Painekyllästetty ja eläimet

Jouko Holopainen

Tein jokunen vuosi sitten painekyllästetystä lintupöntön.
Se oli 100% fiasko, ei sinne linnut edes katsoneet.
Vaihdoin myöhemmin normaaliin puuhun ja on kelvannut (paitsi tänä vuonna
:-( )

Nyt yritän tehdä perhoshotellia - ja sattuu olemaan painekyllästettyä.
Voiko tuota "anti-eläinhajua" tai mitä lie jotenkin "pestä" pois? Pyyhin
asetonilla, mutta pahoin pelkään, ettei auta. Asetonihan itse haituu
minuutissa pois.

Annanko periksi ja teen vanerista tai liimapuulevystä tai ... vai teenkö
loppuun ja toivon?

--
@jhol

www.iki.fi/jhol

Juhani Varemo

Ei pidä kyllästetystä edes yrittää. Ei niitä kupari(kromi(arseeni))) suoloja
puusta pesemällä pois saa. Aineyhdistelmä riippuu siitä millä
vuosikymmenellä kyllästys on suoritettu. Vanhat CCA-kyllästetyt voivat olla
myrkyllisimpiä (sisältävät myös arseenia).

Luonnossa kannattaa tuollaisissa kohteissa suosia ehdottomasti vain
luonnollisia materiaaleja.

Jouko Holopainen

On 03.06.2017 09:37, Juhani Varemo wrote:

> [...]
> vuosikymmenellä kyllästys on suoritettu. Vanhat CCA-kyllästetyt voivat olla
> myrkyllisimpiä (sisältävät myös arseenia).

On uutta tavaraa (AB), että ei "hirveen" myrkyllistä.

> Luonnossa kannattaa tuollaisissa kohteissa suosia ehdottomasti vain
> luonnollisia materiaaleja.

Joo.

Saa nyt tän kesän olla, kun olen jo kasannut. Pitänee kuitenkin tehdä
uusi jostain normiaineesta. Löytyy sitäkin, eikä tuo nyt iso homma ollut.

--
@jhol

www.iki.fi/jhol