että kyllä minusta se
suurin pomo on valmistaja.

Asko

On 12.6.2016 20:27, Akseli M�ki wrote:
> [...]
> tuhansia, niin sä voit miettiä että kiinnostaako sitä valmistajaa tosiaan
> tarjota miljoonille ihmisille ostettavaksi kymmentä tuhatta erilaista

Olisihan se aikamoinen myyntivaltti, varsinkin sille valmistajalle joka
ensimmäisenä ryhtyy mainostamaan täysin yksilöitäviä autoja. Uskoisin,
että sen merkin suosio yleistyisi, mutta toisaalta tuskin kuluttajat sen
enempää käyttäisivät rahaa per auto. Vaikka kuluttaja käyttää sen saman
30 - 34 keur, niin hän on kuitenkin monin verroin tyytyväisempi, kun hän
saa valita juuri ne haluamansa varusteet ja tinkiä pois ne jotka
tuntuvat itselle tarpeettomilta. Näin ollen niitä toivottuja varusteita
mahtuu tuohon hintaan paljon enemmän kuin nykyisellä
hinnoittelumallilla. Ja kateelliset kaverit vaihtavat ensi vuonna siihen
samaan merkkiin. :-)

> Niitä autoja ja niiden osia kasataan suunnitelmallisesti, ennakkoon. Ei
> tilauksesta.

Minä kun olen kuvitellut, että 3 - 6 kk toimitusajoista puhuttaessa ne
uudet autot kasataan nimenomaan tilauksesta. Toki siellä tehtaalla voisi
olla varastossa "varustelua vaille olevia raakileita", mutta tänäpäivänä
jokaisella teollisuuden alalla lienee trendinä pienentää varastoon
sidottua pääomaa ja reagoida kysyntään entistä dynaamisemmin. Joten
uskallan epäillä tuon väitteen paikkansapitävyyttä.

Vai tiedätkö jonkin autotehtaan, jossa kasataan "raakileita"
välivarastoon ja sieltä välivarastosta otetaan viimeisteltäväksi niitä
autoja sitä mukaa kun selviää, että millaisen moottorin, vaihteiston,
ulkovärin, varustelutason ja lisävarustelistan asiakas autoonsa haluaa?
Eihän siinä välivarastossa olevassa autossa voi olla paljon muuta
valmiina kuin sinkitty kori, kun se menee kuitenkin maalaukseen vasta
asiakkaan tekemän tilauksen jälkeen?

-Asko

Juhani Varemo

Asko wrote:

> [...]
> sidottua pääomaa ja reagoida kysyntään entistä dynaamisemmin. Joten
> uskallan epäillä tuon väitteen paikkansapitävyyttä.

Vahinko että fyysisten laitteiden (kuten autojen) tapauksessa ei voida
toimia kuten ohjelmistojen kohdalla toimitaan.

Softassa on valmiiksi sisäänrakennettuna kaikki optiot ja toiminnot,
sopivilla lisenssikoodeilla vain aktivoidaan ne ominaisuudet mistä on
maksettu.

me

Den måndag 13 juni 2016 kl. 21:21:55 UTC+3 skrev Asko:

> [...]
> 30 - 34 keur, niin hän on kuitenkin monin verroin tyytyväisempi, kun hän
> saa valita juuri ne haluamansa varusteet ja tinkiä pois ne jotka

Logistiikkaongelmat vaan johtaisi siihen että asiakas saisi valita joko 25 keuron auton josta maksaa 35 keur, taikka 35keur auton josta maksaa 50 keur.

En oikein näe kuinka sitä asiakastyytyväisyyttä tuolla tavalla kasvatettaisiin.

Rautalankaa:
skenaario 1: menen kauppaan ja ostan pussin jotain X-mix karkkia. En pidä niistä punaisista, ja pidän erityisesti niistä vihreistä. Mutta otan sen pussin ja maksan siitä.
Skenaario 2: Yhteys tehtaaseen: "pakatkaa minulle pussi josta jätätte pois punaiset, ja korvaatte ne vihreillä. Ja kun nyt kerran pussia kootte niin hieman vähemmän keltaisia, ja jättäkää pois oranssit. Ja niin, paljonko saan alennusta kun nyt karkkien määräkin väheni?"

--
Kaj

Mikko Saukkoriipi

Kyllähän tuollaista jo pienimuotoisesti ymmärtääkseni harrastetaan.
Tesla esimerkiksi on vienyt asiaa jo pidemmälle, niiden autoihin saatava
autopilottitoiminnon saa käytännössä ostamalla lisenssin, hardiksen
pitäisi olla valmiina.

Teslalla on tähän liittyen myös kiinnostava konsepti uusien
ominaisuuksien kehittämiseen ja testaamiseen. Tesla hallinnoi verkon yli
autojen ohjelmistoja ja niiden päivittämistä. Kun he ovat kehittäneet
uuden ominaisuuden he voivat pistää jakoon uuden ohjelmiston jossa
ominaisuus toimii sisäisesti, mutta kuljettaja ei voi sitä vielä
käyttää. Auto lähettää uuteen ominaisuuteen liittyviä telemetriatietoja
takaisin Teslalle josta he näkevät kuinka hyvin ominaisuus toimii. Tämän
pohjalta Tesla kykenee tekemään ominaisuuksia suuren mittakaavan
testausta ennen kuin julkaisevat ominaisuuden asiakkaiden käyttöön.

Tesla reveals new details of its Autopilot program: 780M miles of data,
100M miles driven and more
http://electrek.co/2016/05/24/tesla-autopilot-miles-data/

Asko

On 14.6.2016 12:15, me wrote:
> [...]
> Skenaario 2: Yhteys tehtaaseen: "pakatkaa minulle pussi josta jätätte pois punaiset, ja korvaatte ne vihreillä. Ja kun nyt kerran pussia kootte niin hieman vähemmän keltaisia, ja jättäkää pois oranssit. Ja niin, paljonko saan alennusta kun nyt karkkien määräkin väheni?"

Maksat siitä halvimmasta Rainbow X-mix sekoituksesta ehkä 6,- eur/kg,
mutta heität puolet roskiin, jolloin maksatkin kuvitteellisesti 12,- eur/kg.

Minä kävelen irtokarkkihyllylle, ostan sieltä vain niitä vihreitä
lempikarkkejani ja maksan ehkä 9,- eur/kg. Minulta säästyy rahaa, eikä
tarvi miettiä, mihin tunkisin ne pahan makuiset punaiset. Räätälöinti on
siis tässäkin asiassa win-win!!

Hyvin palvelevissa ruokakaupoissa on irtokarkkihylly. Ehkä jonakin
päivänä hyvin palvelevassa autokaupassakin on "irtolisävarustehylly".

-Asko

FKo

On 12.06.2016 20:35, Akseli M�ki wrote:
> Hyväksytkö sen että auton valmistaja on määritellyt kierrosluvun jota
> suurempaa ei voi kierrättää moottoria kaasua painaen? (kierroslukurajoitin)

En hyväksy tätä valmistajan määrittelemänä. Hyväksyn rajoittimen
silloin, kun olen sen itse asettanut valmistamalleni moottorille.

> Tuollaisia on vaikka kuinka hemmetisti autot täynnä.

Niin - valitettavasti nykyään on näin. Esimerkiksi sellainen toiminto
kuin polttoaineen syötön katkaisu moottorille jarrua painettaessa on
joissain talvisissa tilanteissa mielestäni jopa vaarallinen. Ja
sähköinen ON/OFF-"käsijarru" se vasta hölmö keksintö on.

Akseli Mäki

Asko wrote:

>Olisihan se aikamoinen myyntivaltti, varsinkin sille valmistajalle joka
>ensimmäisenä ryhtyy mainostamaan täysin yksilöitäviä autoja.

Eli autonvalmistajat ovat suunnattoman tyhmiä tai osaamattomia, kun eivät
tartu tilaisuuteen voittaa ja nousta kilpailijoiden yläpuolelle. Tai
kenties laiskoja ja vaatimattomia.

Jep jep.

>Minä kun olen kuvitellut, että 3 - 6 kk toimitusajoista puhuttaessa ne
>uudet autot kasataan nimenomaan tilauksesta.

Juu ei. Sekä kyllä.

> [...]

>Eihän siinä välivarastossa olevassa autossa voi olla paljon muuta
>valmiina kuin sinkitty kori, kun se menee kuitenkin maalaukseen vasta

Aivan. Suurin osa autonvalmistuksen vaiheista tehdään tavalla jossa voidaan
jokainen yksittäinen vaihe tehdä nopeasti. Niitä ei tehdä yksilöinä alusta
loppuun, vaan vaiheittain sarjoina.

Ja tämän sarjaan se sun tilaamasi auto osuu, yhdessä luultavasti tuhansien
presiis samanlaisten, vain sarjannumeron ja valmistusvirheiden osalta
eroavien.

Eli siinä mielessä niitä valmistetaan tilauksesta, mutta ei siinä mielessä,
että jokainen tilaus käsiteltäisiin yksilöllisesti.

Sen takia siinä kestää, yksittäisen auton valmistus kestää hyvin lyhyen
aikaa, mutta tehtaalla luonnollisesti joka hetki pyritään tekemään autoja,
joten niitä tilauksia otetaan etukäteen tarpeeksi, jotta saadaan tehtyä
sarja ja jotta tuotannossa on jonossa riittävästi puskuria, koska
massatuotannossa on paljon sellaista epäsuoraa työtä, jonka tulosta ei
myydä eteenpäin, vaan sitä käytetään vain valmistuksessa. Sen määrää
pyritään minimoimaan per myyty kappale koska silloin sen kustannus
minimoidaan.

Ja samasta syystä osa tarjotusta ominaisuuksien ja varusteiden
kombinaatioista, niiden "valmistuksessa" kestää pidempään, koska eri
kombinaatioida tilataan eri määrä.

Ja tässä on kohtalaisen auki selitetty miksi ei ole mahdollista tilata mitä
tahansa mielivaltaista kombinaatiota, vaan joutuu valitsemaan niistä mitkä
valmistaja on niputtanut yhteen. Jos ei halua massatuotettua autoa niin se
maksaa paljon enemmän, ja yllättäen suurin osa haluaa.

Juhani Varemo

Asko wrote:

> Hyvin palvelevissa ruokakaupoissa on irtokarkkihylly. Ehkä jonakin
> päivänä hyvin palvelevassa autokaupassakin on "irtolisävarustehylly".

Eikö niitä jossain AD:ssä, Biltemassa tai Motonetissä tavallaan olekin,
kaikenlaisia härpäkkeitä, pakoputkenpäästä karvanoppiin, koirakalterista
vetokoukkuun :-)

Muuten tuosta tulee kyllä mielenkiintoisia ajatuksia.
Asenna-se-itse nelivetosarja, tarvitset vain kohtuullisesti varustetun
korjaamon ja yhden viikonlopun, lopuksi tarvittava ohjelmapäivitys
ilmaiseksi netistä...

Asko

On 14.6.2016 23:06, Akseli M�ki wrote:
> Eli autonvalmistajat ovat suunnattoman tyhmiä tai osaamattomia, kun eivät
> tartu tilaisuuteen voittaa ja nousta kilpailijoiden yläpuolelle. Tai
> kenties laiskoja ja vaatimattomia.
>
> Jep jep.

Kenties autotehtaat eivät vaan vielä ole riittävästi automatisoineet
valmistusprosessiaan, jotta robotti osaisi noutaa varastosta eri osat
jokaiseen runkoon. Ei sen nyt pitäisi olla ihan mahdoton ajatus, että
annetaan asiakkaan ruksata web-lomakkeelle jokainen varuste erikseen ja
sitten ne varusteet noudetaan varastosta kuljetusrobotin kyytiin ja
siitä kasausrobotti sitten ruuvaa ne paikoilleen. Jos prosessi on hyvin
suunniteltu, ei se custom-kokoaminen pitäisi olla yhtään sen
vaikeampaa/hitaampaa, kuin massatuotanto?

Kenties ihan verrannollinen esimerkki on se kun rakennutin omakotitaloa
pari vuotta sitten. Kastelli -talo valmistaa talot pitkästä tavarasta
työmaalla, joten luulisi että niihin on helppo tehdä räätälöintejä
suunnitteluvaiheessa. Vaan eipä onnistunut ulko-oven paikan siirtäminen
metrillä eikä väliseinien paikan siirtäminen, joten saivat pitää
kuvastonsa, kun siitä ei löytynyt meille suoraan sopivaa pohjakuvaa ja
muutokset oli lähes mahdottomia.

Heikius -talot puolestaan tehdään tehtaalla muuttovalmiiksi, joten
tuollaisen rakentamistavan kuvittelisi olevan niin tuotantotehokasta,
että olisi tyytyminen kuvaston tarjoamiin pohjakuviin. Vaan eipä
tarvinutkaan tyytyä kuvaston vaihtoehtoihin, vaan saatiin ihan vapaasti
muuttaa koko rakennuksen rungon pituutta ja väliseiniäkin sai ihan
vapaasti siirrellä oman mielensä mukaan suunnitteluvaiheessa. Ainoa
harmittamaan jäänyt seikka on se, että WC-pönttöä ei saanut poistaa
suihkuhuoneesta, kun rakennusmääräykset vaativat riittävän tilavan
inva-WC:n tämmöiseenkin taloon, johon tullaan sisään 12 porrasaskelmaa
pitkin ja jonka sisätilatkin ovat kahdessa eri kerroksessa. Kas kun
eivät vaadi invahissiäkin kaikkiin kaksikerroksisiin ok-taloihin. :-)

> Juu ei. Sekä kyllä.

Selkee vastaus. Tai ei.

> [...]
> myydä eteenpäin, vaan sitä käytetään vain valmistuksessa. Sen määrää
> pyritään minimoimaan per myyty kappale koska silloin sen kustannus

Tuo on varmaan nykytotuus. Mutta mielestäni ei ole oikein, että
tuollaisen epäsuoran työn minimoinnista joutuu kärsimään loppuasiakas,
kun joutuu odottelemaan uutta autoaan jopa 6 kk. Luultavasti
tulevaisuudessa tuotannon automaatioaste kasvaa entisestään ja robotit
tulevat tarkemmiksi ja nopeammiksi, niin "epäsuora työ" vähenee. Kyllä
minä uskon vielä senkin päivän kokevani, että pääsen nykyistä
monipuolisemmin valitsemaan varusteita uuteen autooni, kun kerran
omakotitaloonkin sain määrätä huoneiden koot senttimetrin tarkkuudella
ja suihkuhuoneen seinälaatoituksestakin sain piirtää kuvan, että mihin
järjestykseen haluan laatat seinälle.

Nytkin piti budjettisyistä pitäytyä auton ostossa lähempänä 30 keur
hintaa, niin jouduin jättämään webaston ja metallivärin pois
lisävarusteista. Mielummin olisin jättänyt pois esim.
kaistallapitoavustimen, sähköisen takaluukun ja sähköisen käsijarrun,
jos olisin sillä rahalla saanut webaston. Mutta kun nuo mainitut
pakkopullavarusteet on Astrassa leivottu Innovation varustetasoon, niin
ne oli pakko ottaa. Jos olisin ottanut köyhemmän Enjoy varustetason,
olisi jäänyt monta muutakin tarpeellista varustetta saamatta.

-Asko