BE kortti

Jkk

Pitäisi vuokrata esim. hevoskärry kortin ajoa varten, mutta
mistä(pk-seudulla)?

Minkälaisella kalustolla olette mahdollisesti itse ajaneet lähiaikoina
"pikkueen"?

Jussi Nurminen

> Minkälaisella kalustolla olette mahdollisesti itse ajaneet lähiaikoina
> "pikkueen"?

Vuokrasin shelliltä autokärryn ja ajoin pikkuauton sen päälle.
Vetoautona ford ranger vai mikä se pickuppi onkaan.

Jusba

"Jussi Nurminen" <jn...@ROSKAiki.fi.invalid> wrote in message

> Vuokrasin shelliltä autokärryn ja ajoin pikkuauton sen päälle.
> Vetoautona ford ranger vai mikä se pickuppi onkaan.

Missäs tollasella kärry-auto systeemillä sai ajaa?
Ite ehdotin josko kävis traileri missä vene päällä mutta ei kuulemma käy kun
ei saa olla mitään arvokasta lastia jos sille jotain sattuisi inssin aikana
niin ei mikään sitä korvaa.

-jusba

otto

"Jusba" <ju...@mailcity.com> kirjoitti viestissä
Jospa kärrissä ei ollut mitään arvokasta:)

Lauri Uusitalo

Miksi siinä pitää lastia olla? Eikös teoreettinen maksimipaino ole se
mitä katsotaa inssissä? Vai pitääkö olla näkörajotteita?

--
Lauri

MPL

Minulla oli iso umpinainen autonkuljetustraileri.... aivan liian iso, jotta
käsittelykoe olisi ollut läpihuutojuttu. Kannattaa etsiä pienin mahdollinen.
Erityisesti takaylitys pyörien tai telin jälkeen on pahasta. Korkeutta piti
muistaakseni olla 180 cm ja kuorman leveydellekin oli joku minimi.
Lisätietoja löytyy vaikka kysymällä tuolta: http://www.ajovarma.fi/fin/

MPL

"Lauri Uusitalo" <lauri.u...@iki.fi.nospam.invalid> wrote in message

MPL

Tuossahan nuo vaatimukset vielä suoraankin niin ei tarvitse etsiä:

Ajokokeessa käytettävä ajoneuvo: (AKA LMp 14§)
- vetoautona B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
- yhdistelmän yhteenlaskettu rekisteröity kokonaismassa on yli 3500 kg
- perävaunun kokonaismassa on vähintään 1000 kg ja todellinen vähintään 800
kg
- vetoauton ja perävaunun suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h
- perävaunun korirakenne tai kuorma kuormatilan leveydeltä on vähintään
vetoauton ohjaamon korkuinen, tai kapeampikin edellyttäen kuitenkin, että -
kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vai käyttämällä ulkopuolisia
taustapeilejä
- jos tutkinnon suorittaa automaattivaihteisella ajoneuvolla, saa
ajo-oikeuden vain automaattivaihteiselle ajoneuvolle ko. luokassa
- hinattava laite ei käy tutkintoajoneuvoksi

Tero Ylä-Mononen

MPL wrote:

> - vetoauton ja perävaunun suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 100 km/h

Mitä tämä tarkoittaa? Auton pitää siis kulkea kärryn kanssa vähintään sataa?

Olli K. Aalto

Jusba wrote:
> [...]
> ei saa olla mitään arvokasta lastia jos sille jotain sattuisi inssin aikana

Onko jonkun vakuutusyhtiön ehdoissa erityisesti ajokoetta koskeva
pykälä, joka rajoittaa korvausvelvollisuutta? Vai onko tässä kyse
yleisesti siitä korvaako vakuutus kärryn lastin?

terv, Olli

Jussi Nurminen

> [...]
> ei saa olla mitään arvokasta lastia jos sille jotain sattuisi inssin aikana

Mun tarina tais hävitä bittien taivaaseen. Heinolassa kelpas hyvin,
kärryn päällä lopulta -96 polo. Venettä en kehdannu keskitalvella
ottaa perään. Koe oli helppo ku mikä vaikka oksennustauti toi
lisäjännitystä, ylinopeudesta meinasin kusahtaa mut onneks inssi ei
huomannu :) Siinä pujottelussa on muuten aivan älytön se radan leveys
kun ohjeen mukaan yhdistelmä pitäs kääntää sen 180 astetta
takaisinpäin myös sen radan sisällä mutta eihän minkään veturin
kääntöympyrä ole niin pieni joten siellä päässä voi ylittää sen mitä
renkaat linkussa vaatii.

Tutkintoyhdistelmänhän saa sitte ite vetää b-kortilla konttorille ja
takasin riippumatta menikö läpi vai ei.

Kerrotaan vielä että mun eka yritys kaatu siihen ettei golffi huonoilla
talvirenkailla noussu kärryn päälle shellin pihassa. Hieman myöhässä
kiidettiin sitte näyttämään pelkkää kärryä mutta ei voitu
hyväksyä kun ei ollu riittävää näköestettä, ei kelvannu vaikka
kaveri ois seissy siellä :) Onneks se aika vaan sit peruuttiin ja
siirrettiin eli en joutunu maksamaan koko tutkinnon maksua uudestaan.

Jukka

Mon, 31 May 2004 19:13:32 +0300 =?ISO-8859-1?Q?Tero_Yl=E4-Mononen?=
<tero.yla...@tutpoista.fi> kirjoitti seuraavaa:

> Mitä tämä tarkoittaa? Auton pitää siis kulkea kärryn kanssa vähintään sataa?

Häh, mitä kummaa? Eihän perävaunua saa vetää kuin
korkeintaan 80km/h...???????

--
Jukka

Pasi Lassila

> Häh, mitä kummaa? Eihän perävaunua saa vetää kuin
> korkeintaan 80km/h...???????
>

> --
> Jukka

Kyseessä oli rakenteellinen nopeus.

-Pasi

Tero Ylä-Mononen

Mitenkä tämä rakeenteellinen nopeus määritellään/katsotaan tuossa
ajokokeessa?

Tuomo Myllymäki

"Tero Ylä-Mononen" kirjoitti

> Mitenkä tämä rakeenteellinen nopeus määritellään/katsotaan tuossa
> ajokokeessa?

Kyseessä on yleiseurooppalainen määräys. Perävaunuvalmistaja saattaa
rajoittaa nopeuden, jolla vaunua saa vetää. Suomalaisten perävaunujen
käytännöstä en tiedä, koska lain salliman 80 km/h kestää kyllä jokainen
markkinoilla oleva vaunu ja epäilen onko uusimmillekaan valmisteille
merkitty mihinkään rekisteriin rakenteen sallimaa ylintä nopeutta esim
yhteismarkkinoiden vaatimuksesta. Joissain maissa perävaunuihin liimaillaan
erilaisia nopeustarroja, kuten suomessa osaan pakuista ja linja-autoista.
Tämäkään ei ole välttämättä suurin "rakenteellinen" nopeus vaan useimmiten
muista säännöksistä johtuva nopeusrajoitus. Meillä tuttujen tie- ja
ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten lisäksi maailmalla on siis kolmaskin
suurinta sallittua nopeutta rajoittava seikka. (Ja neljäntenä vielä
meilläkin aiemmin käytössä ollut kuljettajakohtainen rajoitus.)

Vastauksena itse kysymykseen arvelisin, ettei käytännössä mitenkään.

TTM