Kiikari haussa

SSSR

Löytyykö kiikaria joilla voisi tiirailla tähtiä semmoisia joissa riittää
pelivaraa säätää ettei tarvitsisi käyttää silmälaseja.
Itselläni on n +2 lasit luettaessa.

Puakki

Kerran näin EKA-Marketin mainoksen jossa ilmoitettiin tarjous 150 mk
kiikareista, Goldie coated optics 10 x 50. field 5 as.
Japanilainen made J.B.257.
-Tuolloin oli käsitys "ettei tuollaisilla tee mitään, ne pitää olla
saksalaiset".
Sitten kertoi Turun Sanomat: "Saksan armeija on hyväksynyt
Neuvosto-kiikarit palvelukäyttöönsä", kävin katsomassa niitäkin, minulla
ei ollut varaa ostaa..

10 X 50 optiikalla on hyvä jos on tukea käsille, sillä olen tiiraillut
tähtitaivasta.
7 x 50. on ilmeisesti paras lintuharrastajille? Eikä tarvitse käsille tukea.
On myös Intsrun tarjouskiikari 8 x 30, se on lähinnä "silmälasien
jatkona",_sekä lahjaksi saatu taskukiikari

On +4 tiimarilasit

Raimo Suonio

Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

> Kerran näin EKA-Marketin mainoksen jossa ilmoitettiin tarjous 150
> mk kiikareista, Goldie coated optics 10 x 50. field 5 as.
> Japanilainen made J.B.257.

Kerrottiinko siinä, että sillä näkee jopa 800 metrin päähän?

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland
http://www.nic.fi/%7Ersuonio/

Markus Sadeniemi

> Löytyykö kiikaria joilla voisi tiirailla tähtiä semmoisia joissa riittää

Hyvä paikka aloitta etsintä voisi olla tähtitieteellinen yhdistys Ursa

http://www.ursa.fi/kirjakauppa/kaukoputkikauppa.php?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTERYHMA=12

Markus Sadeniemi

SSSR

"Markus Sadeniemi" <Markus.Saden...@iki.poista.fi> kirjoitti
viestissä:ZvzWq.11184$I33....@uutiset.elisa.fi...
Olen Ursan jäsen, mutta kysymykseni oli että minkälaiset kiikarit ettei
tarvii käyttää silmälaseja .
Mulla on kahdet vanhat kiikarit ja niistä loppuu säätö kesken joten joutuu
pistää rillit silmille ja sitä taas en haluasi.

Puakki

2.2.2012 13:40, Raimo Suonio kirjoitti:
> Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

> Kerrottiinko siinä, että sillä näkee jopa 800 metrin päähän?

Ei, mutta kuuttomalta taivaalta näkee jo huomattavasti enemmän kuin
pelkillä silmillä.

Silmien kyky nähdä tarkasti heikkenee, näen 100 metrin etäisyydelle
lentävän linnun kahtena, kaksi lintua näkyy jo parvena ;-)

Raimo Suonio

Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

> Ei, mutta kuuttomalta taivaalta näkee jo huomattavasti enemmän kuin
> pelkillä silmillä.

Tuo mainitsemani on vain hauska mainoslause, jota näkee usein
halpamyyntikiikarien mainoksissa.

> Silmien kyky nähdä tarkasti heikkenee, näen 100 metrin etäisyydelle
> lentävän linnun kahtena, kaksi lintua näkyy jo parvena ;-)

Minulla on sama ongelma, joka haittaa erityisesti juuri lintujen
katselemista. Se johtuu vasemmassa silmässäni olevasta vauriosta
makulassa (tarkan näkemisen keskus). Siinä on verkkokalvossa pieni
reikä ja verkkokalvo on kiristynyt ja siirtynyt hiukan. Sen vuoksi
hyvin pieni kohde näkyy väkisinkin kahtena.

Viimeisen silmäleikkaukseni (5.12) tarkoitus oli auttaa, jos
mahdollista, tuota siirtymää oikenemaan. Vika on kuitenkin ollut
minulla arviolta ainakin kymmenkunta vuotta ja toiveet sen
korjautumisesta ovat aika heikot.

Leikkausta en silti pidä turhana enkä epäonnistuneena. Lasiaisen
korvaus keinonesteellä poisti nyt vasemmastakin silmästä ne inhottavat
leijuvat hiutaleet. Lisäksi uusi neste on täysin kirkasta ja suo
silmälle huippuvärikkyyden ja kontrastin. Kirkkaiden valojen
aiheuttama häikäisy pimeässä (liikenteessä) on muisto vain.

Raimo Suonio

Itse SSSR virkkoi, noin nimesi:

> [...]
> Mulla on kahdet vanhat kiikarit ja niistä loppuu säätö kesken
> joten joutuu pistää rillit silmille ja sitä taas en haluasi.

Sinun on ilman muuta parasta ostaa kiikarit sellaisesta paikasta, missä
pääset niitä itse kokeilemaan.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

Raimo Suonio <raimo....@nic.fi> wrote:
> Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

> Minulla on sama ongelma, joka haittaa erityisesti juuri lintujen
> katselemista. Se johtuu vasemmassa silm?ss?ni olevasta vauriosta
> makulassa (tarkan n?kemisen keskus). Siin? on verkkokalvossa pieni
> reik? ja verkkokalvo on kiristynyt ja siirtynyt hiukan. Sen vuoksi
> hyvin pieni kohde n?kyy v?kisinkin kahtena.

Hmm. Resoluutio määritellään siten että kuinka kaukana kaksi objektia
pitää olla toisistaan että ne erottuu kahdeksi, eivätkä sulaudu yhdeksi.
Miksiköhän tuota ilmiötä sitten kutsutaan? (Ei ole tarkoitukseni
virnuilla vaivallenne).

--
Kaj

Raimo Suonio

Itse Kaj virkkoi, noin nimesi:

> [...]
> sulaudu yhdeksi. Miksiköhän tuota ilmiötä sitten kutsutaan? (Ei
> ole tarkoitukseni virnuilla vaivallenne).

En tiedä, miksi sitä kutsutaan, ehkä humalatilaksi.

Mutta ihan mielenkiintoisen pohdinnan tuo ongelma on minussa
herättänyt. Kysyinkin siitä kirurgi Oskalalta, joka on kaikki
silmäleikkaukseni (loistavasti) tehnyt, mutta ei hän osannut vastata.

Onhan tunnettua, että aivot pystyvät kompensoimaan monenlaisia
vääristymiä silmien optiikassa. Jopa sellaisten kuvan ylösalaisin
kääntävien lasien pitämisen aivot kompensoivat vain muutamassa
päivässä. Miksi aivot eivät onnistu kompensoimaan sitä, että tarkan
näkemisen keskuksessa (makulassa) silmissä hieman eri kohtiin osuvia
kuvia ei aivoissa yhdistetä yhdeksi toimivaksi kuvaksi?

Saan ne kuvat kyllä päällekkäin kääntämällä silmiä vähän sisäänpäin,
siis ikään kuin kohdistamalla ne lyhyemmälle etäisyydelle pitäen
kuitenkin linssin fokuksen kohteen etäisyydellä. Pystyn tuon
kohtuudella tekemään, koska olen pikkupojasta harrastanut
stereokuvaparien katselemista ilman erityislaseja. Mutta todelliseksi
ongelman korjaavaksi menetelmäksi se ei valitettavasti käy, koko
varsinaisen kohteen ympäristö kun menee pois paikoiltaan ja aivot
yrittävät mielellään palauttaa ne kohdalleen oikaisemalla silmät, mikä
tekee menetelmästä hieman rasittavan.

Puakki

3.2.2012 16:59, Raimo Suonio kirjoitti:
> [...]
> silmäleikkaukseni (loistavasti) tehnyt, mutta ei hän osannut vastata.
>
> Onhan tunnettua, että aivot pystyvät kompensoimaan monenlaisia

Kerran (20 vuotta sitten) nuori optikko tutki silmiäni, ja totesi:"On se
kummallista, miten silmäsi korjaavat ristiin toistensa virheitä"??
Siis, aivot pystyvät korjaamaan, silmistä tulevan virheellisen
informaation!!
45-vuotiaana Telakan silmä-testissä, pyysin hoituria:"Älä liikuta niin
nopeasti sitä viivaa", punainenviiva häälyi sinne-tänne.
"En minä sitä siirtele", hoitaja sanoi anteeksipyytävällä sävyllä,"vaan
teillä on lievää karsastusta"
Olin elänyt 45 vuotta tietämättä olevani "kierosilmäinen!"
Työkaverillani oli hauskaa kun ilmoitin asian hänelle, hänen näkyvää
"linkosilmäisyyttä" korjattiin laseilla, jonkin aikaa hän morjesti:
"Mitä kierosilmä?"

Käyn kahdenvuoden välein tarkastuttmassa silmäpohjan rappeutumisen
tilaa, diabeteksen vuoksi, ekakerralla kysyttin: "Millaisia lukulaseja
käytätte?"
"Noita marketista saatavia.."
"Ne, on ihan hyviä"?!!, kuului hiljainen toteamus, "amattihenkilöltä"..
(Pari viikkoa sitten Hesarissa oli juttua:'Suomen arvostetuimmasta
optisesta liikkeestä hankitut 650e lasit pölyttyy laatikossa, Netistä
hankitut 65e jäi käyttöön')

> Saan ne kuvat kyllä päällekkäin kääntämällä silmiä vähän sisäänpäin,

Tuohon minä en pysty,_muistan miten äitini saattoi katsoa nenänpäätään

Raimo Suonio

Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

Kyllähän tuon pitäisi onnistua keneltä vaan. Silmien kääntäminen
sisäänpäin, ristiin, on normaali toiminta lähelle katsottaessa. Ja
minulla se kohdistusvirhe vastaa siirtymistä kaukonäöstä ehkä parin
metrin etäisyyteen. Ei mikään suuri kulmaero, pitäähän pystyä
lukemaankin kolmenkymmenen sentin päästä.

Onnekseni kohdistusvirhe on juuri noin päin. Toisinpäin joutuisi
silmiä harittamaan samansuuntaisuudesta ulospäin ja se ei onnistu
kovinkaan paljon.

Puakki

8.2.2012 23:34, Raimo Suonio kirjoitti:
> Itse Puakki virkkoi, noin nimesi:

> Kyllähän tuon pitäisi onnistua keneltä vaan. Silmien kääntäminen
> sisäänpäin, ristiin, on normaali toiminta lähelle katsottaessa.

Veljelleni oli lääkäri sanonut: "Teillä on laiskat silmänlihakset, niitä
pitäisi treenata!"
Ehkä sama laiskuus vaivaa minunkin silmiäni?
Joskun, lapsena yritin koulutunnilla treenata, katsomalla sormenpäähän
ja tuomalla sormen nenänpäähän kiinni.

SSSR

"SSSR" <ss...@USSSR.SOV> kirjoitti
viestissä:GFeWq.10994$I33....@uutiset.elisa.fi...
> Löytyykö kiikaria joilla voisi tiirailla tähtiä semmoisia joissa riittää
> pelivaraa säätää ettei tarvitsisi käyttää silmälaseja.
> Itselläni on n +2 lasit luettaessa.

Tais löytyä korjaus ongelmalle.
http://www.oberwerk.com/support/collimate.htm