Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Höyläpenkin valmistusta, mistä osia puristimeen

940 views
Skip to first unread message

Kari S.

unread,
Jan 31, 2006, 4:38:12 PM1/31/06
to
Käytössäni on hyvin pieni askartelu-/varastotila, johon tarvitsen
höyläpenkin. Tarkoitus olisi nikkaroida sellainen itse, malleja olen
hakenut netistä ja suunnitellutkin mitoiltaan omaan tilaani sopivan.
Malli alkaa olla varsin hyvin selvillä mutta en ole löytänyt mistään
puristimen tekemiseen tarvittavia osia.

Mikä lienee oikea termi suomenkielellä? Englanninkielisillä sivuilla ja
kaupoissa nuo kulkevat nimellä "vise". Päätypuristin, sivupuristin?
Tarvitsen siis ne metalliset osat (ohjaintangon, kierretangon ja
kiinnikkeet). Niiden tekemiseen ei itsellä ole välineitä.

Mistä löytäisin Suomesta vastaavan, nettihakuja tekemällä en löytänyt.
Itse asun pääkaupunkiseudulla ja mielelläni hakisin itse kaupasta. Ellei
läheltä löydy, niin voin kyllä tilatakin. Valmiita osia haen, sillä
olisi tarkoitus selvitä suhteellisen helpolla tuosta projektista.

-Kari

Seismo Malm

unread,
Feb 1, 2006, 12:39:31 AM2/1/06
to

Plektra trading myy ainakin recordin puristimia,
http://www.plektratrading.com

Mä kyllä tilaisin fine toolsilta, jos kaipaa pelkkää ruuvia ja sen
tilpehöörejä. Se on saksassa mutta toimituskulut ovat varsin edulliset,
http://www.fine-tools.com/spindel.htm
(noita olen itse katsellut sillä silmällä jos tekisi kerrostaloasuntoon
sopivan pienoispenkin).

seismo malm

Pekka Huhta

unread,
Feb 1, 2006, 2:39:37 AM2/1/06
to
"Kari S." <kari...@yahoo.com> writes:

>Mistä löytäisin Suomesta vastaavan, nettihakuja tekemällä en löytänyt.
>Itse asun pääkaupunkiseudulla ja mielelläni hakisin itse kaupasta. Ellei
>läheltä löydy, niin voin kyllä tilatakin. Valmiita osia haen, sillä
>olisi tarkoitus selvitä suhteellisen helpolla tuosta projektista.

En ole missään törmännyt valmiisiin setteihin, lieneekö olemassakaan
"kuluttajatuotteena". Joku Plektra Trading tai Sorvisoppi voisi osata
auttaa, Plektra ainakin tuo maahan työkaluja ja voisivat varmaan sulle
tilata maailmalta, mutta ei se hinta siitä ainakaan halpene.

Suoraviivainen konsti (joka tosin edellyttää pientä vaivannäköä) on ottaa
vanha pianotuoli ja tehdä sen kierretangosta. Tuolin jalassa oleva
kierteitetty levy tulee kiinteästi penkin runkoon. Ruuviin viilataan
viitisen milliä syvä ura ympäri. Tehdään kiinnike leukaan siten, että
porataan uran pohjan halkaisijalla oleva reikä 10 mm teräslevyyn ja
sahataan levy halki, vähän alla olevan sekavan ascii-kuvan malliin.

-----||------
( )
-----||------

Ruuvi kierretään penkissä olevaan vastakappaleeseen ja tuo kiinnike
ruuvataan leukaan siten että ura lukittuu tuohon levynpuolikkaiden väliin.

Se on loppujen lopuksi niin nopea homma että luultavasti sulla menee
pidempi aika oikeiden osien etsimiseen kuin parin tunnin viilahommiin.

Pekka
--
http://www.puuvene.net/

Kari S.

unread,
Feb 1, 2006, 4:48:35 AM2/1/06
to

Kiitos Seismolle ja Pekalle vastauksista.

Itse mietin korvikkeita, mistä rakentaa puristin itse ja Pekan ehdotus
pianotuolista oli loistava. Minulta vain puuttuu se pianotuoli. Seismon
antama linkki fine-tools sivuille toi (helpon) ratkaisun ja tilaus
lähtikin heti.

-Kari

JP Sipponen

unread,
Feb 1, 2006, 9:41:45 AM2/1/06
to
> Malli alkaa olla varsin hyvin selvillä mutta en ole löytänyt mistään
> puristimen tekemiseen tarvittavia osia.
>
> Mikä lienee oikea termi suomenkielellä? Englanninkielisillä sivuilla ja
> kaupoissa nuo kulkevat nimellä "vise". Päätypuristin, sivupuristin?
> Tarvitsen siis ne metalliset osat (ohjaintangon, kierretangon ja
> kiinnikkeet). Niiden tekemiseen ei itsellä ole välineitä.

http://plansnow.com/freeworkbench.html

Tuolla oli aika monipuolinen valikoima työpöytien piirustuksia. Jospa olisi
vinkkejä noissa. Pätevän näköinen versio oli
http://plansnow.com/wrkbenchsn.html , jjossa käytettiin pöytätasoon
kiinnitettäviä "Quick-release Jorgensen vise"-ruuveja. Käteviä mutta
amerikkalaisina voi olla hakusassa kotisuomesta.

Itse ehkä ostaisin trapetsikierretankoa ja -muttereita ruuvikaupasta ja
kokeilisin hitsailla niistä.

Jukkis


Jouni

unread,
Feb 6, 2006, 12:30:50 PM2/6/06
to

"Pekka Huhta" <pekka...@puuvene.net> wrote in message
news:phuhta.1...@kosh.hut.fi...
: Suoraviivainen konsti (joka tosin edellyttää pientä vaivannäköä) on ottaa

: vanha pianotuoli ja tehdä sen kierretangosta.

Auton saksitunkin osat voisi myös toimia?


Pekka Huhta

unread,
Feb 7, 2006, 7:43:13 AM2/7/06
to
"Jouni" <jouni.k...@poista.nokia.com> writes:

Tää muuten voisi olla todellinen kuningasajatus. Saksitunkkeja löytyy
maailmalta enempi kun liikaa, romikselta niitä saa hakea kontillisen
eurolla.

Perinteisestihän ruuvit on olleet tukevampaa tekoa, ihan jo sen vuoksi
että mitä isommat kantopinnat ruuvissa niin sitä vähemmän lika ja pöly
siellä välissä tekee hallaa. Höyläpenkin ruuviahan ei häävisti voi rasvata
taikka siihen tarttuu kaikki mahdollinen pöly, skeida ja lastut.

Mutta ei-ammattilaisen kotipenkkiin varmasti todella hyvä ajatus. Pitää
laittaa korvan taa.

Pekka
--
http://www.puuvene.net/

Samppa

unread,
Feb 7, 2006, 8:03:43 AM2/7/06
to
Pekka Huhta kirjoitti:

Juu, saksitunkkiin vaan jostain sopivasta levynpalat molempiin päihin
että puristus leviää tasaisesti, ja sitten ne levyt niihin penkin
puuosiin kiinni. Sovitteella akkukone siihen tunkin veivin paikalle,
niin sais oikein pikasäädön!

Hitto. Joutuuko tässä nyt rakentamaan sellaisen modulaari penkin. Kaksi
yhdistettävää puoliskoa, olisi ahtaassa hyvä kun voisi sitten käyttää
pelkkää puristavaa osaa, ja sitten siihen tarvittaessa liittää vaikka
siipimutteri ja pultti jutskalla toisen osan isompia gamoja varten.
Tarvetta keksis vaikka kuinka.

t:S


Pekka Huhta

unread,
Feb 7, 2006, 8:52:43 AM2/7/06
to
Samppa <ei...@eituu.fi.invalid> writes:

>Juu, saksitunkkiin vaan jostain sopivasta levynpalat molempiin päihin
>että puristus leviää tasaisesti, ja sitten ne levyt niihin penkin
>puuosiin kiinni. Sovitteella akkukone siihen tunkin veivin paikalle,
>niin sais oikein pikasäädön!

Mä kyllä purkaisin sen saksitunkin ennen käyttöä ja käyttäisin van ruuvin
niin ei vie turhat osat tilaa.

Toinen mieleen tullut ongelma saksitunkissa olis se, että kierteen nousu
on alle puolet siitä pianojakkaran kokoluokkaa olevasta tangosta jota
yleensä käytetään. Siihen siis äkkiä tulee tosiaan houkutus tömäyttää
akkukone päähän, muuten sitä joutuu veivaamaan ihan holtittoman pitkään
jos leukaa pitää enempi avata.

Pekka
--
http://www.puuvene.net/

Jouni

unread,
Feb 10, 2006, 9:09:53 AM2/10/06
to

"Pekka Huhta" <pekka...@puuvene.net> wrote in message
news:phuhta.1...@kosh.hut.fi...
: Toinen mieleen tullut ongelma saksitunkissa olis se, että kierteen nousu

: on alle puolet siitä pianojakkaran kokoluokkaa olevasta tangosta jota
: yleensä käytetään. Siihen siis äkkiä tulee tosiaan houkutus tömäyttää
: akkukone päähän, muuten sitä joutuu veivaamaan ihan holtittoman pitkään
: jos leukaa pitää enempi avata.

Joo, eihän sitä viitsi veivata.

Ja höyläpenkin puristimessa taitaa se kierretanko myös tukea puristimen
leukaa niin että olisi hyvä olla paksua kierretankoa ja pitkä mutteriosa
niinkuin pianojakkarassa on.


Matti Helenius

unread,
Feb 11, 2006, 8:54:33 AM2/11/06
to
>
> Ja höyläpenkin puristimessa taitaa se kierretanko myös tukea puristimen
> leukaa niin että olisi hyvä olla paksua kierretankoa ja pitkä mutteriosa
> niinkuin pianojakkarassa on.
>
http://www.metaplan.fi/tuotteet.html

Tuolta saa trapetsikierrettä joka on korvannut lattakierteen liikeruuveissa.

1997 hinnastossa metri 20x4 kierrettä maksaa 128 mk ja siihen sopiva
mutteri 52mk ilman alvia.

t.Matti


Joutilas

unread,
Feb 14, 2006, 2:24:28 PM2/14/06
to
Kari S. wrote:
> Käytössäni on hyvin pieni askartelu-/varastotila, johon tarvitsen
> höyläpenkin. Tarkoitus olisi nikkaroida sellainen itse, malleja olen
> hakenut netistä ja suunnitellutkin mitoiltaan omaan tilaani sopivan.
> Malli alkaa olla varsin hyvin selvillä mutta en ole löytänyt mistään
> puristimen tekemiseen tarvittavia osia.

Clas Ohlsonilla on "Kierretyökalusarja kierteiden tekemiseksi puuhun".
1" kierteille. Luettelossa sivulla 185 39,90e

0 new messages