Kannattaa tämä tarkistaa vielä. Onkohan tarkoitettu tavallista
mineraaliöljyä synteettisen sijasta? Tai peräti yksasteöljyä
moniasteöljyn sijasta? Yleisesti ottaen 5W 30 on aivan liian ohutta
perinteiseen perään ja laatikkoon. Joku 80W 90 on tyypilinen
laatikkoöljyn viskositeetti, eli paljon paksumpaa. Samoin moottori-, ja
laatikkoöljyissä on hieman erilaiset lisäaineet. Tarkkana pitää
mutenkin olla. Esim. monen auton perän viskoosilukko ei toimi
tavallisella hypoidiöljyllä, pitää olla ihan tietynlaista.
Jossain vanhoissa, väljissä koneissa joissa tiivisteet vuotavat
kannattaa käyttää paksua mineraaliöljyä joka on kylmänä jähmeää. Tällöin
se valuu koneesta ainoastaan ajaessa...;-)
-P
Mobilin kirjanen kertoo seuraavaa:
Vaihteisto- ja vetopyörästöjen numerointi ei ole jatkoa moottori-
öljyjen numeroinnille.
SAE 80W vastaa SAE20 moottoriöljyä.
SAE90 vastaa SAE40 tai SAE50 moottoriöljyä.
Erilaiseen numerointiin on päädytty jotta numeroinnin peruteella
voiteluaineet on helpompi erottaa toisistaan...
Tero
5-30 löytyy nykyään jo ~jokaisesta varaosaliikkeestä kun noihin
Voortin koneisiin sitä on suositeltu jo 15 vuotta, alkoi 90 luvun
alussa 16v Zetec moottorin tullessa markkinoille. Ja jos en väärin
muista niin on vielä mineraaliöljy.
-----
Kun ennenvanhaan löi kätensä paskaan, oppirahat maksettiin itse.
Selkeästi väärä öljy rikkoo vaihteiston erittäin hyvällä todennäköisyydellä.
Jos valmistaja on suunnitellut laakeroinnit ja synkronoinnit toimimaan
moottoriöljyn voitelemana, niin laatikkoöljyn lisäaineistus voi aiheuttaa
vakaviakin ongelmia. Esimerkiksi joissakin laatikoissa väärä öljy syövyttää
synkronointirenkaat piloille, jolloin oikean öljyn takaisinvaihto ei enää
korjaa laatikon toimintaa.
Jos olet huolissasi laatikon voitelusta, niin voithan vaihtaa ne öljyt
vaikkapa 30tkm välein uusiin. Nykyäänhän manuaalilaatikoissa öljyjä ei
suositusten mukaan yleensä tarvitse vaihtaa lainkaan auton elinkaaren
aikana. Toinen laatikon kestoikään vaikuttava asia on oman ajotavan
tarkkailu, eli ainakin liian alhaisilla kierroksilla vedättäminen on syytä
jättää tekemättä.
PS. Mikä laatikolle tuli, ja onko se tyypillistä kyseiselle automallille?
-Sami-
Yleisesti ottaen.
Esim. Merc W124 manuaaliin saa laittaa _vain_ ATF:ää. Öljynä tuo on
litkumpaa kuin yksikään moottoriöljy.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä maahantuojaan - niillä kaikilla on aika
tarkat suositukset valmistajan taholta...
/Mä
Siltikin ehdottaisin laatikkoöljyjen vaihtoa ainakin puolen miljoonan
välein.
Ai niin; eihän ne nykyautot taida tuota kestää...
:-(
/Mä
Itse taas mietin, että olisiko normaali täyssynteettinen manuaaliaskin
öljy parempaa kuin ATF, mitä oppaissa suositellaan. Kun on väitetty,
että tuo ATF-suositus manuaaliaskeille on niiltä ajoilta, kun ei vielä
ollut täyssynteettisiä MT-öljyjä.
En osaa sanoa voisiko moottoriöljyn korvata vaihteistoöljyllä tai vähemmän
moniasteisella moottoriöljyllä. Riskinä voi olla ettei voitelu tällöin
toimikkaan halutusti kuten Sami tuossa jo kertoi.
Yksi syy moottoriöljylaatikoiden hajoamiseen saattaaolla se ettei öljyjä
vaihdeta ajoissa. Ne tulisi vaihtaa vähintään 60t välein ainakin
mineraaliöljyillä, synteettiset saattaa kestää hieman paremmin. Moniasteinen
moottoriöljy ei kestä hammasrattaiden synnyttämää leikkaavaa rasitusta
ikuisesti, vaan polymeeriketjut pilkkoutuvat ja aiheuttavat öljyn
ohenemista. Tämä todennäköisesti aiheuttaa voitelu ongelmia kuumassa
laatikossa. Varsinainen vaihteistoöljy kestää tätä rasitusta huomattavasti
paremmin eikä sen vaihtaminen ole niin kriittistä.
TJ
Jotenkin muistelen, että 70-luvulla mm. Austinilla oli etuvetoisia
poikittaismoottorimalleja, joissa moottorilla ja vaihdelaatikolla oli
yhteinen öljypohja/öljytila. Nykyään ei, kertonee varmaan jotakin em.
kohteiden erilaisesta voitelutarpeesta.
Ainakin Minissä vaihteisto oli nokkelasti sijoitettu kampikammioon.
--
Byrgcn hgryvnf.
ja vielä 205 pösöissäkin pienen bensakoneen vaihteisto voideltiin samalla
öljyllä, kuin moottorikin.
vanhempiin saabeihin vaihteistoon kuuluu laittaa moottoriöljyä, tosin ovat
moottoriöljyn kanssa eri tiloissa.
Vain alkupään 205:ssa, Itsellä on 1.1L vm90 ja vaihteistolla on oma
öljynsä.
No joo, paha sanoa. Itse laitatin Audiin 370tkm kohdalla hajottamolta toisen
laatikon, kun se alkoi väärien öljyjen käytön seurauksena vähän ujeltaa ja
synkrotkin alkoivat olla loppu. Kyllä laatikon pitäisi normaalia käyttöä
valmistajan suosittelemilla öljyillä kestää edes se 300tkm, ainakin jos
niitä öljyjä joskus vaihtaa (vaikka ei suositeltaisikaan). Tietysti oma
lukunsa on se, että ajetaanko nuo 300tkm kehäkolmosen sisällä vai lapissa.
> Ja toki on niin ettei hirveästi kannata vedättää 5-vaihteella vaikka
> bensaa säästyy, moni laatikko on sillä rikottu. Ongelma on siinä, että
> joku oli jo ehtinyt sen tuolla laatikolla tehdä. Nämä bensansäästäjät
> ajavat niin uusilla autoilla, ettei ehdi rikkoontua. Laatikko siis alkoi
> ääntää vapaalla ja muilla paitsi 4- vaihteella. Ja kuten tuli sanottua,
> uusi loota on ja öljy mietityttää.
Jos laatikko ujelsi vapaalla ja useimmilla muilla vaihteilla, niin melko
varmasti sieltä oli kytkinakselin laakerit saatu tuhottua. Sitä on pahempi
arvailla, että onko se seurausta liian pienten kierrosten käytöstä, kun
useimmiten nuo rasitusvammat ilmenevät juuri vitosvaihteen rattaiden tuhona.
Yhtä hyvin kyse voi olla vajaasta öljymäärästä.
Joka tapauksessa itse ainakin pidän valmistajan suosittamaa öljyä pienimpänä
riskinä laatikon kestolle. Paljon todennäköisempää on se, että omin päin
"paremmaksi" arvioitu öljy käyttäytyy laatikon rakenteelle sopimattomasti,
ja tuho tulee nopeammin kuin alkuperäisöljyllä. Hyvä esimerkki lienevät
taannoiset Fordin Zetecien nokka-akseliongelmat. Noihin moottoreihin
suositeltiin 5W-30 -öljyä, mutta tosi automiehethän eivät tuollaista
"litkua" koneeseen huolineet, vaan laittoivat "kunnon" 5W-50 -öljyt.
Seurauksena oli kaikenlaisia voiteluhäiriöitä ja jopa kiinnileikkautumisia,
kun tuo kuumana liian jäykkä öljy ei enää tehnytkään tehtäväänsä ahtaissa
paikoissa.
-Sami-
Mikä auto?
Itse asiassa, olikohan montakaan enää 90-luvullakaan valmistettua
henkilöautomerkkiä, joihin ei olisi voinut kaataa pesevää öljyä?
Suurin osa esim jopa markettien öljyistä on ollut ns. peseviä, vai onko?
Eli suht lyhyellläkin ajamisella terveeseenkin koneeseen kaatamisen
jälkeen on öljy "pestessään" alkanut tummentua.
Muistaakseni jo 70-luvulla ruvettiin puhumaan pesevistä öljyistä.
-P
Joo taitaa olla tämä "pesevä öljy" semmoinen juttu mistä usein puhutaan
mutta sitten kun pitäis tietää mikä on pesevä jöljy ja mikä ei, niin
vastaustapa ei löydykkään eli jotenkin minulla olis semmoinen käsitys että
nykyöljyjä ei voi pahemmin tämän pesevyyden perusteella erotella ?
Kaikki nykyaikaiset moottoriöljyt ovat peseviä.
Pääasiallisesta käyttökohteesta riippuu pesevyyden laatu, eli raskaan
kaluston dieselmoottoreihin tarkoitetuissa on erilainen pesevyys kuin
halpisbensakoneöljyssä.
Sota-aikana käytettiin tervaöljyjä, jotka eivät olleet peseviä ja kun niiden
ja häkäpöntön kuonien jälkeen koneeseen kaadettiin oikeat (pesevät)
moottoriöljyt, niin johan tuli ongelmia.
Vähän vastavaan ongelmaan päästän sellaisessa tilanteessa, kun johonkin
autovanhukseen, mitä on ikänsä ajettu mineraaliöljyillä lyhyttä katkoajoa
vaihdetaan modernit synteettiset. Vaikka myös mineraaliöljyissä on peseviä
lisäaineita, niiden jäljiltä koneeseen silti kertyy ajan myötä erilaisia
pikeentymiä ja karstaantumia, jotka erilaisilla ominaisuuksilla varustettu
synteettinen öljy voi saada liikkeelle liian isoina kappaleina tai väärästä
kohtaa.
--
Jukka T
http://faq.varas.to/
http://img221.imageshack.us/img221/6514/ptrksc8.jpg