Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

sytytysjärjestelmä...

23 views
Skip to first unread message

Jussi

unread,
Mar 8, 2000, 3:00:00 AM3/8/00
to
Millaisia järjestelmiä on tarjolla, kun halutaan käyttää vauhtipyörältä
signaalin ottavaa järjestelmää?
Tarkoitus on päästä eroon virranjakajasta kokonaan.
Moottori on suora 4-syl ja imusar´jan vuoksi jakaja ei mahdu alkuperäiseen
paikkaansa.

Jussi

Saku Ritola

unread,
Mar 8, 2000, 3:00:00 AM3/8/00
to

Jussi <juss...@dlc.fi> wrote in message news:8a5g05$qb9$1...@tron.sci.fi...

Jos signaali otetaan kampiakselilta, täytyy keskipakosäätö toteuttaa
jotenkin. Jollei ennakkoa tule lisää kierrosten kasvaessa, joko
yläkierrroksilta puuttuu tehoa tai kuumana moottori ei käynnisty liian
ennakon takia. Hyvä olisi jos ennakkoa lisättäisiin myös pienellä
kuormituksella. Tämä vaatimus toteutuu jollain uudemman auton boksilla,
viritysmallin sytkäboksilla (esim jenkkivalmistajat) tai jälkiasennettavalla
ohjelmoitavalla sytytys/ruisku laitteistolla. Voi myös laittaa kiinteän
ennakon ja tarvittaessa käyttää käynnistyksessä ennakon myöhästysboksia,
katukäyttöön ei kuitenkaan suositeltavaa.

Jos sitten virranjakajasta haluaa kokonaan eroon, ei yksi puola enään riitä.
Tämä onnistuu helpoiten kun valitsee ohjelmoitavan sytkälaitteiston missä on
suorasytytys.

Jos haluaa rakentaa ja päästä halvalla, voisi etsiä romikselta sellaisen
jakajan missä ei ole keskipakosäätöä ja sille boksin sekä siirtää
virranjakajan kammen viereen. Sitten jakajan anturi ottamaan signaali kammen
päähän tehdystä levystä.

Jos tosiaan haluaa päästä virranjakajasta kokonaan eroon, suosittelen
ohjelmoitavan sytytys/ruisku laitteiston ostoa, näitä ovat esim Hestec,
Haltec, DTA yms. Samalla saa sitten heittää kaasarinkin roskiin. Ensi alkuun
voi tietysti säästellä ja laittaa vain sytkän toimintaan ja hoitaa
bensapuolen kaasareilla. Jos kustannuksia vertaa niin seuraavat osat
korvataan: kaasarit (imusarja), virranjakaja, puola, sytkäboksi,
bensapumppu. Kun vielä huomioi että moottoria viritettäessä ruiskun kanssa
uusiksi ei mahdollisesti mene kuin säädöt (tai isommassa virityksessä
bensapumppu, linjat, suuttimet, läppärunko), ei hinta tunnu niin pahalta.

Saku

vive

unread,
Mar 9, 2000, 3:00:00 AM3/9/00
to
> > Tarkoitus on päästä eroon virranjakajasta kokonaan.
> > Moottori on suora 4-syl ja imusar´jan vuoksi jakaja ei mahdu
alkuperäiseen
> > paikkaansa.

Olisko 4syl. 4 tahtisesta prätkästä otetulla sytkäsysteemistä mitään apua?
Toimivat kahdella puolalla ilman jakajaa tai sitten puolat on suoraan tulpan
hatussa (esim. GSX 600R Suzuki)

seppo....@mil.fi

Ari Sillanpää

unread,
Mar 10, 2000, 3:00:00 AM3/10/00
to
Pakko kysyä, onko se imusarja edes tarkoitettu ko. autoon?

--

Ari Sillanpää
XXX F A T A L E R R O R XXX <<<RUN!>>>
e-mail: arisil...@EIROSKAAnic.fi
http://www.nic.fi/~aris95


Jussi kirjoitti viestissä <8a5g05$qb9$1...@tron.sci.fi>...


>Millaisia järjestelmiä on tarjolla, kun halutaan käyttää vauhtipyörältä
>signaalin ottavaa järjestelmää?

>Tarkoitus on päästä eroon virranjakajasta kokonaan.
>Moottori on suora 4-syl ja imusar´jan vuoksi jakaja ei mahdu alkuperäiseen
>paikkaansa.
>

>Jussi
>
>

Jussi

unread,
Mar 10, 2000, 3:00:00 AM3/10/00
to
> Pakko kysyä, onko se imusarja edes tarkoitettu ko. autoon?

no tuo onkin aika hankala kysymys, ehkä seuraava auttaa:

Auton koria ei edes ole hankittu vielä, mutta kokemuksesta tiedän että se
jakaja ei tule sopimaan esim. nokan takapäähän. Luettelen mahdoliset
korimallit tämän lopussa.

Lohko on Vauxhall 2300-valurautalohko. 4-cyl, OHC.

Kansi (tai koko yläkerta) on 16-ventiilinen Lotus 907-yläkerta joka on
pienin muutoksin pulttattavissa Vauxhallin valurautalohkoon. Tämä siksi että
alkuperäiset 904, 905, 907 ja 912 -lohko perustuivat ensin Vauxhallin 2000
ccm nelosen päälle ja myöhemmin (lähes heti Vauxin toimitusongelmien vuoksi)
sitten Lotuksen omaan alumiinilohkoon, joka taas on tietyiltä mitoiltaan
(kannen pulttien väli, sylinterien keskipisteiden väli, iskunpituus...)
identtinen Vauxin lohkon kanssa.

Tuo kansi josta nyt on kyse on tallissani ja se on ollut aiemmin kiinni
Englannissa muutettuna Vauxin lohkon päälle sopivaksi. Muutokset ovat mm.
vesivanavien paikoissa ja öljyn ylösvirtauskanavissa.

Joten en voi sanoa, onko ko. imusarja tarkoitettu autoon jonka kori mallia
en edes vielä tiedä. Imusarja on kyllä tarkoittetu ja sopiva tämän
sylinterinkannen kanssa yhteen. Tai tiedän, että lopussa kertomieni autojen
konetilaan ei mahdu virranjakajaa nokka-akselin takapäähän.

Aikoinaan Vauxhallin kisakoneisssa oli virranjakaja ko. kannen yhteydessä
asennettu ns. apuakselin päähän, tuotantoautoissa taas oli jakaja 90 asteen
kulmassa apuakseliin nähden ja pystysuorassa, mutta Lotus-kannen imusarja on
sen tiellä. Eli joko laitan jakajan apuakselin päähän tai sitten sovellan
suorasyttyä.

Varsinainen reply-kysymys varmaan tarkoitti noita Keltaisen Pörssin juttuja,
joissa "myydään kaksi kaasaria ja niille imusarja". No eihän tässä siitä
ole kyse.

Niin, ne korimallit joita haluaisin: Viva HBR 2000 GT (vm 1968-1970),
Firenza (luokiteltu 16v kannella ryhmään kaksi), Chevette 2300 (luokiteltu
16v kannella ryhmiin 4 ja siirtotodistus ryhmään B nimellä 2300 HSR).- Tämä
on se ensisijainen järjestys missä korin joskus ostan kun muut kamat on
koossa.

Jussi

Ari Sillanpää <arisil...@nic.fi> wrote in message
news:bp8y4.1628$Eb.24126@uutiset...

Jussi

unread,
Mar 10, 2000, 3:00:00 AM3/10/00
to
niin, vielä lisäksenä toi että tuotantoautoissa jakaja oli 90 asteen
kulmassa apuakseliin nähden kuten normaalissa 8-vettiilisessä Vausissakin:

FISA josku huomasi ettei Vauhall Chevetten kisakone oikein vastannut
luokitustodistuksen papereita ja siksi Vauxin piti sitten rustatta oma 16v
kansi Chevetteen. Se on täysin osiltaan yhteensopimaton Lotus-kannen kanssa
mutta sen kanssa jakaja sopisi omalle paikalleen.

Ensin vauxin kansi oli aika altavastaaja kun tuottin noin 230 hp (Escort
Cossu noi n 260 ilmoitettua kaakkia) ja Lotarikin 245 kaakkia mutta sitten
pikkuhiljaa palikat alkoivat osua Vauxhallkin jopa ilmoitti 245 hp
huipputehoksi.

Jussi

Lisäyksenä.

PS: tuo prätkän syttyjärjestelmän soveltaminen täytyy pitää mielessä, samoin
Sakun ehdotukset (joskin kaikki mainitut, Ha/Hestech ja se jenkkisystemi
ovat aika arvokaita. Tarkoitus oli tehdä kesy katukone em. koriin (ts.
joihinkin niitä) kahdella kaksoisvaakaimulla (Dellorto) ja pitää se
sellaisena.


Jussi <juss...@dlc.fi> wrote in message news:8abddk$j97$1...@tron.sci.fi...

0 new messages