audacity äänitys ei pelaa

Pentti O Pitkänen

Miksi en saa tästä versiosta 2.02 äänitystä pelaamaan, kun yritän äänittää
esimerkiksi Yle Areenan kautta vaikkapa nyt Tähtisumusta, joitakin
harvinaisia kappaleita ihan omaan käyttöön.
Aikaisemmissa versioissa ja WinVistalla äänitykset onnistui mutta nyt kun
on sama tietsikka päivitetty Win7 ja tämä Audacity 2.02 niin ei onnistu.
Näkyy, että jotenkin reagoi, mutta äänityskäyrä ei nouse. Olen katsonut
kaikki mahdolliset asetukset winnin puolelta, mutta ei vaan pelaa. Saako
apuja.
Eli netin yli tuleva ääni ja audacity ei vain pelaa.
Kiitos avusta

--
KUOPION AV

Sami Setälä

> [...]
> on sama tietsikka päivitetty Win7 ja tämä Audacity 2.02 niin ei onnistu.

Kyllä tuossa nyt windowsin tai äänikortin asetuksista on kyse.
Tallennuslähteeksi pitää saada tavalla tai toisella "se mitä toistetaan".
Käytännössä itselläni piti saada aktiiviseksi "stereo mix" -niminen
tallennuslaite, joka oli muuten aika hyvin piilotettu. Ohjauspaneelissa
windowsin ääniasetukset, sitten tallennuslaitteet, jonka jälkeen
tallennuslaitelistan tyhjässä kohdassa hiiren oikealla napilla "näytä
käytöstä poistetut laitteet". Tässä kohtaa listalle tuli tuo "stereo mix",
ja sitä hiiren oikealla klikkaamalla piti ottaa pois "poista
käytöstä" -valinta. Edelleen se näkyy tilassa "ei saatavilla", mutta
käytännössä audacityllä tallennus tuosta lähteestä ja yle areenasta
onnistuu.

-Sami-

rosk...@roskaasci.fi.invalid

28.9.2012 19:43, Sami Setälä kirjoitti:
> [...]
> "poista käytöstä" -valinta. Edelleen se näkyy tilassa "ei saatavilla",
> mutta käytännössä audacityllä tallennus tuosta lähteestä ja yle

Minulla on sama ongelma mutta tuota "stereo mix" asetusta ei tule
näkyviin edellä mainitulla tavalla eikä kai mitenkään?. Kone on Lenovo
Thinkpad Edge E530 ja 64 bittinen Windows 7.
Onkohan se niin että uudemmissa koneissa tahallaan yritetään estää
tuollainen oma äänittäminen jotta suojeltaisiin tekijänoikeuksia?

--
----
Käy radioaiheisilla sivuillani: http://www.saunalahti.fi/rick/

Pertti Kosunen

On 28.9.2012 16:10, Pentti O Pitkänen wrote:
> Miksi en saa tästä versiosta 2.02 äänitystä pelaamaan, kun yritän äänittää
> esimerkiksi Yle Areenan kautta vaikkapa nyt Tähtisumusta, joitakin
> harvinaisia kappaleita ihan omaan käyttöön.

http://users.tkk.fi/~aajanki/rtmpdump-yle/index.html
http://mpartel.github.com/yle-downloader-gui/

Streameja voi tallentaa suoraankin.

P.V.

> Onkohan se niin että uudemmissa koneissa tahallaan yritetään estää
> tuollainen oma äänittäminen jotta suojeltaisiin tekijänoikeuksia?

Samaa veikkaisin. Jossakin vanhemmassa koneessa tuollainen tallennus vielä
onnistui, mutta ei enää nykyisellä vuoden-pari vanhalla koneella.

Itse tekisin kysyjän tilanteessa niin, että käyttäisin kahta konetta ja
kaapelia, jonka molemmissa päissä on 3,5 mm stereoplugit. Toiseen koneeseen
kaapeli Line in -liitäntään ja toiseen Line out- tai kuulokeliitäntään.
Sitten toiseen koneeseen kappale soimaan ja toisessa tallennus käyntiin.

Huonoksi on mennyt musiikin käytettävyys. Joskus, kun etsimiäni kappaleita
ei mistään muualta löydy, joudun ostamaan ne iTunesista, polttamaan
audio-CD:ksi, rippaamaan sieltä MP3:siksi ja syöttämään tiedostoihin
kappaleiden tiedot. Vasta tämän jälkeen musiikki on valmiina omaa käyttöäni
varten. Ja edellä kuvattua kahden koneen temppuakin on joskus pitänyt
käyttää.

P.V.

rosk...@roskaasci.fi.invalid

Olen itse hankkinut Totalrecorder professional ohjelman jolla jostain
ihmeen syystä äänittäminen onnistuu vaikka ei Audacitylla.
http://www.totalrecorder.com/index.htm
Taitaa olla myös ilmainen kokeiluversio saatavilla muistaakseni.

Olen yrittänyt tehdä ruutukaappausvideoita äänineen eri ohjelmilla mutta
ei nykyään onnistu ilman kikkailua. Olen usb-lisä-äänikortissa syöttänyt
ulostulosta jakopalikan avulla signaalia line-in sisäänmenoon jolloin
äänen saa mukaan tallenteeseen, ongelmana on että jos johto jää
liittimeen niin seuraavalla kerralla konetta avattaessa hetken ulvoo
voimakkaasti.

Sami Setälä

> Minulla on sama ongelma mutta tuota "stereo mix" asetusta ei tule näkyviin
> edellä mainitulla tavalla eikä kai mitenkään?. Kone on Lenovo Thinkpad
> Edge E530 ja 64 bittinen Windows 7.

Mielestäni tuo toiminnallisuus on aina riippunut äänikortin ajureista ja /
tai äänikortin mukana tulleesta mikseriohjelmistosta. Mikäli kannettavassasi
on Realtekin äänipiiri, niin siihen voisi yrittää asentaa yleisajurit niiden
koneen mukana tulleiden sijasta.

http://www.realtek.com.tw/downloads/

> Onkohan se niin että uudemmissa koneissa tahallaan yritetään estää
> tuollainen oma äänittäminen jotta suojeltaisiin tekijänoikeuksia?

Tuskin tuosta on kyse tässä asiassa. Eiköhän tuossa eletä markkinatalouden
ehdoilla, eli tuon toiminnon tarvitsijoita ei ole ihan montaa prosentin
sadasosaa tietokoneen käyttäjistä maailmanlaajuisesti.

-Sami-