Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Ilmastointi jälkiasennuksena

92 views
Skip to first unread message

AMJ

unread,
May 24, 2002, 7:42:18 AM5/24/02
to
Mitä mahtaa kustantaa ja kannattaako (Mondeo -96)?

Martti Paalanen

unread,
May 24, 2002, 8:37:36 AM5/24/02
to
On Fri, 24 May 2002 11:42:18 GMT, ei_...@postia.com (AMJ) wrote:

>Mitä mahtaa kustantaa ja kannattaako (Mondeo -96)?

Vilkaisepa säiettä "Ilmastointilaite Astraan vm 2000?" 15.4.
<GWBu8.1322$WY.2...@news.kpnqwest.fi>

-Martti

Vesa Majuri

unread,
May 24, 2002, 9:45:41 AM5/24/02
to
paljon : ) Xsara VTS.ään -98 ois maksanu 3000? :(

--Vesa Majuri--

"AMJ" <ei_...@postia.com> kirjoitti viestissä:3cee2799.357907103@news...

Marko Pätsikkä

unread,
May 24, 2002, 9:55:00 AM5/24/02
to

"AMJ" <ei_...@postia.com> kirjoitti viestissä:3cee2799.357907103@news...
> Mitä mahtaa kustantaa ja kannattaako (Mondeo -96)?

Kustannuksesta en tiedä varmaksi tänä päivänä, mutta melkeimpä autoon kuin
autoon maksaa minimissään 2500 euroa. Mutta syyskuun jälkeen tiedän taas
enemmän kun saan tehdä tuon alan töitä kun kilpailukielto loppuu...
Kannattamisesta voi sitten olla kahta mieltä. Kustannus on toki kova, mutta
kuitenkin vähemmän kuin olisi ottanut auton oston yhteydessä. Valmiiksi
asennetuista maksetaan autovero, joten väkisin on kalliimpi kuin
jälkiasennus. Jos vaikka joku firma antaa tyrkyllä ns. halvalla
ilmastoinnin, niin sen hinta on sitten kuitenkin lisätty auton hintaan, eli
maksaa se aina. Jälkiasennuksen saa sitten ihan alv 22% hintaan.
Toiskseen on ilmastointi mukava, eli mukavuustekijänä ei rahat taatusti mene
hukkaan. Eli vaakakupissa on raha ja oma mukavuus ja sitten sen mukaan
täytyy jokaisen itse valita.

--
-Makke-
intohimona autot,
http://run.to/makkes.garage

Jari

unread,
May 24, 2002, 12:36:51 PM5/24/02
to

"AMJ" <ei_...@postia.com> wrote in message news:3cee2799.357907103@news...

> Mitä mahtaa kustantaa ja kannattaako (Mondeo -96)?

Kannattaa pyytää tarjous Fordilta. Koska kyseessä on vanhempi auto,
saattavat mielelläänkin myydä halvalla, koska jos niitä lojuu heillä
hyllyssä niin ei niitä varmaan montaa vuodessa mene, jos yhtään. Itse
laitatin juuri 9tonniseeni jälkiasennuksena saabin alkuperäisen ilmastoinnin
ja tingitty hinta 7000 vanhaa rahaa asennuksineen, eli halpaa kuin saippua.
Listahinta kuulemma 12tmk ilman asennusta. Ei ne siltikään sitä varmasti
tappiolla myyneet ja saivatpahan siinä 10 tunniksi töitä asentajalle, joka
maksaa niille tekipä sitten töitä tai ei.. Varaosapomo tuumasi, että
enemmänpä siitä ilmastoinnista on hyötyä sun autossa kuin täällä hyllyssä:-)

Jari


Tomi Hakala

unread,
May 24, 2002, 11:39:25 AM5/24/02
to

"Marko Pätsikkä" wrote:
>
> "AMJ" <ei_...@postia.com> kirjoitti viestissä:3cee2799.357907103@news...
> > Mitä mahtaa kustantaa ja kannattaako (Mondeo -96)?
>
> Kustannuksesta en tiedä varmaksi tänä päivänä, mutta melkeimpä autoon kuin
> autoon maksaa minimissään 2500 euroa.

Kolarikorjaamo Sorsa Riihimäellä asentaa ilmastoinnin Subaru Imprezaan
hintaan 1000 euroa.

--
Tomi Hakala
tomi....@clinet.fi

Johannes Räsänen

unread,
May 24, 2002, 11:34:11 AM5/24/02
to
"Vesa Majuri" <vesa....@deltabit.fi> wrote in message
news:aclfqg$ljj$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> paljon : ) Xsara VTS.ään -98 ois maksanu 3000? :(

Öööh... eikös siinä ole vakiona?

-- JR


Marko Pätsikkä

unread,
May 24, 2002, 2:49:15 PM5/24/02
to

"Tomi Hakala" <tomi....@clinet.fi> kirjoitti
viestissä:3CEE5EAD...@clinet.fi...

Muistaakseni juuri Subaru on auto, jossa kaikki lähes valmiina, eli ei muuta
kuin pari osaa ja täyttö. Siis sikakova hinta suhteessa työhän.

Tommi Salento

unread,
May 24, 2002, 3:35:19 PM5/24/02
to

"Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> kirjoitti viestissä
news:LWvH8.283$X82....@read2.inet.fi...

> > Kolarikorjaamo Sorsa Riihimäellä asentaa ilmastoinnin Subaru Imprezaan
> > hintaan 1000 euroa.
>
> Muistaakseni juuri Subaru on auto, jossa kaikki lähes valmiina, eli ei
muuta
> kuin pari osaa ja täyttö. Siis sikakova hinta suhteessa työhän.

Subarusta en tiedä, mutta ainakin Mazdassa jälkiasennus on parin tunnin
juttu. Kaikki mahdollinen on valmiina.

TS


Jari

unread,
May 25, 2002, 5:11:48 AM5/25/02
to

"Jari" <kopon...@hotmail.com> wrote in message
news:aclmmm$4uk$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Kannattaa pyytää tarjous Fordilta. Koska kyseessä on vanhempi auto,
> saattavat mielelläänkin myydä halvalla, koska jos niitä lojuu heillä
> hyllyssä niin ei niitä varmaan montaa vuodessa mene, jos yhtään. Itse
> laitatin juuri 9tonniseeni jälkiasennuksena saabin alkuperäisen
ilmastoinnin
> ja tingitty hinta 7000 vanhaa rahaa asennuksineen, eli halpaa kuin
saippua.
> Listahinta kuulemma 12tmk ilman asennusta. Ei ne siltikään sitä varmasti
> tappiolla myyneet ja saivatpahan siinä 10 tunniksi töitä asentajalle, joka
> maksaa niille tekipä sitten töitä tai ei.. Varaosapomo tuumasi, että
> enemmänpä siitä ilmastoinnista on hyötyä sun autossa kuin täällä
hyllyssä:-)
>
> Jari

Ja ainakaan minä en ns. tarvikejääkaappia mihinkään laatuautoon laittaisi
muuta kuin ehkä hansikaslokeroon oluen viilentäjäksi.

Jari


Marko Pätsikkä

unread,
May 25, 2002, 4:30:50 AM5/25/02
to

"Jari" <kopon...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:acnh07$23u$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

>
> Ja ainakaan minä en ns. tarvikejääkaappia mihinkään laatuautoon laittaisi
> muuta kuin ehkä hansikaslokeroon oluen viilentäjäksi.


On yleinen harhaluulo, että tarvikeilmastointi olisi komponeneteiltaan
jotenkin huonompi kuin alkuperäinen. Monasti se tarvikepaketti on juuri
aivan se sama joka makaa maahantuojan hyllyssä odottamassa asennusta. Siis
hyvin monet ilamstointilaitteiden valmistajat toimittavat sarjat
alihankintana autotehtaille, silloin vaan on eri tarrat osien kyljessä ja
pahvilaatikossa.
Ja samoista komponeneteista ne muutenkin valmistetaan. Ei noita tehtaita
joissa kompressoreja, kuivaimia, muotoputkia, kennoja yms valmistetaan niin
kovin monia maailmasta löydy. Eikä täydellisten sarjojen valmistajiakaan
monia ole ja silloinkin useat komponentit tulevat niiltä harvoilta
valmistajilta.
Siis ennakkoluulot metsään ja faktaa kehiin ennen kuin pelästytään turhia
juttuja. ;-)
Tämä ei siis koske kaikkia autoja, mutta yllättävän montaa

Jari

unread,
May 25, 2002, 6:35:18 AM5/25/02
to

"Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> wrote in message
news:_YHH8.63$NA3....@read2.inet.fi...

> On yleinen harhaluulo, että tarvikeilmastointi olisi komponeneteiltaan
> jotenkin huonompi kuin alkuperäinen. Monasti se tarvikepaketti on juuri
> aivan se sama joka makaa maahantuojan hyllyssä odottamassa asennusta. Siis
> hyvin monet ilamstointilaitteiden valmistajat toimittavat sarjat
> alihankintana autotehtaille, silloin vaan on eri tarrat osien kyljessä ja
> pahvilaatikossa.
> Ja samoista komponeneteista ne muutenkin valmistetaan. Ei noita tehtaita
> joissa kompressoreja, kuivaimia, muotoputkia, kennoja yms valmistetaan
niin
> kovin monia maailmasta löydy. Eikä täydellisten sarjojen valmistajiakaan
> monia ole ja silloinkin useat komponentit tulevat niiltä harvoilta
> valmistajilta.
> Siis ennakkoluulot metsään ja faktaa kehiin ennen kuin pelästytään turhia
> juttuja. ;-)
> Tämä ei siis koske kaikkia autoja, mutta yllättävän montaa
> --
> -Makke-
Kommenttisi on sinänsä ok ja voi olla tottakin, mutta kun aikaisemmin
kerroit alkavasi tekemään alan hommia, niin se meni nyt sitten myyntipuheen
piikkiin. Kannatan alkuperäisosia mm. siksi, että silloin voi tietää niiden
sopivan autoon. Lisäksi auton virallinen jälleenmyyjä korjaamoineen on
todennäköisemmin vielä olemassa silloinkin, jos tulee takuuongelmia työn tai
osien suhteen. Luulisi että myös ilmastoinnin huolto pelaa parhaiten siellä
missä se on asennettu.
Tarvikeosien asentaminen voi aiheuttaa sen, että autoon on vaikea sen
jälkeen asentaa alkuperäisvaraosia. Esim. minä olen laitattanut aikaisemmin
Cobran sinänsä hyvän hälyttimen, mutta eipäs sen vuoksi ilman kikkailuja
meinannut saada enää samaan autoon tuota aiemmin mainittua ilmastointia.
Tuli ylimääräistä työtä, kun pyyhkijäkaukalo oli jo täynnä cobraa...
Varmasti tarvikeilmastoinneillekin on paikkansa markkinoilla. Minä vaan
kyllä ajattelen, olin sitten ostamassa tai myymässä autoa, että ei se oikein
vakuuta jos autossa on "emmä nyt muista, olikohan se joku manun paja tai
jotain, kun asensi jonkun" -ilmastointi.

Jari


Marko Pätsikkä

unread,
May 25, 2002, 7:54:59 AM5/25/02
to

"Jari" <kopon...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:acnlsp$9a7$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

>
> Kommenttisi on sinänsä ok ja voi olla tottakin, mutta kun aikaisemmin
> kerroit alkavasi tekemään alan hommia, niin se meni nyt sitten
myyntipuheen
> piikkiin.

Jos alan joskus tekemään ilmastointi töitä, niin jälkiasennuksiin en
kuitenkaan ala, vain huoltoa ja komponenteista erikoisrakentamista esim.
rodeihin tms. Ei yhtään kiinnosta noiden valmiiden pakettien asennus ja
auton totaalinen purkaminen. Siis tekstini ei ollut myyntipuhe.


> osien suhteen. Luulisi että myös ilmastoinnin huolto pelaa parhaiten
siellä
> missä se on asennettu.

Niin, tiedän firmoja jotka jälkiasennusilmastointien viat maksattavat
asiakkaalla. Näin tiedän ex-työnantajani kohdallakin käyneen, koska jotkut
m9inun aikan olllet asiakkaat ovat kääntyneet minun puoleeni (valitettavasti
en ole voinut auttaa) ...Ikävää toimintaa. Mutta kuitenkin sillä
jälkiasennusilmastoinnillakin pitäisi se normaali takuu olla.

> Varmasti tarvikeilmastoinneillekin on paikkansa markkinoilla. Minä vaan
> kyllä ajattelen, olin sitten ostamassa tai myymässä autoa, että ei se
oikein
> vakuuta jos autossa on "emmä nyt muista, olikohan se joku manun paja tai
> jotain, kun asensi jonkun" -ilmastointi.

Tarvikeilmastointilaitteenkin mukana tulee aina kaikki tarrat ja manuaalit
joista selviää asennuspaikka, laitteen valmistaja, sarjanumero ja
täyttömäärä muun muassa. Siis tietoa löytyy jos asentamo on tehnyt hommansa
kuten pitää. Ja toisekseen se tarvike ilmastointi tulee kyllä niin, ettei
haittaa normaali huoltoja ja asennuksia jos vain työ on tehty kuten pitää.

mickey.a...@netti.fi

unread,
May 25, 2002, 8:24:38 AM5/25/02
to
On Sat, 25 May 2002 08:30:50 GMT, "Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi>
wrote:

Aivan...tääm koskee myö moeneen viriviripalikaan esim nokkiin mäntiin
ja myös sisustusosiin...ja peräti kodinkoneisiin...
I´ll see you sonofabitches at the races
"too many Projects to list"
Mickey

Timo Jarvenpaa

unread,
May 25, 2002, 10:37:29 AM5/25/02
to
Tommi Salento <tommi....@pp.inet.fi> wrote:

> Subarusta en tiedä, mutta ainakin Mazdassa jälkiasennus on
> parin tunnin juttu. Kaikki mahdollinen on valmiina.

Missä Mazdassa? Mitä sinne pitää lisätä? Nyt on Mazdan (323/626)
ilmastointi tarjouksessa 1330e, tuo on aika kova hinta jos
kaikki onkin jo valmiina... 323:ssa ei ainakaan näyttäisi
olevan valmiina muuta kuin sähköjohdot.


Jani

unread,
May 25, 2002, 12:28:07 PM5/25/02
to
On Sat, 25 May 2002 12:24:38 GMT, mickey.a...@netti.fi wrote:


>Aivan...tääm koskee myö moeneen viriviripalikaan esim nokkiin mäntiin
>ja myös sisustusosiin...ja peräti kodinkoneisiin...

Jep, ne "tarvikeosat" on monissa tapauksissa ihan täysin 100% samoja
osia, mitä saat sitten ostaa merkkiliikkeestä vähintäänkin 20%
kalliimmalla hinnalla mitä oikeasta tarvikeliikkeestä. Monesti toi
20%:akaan ei riitä vaan saa pistää paljon enemmän väliin.

Ei se osaset mainos mikään turha mainos ole, tosin tuntuu, että osaset
liike on aika kallis varaosien hankintapaikkana.

mm. Nyt lähiaikoina mitä tullu ostettua kalliimpaa osaa on laturi,
tarvikkeena (VALEO) 87€ ja merkkiliikkeessä 169€ (VALEO) että se siitä
merkkiliikkeen erilaisuudesta osien suhteen...
--

<--------
Jani Aska (man...@htklx2.htk.fi)
http://htklx2.htk.fi/~manaan/
------------>

Tommi Salento

unread,
May 25, 2002, 2:05:41 PM5/25/02
to

"Timo Jarvenpaa" <timoja...@hotmail.com> kirjoitti viestissä
news:MPG.1759ce289...@news.kolumbus.fi...

Joo, valmiina ovat sähköjohdot, kiinnityskohdat jne. Eli asentaja saa
eteensä paketin missä on kompura, lauhdutin, höyrystin, putket jne.
Valmiiden sähköjohtojen, kiinnityspaikkojen yms. ansiosta näiden osien
asennustyö on erittäin nopea. Näin ainakin 626 ja 323.

Vertailuna voi mainita esim. Mersun, missä pitää purkaa puoli autoa
ilmastoinnin jälkiasennuksessa. Aikaa kuluu päivä kaupalla ja asennuksen
hintakin on sen mukainen. Huhujen mukaan joihinkin Mersun malleihin
jälkiasennuksen hinta on luokkaa 5000e.

TS

mickey.a...@netti.fi

unread,
May 25, 2002, 2:23:36 PM5/25/02
to

Onkos tieto VW carawellestä mitä siihen maksaa jäkiasennuksena..juuh
626 GTissä oli kaikki mainitsemasi paikalla...

Marko Pätsikkä

unread,
May 25, 2002, 2:32:16 PM5/25/02
to

"Tommi Salento" <tommi....@pp.inet.fi> kirjoitti
viestissä:VnQH8.259$NA3....@read2.inet.fi...

> Vertailuna voi mainita esim. Mersun, missä pitää purkaa puoli autoa
> ilmastoinnin jälkiasennuksessa.

Laiton news:sfnet.tiedostot yhden kuvan nimellä "MB ilmastointisennusta"
eräästä mersusta johon aikoinaan asensin ilmastoinnin. Kuvan auto ei ollut
edes paha tehdä. Muistan elävästi miten kamala oli erään energiafirman
pääjohtajan 500:nen (Väyrysmalli) jossa oli jo ennakkoon asennettu webasto.
Siinä oli auto jonka ilmastointiasennuksessa meinasi käämit palaa
lopullisesti.
No, ei tämäkään ihan pikku juttu ollut, jos nyt oikein muistan, niin
kyseessä oli vuosinmallin 2000 classic tai jotain?

Timo Jarvenpaa

unread,
May 25, 2002, 3:13:22 PM5/25/02
to
Marko Pätsikkä <mapa...@iki.fi> wrote:
>
> Laiton news:sfnet.tiedostot yhden kuvan nimellä "MB ilmastointisennusta"
> eräästä mersusta johon aikoinaan asensin ilmastoinnin. Kuvan auto ei ollut
> edes paha tehdä. Muistan elävästi miten kamala oli erään energiafirman
> pääjohtajan 500:nen (Väyrysmalli) jossa oli jo ennakkoon asennettu webasto.
> Siinä oli auto jonka ilmastointiasennuksessa meinasi käämit palaa
> lopullisesti.

Nyt hiukan askarruttaa että tuleeko tuosta (tai muustakaan jossa
autoa puretaan noin paljon) enää yhtä hiljaista kuin mitä se oli
alkuperäisenä? Tulee varmaan jos kasaus tehdään huolella, mutta
mistähän löytyy se tekijä joka kasaa kaiken kuin auto olisi oma
eikä vähän sinnepäin kuten nykyään tuntuu olevan tapana aika
monessa asiassa?

Mihin merkkeihin asennetaan ilmastoinnit noin hankalasti ja
tehdään asennus vasta Suomessa? Taisit joskus puhua BMW:stä?


Marko Pätsikkä

unread,
May 25, 2002, 3:36:29 PM5/25/02
to

"Timo Jarvenpaa" <timoja...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:MPG.175a0ecab...@news.kolumbus.fi...
> Marko Pätsikkä <mapa...@iki.fi> wrote:

> Mihin merkkeihin asennetaan ilmastoinnit noin hankalasti ja
> tehdään asennus vasta Suomessa? Taisit joskus puhua BMW:stä?

Kyllä Bemari nyt ainakin, myös Pösö, Rellu ja Citikka nyt ainakin. Enempiä
en nyt tähän hätiin muista.
Mutta mersut on niitä pahimpia, niissähän on jos johonkin suuntaan säätyviä
moottoroituja ratteja, alipainehässköitä ja varusteita yli oman tarpeen.
Jos nyt sitten sisältä puretaan tuohon malliin, niin monissa räjäytetään
sisustan lisäksi koko keula. Ja onhan niitä joissa käy asennus siällä
helposti, mm. volsut, seatit, audit, skodat. Mutta sitten koko keula
repästään irti.

Tässä joskus parin viikon sisällä teen kotisivuilleni uuden sivun ns.
referenssit. Siellä sitten kuvia autoista joita olen vuosien varrella
rakennellut muille kuin itselle. Mukana sitten myös noita ilmastoinnin takia
räjäytettyjä autoja ja huollettuja erikoisuuksia kuten ferraria, erikoisia
mersuja, Rollsseja, jaggeja yms.

Petri Airaksinen

unread,
May 25, 2002, 4:33:53 PM5/25/02
to
Jani wrote:

> Jep, ne "tarvikeosat" on monissa tapauksissa ihan täysin 100% samoja
> osia, mitä saat sitten ostaa merkkiliikkeestä vähintäänkin 20%
> kalliimmalla hinnalla mitä oikeasta tarvikeliikkeestä. Monesti toi
> 20%:akaan ei riitä vaan saa pistää paljon enemmän väliin.

Eiköhän se 100% ole yleisin.

> mm. Nyt lähiaikoina mitä tullu ostettua kalliimpaa osaa on laturi,
> tarvikkeena (VALEO) 87€ ja merkkiliikkeessä 169€ (VALEO) että se siitä
> merkkiliikkeen erilaisuudesta osien suhteen...

mot

--
Petri Airaksinen / Petri.Ai...@lut.fi
Punkkerikatu 2 as 12 / http://www.lut.fi/u/airaksin/
FIN-53850 Lpr / +358-40-516 2642
Finland / porkkis @ IRCNet

Ari Kukkonen

unread,
May 25, 2002, 5:13:59 PM5/25/02
to
"Marko Pätsikkä" <mapa...@iki.fi> kirjotteli Sat, 25 May 2002
19:36:29 GMT tälläst:

>Kyllä Bemari nyt ainakin, myös Pösö, Rellu ja Citikka nyt ainakin. Enempiä
>en nyt tähän hätiin muista.

Nissaneihin tehdään (ainakin Almera), mutta ei Relluihin. Tai en
Cliosta ole varma, mutta siitä suuremmat mallit tulee tehtaalta
ilmastoinnilla.


--
Megane '01 && Deauville '01
ari @ at-systems . fi

Martti Paalanen

unread,
May 27, 2002, 2:16:07 AM5/27/02
to
On Sat, 25 May 2002 18:05:41 GMT, "Tommi Salento"
<tommi....@pp.inet.fi> wrote:

[...]


>Vertailuna voi mainita esim. Mersun, missä pitää purkaa puoli autoa
>ilmastoinnin jälkiasennuksessa. Aikaa kuluu päivä kaupalla ja asennuksen
>hintakin on sen mukainen. Huhujen mukaan joihinkin Mersun malleihin
>jälkiasennuksen hinta on luokkaa 5000e.

5 tonttua on kyllä aika paljon - ehkä totta joillekin malleille, mutta
ei ainakaan kaikille. Laitatin äskettäin omaan W210:aan (väyrynen)
Diavian paketin hintaan karvan yli 2 kEUR. Se pitää kyllä paikkansa,
että autoa puretaan ja kootaan hartaasti, käytännössä kolme työpäivää
oli pajalla. Toisaalta Diavia ei ole mikään lelu joten hinta oli
mielestäni kohdallaan.
-Martti

AMJ

unread,
May 27, 2002, 9:26:16 AM5/27/02
to
Auto-Kivitila veloittaisi koko lystistä n. 3000 euroa. Taitaa jäädä
tekemättä...


Tuomas Petlin

unread,
May 30, 2002, 6:26:28 AM5/30/02
to
"Martti Paalanen" <martti....@netsonicdeletethis.fi> wrote in message
news:oicseu0fpf3ne09hs...@4ax.com...

Onko jollain tietoa/kokemusta ilmastoinnin jälkiasennuksesta Opelix Omegaan?

Tuomas


Teemu Uusi-Esko

unread,
Jun 2, 2002, 1:08:30 PM6/2/02
to

"Marko Pätsikkä" wrote:

> Muistaakseni juuri Subaru on auto, jossa kaikki lähes valmiina, eli ei muuta
> kuin pari osaa ja täyttö. Siis sikakova hinta suhteessa työhän.
>

Hondat ovat myös tuollaisia. Olikohan se kesällä '98 kun Civicin ilmastointi
oli tarjouksessa, ja nehän kelpasi. Niitä asennettiin sitten tahdilla kolme
autoa per päivä per asentaja.


-Teemu-

0 new messages