Laittoman aseen hankinta

Matti Pihlaja

Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia laittoman ampuma-aseen. Lähinnä
kiinnostavat pistoolit. Maksan hyvin.

matti....@hut.fi

Jani Lehto

"Matti Pihlaja" <matti....@hut.fi> kirjoitti viestissä

> Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia laittoman ampuma-aseen. Lähinnä
> kiinnostavat pistoolit. Maksan hyvin.
>
> matti....@hut.fi

Buha! =)

Vaikuttanee Los Trollilta =)

anneli

"Matti Pihlaja" <matti....@hut.fi>
kirjoitti viestissä news:3B0BC9F5...@hut.fi...
> Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia laittoman ampuma-aseen.
> Lähinnä kiinnostavat pistoolit. Maksan hyvin.

Tarkoitatko "laitonta" sarjatulipistoolia ...?

Sellaisen voi itsekin väkästää viilaamalla
ja vaihtamalla passelin jäykän palautusjousen.

ja eikun ... ammuskelemaan ... sarr...rrrr...joja

anneli

Aku Lindström

jos olet alle 16 vuotias, niin päräytäppäs ja osta kuulapistooli, on
tavallaan ampuma-ase..
jos olet taas yli 16 niin ase ei enää ole sinulle laiton ja jätä kyseinen
operaatio sikseen.. osta ennemmin laillinen, ja jos et jostain syystä saa
lupia niin syytä siitä ittees.

anneli <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:9egjoq$rfu$1...@news.kolumbus.fi...

Matti Pihlaja

"Aku Lindström" wrote:

> [...]
> operaatio sikseen.. osta ennemmin laillinen, ja jos et jostain syystä saa

Käsittääkseni täytyy kuulua johonkin ampumaseuraan, mikäli haluaa
ostaa laillisen aseen. Lupiahan ei ihan noin vain myönnetä.

Matti

Osmo Ronkanen

In article <3B0BF966...@hut.fi>,

Matti Pihlaja <matti....@hut.fi> wrote:

>Käsittääkseni täytyy kuulua johonkin ampumaseuraan, mikäli haluaa
>ostaa laillisen aseen. Lupiahan ei ihan noin vain myönnetä.

Ei tarevitse. Tollainen ehto rikkoisi perustuslain takaamaa
yhdistymisvapautta. Sensijaan aseelle täytyy olla tarve, esim.
ampumaurheilu. Peltupurkkien paukuttelu ei ole riittävä peruste.

Osmo

Mika Kangasniemi

"Matti Pihlaja" <matti....@hut.fi> wrote in message

> Tietääkö kukaan mistä voisi hankkia laittoman ampuma-aseen. Lähinnä
> kiinnostavat pistoolit. Maksan hyvin.

Tähän ja moniin muihinkin reippaita harrastuksia rajoittaviin ongelmiin voi
etsiä neuvoja ja vinkkejä esim. valtakunnallisista sanomalehdistä,
kirjoista, korkkareista, televisiosta, elokuvista, intternetistä tai ihan
vain kadulla vastaantulijoilta kyselemällä. Onnea valitsemallasi uralla.

http://www.helsinginsanomat.fi/nyt/9703/9703a.html

--
MK

Suntioinen Ari

ronk...@cc.helsinki.fi (Osmo Ronkanen) writes:

> yhdistymisvapautta. Sensijaan aseelle täytyy olla tarve, esim.
> ampumaurheilu. Peltupurkkien paukuttelu ei ole riittävä peruste.

Joka ei mitenkaan eroa "hyvaksytysta" ampumaurheilusta.
Mikseikohan se ole siis riittava peruste.

//aps

anneli

"Suntioinen Ari" <a...@pussitiainen.cs.tut.fi> kirjoitti

Ei kuulu kilpailulajeihin ... ampumahuippu-urheilussa ... vielä

mutta perusta kylällesi ikioma ampumakerho, joka ryhtyy
harrastamaan 12 pystyyn asennetun peltipurkin ammuskelua
pois 2"x4" laudalta kahdella 6:sti laukeavalla revolverilla,
(nopein on voittaja)
niin kun tuo hauska harrastus sitten leviää laajemmalle, se
otetaan lopulta mukaan maamme virallisiin ampumakilpailulajeihin ...

jolloin se on ihan yhtä pätevä syy aseen hankkimiseen
kuin pakoon yrittävien neekeriorjien ammuskelu ...
USA:n "entisissä" etelä-valtioissa

anneli

Sirius

> Joka ei mitenkaan eroa "hyvaksytysta" ampumaurheilusta.
> Mikseikohan se ole siis riittava peruste.

Siksi koska lainsaataja on niin hyvaksi katsonut. Aselain perustelut
loytyy taalta: www.hut.fi/~akokki/aselait.htm

Suomen aselakiperinteeseen on aina kuulunut etta aseen omistamiseen
pitaa olla joku hyva syy. Aselain laatija ja viranomaiset sitten
soveltaa lakia ja paattaa mika on ns. hyva syy koska kaikkia
mahdollisia syita ei lakiin voida keksia etukateen. Aselain
perusteluissa on kuitenkin todettu etta sellainen tavanomainen
virkistysammunta al`a pelttipurkkien puhkominen hiekkakuopalla ei ole
lainsaatajan mielesta ns. hyva syy.

Lainsaatajan aivoituksista voi toki olla montaa mielta, mutta
aselupaviranomainen ei oikein voi poiketa lain kirjaimesta vaikka
haluaisikin. Virkavirhe kun ei ole virkamiehen urakehityksen kannalta
kovin hyva asia.

JukkaR

Tue, 29 May 2001 18:42:52 +0300 "anneli" <kyoto_p...@hotmail.com>
kirjoitti seuraavaa:

> [...]
> otetaan lopulta mukaan maamme virallisiin ampumakilpailulajeihin ...
>
> jolloin se on ihan yhtä pätevä syy aseen hankkimiseen

Muistelen muutama vuosi sitten lukeneeni jostakin alan lehdestä
kriittisen kirjoituksen koskien aselain uudistusta ja lähinnä
ainakin sen aikaista erikoisen vaarallisten aseiden määritelmää,
jossa mm. sotilasaseen näköiset itselataavat kiväärit oli laitettu
erikoisen vaarallisten luokkaan (kuten sinko ja takaa ladattava
tykki yms.). Samassa artikkelissa kirjoittaja kertoi joidenkin
virkamiesten väittäneen, että practical ja varsinkin reserviläis-
practical olisi lajeina "perustettu" vain lupien saamiseksi näille
"erikoisen vaarallisille" aseille. Kirjoitus ei ollut mitenkään
yltiösubjektiivinen eikä kiihkoileva, mutta silti, arvailuksi
tuollainen tulkinta jää ilman kirjallista lausuntoa. En tiedä,
miten nämä ns. reserviläiskiväärit sittemmin sijoitetiin aseluo-
kitukseen ja mikä niiden hyväksyttäväksi käyttötarkoitukseksi
sittemmin tuli. Joku tietävä voisi varmaankin valaista asiaa.

Saman "epäile kaikkea kansalaistoimintaa"-logiikan mukaan pelti-
purkkipracticalin kehittäminen omaksi lajikseen olisi vain konsti
saada lupia, kun muuta perustetta niihin ei olisi... ;)

Itse en ole peltipurkkipracticalia vastaan, kunhan paikka on oi-
kea ja tapahtuma järjestetty turvallisesti.

--
--Jukka

JukkaR

Wed, 30 May 2001 06:04:58 GMT hukka...@yahoo.com (JukkaR) kirjoitti
seuraavaa:

> miten nämä ns. reserviläiskiväärit sittemmin sijoitetiin aseluo-
> kitukseen ja mikä niiden hyväksyttäväksi käyttötarkoitukseksi
> sittemmin tuli. Joku tietävä voisi varmaankin valaista asiaa.

No vot, hexadesin antaman linkin takaahan se löytyikin, eli on
pudonnut pois erikoisen vaarallisten joukosta - hyvä niin.

--
--Jukka

anneli

"JukkaR" <hukka...@yahoo.com> kirjoitti viestissä

> [...]

> virkamiesten väittäneen, että practical ja varsinkin reserviläis-
> practical olisi lajeina "perustettu" vain lupien saamiseksi näille

"Tavallinen" practical-pistooliko on muka "erittäin vaarallinen" ase?
Noh ... noh .. !

Aseet eivät ole lainkaan vaarallisia ... vaan niiden tumpelot käyttäjät!
Practical harrastajat kuuluvat kaikki ns. "turvallisiin" ampujiin.

Räjähteet ... ne sen sijaan ovat vaarallisia (Jerusalem tänään)

> Saman "epäile kaikkea kansalaistoimintaa"-logiikan mukaan pelti-
> purkkipracticalin kehittäminen omaksi lajikseen olisi vain konsti
> saada lupia, kun muuta perustetta niihin ei olisi... ;)

Peltipurkkeja ei ole lainkaan mielekästä ampua nykyisillä
practical-pistooleilla ... se olisi aivan liian yksinkertaista ja helppoa
kun on käytettävissä ne ruskeat neekeritaulut ... pisteiden laskutapa,
liikkuminen taululta toiselle, erilaiset ampumapaikat,
punapistetähtäimet, jne.

Sen sijaan 6:sti laukeavalla revolverilla ampuminen on jo nyt
USA:ssa eräs suosittu kansan harrastus,
ns. vanhan kunnon "Villin Lännen" ammunta-laji.

Joitain samankaltaisuuksia noissa lajeissa tietenkin on.

Harrastus ei ainakaan USA:ssa ole levinnyt vain sen vuoksi,
että saisi vain tekosyyn "antiikki"revolverin hankinnalle.
Nykyaikainen pistooli kun on huomattavasti tulivoimaisempi,
joskaan ei mielestäni mitenkään "erityisen vaarallinen" kuten esim.
pumppuhaulikko, jollaisia voidaan hankkia asekaapit täyteen
tekosyyllä, että joskus ammutaan ilmaan heitettäviä savilautasia,
tai jahdataan sadistisesti pieniä ja vaarattomia pupujusseja.

Mutta kuten voimme todeta, eivät peltipurkit edusta Suomelle
vihamielistä ulkovaltaa, eikä niiden ammuskelu "antiikki"revolverilla
edistä ulkopuolisen hyökkäyksen torjuntaan varautumista,
vaan noita purkkeja tulisi tietenkin ampua vain sarjatuliasentoon
pantavalla rynnäkkökiväärillä ja vain yhtä lipasta käyttäen.

Siitä saisimme uuden suositun rynnäkkö-practical-lajin:
kenen paukut eivät loppuisi lippaasta ennen kuin viimeinen
hard cover seinämän takana piileskelevä purkki olisi lahdattu.

Eikö ampuminen muka saa olla hauskaa. Onko aina ammuttava
ammunnan johtajan komennon mukaan, ryppyotsaisesti ja mielessä
vain vihollisen murhaaminen?

Kaikkien harrastusten - myös ampumisen - on oltava hauskoja!
Ja peltipurkkien kilahdus ja pomppiminen pois laudalta on sitä,
osuman näkee heti - eikä vasta kaukoputkella tai paikkausreissulla.

Ammutaanhan siluettejakin, miksei sitten myös peltipurkkeja - ja
kaksin käsin? Sitä paitsi revolveri on vielä paljon nopeampi
(ja hauskempi) vetäistä matalalle, kämmenen korkeudelle
kiinnitetystä fast-draw-belt:in holsterista, kuin sääntöjen mukaan
lonkan yläpuolelle sijoitettu practical pistooli. Revolveri on
laukaistu lonkalta jo kaksi kertaa, ennenkuin practical pistooli
on ehtinyt nousta tähtäinlinjalle asti.

Ja tähtäinten kautta tähtäämättä - vyötärön korkeudelta
laukaisu - ja osuminen siihen peltipurkkiin - se vasta on oikeaa
ampumaTAIDETTA. Ei sitä tunnetta voi sanoin kuvailla.

Kaikki joukolla peltipurkkeja ampumaan ... revolverilla ... lonkalta!

S&W .357 Magnum ... anneli

Iceman

Onkohan kaveri vielä hengissä, sillä tämä nyt on aivan väärä saitti kysellä aseista. Tai saa kysellä mut...aikaa edelliseen n. 10 vuotta.!