Re: Liima irti muovista

Risto Paasivirta

On 2008-05-23, p.num...@suomi24.fi <p.num...@suomi24.fi> wrote:
> Miten tai pikemminkin millä saa pois liiman ja kaiken tahmaisuuden
> muovista?

Liuottimella, joka riippuu muovista ja tahmasta. Ruokaöljy (tarrat),
sprii, isopropanoli (ehkä paras) tai lakkabensiini. Älä hankaa liian
kovaa ja tarvittaessa pese jälkeenpäin vedellä ja pesuaineella.

Risto
--
char l['RP']="GIKGOPAMU@",*I,*O,_;main(){for(I=O=99+l;_
=l[_/2&30|*(*I++=_%2|48,puts(O),I-=_&2)&1];I<O&&--O);}

Vesa T. Korhonen

Risto Paasivirta <rp+...@ilmatar.nospam.net.invalid> wrote in news:FkMZj.2
$75...@read4.inet.fi:

> Liuottimella, joka riippuu muovista ja tahmasta. Ruokaöljy (tarrat),
> sprii, isopropanoli (ehkä paras) tai lakkabensiini. Älä hankaa liian
> kovaa ja tarvittaessa pese jälkeenpäin vedellä ja pesuaineella.

Jotkut selluloosamuovit tykkäävät hivenen kyttyrää alkoholeista (sprii,
isopropanoli), joita kätevimmin saa kaupasta polttoaineen jääneston
nimellä. Nämä muovit eivät kovin yleisiä ole, mutta kannattaa silti ensin
kokeilla varsin varovaisesti. Ainakin sveitsiläisten linkkuveisten kahvat
ovat usein tällaista muovia.

Yksi sangen hyvä aines useimpien muovien puhdisteluun on raskasbensiiniä
sisältävä liuotinpesuaine, joka ei haihduttuaan jätä samanlaista kalvoa
kuin lakkabensiini.

Varottavia liuottimia ovat esimerkiksi ns. elektroniikkamiehen
kontaktisprayt, jotka kyllä liuottavat useimmat tahmeat liimat
esimerkillisesti, mutta voivat myös vahingoittaa esimerkiksi
polykarbonaattia.

Asetoni ja tolueenipitoinen tinneri vahingoittavat varsin monia muoveja,
näitä liuottimia ei kannata harkita muden kuin muoviämpärien (polyeteeniä,
polypropeenia) tai PVC:n käsittelyyn.

Eli aina kannattaa selvittää, mikä muovi on kyseessä, ja valita liuotin sen
mukaisesti. Jos muoviesineessä ei ole materiaalimerkintää, pitää muovi
yrittää tunnistaa yleisten ominaisuuksiensa sekä käyttökohteen perusteella.
Itse en yleensä juurikaan joudu niitä merkintöjä edes etsiskelemään,
monasti pelkkä muovin ulkonäkö ja tuntuma kynnellä kokeiltaessa antaa
riittävän tarkan arvion mahdollisesta materiaalista. Tästä on hyötyä paitsi
kemikaalikestävyyttä arvioitaessa, myös silloin, jos muovia joutuu hiomaan,
sorvaamaan tai muuten koneistamaan.

Vesa

--
vesapistekorhonen at ikipistefi

nospa...@supertel.fi

On 24 touko, 06:55, Risto Paasivirta <rp

+n...@ilmatar.nospam.net.invalid> wrote:

> Liuottimella, joka riippuu muovista ja tahmasta. Ruokaöljy (tarrat),
> sprii, isopropanoli (ehkä paras) tai lakkabensiini. Älä hankaa liian
> kovaa ja tarvittaessa pese jälkeenpäin vedellä ja pesuaineella.

Ruokaöljy+fairy on hyvä yhdistelmä monelle tahralle, tekee geelimäisen
mössön, jonka voi jättää liuottamaan tahtaa ja fairyn ansiosta mössön
saa pestyä lämpimällä vedellä pois.

Mössöä voi terästää tahran ja alustan mukaan, (Viina, asetoni,
raskasbensa, trikloorieteeni, tolueeni, etikkahappo, lipeä, pesusooda,
pyykinpesuaine, konetiskiaine..) Pelkkä liotin on tahman poistossa
usein huono, asetonilla vaan siirtää tahman paikkaa ja levittää
tahraa.

PEsuaineen lisääminen estää uudelleen tarttumista ja mahdollistaa
jämän vesipesun. Ruokaöljy on esim tarraliimalle ja pinttyneelle
rasvatahralle tai pihkalle hyvä liotin. Esim konerasvasta paskeset
kädet putsaantuu hyvin fairy+öljy -yhdistelmällä. (Öljynä ruokaöljyn
tilalla voi käyttää esim lamppuöljyä, tai vaikka kunnolla rasvaista
käsirasvaa.)

nospa...@supertel.fi

On 26 touko, 15:06, "Vesa T. Korhonen" <corh...@iki.finvalid> wrote:

> Yksi sangen hyvä aines useimpien muovien puhdisteluun on raskasbensiiniä
> sisältävä liuotinpesuaine, joka ei haihduttuaan jätä samanlaista kalvoa
> kuin lakkabensiini.

Tai ne bio-liuotinpesuaineet, hedelmäöljyä tai mäntyöljyä sisältävät
autonpesuaineet. TOsin, en tiedä, onko raskasbensa sen
ympäristöepäystävällisempää kuin vaikka pineeniöljyt, jotka sisältää
melkoisen koktailin hiilivetyjä.

webmoney

On Fri, 23 May 2008 09:54:55 -0700 (PDT), p.num...@suomi24.fi wrote:

>Miten tai pikemminkin millä saa pois liiman ja kaiken tahmaisuuden
>muovista?

Kannattaa kokeilla erilaisten puhdistusaineiden lisäksi erilaisten
teippien liimapinnoilla tökyttämistä. ilmastointiteippi ja jotkin
pakkausteipit irrottavat hyvin liimat muovin pinnasta.

Mekaanisista puhdistustavoista kannattaa kokeilla pehmeällä pyyhekumilla
laajenevin pyörivin liikkein hankaamista. Liima irtoaa kumipurun mukana
pinnasta.

Tämän jälkeen vasta kokeilua eri puhdistusaineilla, itse aloittaisin
isopropyylialkoholilla.

Paras liimanpoistoaine on TASKI Trick Spray A Sutter AG. - Lever ind.
nyk. Johnsson. Tämä ei tahraa eikä tee hallaa kuin hyvin harvoille
muoveille.
Mutta kyseistä ainetta ei enää valmisteta tai ainakaan myydä Suomessa.

T: AJ.

as

Miten tai pikemminkin millä saa pois liiman ja kaiken tahmaisuuden
muovista?
test

experi...@gmail.com

Laskettelusuksien pinnasta tarraliiman tahrajäämät sai pois ruokaöljy+astianpesuaineseokseen kastetulla sienellä pyörittämällä ja lopuksi rätillä kuivaamalla.