Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

MTV3 ja PDC

2 views
Skip to first unread message

Jarkko Laiho

unread,
Feb 19, 1997, 3:00:00 AM2/19/97
to

tais olla jokin aika sitten ko. aiheesta polemiikki
menossa, mutta meni ohi...

Eli onko MTV3:lla PDC kaytossa ?

Tiedosta kiitollinen,
-Jake


Petteri Luostarinen

unread,
Feb 24, 1997, 3:00:00 AM2/24/97
to

Jarkko Laiho <jal...@ntc.nokia.com> writes:

>Eli onko MTV3:lla PDC kaytossa ?


Kun videot on viritetty ykköselle tai kakkoselle, niin näyttöön
tulee "PDC", mutta kolmosella ei tule, joten sanoisinpa, että
ei ole kolmosella käytössä.

Sama taisi olla keskustelun tulos aikasemminkin. Seurasin sitä
vain muutaman ekan kommentin.

--
terveisin: Petteri
mailto:petteri.l...@lut.fi
http://www.lut.fi/~pluostar
tel: 0400-497739

Esa Hämäläinen

unread,
Feb 24, 1997, 3:00:00 AM2/24/97
to

Jarkko Laiho wrote:
>
> tais olla jokin aika sitten ko. aiheesta polemiikki
> menossa, mutta meni ohi...
>
> Eli onko MTV3:lla PDC kaytossa ?

Vajaa viikko sitten oli tuollainen ruututoimituksen vastailutuokio ja
siinä sanottiin MTV3:n aloittavan maaliskuun alussa PDC:n koekäytön.
Jokatapauksessa maikkarilla on olemassa tarvittava tekniikka, eli
reaaliaikainen teksti-TV. Viiden minuutin heitot ohjelma-ajoissa on
tavallista, tarkempi toiminta riittäisi jo ilman PDC:täkin.

Ongelmaksi tulee alueellinen mainonta. Kuinka varmistetaan, että PDC
menee varmasti myös alueellisen mainonnan yhteydessä. Ilmeisesti
annetaan vain koodi riittävän ajoissa ennen ohjelman alkua ja
lopetuskoodi sopivan myöhään..mainoksien karsimista on turha yrittää
nykytekniikalla, oletan?

Nauhoittaisitko ensimmäisen formula-kisan maikkarin PDC:n varassa? Minä
en ainakaan luota "kokeiluun" vaan vasta toimivaan järjestelmään.

Jarkko Huttunen

unread,
Feb 25, 1997, 3:00:00 AM2/25/97
to


Esa Hämäläinen <es...@sci.fi> wrote in article <3311FA...@sci.fi>...

> Ongelmaksi tulee alueellinen mainonta. Kuinka varmistetaan, että PDC
> menee varmasti myös alueellisen mainonnan yhteydessä. Ilmeisesti
> annetaan vain koodi riittävän ajoissa ennen ohjelman alkua ja
> lopetuskoodi sopivan myöhään..mainoksien karsimista on turha yrittää
> nykytekniikalla, oletan?

Mitä tarkoitat?
Eikö alueellisesta mainonnasta huolimatta mainoskatkot ole saman pituisia
joka puolella Suomea? Jos jollakin alueella tulee vähemmän mainoksia kuin
muualla, tilalle ajetaan MTV:n ohjelmien "mainoksia", jotta mainoskatkot
saadaan saman mittaisiksi.

--
Jarkko Huttunen tel/fax +358-2-2379 002
Yo-kylä 5 A 12 e-mail: jarkko....@utu.fi
FIN-20540 TURKU
FINLAND

Jukka Markus Mononen

unread,
Feb 26, 1997, 3:00:00 AM2/26/97
to

No, joo. Älkää olko noin sinisilmäisiä, veikkaukseni on ettei MTV3
koskaan tule saattamaan PDCta toimivaksi, ainakaan siina muodossa mita
YLElla. Eli mainoksia ei tulla jättämään pois mahdollisen PDC-tekniikan
käyttöönoton jälkeenkään.

Mutta emmehän me haluakaan pois mainoksia ? Kaikkien etuhan on, että
_mainosrahoitteinen_ TV menestyy ja voi hyvin. Silloin myös ohjelmien
laatutaso voidaan pitää korkealla.

Eri asia sitten on mitä järkeä on portata PDCtä mainostelkkariin.

Jukka

Mika Iisakkila

unread,
Feb 26, 1997, 3:00:00 AM2/26/97
to

Esa Hämäläinen <es...@sci.fi> writes:
> Ongelmaksi tulee alueellinen mainonta. Kuinka varmistetaan, että PDC
> menee varmasti myös alueellisen mainonnan yhteydessä. Ilmeisesti
> annetaan vain koodi riittävän ajoissa ennen ohjelman alkua ja
> lopetuskoodi sopivan myöhään..mainoksien karsimista on turha yrittää
> nykytekniikalla, oletan?

Tota. Mitenkä ne alueelliset mainokset vaikuttavat ohjelman
alkamis- ja loppumisaikoihin, vai suunnittelitko nauhoittavasi
pelkästään mainoksia? Ohjelmat tulevat edelleen samasta torvesta
koko maahan...
--
http://www.hut.fi/~iisakkil/ - Tämä ei ole useassa osassa lähetettävä
MIME-muodossa oleva viesti.

Esa Hämäläinen

unread,
Feb 28, 1997, 3:00:00 AM2/28/97
to

Mika Iisakkila wrote:
>
> Esa Hämäläinen <es...@sci.fi> writes:
> > Ongelmaksi tulee alueellinen mainonta. Kuinka varmistetaan, että PDC
> > menee varmasti myös alueellisen mainonnan yhteydessä. Ilmeisesti
> > annetaan vain koodi riittävän ajoissa ennen ohjelman alkua ja
> > lopetuskoodi sopivan myöhään..mainoksien karsimista on turha yrittää
> > nykytekniikalla, oletan?
>
> Tota. Mitenkä ne alueelliset mainokset vaikuttavat ohjelman
> alkamis- ja loppumisaikoihin, vai suunnittelitko nauhoittavasi
> pelkästään mainoksia? Ohjelmat tulevat edelleen samasta torvesta
> koko maahan...

Kyse onkin siitä pysyykö teksti-tv päällä koko ajan. Kun alueellisia
mainoksia ajetaan paikallisesta nauhurista, niin teksti-tv ei ole
silloin mukana ja muutama nauhurityyppi päättelee ohjelman päättyneen ja
pysäyttää nauhoituksen. Helsingin alueella MTV3 on tuottanut valmiin
materiaalin jo alusta alkaen, joten täällä näitä teksti-tv:n katkoksia
ei edes ole olemassa. Maakunnassa asiat ovat olleet toisin...

MTV3 on saanut siirrettyä jo monta mainosaluetta "valokaapelin" perään,
mikä tarkoittaa myös teksti-tv:n säilymistä mainosten ajon aikana.
Silloin järjestelmä toimii ja maikkari ei varmasti lähetä kuin alku- ja
loppukoodit, mainoksia ei voi siivota pois kuin vanhalla manuaalisella
menetelmällä. PDC:n hyöty jää silloin melko vähäiseksi.

Aloituskoodi pitää lähettää ENNEN ohjelman alkua ja jos silloin vielä
räpiköidään alueellisten mainosten kanssa, niin koodi saattaa jäädä
tulematta. Samoin pysäytyskoodi saattaa viivästyä alueellisen mainoksen
jo alkaessa ja nauhuri jää pyörimään. Aika näyttää, kuinka MTV3:n
PDC-systeemi alkaa toimia, jos se yleensä alkaa...

PTV4 ei ole lähettänyt teksti-tv:tä, mutta ainakin HTV:n
mosaiikkikanavalla on kuitenkin vastaava järjestelmä käytössä. Kun PTV4
muuttuu ihan oikeaksi NELONEN-verkoksi keväällä, niin saanemme aluksi
tyytyä vain ohjelmaprofiilin nostoon: Timo T A Mikkosen sopimusta ei
vahvistettu. Toivottavasti sekalaiset PTV4:n arvuutuskilpailut myös
poistuvat ja tilalle tulee ihan oikeita ohjelmia.

Roope Raisamo

unread,
Mar 2, 1997, 3:00:00 AM3/2/97
to

According to Esa Hämäläinen :

>Silloin järjestelmä toimii ja maikkari ei varmasti lähetä kuin alku- ja
>loppukoodit, mainoksia ei voi siivota pois kuin vanhalla manuaalisella
>menetelmällä. PDC:n hyöty jää silloin melko vähäiseksi.

En kuitenkaan sanoisi hyötyä vähäiseksi, jos PDC:n myötä myöhässä olevien
ohjelmien nauhoitus ei lopu kesken. Muutaman kerran tätä uudehkoa ShowView-
järjestelmää käyttäessäni MTV:n Simpsons tai X-Files on jäänyt kesken,
kun ohjelma onkin ollut myöhässä. Ilman ShowView-ajastusta on helppo laittaa
loppuun ylimääräistä aikaa, mutta ainakin Sonyn videoissa ShowView luottaa
PDC:n apuun, jos ohjelman aika muuttuu.

Tietenkin niitä ShowView-ajastuksia voi mennä käsin muuttamaan, mutta silloin
menee hyöty koko järjestelmästä.


USA:ssa (ainakin Kaliforniassa) on muuten käytössä sellainen järjestelmä,
jossa videot kelaavat nauhaa toistettaessa mainosten ohi kuvallisesti.
Niiden nauhoittamista ei voi kuitenkaan estää. Sillä oli jokin muu nimi kuin
PDC, mutta toiminta on samantapainen.

--
Roope Raisamo (r...@cs.uta.fi)
Department of Computer Science Contact information:
University of Tampere, Finland http://www.uta.fi/~csrora/

Otto J. Makela

unread,
Mar 4, 1997, 3:00:00 AM3/4/97
to

Muuten, MTV on aloittanut ilmeisesti tämän kuun alusta PDC-testit.
Meikäläisen televisiossa alkoi näkyä maikkarille vaihdettaessa
PDC-tunnistealueella että TEST.
--
/* * * Otto J. Makela <ot...@cc.jyu.fi> * * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 14 613 847, BBS: +358 14 211 562 (V.32bis/USR-HST,24h/d) */
/* Mail: Cygn.k.7 E 46/FIN-40100 Jyvaskyla/Finland, ICBM: 62.14N 25.44E */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * * * * * * * * * * * */

Osmo Ronkanen

unread,
Mar 10, 1997, 3:00:00 AM3/10/97
to

In article <ymy209u...@ouic14.nmp.nokia.com>,
Mauri Haikola <Mauri....@nmp.nokia.com*> wrote:

>ot...@tukki.jyu.fi (Otto J. Makela) writes:
>> Muuten, MTV on aloittanut ilmeisesti tämän kuun alusta PDC-testit.
>> Meikäläisen televisiossa alkoi näkyä maikkarille vaihdettaessa
>> PDC-tunnistealueella että TEST.
>
>Niin minullakin, mutta en tiennytkään, että tuolla tekstillä on
>tekemistä PDC:n kanssa. Onko niin, että PDC-video tunnistaa juuri
>tuosta, mikä ohjelma kulloinkin on menossa?

Ethän sinä mitään tekstiä videolle anna vaan alkamisajan. Mun TV näyttää
Eurosportilla tyhjää riniä tossa. Eurosportilla käytetään VPS:ää-

>
>Telvisioni (Panasonic) käyttöohjeissa tuota tunnistetekstiä ei mainita
>lainkaan. Se joutaisi joskus pois päältä, nimittäin ottaa ankarasti
>pattiin kun kanavalle tullessa juuri sen alle jää joku pieni mutta
>tärkeä kuvan yksityiskohta, joka ehtii kadota niiden sekuntien aikana,
>jotka teksti näytössä viipyy.

Mun TV (Salora) näyttää pelkän kanavan. Eb sitä mitenkään kovin
haitalliseksi. Turha se kylläkin on. Kyllä sitä pian oppii missä
muistipaikassa mikin ohjelma on ja monilla kanavilla on vielä logot
kertomassa mistä on kyse. Toi ohjelman nimi onkin hyödyllisempi.
Ainakin, jos se toimisi. Mielestäni olisi hyvä, jos tekstiTV:ssä olisi
sivu, jolla olisi nykyisen ja parin seuraavan ohjelman nimet. Tämän
voisi sitten laittaa oletussivuksi. (Nyt mulla on 301 ykkösellä, 302
kakkosella ja 203 kolmosella mutta tässä on se ongelma että voi joutua
odottamaan oiekaa osasivua)

Osmo


0 new messages