Re: Öljyjen itsesytytyksestä

KK

25.3.2010 9:11, KK kirjoitti:
> Pallavaöljyn käytön yhteydessä varoitellaan jättämästä öljyisiä rättejä
> lojumaan itsesytyksen vaaran vuoksi. Rätit pitäisi säilöä ilmatiiviisti,
> kastella vedellä tai polttaa.
>
> Miten on muiden kasviöljyjen kohdalla? Käytän puupuhaltimen hoitoon
> manteliöljä, pitääkö manteliöljyiset rätit käsitellä samoin kuin
> pallavaöljyiset? Vai onko pellavaölöjy erityisen herkkä itsesytykselle?
> Liittyykö itsesytys muuten öljyn hepettumisherkkyyteen, kysyy nimim.
> "ei-kemisti"?

Kemistit eivät ilmeisesti asiaa tunne, joten laajennetaan jakelu ryhmiin
s.h.veneet ja s.h.askartelu. Niissähän ainakin käyetään puun käsittelyyn
erilaisia öljyjä.

- k

Seismo R. Malm

Vaara koskee vain kuivuvia öljyjä eli vernissaa, pellavaöljyä, tung-öljyä ja
unikkoöljyä. Voi noita olla muitakin mutta noita on tullut itse käytettyä.
Liittyy nimen omaan hapettumisherkkyyteen.

Jos öljyä voi käyttää voiteluun niin se ei voi olla kuivuva öljy, itse
käytän voiteluun (parafiiniöljyn, moottoriöljyn ja ompelukoneöljyn lisäksi)
camelia-öljyä.

seismo malm

Yka

Vastaan vaikka en paljon asista tiedä ja viitsi lähteä penkomaan.

Pellavaöljyn, vernissan ja tärpätin itsesyttymisominaisuus johtuu
yhdisteiden sisältämistä reaktiivisista sidoksista. Tämä ominaisuus johtaa
siihen, että nämä ovat ns. kuivia tuotteita, voivat siis polymeroitua ja /
tai hapettua helposti. Kyseiset reaktiot ovat exotermisia, lämpöä tuottavia,
ja tästä syystä sopivissa olosuhteissa itse syttymiseen johtavia.

Manteliöljyn rakennetta en tunne. Jos kyseistä tuotetta voi käyttää esim.
maalin pohjana, on kyseessä saman kaltainen tuote pellavaöljyn kanssa.
Mikäli öljy ei kuivu itsekseen, ei se todennäköisesti pidä merkittävissä
määrin sisällään kaksois- tai kolmoissidoksia, jotka voisivat reagoida
voimakkaasti. Mikälaiset kokemukset on itselläsi manteliöljyllä hoidetun
puupuhaltimesi pinnoista pitkään seisottuaan? Tuleeko tahmeaksi, eli onko
tapahtunut paksuntumista?

"KK" <k...@kk.kk> kirjoitti viestissä:rKXqn.2777$4c4....@uutiset.elisa.fi...

nospa...@supertel.fi

On 27 maalis, 12:31, "Yka" <yrjo.pelto...@poistalocalnet.fi> wrote:
> [...]
> siihen, että nämä ovat ns. kuivia tuotteita, voivat siis polymeroitua ja

Tuo eksoterminen reaktio ei johda syttymiseen jos rätti "kuivataan"
avoimena. Eli jos sen jättää levälleen muutamaksi päiväksi, kunnes se
öljy on korppuuntunut. Silloin öljy hapettuu ja tuottaa lämpöenergiaa,
mutta lämpötila ei nouse tarpeeksi, kun rätti jäähtyy. Tuo
korppuuntumisnopeus vaihtelee sitten paljon, metallisuolat nopeuttaa
kovettumista, samoin keitetty öljy kovettuu nopeammin. Eli vernissalle
2 päivää riittää, mutta ehkä ei kylmäpuristetulle öljylle.

Itse laitan öljyiset paperit kuivumaan takkaan ja takan hormi auki.
Syttyy tai ei, eipä muuta kuin savuttaa. Tai sitten ne voi jättää
lattialle/narulle "kuivumaan". Kunhan ei heitä niitä yhteen kasaan tai
roskiin. Öljyn "kuivuminen" on siis sen hapettumista ja sitoutumista.

nospa...@supertel.fi

Ainiin, pitää laittaa maksamaton mainos.
Bilteman Tung-öljy toimi hyvin, ja siinä ei ole liuotinta, vaan 15%
pellavaöljyä ja 85% tungöljyä. Sitä meni 2m*60 cm pyökkiliimapuu-
palaan lähemmäs litra lakkauksen pohjakäsittelyksi. Kun aine on täyttä
öljyä, puu myös kyllästyy. Kuivuva öljy kun lisää painoaan ja
tilavuuttaan kovettuessaan. Tung-öljy on pellavaöljyä notkeampaa,
joten se ei kaipaa tärpättiä kaveriksi.

Vastaavan kalliimman K-raudan tekeleen kyljessä luki jotain isoja VOC-
lukuja, eli mokoma on sitten enimmäkseen mineraalitärpättiä tms..

(Sateenkaariväri, Uula ym pikkufirmat myy myös hyvää tavaraa,
Edellisen tuotteita saa myös Honkkarista. Ennen Minimani oli Espoossa
hyvä ostopaikka, mutta mokoma lopetti.. )

nospa...@supertel.fi

Manteliöljystä en tiedä minäkään, mutta itse käytin joskus voiteluun
menestyksellä ihan perus-rypsiöljyä. Fillarin rattaiden putsaukseen
sitten sinol+öljy-seosta suihkupullossa, toimii pakkasessakin, ja
tuota voi käyttää nurmikon päällä, vanteet ja renkaat saa putsattua
paperirätillä. Tuo sprii on siis suolamössön liottamiseksi. Välillä
piti fillari tuoda sisälle suihkuun, halpisvaihteet ei toimi likaisina
lainkaan..

Toki rypsiöljy taitaa olla pilaantuvaa sorttia kosteassa ja se
kovettuu hiljalleen. Silloin mun fillarin voiteluväli oli viikko,
joten sitä harmia ei ollut..

Ruosteensuoja-aineena pellava- tai tung-öljy toimii hyvin.
Suojarasvana voi olla hyvä silppuriin, muttei laakerien voiteluun.

Mara

Kyllä kemistit tuntevat asiaa, mutta eivät välttämättä selaa nyyssien
kemiaryhmää koko ajan. Mainitsemasi öljyt ovat ns. "kuivuvaöljyjä"
jotka ulospäin näyttävät kuivuvan. Todellisuudessa kysymys on
polymeroitumisreaktiosta, ristisilloittumisesta joka on voimakkaasti
eksoterminen reaktio koska se tapahtuu radikaalimekanismilla (kuten
palaminenkin) . Silloitusreaktion initiaattorina toimii ilman happi.
Jotta ristisilloitusreaktio voisi tapahtua, pitää öljyn
rasvahappoketjun olla konjugoituneesti monityydyttymätön, Tällainen on
esimerkiksi pellavaöljyn sisältämä linoleiinihappo. Omega-3 hapot ovat
nimenomaan tällaisia.

Kuivuvaöljyjä käytettiin ennen syntteettisten (alkydi-) maalien tuloa
paljonkin maalien raaka-aineena, ja kyllä vieläkin saa vernissaa ja
pellavaöljymaaleja. Pellavaöljyn kovettuminen perustuu siihen että
sen rasvahappoketjut ristisillottuvat, jolloin maali "kuivuu". Kun
puupinta käsitellaan pellavaöljyllä, se imeytyy osittain ja
polymeroituu puun pintakerrokseen ristisilloitettuna kalvona,
Pellavaöljyrätin syttymisherkkyys riippuu ainakin siitä, miten pieneen
tilavuuteen ja miten hyvälle hapelle öljyjämät pääsevät. Jos
silloitusreaktio kiihtyy tarpeeksi, voi lämpötila jossain pisteessä
nousta yli öljyn itsesyttymisrajan (+340 C) jolloin liekki roihahtaa.
En tosin ole koskaan em itsesyttynmistä nähnyt, mutta lukenut kyllä.
Öljypalo on sammutettava tukahduttamalla. Kannattaa pistää rätit
suljettavaan purkkiin.

Jos kuivuvaöljyjen kemia kiinnostaa, niin Wikipediassa on artikkeli
reaktiomekanismeineen
http://en.wikipedia.org/wiki/Drying_oils

-Mara

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: ne...@netfront.net ---